molens laten opspoelen of zelf doen?


Gebruikersavatar
John Mus
Berichten: 154
Lid geworden op: 21-09-2009 07:06
Locatie: Duiven/Venlo

07-09-2011 09:35

Hallo kan iemand mij vertellen wat het beste is molens oplaten spoelen bij de plaatselijke hengelsportwinkel, of toch gewoon zelf doen. En dan nog een vraag mbt de aanschaf van nieuwe (tweedehands molens) shimano 4500, welke lijn zal ik er op doen volstaat 30/100 of is dat alweer te zwaar en welk merk lijn camofleert zich zelf?

alvast bedankt voor het meedenken.
Ik hou me stil, en probeer op die manier iets te leren. Uiteraard ventileer ik af en toe mijn gedachte!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

07-09-2011 11:49

Hoi John,

Je kunt hem gewoon oplaten spoelen, althans dat doe ik zelf altijd bij de hengelsportzaak. Net zo gemakkelijk.

Vind trouwens de 4500 drama qua opspoelen..

Lijnen die in mijn beleving voldoen;
- X-line
- Shiman Technium

30/00 voldoet prima. Zelf vis ik altijd met 37/00 Xline. Zinkt als een baksteen en niet te zien zowat!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-09-2011 11:51

Geef eens wat meer informatie wat je er mee wil! Er is geen algemeen antwoord op die vragen.
Met molens met een goede opspoeling is zelf opspoelen altijd beter, maar met een 4500A is het laten doen misschien wel beter. Wat lijn betreft kan ik echt geen antwoord geven. Ik zou met statisch karpervissen NOOIT onder de 30/00 gaan (misschien zelfs nooit onder de 35/00), maar of 30/35 genoeg is of dat je meer nodig hebt hangt van je visserij af en daar geef je geen informatie over. En wat camouflage betreft: vis je slap of niet? Wat voor bodemkleuren heb je? Hoe ver moet je werpen? Met fluocarbon kan je een heel eind komen, maar is niet overal de oplossing.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
John Mus
Berichten: 154
Lid geworden op: 21-09-2009 07:06
Locatie: Duiven/Venlo

07-09-2011 13:00

Ik vis vooral statisch, op niet al te grote putten verste dat ik moet werpen zal tussen de 40 en 80 meter liggen. Verder weg gebruik ik mijn voerboot (lekker lui), door al het aanbod in de winkel ben ik soms de weg wat kwijt vandaar dat ik dit soort zaken hier drop altijd wel iemand die een goed antwoord geeft en meestal geloof ik de collega visser eerder dan zo'n gladde verkoper in de winkel die toch eerst aan de centjes denkt.

Neemt niet weg dat ik niks aanneem van een verkoper!
Ik hou me stil, en probeer op die manier iets te leren. Uiteraard ventileer ik af en toe mijn gedachte!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-09-2011 23:45

Ik zou toch eens wat gaan aannemen van die verkopers dan, goede hengelsportzaken hebben gewoon jongens lopen met verstand van zaken, die wel degelijk met je mee kunnen denken. Dat terzijde, er van uitgaande dat je geen obstakels hebt is 30/00 wel ok, heb je wel met obstakels te maken zou ik niet dunner dan 35/00 gaan, misschien wel wat dikker afhankelijk van de situaties ter plaatse.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-09-2011 00:11

PB Control 0,38
Korda Subline 35/00 of 40/00

Met deze lijnen kom je toch wel een heel eind.
X-Line gooit voor geen meter heb het ook op mijn 4500B gehad.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-09-2011 02:11

PB Control 0,38 // is een goed lijntje.
Zelf zou ik nooit een 4500 a laten op spoelen door de winkelier.
Dit omdat als hij je spoel vol spoeld, er zo,n 250 meter op krijgt.
Maar waneer je ooit eens 200 meter gaat uit varen en daarna binnen haalt je spoel ineens helemaal vol zit, dit zal komen van wegen de op spoeling van je molen.

Dus zou lekker zelf op spoelen !!!

mvg
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

08-09-2011 08:45

Haha.. Uitzetten? Laat je er wat minder op draaien.. 200 meter en nylon is ook gewoon kut!

Dries, ben het met je eens dat Xline niet de beste lijn is om te gooien. De andere eigenschappen zijn daarentegen veel beter dan de rest.

Sowieso de 4500 draaien voor geen meter op. Als ik dat vergelijk met mijn Daiwa's. Haha..! Heb ooit een keer de 6500 gehad. Maar die waren veel te lomp en draaide als koffiemolens. Niks voor mij.

Iig ik ben niet echt een Shimano visser ;-)!
~~Dreams can be true.~~
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-09-2011 09:30

Wel eens een Shimano Technium op zien spoelen Tino?

