Voerboot


roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

15-09-2011 21:26

Hoi

ik heb een voerboot nu heb ik een vraag daar over.Heb een Anatec Spektrum.
ik vis op een water waar veel wier bedden zijn ook 100 meter uit de kant en kan je niet zien vanuit de kant.
deze boot heeft geen kap om de propeller. mijn vraag is werkt het goed als je er een kap om heen hebt of kan je er nog niet door heen varen? heeft deze kap veel zin?

Groetjes roel
Gebruikersavatar
ricow coolen
Berichten: 301
Lid geworden op: 06-07-2006 16:21
Locatie: Helmond

16-09-2011 15:11

Zwembroek mee nemen en uit testen.:D
MVG Ricow.

Afbeelding
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

16-09-2011 16:55

Zelf heb ik dit probleem ook gehad met de ultimate baitcruiser die wel kapjes om de propeller heeft. Het Wier gaat er gewoon tussendoor.
Daarom heb ik een viper gekocht die op waterstuwing vaart. Daar heb ik helemaal geen problemen mee.
Dit is hem
Afbeelding
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-09-2011 19:25

en dat voor iemand van 14 jaar oud, doe je goed :wink:
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

16-09-2011 20:27

Bij de Anatec kan je idd veel hinder ondervinden bij druifvuil/wier.
Een kap kan werken maar,die moet je dan ook voor het roer doen,aangezien daar meestal het meest achter blijft haken.
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

16-09-2011 21:06

sander kunst schreef:en dat voor iemand van 14 jaar oud, doe je goed :wink:


Ik heb hem samen met mijn vader gekocht en er ook meteen een rf15 fishfinder opgezet :D :) :lol: :lol:
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

16-09-2011 23:15

Van de zomer zat er één naast me met z'n Anatec, wat een kolere herrie maakt dat ding. Liep ie maar vast in het wier maar dat was daar helaas niet. Daarnaast zat er één met een nieuwe Scen die geven ook een lekker zeurderig geluid trouwens.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-09-2011 23:36

Kapotte motor zeker :lol:
Mijne is muis stil

Scen is idd een ramp jah
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

17-09-2011 10:25

leen goudappel schreef:Kapotte motor zeker :lol:
Mijne is muis stil

Scen is idd een ramp jah


ik denk dat ik dat ook heb kan niet zeggen dat die van mij muis stil is :S
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

17-09-2011 10:26

David van den Berg schreef:Zelf heb ik dit probleem ook gehad met de ultimate baitcruiser die wel kapjes om de propeller heeft. Het Wier gaat er gewoon tussendoor.
Daarom heb ik een viper gekocht die op waterstuwing vaart. Daar heb ik helemaal geen problemen mee.
Dit is hem
Afbeelding



oke en hier heb je er totaal geen last van door het wier.. bij mij blijft ie maar hangen en kan ik met de zwembroek het water in. :s
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

18-09-2011 11:43

ik wil denk toch van mijn anatec af alleen voor dit probleem zit nu op een water waar ik niet uit de voet kan met deze boot. er drijven overal wier plukken enzo. En dit geeft op 100 meter wel een probleem want zie ze niet altijd drijven..

heeft iemand tips wat voor boten hier wel geschikt voor zijn..

Groetjes roel
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

18-09-2011 15:03

Ik heb met mijn viper nooit problemen gehad met wier.
Tuurlijk neemt hij wel een beetje wier mee maar daardoor gaat de boot niet langzamer en het hindert niet
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

18-09-2011 15:11

leen goudappel schreef:Kapotte motor zeker :lol:
Mijne is muis stil


Ja die staat uit !
Let op slagboom !
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

19-10-2011 17:11

Ik heb een rf15 dieptemeter opbouw werkt deze ook op een viper.

ik heb hier wel interesses liggen bij deze boten. omdat ie jet aan gedreven is.
en minder last van wier en van drijf vuil hebt .
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

19-10-2011 18:09

Probleem is dat als je gebruik maakt van jetaandrijving, dat de boot veel meer stroom nodig heeft.
Is ook een van de redenen dat er hele ladingen van deze boten op mp worden aangeboden.


