Handleiding voor ombouwen Sonar sensor.


Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

12-04-2013 19:24

Fred Hazenbroek schreef:Helaas pakket nog niet binnen. Pakket was retour gestuurd naar Hong Kong
Kreeg een mailtje (met foto bewijs) .
Keek ik goed naar het verzendadres..Was ik m,n huisnr vergeten :oops: :oops:

Pakket is nogmaals verstuurd na 26 usd te hebben gepay- palled :wink:

Gelukkig staat er geen druk op het project :lol:




Gelukkig toch goed gekomen, is net bezorgd :wink:
Aan de deur 19.50eu aan belasting en inklaring.
Nu ff klussen. :D :
Ik laat tzt wel weten of het werkt , maar verwacht van mij geen foto,s
Ben computerblond :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

15-04-2013 11:34

Top Fred!

Ben benieuwd.

Mail mij anders de foto's maar door. Dan zal ik ze er wel ff voor je opzetten :wink: zien is geoven hè! hehe
en anders geloof ik je ook wel hoor
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

15-04-2013 12:06

Gisteren ff snel proefvaren! Het werkt!!
Bewust naar een stek geweest waar ik al weet hoe en wat om te checken.
Afstand weet ik nog niet tot hoever, heb maar een 50/60mtr gedaan.

Ik heb het anders gedaan:
Ik ben al tevreden met 100mtr (zover vis ik al zeldzaam), dus ik heb er geen grote antenne aan/op geschroefd.
Ik heb de 2 helfden niet gescheiden, maar heb gekozen om het schoorsteentje naast de batteryhouder
door te zagen. Hierna heb ik het gekrulde veertje/antennetje met een tang vastgehouden en flink uitgerekt.
(Door foto,s hier al op board geplaatst, wist ik hoe dit eruit zag! BEDANKT ! )

In het bovenste gedeelte van het afgezaagde schoorsteentje het ik met een naald een gaatje gebrand,
waar het uitgerekte veertje doorheen steekt. Vervolgens de 2 helfden weer aan elkaar gelijmd.
Natuurlijk ook een druppeltje lijm waar de draad door het schoorsteentje komt.

Antenne steekt nu zo,n 6-7 cm door de schoorsteen.

Geef je mailadres maar ff door Patric, zal ik wat foto,s doorsturen vd week.
Als het vanmiddag opklaart, ga ik weer ff varen. :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

15-04-2013 12:21

Als het maar werkt toch :)
Dit was alleen de manier waarop ik het gedaan heb omdat ik soms wel 250 meter uit de kant vis daarom heb ik wel de externe antenne op het eitje gemonteerd.
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

15-04-2013 19:38

Fred Hazenbroek schreef:Gisteren ff snel proefvaren! Het werkt!!
Bewust naar een stek geweest waar ik al weet hoe en wat om te checken.
Afstand weet ik nog niet tot hoever, heb maar een 50/60mtr gedaan.

Ik heb het anders gedaan:
Ik ben al tevreden met 100mtr (zover vis ik al zeldzaam), dus ik heb er geen grote antenne aan/op geschroefd.
Ik heb de 2 helfden niet gescheiden, maar heb gekozen om het schoorsteentje naast de batteryhouder
door te zagen. Hierna heb ik het gekrulde veertje/antennetje met een tang vastgehouden en flink uitgerekt.
(Door foto,s hier al op board geplaatst, wist ik hoe dit eruit zag! BEDANKT ! )

In het bovenste gedeelte van het afgezaagde schoorsteentje het ik met een naald een gaatje gebrand,
waar het uitgerekte veertje doorheen steekt. Vervolgens de 2 helfden weer aan elkaar gelijmd.
Natuurlijk ook een druppeltje lijm waar de draad door het schoorsteentje komt.

Antenne steekt nu zo,n 6-7 cm door de schoorsteen.

Geef je mailadres maar ff door Patric, zal ik wat foto,s doorsturen vd week.
Als het vanmiddag opklaart, ga ik weer ff varen. :wink:


Nog beter is het om de foto's hier te plaatsen, misschien kunnen er wel meer knutselaars wat mee doen.

