camera op voerboot


Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

18-08-2011 12:08

beste boarders

ik loop al een tijdje met het idee om een onderwater camera op mijn voerboot te bouwen.
nu zijn er allemaal zender/ontvangers te krijgen en tig camera's maar welke zijn nu goede?
2,4 gh of 5,8 gz 100 mw of 200 mw? welke ccd camera?

het idee is om zandbanken op te sporen op helder water die omgeven zijn door dikke wierbanken.

iemand hier ervaring mee? of die zelf een setje heeft samengesteld?
alle info is welkom.

gr

viktor
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

18-08-2011 12:32

ja willem,

zover was ik ook al :lol: (toch bedankt)
ik weet wel hoe ik zoiets moet maken,het gaat me meer om welk type camera (zijn er camera's die je op afstand can focussen etc)

en welk type zender ontvanger. welke freg is het beste?
wat geeft in totaal de beste kwaliteit beeldetc etc

dat soort dingen dus

gr

viktor
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

18-08-2011 12:53

Dacht dat dat er ook tussen stond :oops:
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

18-08-2011 17:58

ik heb hier ook aan zitten denken en dan meer om te kijken of mijn stek wel leeggegeten word
hoe hoger de freq hoe stabieler de signaaloverdracht let wel dat je een andere freq neemt dan de voerboot en of dieptemeter dit kan op elkaar gaan storen
ten 2e moet je gaan nadenken over hoe diep je wilt kijken dit tbv de lenskeuze
je kan niet 1 meter diep scherp zien en 20 meter diep ook
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

18-08-2011 21:57

Om het een beetje betaalbaar te houden zou ik gewoon een kleine HD camera kopen met een behuizing erbij. Nadeel hiervan is wel dat je misschien niet live mee kan kijken mits je een dure video zender ertussen zet. Zaak is dan wel om je focus vast te zetten en de auto focus uitschakelen, zet je focus dan op oneindig en je hebt het meeste dan wel scherp. Kies ook een camera met een wijde lens. De meeste consumenten camera's hebben niet heel erg kwalitatieve lenzen dus zal je ook niet te veel scherpte diepte hebben.

Er bestaan natuurlijk al systemen hiervoor alleen zit je dan wel met een brakke VGA camera met een zeer lage resolutie en een nog brakkere bit rate van je camera. Als ik zoiets ooit op mijn voerboot zou bouwen dan zou ik kiezen voor een kleine HD camera, 50 meter videokabel, en een kleine 7" monitortje op 12v
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

18-08-2011 22:44

Met alle respect hoor maar............................... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

19-08-2011 08:09

sander,

bedankt voor je bijdrage,een andere freq is natuurlijk logo,het mooiste zou zijn dat je hem vanaf de kant kan focussen,is volgens mij wel mogenlijk alleen word het wel een kostbare zaak.


bjorn,

het word dan zowiezo een hd camera, een video zender is niet heel erg duur voor rond de 100 euro heb je al een 5,8 ghz zender(zeer klein)/ontvanger van 200 mw,hiermee overbrug je zeker wel een 300 mtr.
deze moet je dan wel zelf waterdicht maken.

ik kwam deze fimpjes tegen op youtube
http://www.youtube.com/watch?v=a5Y2AcS0 ... ADE0F1CA1F
http://www.youtube.com/watch?v=ufik2j6yY7w
nu vind ik de kwaliteit niet super maar dan kan ook goed aan de conversie liggen die gebruikt is om het filmpje op youtube te krijgen.

het probleem is dat er in mijn ogen teveel hd camera's zijn,je ziet eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
ik heb hier ook te weinig kaas van gegeten vandaar mijn posting hier op het board.
maar uiteindelijk komt het wel goed.......

dries? verklaar je nader? niet goed,overdreven? te hitech voor jouw? hit me! and not with you rhythm stick.

gr

viktor
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

19-08-2011 08:54

Ik vind het een prachtig idee hoor Viktor. Dit is voor mij nu net een stapje te ver, haalt een beetje de mystic van het vissen weg, altans voor mij.