Vis zelf ook met Daiwa al jaren hoor maar om Shimano weg te zetten als kut molens vanwege het opspoelen van de USA's is wat overdreven. Het zijn bijvoorbeeld wel weer heel erg sterke molens wat je van de meeste Daiwa's weer niet kan zeggen. Dat komt vooral door de as en door het model molen. Sorry even offtopic.

Over de Nylon ik heb een goedkope bulkspoel en spoel regelmatig opnieuw op zonder machine. Koop dus geen dure nylon meer.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-09-2011 09:41

O ja Ultmaite Topix € 6,- euro voor 1000 meter.

En moet niet eens eenn slecht lijntje zijn :D Doe je voordeel zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

08-09-2011 11:51

Ron,

Geen last van kinken hoor ....Snap niet dat vele dat hebben. Zelf nog nooit gehad en meerdere met mij.

Daarentegen zeg ik dat ik de 4500 een wat mindere molen vind qua opspoeling. De rest heb je mij niks over horen zeggen. Persoonlijke voorkeur.
~~Dreams can be true.~~
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

08-09-2011 12:34

Mochten ze de brokstukken van de Titanic ooit nog naar boven willen takelen, kan ik een USA 4500 aanbevelen.

Oh ja en over de topic, gewoon lekker zelf doen, bak met water, lijn laten soaken, kijken hoe de lijn van de rol komt
en deze volgens in tegengestelde richting opspoelen.
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-09-2011 13:00

tino beunk schreef:Ron,

Geen last van kinken hoor ....Snap niet dat vele dat hebben. Zelf nog nooit gehad en meerdere met mij.

Daarentegen zeg ik dat ik de 4500 een wat mindere molen vind qua opspoeling. De rest heb je mij niks over horen zeggen. Persoonlijke voorkeur.


Oh ja ik dacht even te lezen dat je Shimano over het algemeen kut vind.
Elke molen heeft zo zn voor en nadelen idd.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-09-2011 13:00

Te weinig lijncapaciteit :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

08-09-2011 15:29

Zou het, nou misschien een paar slagen, maar voor de rest... :D
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-09-2011 18:58

Guys, ff serieus, hoe zo'n 4500 usa opspoelt slaat toch echt werkelijk nergens op? En Daiwa's niet zo sterk? Vertel dat mijn 20 jaar oude SS3000's maar eens!

Ff ontopic: Bij iedere andere molen dan een 4500 usa zou ik de lijn zelf opspoelen omdat ie er dan het mooist en best op ligt. In het geval van jouw molens zou ik het in de hengelsportzaak laten doen. Sorry.

Ieder heeft zijn eigen favoriete lijntje, 1 tip: als je uit gaat varen neem dan geen X-line!! X-line heeft sowieso een aantal hele nare eigenschappen, zoals springen, kinken en heel makkelijk breken als de knoop niet 100% is gelegd of bij een beetje wrijving op de lijn. Het zinkt wel als een baksteen en geeft hele directe indicatie. Het is nog eens moeilijk te zien ook onder water mits de lijn goed schoon is.

Als allround lijntje raad ik je Korda Subline of Adrenaline aan. Subline heeft wat meer rek maar zinkt goed, Adrenaline zinkt wat minder goed maar gooit als een droom.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

08-09-2011 19:13

Ik hoor weinig over Ultima. Ik heb het er nu ook op zitten en ben werkelijk super tevreden over de sterkte van deze nylon! Ik vaar meestal uit maar gooien gaat ook goed (35/00). Omdat ik de spoelen helemaal vol heb zitten springt de lijn wel wat maar niet echt hinderlijk.

Ik laat mijn lijn altijd opspoelen, wat is er nu mooier dan met de machine de lijn mooi te laten verdelen? Ik heb er tenminste nog nooit problemen van ondervonden!

Het enige (optische) nadeel is de witte/doorzichtige kleur, ik zit er daarom sterk aan te denken om deze lijn te vervangen voor de donkere ultima power.