CN
Unicorn Carp Fisching
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

15-04-2013 19:51

Wel meer dan 1 post lezen Cor! :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-04-2013 14:57

UPDATE!!
We zijn weer ff verder.. bootje nog 2x gebruikt.
Helaas moet hij af en toe toch weer op zoek naar een signaal.
Antenne toch te kort. Ik ga binnenkort wel ff op zoek naar een geschikte antenne.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

28-04-2013 16:09

Fred Hazenbroek schreef:UPDATE!!
We zijn weer ff verder.. bootje nog 2x gebruikt.
Helaas moet hij af en toe toch weer op zoek naar een signaal.
Antenne toch te kort. Ik ga binnenkort wel ff op zoek naar een geschikte antenne.


Fred,
Hoeveel meter bereik heb je nu dan zonder de antenne ?
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

29-04-2013 09:17

@Dennis,
De eerste keer kwam ik zoals gezegd tot 50-60 mtr, en gaf hij 2 x aan een signaal kwijt te zijn.
(pikte dit wel weer op)
V.d week op een ander water kwam ik tot een 40mtr voordat hij weer een signaal zocht.
Antenne is nu maar een 6-7cm, en komt nog niet eens boven het bootje uit.
Wel had ik nu de zender op een steun gemonteerd zo,n 60cm boven de grond.
Had nu eigenlijk geen "probleem"verwacht.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

01-05-2013 14:36

Fred Hazenbroek schreef:@Dennis,
De eerste keer kwam ik zoals gezegd tot 50-60 mtr, en gaf hij 2 x aan een signaal kwijt te zijn.
(pikte dit wel weer op)
V.d week op een ander water kwam ik tot een 40mtr voordat hij weer een signaal zocht.
Antenne is nu maar een 6-7cm, en komt nog niet eens boven het bootje uit.
Wel had ik nu de zender op een steun gemonteerd zo,n 60cm boven de grond.
Had nu eigenlijk geen "probleem"verwacht.


heb je op de ontvanger ook een andere antenne gemonteerd ?
ik heb hier namelijk bij mij dezelfde antenne op zitten als op het eitje, en zoals ik al aangaf bij 400 meter heb ik gewoon nog vol bereik
volgens mij is het beter om het een en ander aan te passen :)
volgens mij het ik ook ergens gelezen dat antenne's een bepaalde lengte moeten hebben ivm de frequentie enz...
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

26-05-2013 10:01

Heren ik lees jullie verhalen en doet mij erg deugt :D

Jullie zijn goed bezig :wink:

Nu las ik dat iemand storing heeft dit kan makkelijk worden verholpen door een ontstorings condensator die je gewoon bij de conrad kan bestellen.
Wat het ook kan zijn is wanneer jou zender van je boot en de fishfinder te dicht bij elkaar zitten. Dit kan je verhelpen als je te weinig ruimte hebt in je boot door de zender van je "eitje" in een metalen installatie doosje monteert. En de het kabeltje naar je antenne te vervangen naar een hoogwaardig stukje coax kabel te vervangen zoals coax 12 wat er voor beveiligings-camera's word gebruikt. De aansluitingen naar jou antenne goed met isolatie tape af te werken of nog beter af te gieten.

Mochten er meer mensen met wat probleempjes zitten wil ik graag helpen.

Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

27-05-2013 07:38

Hier zijn mijn foto's van het eindproduct. Ik wil alleen nog alles zwart spuiten want het oog wil ook wat!

https://www.dropbox.com/sh/w8zn02r4ql8jehi/Yl-Gvgg2pp


Zoals jullie kunnen zien op de laatste twee foto's heb ik het "plankje" waar het eitje op vast gemaakt is ingekort. Als je gas geeft met de boot komt ie voren wat omhoog en gaat ie uiteraard achter wat omlaag. Het eitje werd helemaal onder water geduwd en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ingekort werkt alles uitstekend en ik ben nog steeds helemaal tevreden! Ik zet wel altijd voor de zekerheid het eitje aan de boot vast met een stukje vislijn. Het blijft natuurlijk klitteband en ik zou balen als het eitje om welke reden dan ook los zou komen van de boot op 200 meter uit de kant. Safety first...
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

16-06-2013 21:15

Na een tijdje gebruik te hebben gemaakt op deze manier heb ik besloten om het eitje toch vast in/onder de boot te monteren. Dit omdat de boot met het eitje achter de boot toch naar één kant trekt wat de vaartijd behoorlijk inkort. Dit is voor mij best belangrijk omdat ik toch zeer regelmatig ver uit de kant vis (rond de 275-300 meter) en door het constant moeten corrigeren is de accu na drie hengels uitvaren al leeg. Het vaart ook niet echt prettig als je constant moet bijsturen. Dus mijn volgende post wordt: "inbouw van eitje in de trend Micro met foto's en toelichting".
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-06-2013 21:46