Maar gewoon doen! En ik hoop voor je dat het super werkt! Plaats anders eens van die beelden als dat kan, ben wel benieuwd hoe de kwaliteit is.
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

19-08-2011 09:59

ik zat er zelf aan te denken om een extra kanaal van de ontvanger te gebruiken om de camera te focussen dit is wel te realiseren denk ik
dit ivm met veel communicatie van en naar de boot nu heb je dan de standaart controller naar de boot en de dieptemeter en camera vanaf de boot
dus er lopen al signalen als je daar dan nog een 4e bijneemt zal het de kans op storingen vergroten

ik zal me er ook weer eens in verdiepen (nu ik eindelijk de boot 'klaar' heb)
zal wel delen wat ik uitgevonden heb
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

19-08-2011 10:30

dries,

de mystic van het vissen blijft gewoon hetzelfde,het enige waar ik mee zit is dat ik 100% wil weten dat mijn rig goed ligt... dit zal niet altijd opgaan i.v.m de diepte waar gevist word.Nu kan ik gewoon een stek (bv een zandbank)met de gps markeren,dit werkt opzich wel prima echter zijn er ook kleine zandbankjes van +- 2 m2 tussen het wier te vinden,als je dan bv 7 sats ontvangt kan de afwijking net iets te groot zijn om hem exact op dat zandbakje te kunnen droppen,daar komt een cameratje dan handig van pas.
niks is zo frustrerend als je denk dat je rig goed ligt en er in ochtend achterkomt dat je de hele nacht midden in het wier hebt gelegen.

sander,

Een extra kanaal gaat bij niet op,ik gebruik al jaren een microcat,deze is geheel gesealed ook de ontvanger binnen in de boot is dicht gesealed,het is geen pretje om deze open te maken en weer goed waterdicht te krijgen.(is mij trouwens wel gelukt,pokkekutklusje)
Een optie is om een 2 e ontvangertje op de boot te plaatsen waarmee je dan eventueel de focus,en onderwaterverstraler mee te kunnen regelen plus/aan uit van de camera,dit scheelt weer accupower.
Ook is het een idee om 2 cameratjes op de boot te plaatsen 1 voor onderwater en 1 op de boot om eventueel wierbanken aan de oppervlakte te kunnen ontwijken,deze kan je dan ook schakelen vanaf de stek waar je zit.

ik neem aan dat je zelf een voerboot aan het bouwen bent geweest? dit maakt het natuurlijk wel wat makkelijker,ik moet alles opbouw gaan maken,opzich geen probleem,electronica is zeer klein en dus goed te doen.
opzich is het allemaal zeer makkelijk te realiseren het enige waar ik mee zit is welke camera nu het best geschikt is.
mocht je wat moois tegenkomen houd ik me aanbevolen.

gr

viktor
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

19-08-2011 12:52

ik heb idd een eigenbouwboot kijk daarvoor even in de klushoek (laatste pagina)
een extra ontvanger is idd ook een oplossing ik heb nog 2 kanalen over
en er zijn printjes te krijgen oa bij conrad die externe apparatuur in en uit kan schakelen zoals camera en verstraler
ook heb je printjes die 'gedimt' schakelen en dit lijkt mij juist voor de focusafstelling zodat je niet van het ene uiterste naar het andere uiterste gaat maar gewoon rustig kan focussen
voor mijzelf houd ik iig een minimaal budget aan ik weet niet hoe jouw gedachten daarover zijn ?
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

19-08-2011 14:26

Misschien kun je even contact opnemen met Paul van de karperpagina.nl.
Voor zover ik weet heeft hij er wat ervaring mee en kan je zeker helpen met wat technische vragen.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

19-08-2011 14:44

sander,

hoe goekoper hoe beter,het is maar een hulp middel.
Ik heb al zat camera's gezien vandaag,mooi spul voor de diepzee rov's .......veels te duur.
Het moet eigenlijk zo zijn dat de bodem goed zichtbaar is (als de plas dat toelaat tenminste)
wellicht is een auto focus een optie?
Hoeft natuurlijk niet hi end spul te zijn maar de camera moet kwalitatief goed genoeg zijn voor goed beeld op een tft 711 lenco scherm( heb ik nog liggen namelijk)

dus wat hebben we nodig

1x camera incl zuignappen behuizing etc
1x av video zender/ontvanger 200 mw
1x tft scherm
1x externe accu (afhankelijk van verbruik zender/camera)
1x bekabeling
1x waterdichte behuizing voor av zender

ik zal je voerboot morgen ff bekijken,zit nu op het werk,en het word druk.....helaas

gr
viktor
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

19-08-2011 14:46

Erwin,


bedankt voor je bijdrage,dat ik zeker doen

gr

viktor
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

19-08-2011 21:27

victor!!

geweldig idee!!

maar kun je voor het geld wat je er aan uit geeft niet beter een bootje kopen en kijkemmer? laats het voor op stellen dat als het lukt natuurlijk super is!! maar ik weet niet wat de levens duur van zon camara is? en of het wel echt goed naar behoren blijven werken? dit zoude de dingen zijn die mij zoude tegen komen

veder vind ik het echt een super goed idee en hoop voor je dat het gaat werken!!

succes mvg stefan
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

19-08-2011 23:40

stefan,

Ben voorzien van emmer en bootje,heel handig allemaal,toevallig gaat het morgen mee voor een verkennings tochtje.
Boot voor het vissen gebruik alleen als de situatie er om vraagt,
voor de rest altijd de telegeleideboot.