Gradus....
....................
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

19-10-2011 20:00

gradus scholtens schreef:Probleem is dat als je gebruik maakt van jetaandrijving, dat de boot veel meer stroom nodig heeft.
Is ook een van de redenen dat er hele ladingen van deze boten op mp worden aangeboden.


Gradus....



oke wat is veel namelijk ? ik vis meestal korte sessie's van 1 dag hoog uit 2 nachtjes ,En heb zelf ook een zonnen paneel waar ik de accu's mee op pijl kan houden. Doe het nu ook met de accu's en kan me goed reden er mee. wat is dan veel voor verbruik. kan je me hier wat meer over vertellen.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

19-10-2011 21:04

roel,

Dat ligt er maar net aan,hoe ver vis je uit de kant? met hoeveel lijnen? vaar je 1 keer uit en laat ze dan een nacht liggen? of vaar je om de 2 uur opnieuw uit?
Vang je veel vis word het dus veel varen.Gebruik je dan 7 amp accu's of 12 amp? zijn de accu's nog helemaal goed? of jij denkt dat ze vol zijn en later blijkt dat deze nog maar 60% van zijn capaciteit beschikt.
zomaar wat senario's........
Dat is dus bij iedereen anders,ik kan me makkelijk redden met 1 setje accu's van 6 volt 7 amp voor een nachtje vissen,een ander miscchien niet dus.

gr

viktor
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

19-10-2011 21:22

Viktor van Ophuizen schreef:roel,

Dat ligt er maar net aan,hoe ver vis je uit de kant? met hoeveel lijnen? vaar je 1 keer uit en laat ze dan een nacht liggen? of vaar je om de 2 uur opnieuw uit?
Vang je veel vis word het dus veel varen.Gebruik je dan 7 amp accu's of 12 amp? zijn de accu's nog helemaal goed? of jij denkt dat ze vol zijn en later blijkt dat deze nog maar 60% van zijn capaciteit beschikt.
zomaar wat senario's........
Dat is dus bij iedereen anders,ik kan me makkelijk redden met 1 setje accu's van 6 volt 7 amp voor een nachtje vissen,een ander miscchien niet dus.

gr

viktor


ja dat is zeker waar wat je zegt maar goed het is maximaal 100 meter uit de kant.
valt dus nog mee. vaar hem dan net voor donker uit 2 lijnen . het is ook een verschil laat je de accu in gestoken of uitgetrokken dat schilt ook een hoop voor de accu's. als ik iets koop koop ik natuurlijk ook een extra accu erbij.
met de boot wat ik nu heb ,vaar ik zeker 1,5 uur in 1 stuk door volle kracht dat zijn heel wat lijnen.

voor langere sessie's is het zo wie zo een probleem met veel boten de accu's.

maar daar zal ik geen problemen mee hebben omdat altijd maar korte sessie's maak met de voerboot ,en als ik 2 nachten of langer blijf komt de rubberboot uit de schuur.
als ie al 1 nacht mee kan gaan is voor mij al voldoende..
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

19-10-2011 23:22

je schreef:


Het is ook een verschil laat je de accu in gestoken of uitgetrokken dat schilt ook een hoop voor de accu's.

wat bedoel je daar precies mee?

gr

viktor
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

19-10-2011 23:27

Als je de accu in de voerboot aangesloten houd trekt die automatisch je accu leeg.al heb de voerboot uitstaan er gaat dan stroom uit de accu. Of je de accu in de lader laat staan na opladen en je trekt de stekker uit van de lader maar de klem op de accu laat staan trekt die de accu ook leeg. Bij mij is dat in ieder geval.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

20-10-2011 12:20

Roel,

feitelijk zou dat niet zo moeten zijn,als ik mijn voerboot uitzet is er geen stroomafnemer en trekt er dus niks mij accu's leeg.
Ik weet niet welk type boot je bezit,maar dan is er dus iets in de boot wat niet uitschakeld als je de boot dus uitzet.
Wellicht staat de ontvanger nog aan of dieptemeter etc,niet goed dus.
Dit is makkelijk te meten met een multimeter,zou ik als ik jouw was een keertje doen,mocht blijken dat het niet goed zit terrug naar leverancier en euvel laten verhelpen.