Afbeelding

Afbeelding

Gr.
©
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-09-2011 21:17

Ik heb net mijn spoelen volgedraait met ESP Syncro XT. Ik heb er nog niet mee gevist maar net wel ff mee gegooid en ik moet zeggen, op het eerste gezicht ziet het er heel erg veelbelovend uit! Mega soepel, lekker sterk, ook op de knoop, weinig rek, fraai kleurtje en echt geen kinken! Nog niet. :)

Nog niet in NL verkrijgbaar maar dat houd mij niet tegen natuurlijk. :)

Lesley, dat lijntje vist een maat van me mee en die zweert erbij, alleen ook heel gevoelig voor slecht gelegde knopen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-09-2011 10:10

Nou Eus ik heb t over het echte zware werk. Weekie Ebro en de Daiwa's kunnen weg hoor.
Daar zijn die Amerikanen dan wel weer geschikt voor. Dat opspoelen is natuurlijk een bekent verhaal.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-09-2011 15:43

John,

Lekker zelf doen,kan je zelf de spanning regelen en door de opspoeling zelf komt het er mooi op te leggen! In de hengelsport zaak word het vaak natuurlijk met de machine gedaan,alleen de opspoeling word begeleid met de hand wat ik totaal niet zie zitten,zit er dus vrijwel nooit goed op.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
John Mus
Berichten: 154
Lid geworden op: 21-09-2009 07:06
Locatie: Duiven/Venlo

10-09-2011 16:15

Beste iedereen bedankt voor al jullie antwoorden, wat een diversiteit aan antwoorden maar ja daar zijn we mensen voor. Mijn molens zijn binnen, ik heb inderdaad besloten ze zelf met de hand op te spoelen. Ik wil het gaan doen met fluorcarbon, maar de dikte weet ik nog niet en ook het merk niet. Bij mijn plaatselijke hengelsport winkel kennen ze xline niet eens.

de dikte word tussen de 32/100 en 37/100 puur omdat ik een statische visser ben. Ik ben het nog niet zo lang ik kom namelijk oorspronkelijk van het feedervissen. Dus pennen zit er voor mij toch nog niet in ben niet zo'n struinerd dat komt misschien nog wel een keer.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Ik hou me stil, en probeer op die manier iets te leren. Uiteraard ventileer ik af en toe mijn gedachte!
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

11-09-2011 08:09

Lesley over de ultima ben ik absoluut niet te spreken, het is ook geen echte fluocarbon maar een fluocarbon caoting. Winkelier vertelde mij dat deze zou zinken als een baksteen wat dus absoluut niet zo is.
Aangezien ik een nieuwe lc erbij heb kon ik gelijk kijken naar nieuwe lijn. Nu bij een andere zaak met een andere verkoper, hij raadde me de paralellium 0,37 aan, dit is wel echte fluorcarbon. Eerst een uurtje laten weken in water dan onder lichte druk op de molen draaien. Dit ga ik straks ook doen ;) en morgen maar eens kijken wat ik van deze lijn vind.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

11-09-2011 11:09

Eus Molewijk schreef:
als je uit gaat varen neem dan geen X-line!! X-line heeft sowieso een aantal hele nare eigenschappen, zoals springen, kinken en heel makkelijk breken als de knoop niet 100% is gelegd of bij een beetje wrijving op de lijn. .



Waarom niet uitvaren met xline? Ik doe al 2 jaar niets anders. Kinken, springen en breken heb ik ook geen last van.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

11-09-2011 11:39

Sander, ik heb alleen maar goede ervaring met ultima. Ik wil gewoon nylon, fluor carbon hecht ik geen waarde aan. Zoek nu de Ultima power, iemand een adres waar ik deze online kan bestellen?

Gr.
©
rowan klok
Berichten: 6
Lid geworden op: 15-11-2011 20:19

16-12-2011 08:03

ik ben het helemaal eens met Lesley van Dinter veel vis maten van mij die ook aan de NK mee hebben gevist tevens een vis winkel hebben en dus echt up to date zijn over dit soort dingen en dan heb ik het niet over verkoop praatjes
wordt de ultima echt aangeraden zo wel voor karper als feeder de lijn en zeker de nieuwe lijn van ultima die uit gaat komen F1 zijn een van de betere lijnen de nieuwe vind ik persoonlijk want ik heb hem al wordt nog niet verkocht komt ergens in feb uit maar is zeker een lijn die lijkt op shimano lijn zeker een aanrader en de ultima is goedkoper dan shimano maar wel een vergelijkbare capaciteit!!
dus als je mag kiezen ga voor ultima!

en dan nog even over opspoelen
wat ik doe ik laat ze gewoon opspoelen bij de hengelsport winkel nee me molens en me hengels mee naar me water werp zo rond . . . meter draai ze in dat doe ik 2a 3 keer met lood van 106gram of ik loop ze uit met 150 gram en draai ze dan binnen beter op spoeling krijg je niet want met vissen doe je dat ook dan is het het beste opgespoeld maar ja das mijn mening ik heb trouwens ook de usa 4500 en de 6500 op spoeling ben ik het mee eens zijn daar niet echt goed in maar als ik beet heb weet ik dat het goed is want de slip is ongehoord
ik hoop je zo wat info heb gegeven gr rowan