Idee is niks nieuws hoor,
op intenet kom ik zat voorbeelden tegen van gebruikers met camera aanboord,diverse voerboot merken verkopen het
als optie.
Ik heb ook al voerboten gezien met een camera die je kan laten zakken tot een bepaalde diepte,dus het kan nog gekker.
In de toekomst gaan we ook nog bodemmonsters nemen :D


we zoeken rustig verder naar iets degelijks,ik heb geen haast.
Komt goed.

Gr
viktor
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

09-09-2011 12:22

sander!

ik ben al weer een stukje verder gekomen wellicht iets voor jouw

http://www.modelbouwforum.nl/forums/fpv ... ost2276806

gr

viktor
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

09-09-2011 12:37

haal samen met je vismaat je duikbrevet

drysuit,onderwater zaklamp,BCD,Perslucht, safety lijn vanaf de kant en duiken maar :D

kan je je rig neerleggen zoals je wil
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

09-09-2011 14:37

tja,

Ja ook dat zit in de planning om te halen,leuk man!Maar dan nog ga ik mijn voerboot pimpen!
Altijd handig en vooral als je alleen vist een uitkomst.

fijn weekend

gr

viktor
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

09-09-2011 14:40

idd een erg interessant stukje leesvoer
filmpje moet ik later even bekijken aangezien ik nu op internet van de baas zit

en de discussie legaal /illegaal zenden heb ik maling aan want er zit hier in de buurt ook een illegale fm zender die al jaren zijn gang kan gaan dus daar ben ik niet bang voor

ps nog wat gevoeld van de aardbeving in omg nijmegen ??
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

09-09-2011 16:07

sander,

Mijn vriendin schrok zich wezeloos,het hele huis ging op en neer,ik zat in de aanbouw wat niet op heipalen staat en ik merkte er helemaal niks van :cry:
Had het graag meegemaakt maar helaas.

hee maarr uhh 1,3 ghz 800 mw is dus voldoende kost incl verzenden nog geen 70 euro!
nu alleen nog maar een geschikte camera.......
ik heb ondertussen een 2,4 ghz zender plus servo's ontvanger etc gescoord en kan dus op afstand de videozender aan en uit zetten,ook kan ik met 2 speciale servo's de camera op en neer en van links naar rechts laten draaien....geinig hoor. ook kan ik met de aansturing een onderwaterlamp aan en uit zetten en dimmen :lol:
Dus alleen een goede waterdichte camera scoren,de videozender bestellen en de hele handel waterdicht verpakken.

komt goed

gr

viktor
Gebruikersavatar
marcel lage
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-10-2009 17:19
Locatie: rotterdam

11-09-2011 19:12

Neem aan dat je een camera moet hebben met een hoge lichtgevoeligheid of niet?
Ben erg benieuwd hoe dit gaat worden,topic staat in mn favorieten 8)
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

12-09-2011 12:23

Het idee is best interessant maar voor mij net een stap te ver. Ik ga dan net zo lief vissen in een hele grote glazen bassin met helder water. Weet ik zeker dak ik alles in de gaten kan houden. Of sla ik nu door?

Wat mij opvalt is dat er altijd gezocht wordt naar de moeilijkste oplossing. Net als met vissen tussen leliebedden en midden in het wier of tegen obstakels aan. De simpelste oplossing is een andere stek zoeken. Zeker op groot water moet dat geen probleem zijn.
Vroegah was zeker niet alles beter maar op z'n minst waren de dingen wel simpeler.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

12-09-2011 12:49

Goedemiddag,

Het is maar hoe je het bekijkt,je kan allerlei tooltjes inzetten indien nodig of als de situatie dat toelaat.
Of iemand nu dan doorslaat etc .....tja daar heeft iedereen een andere mening over.
Ik vind dat iedereen maar moet doen wat hij of zei nodig vind,en zolang je er plezier aan beleefd is er niks aan de hand.
Hedendaag is de techniek voorhanden om dit soort tooltjes te gebruiken,dus waarom niet?
Ik zeg maar zo het kan altijd gekker :lol:
http://www.nauticexpo.com/prod/videoray ... 42425.html

gr

viktor