Lood accu's hebben een natuurlijke zelfontlading,een x aantal % per maand,andere cellen bv nimh zullen zichzelf binnnen 2 weken geheel zelf ontladen,deze vind je in je zender (kan ook nicad zijn)nu zullen er boarders zijn die denken daar geen last van te hebben,hun zullen cellen gebruiken van 3200 mah deze ontladen zichzelf ook maar door de hoge capaciteit van de cell merken ze daar weinig van.
dit euvel is te verhelpen door het gebruik van eneloop cellen,deze hebben max 20% zelfontlading op 12 maanden.

Nu weet ik niet welke lader je gebruikt voor je looadaccu's.ik zelf gebruik een ultramat 25,deze schakeld af als de accu vol is en gaat dan over op druppelladen,dit is om de natuurlijke zelfontlading tegen te gaan.
Als je nu een standaard lader gebruikt(wat ik denk wat jij gebruikt) dan heb je kans dat je je accu overlaad,de accu gaat dan heel snel kapot,wat de capacitieit van de accu niet ten goede komt.

Volgens mij hebben de meeste voerboten geen laadregelaar ingebouwd zitten,als je dus naar een sessie de boot oplaad met de standaard bijgeleverde lader heb je dus geen zicht op wanneer de accu vol is wat resulteerd in overladen. Goed voor de accuboer slecht voor je knip!

Gr

viktor
Gebruikersavatar
Sven Kapiteijn
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-10-2011 20:21
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

24-10-2011 09:25

Beste Gradus,

Hangt er net vanaf wat de configuratie (brushed vs brushless & Lood vs LIPO) is van een betreffende voerboot. Er zijn maar hooguit 1 a 2 voerboten momenteel op de markt die gebruik maken van echt JET aandrijving. De Viper voerbot maakt geen gebruik van volledige JET aandrijving, mooie voerboot, maar geen echte JET.

gradus scholtens schreef:Probleem is dat als je gebruik maakt van jetaandrijving, dat de boot veel meer stroom nodig heeft.
Is ook een van de redenen dat er hele ladingen van deze boten op mp worden aangeboden.


Gradus....
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

24-10-2011 09:28

Sven Kapiteijn schreef:Beste Gradus,

Hangt er net vanaf wat de configuratie (brushed vs brushless & Lood vs LIPO) is van een betreffende voerboot. Er zijn maar hooguit 1 a 2 voerboten momenteel op de markt die gebruik maken van echt JET aandrijving. De Viper voerbot maakt geen gebruik van volledige JET aandrijving, mooie voerboot, maar geen echte JET.




Vooral het eerste wil ik graag eens goed onderbouwd zien.

Grt Cor hendriks
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Sven Kapiteijn
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-10-2011 20:21
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

24-10-2011 10:43

Dat Jet veel meer stroom verbruikt is niet waar... Daar slaat mijn eerst zin op. Een brushless JET engine kunnen wij ook perfect op Lood laten lopen en qua stroomverbruik doet t niet voor elkaar onder. LIPO heeft meerdere voordelen dan nadelen wat ons betreft.

Cor Hendriks schreef:
Vooral het eerste wil ik graag eens goed onderbouwd zien.

Grt Cor hendriks
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

24-10-2011 10:59

Jet gebruikt bij vol gas gemiddeld minstens 7% meer verbruik in vergelijking met een torsiemotor. Dit is getest in dezelfde boot met andere componenten. Tevens hadden we bij de torsiemotor in combinatie met schroef, 14 db minder. Dit geld voor 1 motor.
Tevens levert een hogetoerenmotor die gebruikt wordt bij een jet 12 tot 18 % meer storingen op binnenin de boot. Vooral in combinatie met een dieptemeter kan dit storend werken. De huidige opmars van brushless is zeker een verbetering maar nog niet het perfecte.
daarnaast heb je bij jet normaal gesproken twee motoren nodig en niet 1 zoals bij div. andere boten. Als ik twee motoren in mijn auto zet gebruik ik denk ik ook meer brandstof, heb dubbel motorgeluid en de daarbij behorende verbruikte energie.
Lood en lippo zijn op dit moment concurrenten, ze hebben allebei voor en nadelen. Ik kies op dit moment voor lood. Had ik een dikkere knip dan ging ik voor de duurdere lippo.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.