Een trend micro op 300meter??? Verrekijker mee?
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

17-06-2013 08:30

Hubert Gillissen schreef:Na een tijdje gebruik te hebben gemaakt op deze manier heb ik besloten om het eitje toch vast in/onder de boot te monteren. Dit omdat de boot met het eitje achter de boot toch naar één kant trekt wat de vaartijd behoorlijk inkort. Dit is voor mij best belangrijk omdat ik toch zeer regelmatig ver uit de kant vis (rond de 275-300 meter) en door het constant moeten corrigeren is de accu na drie hengels uitvaren al leeg. Het vaart ook niet echt prettig als je constant moet bijsturen. Dus mijn volgende post wordt: "inbouw van eitje in de trend Micro met foto's en toelichting".



Ik ben benieuwd!!
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

18-06-2013 14:44

Martijn Nederpel schreef:Een trend micro op 300meter??? Verrekijker mee?



Ja, een goeie verrekijker op statief en dan is het nog erg moeilijk om de boot te besturen/zien op die afstand. Vandaar dat ik nu ook een "Big Dropper" heb aangeschaft, die is veel beter voor de visserij op zeer grote afstand. Waarmee ik de trend micro zeker niet te kort wil doen! Prima boot voor de meeste wateren. Ik zal in de toekomst de Trend Micro alleen nog gebruiken op afstanden tot zo'n 150 meter waar ik niet teveel hoef te voeren en het niet te hard waait. Wil ik verder varen, meer voeren of varen bij een stevige wind gaat de Big Dropper mee.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-06-2013 16:33

Kun je niet trimmen?
Overigens moet ik nog zien of inbouwen helpt tegen het trekken :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

19-06-2013 15:40

Dieptemeter op Trend Micro bouwen.

Zoals al eerder gepost kun je het eitje op een plankje met klittenband monteren achter op de boot. Dit werkt maar ik ondervond nogal wat problemen met sturen. Daarom een andere manier om de dieptemeter goed te bevestigen.

Tijdens het uit elkaar halen van de Trend Micro bedacht ik me dat de garantie waarschijnlijk vervalt als ik zelf aanpassingen verricht in de boot. Vandaar een aangepast plan waarbij je de boot niet hoeft open te maken om het eitje stevig te monteren.

Zaag het eitje voorzichtig rondom op het breedste punt doormidden, dit gaat goed met een ijzerzaagje of een dremeltje. De bovenkant kan weg, knip de antenne onder de eerste winding af. Soldeer hier een coax kabel van ongeveer 50 cm aan vast. Doe een krimpkousje of/en wat isolatietape om de vrij liggende koperen kern.
Schroef het klepje voor de montage van een dieptemeter van de onderkant van de boot. Plaats hier het eitje zodanig overheen dat het in één lijn komt te liggen met romp van de boot. Dit om alles zo gestroomlijnd mogelijk te houden. Zet het eitje op de gewenste positie vast met een stukje tape. Leidt de coax kabel nu richting achterkant van de boot en zet de kabel vast met watervaste tape. Ik heb gekozen om het tussen de drijvers te doen, zo zie je niks van de kabel van de buitenkant.
Pak siliconenkit en kit het eitje rondom goed af, wees niet te zuinig met de kit maar let op dat je de sensors in het eitje niet met kit bedekt!

Ik heb het plankje waar het eitje eerst op zat gebruikt als antenne houder. Gewoon omgedraaid, een gaatje erin geboord en daar de SMA connector op vast gemaakt. Wat over was afgezaagd. Dit op het al aanwezige klittenband vastgemaakt. Vervolgens de coax kabel aan de SMA connector gesoldeerd en afgewerkt met een krimpkousje/isolatietape zodat alles netjes uitziet.

Alles goed laten drogen en je hebt het eitje nu onder de boot gemonteerd wat de bestuurbaarheid zeker ten goede zal komen. Ik heb de coax kabel strak tegen de boot vast gezet met watervaste zwarte Duck tape zodat alles strak uitziet en de kabel nergens kan blijven vasthangen.

Let op! Deze methode heeft één nadeel, als de batterij uit het eitje wil verwisselen moet je het eitje los snijden, batterij vervangen en het eitje weer vast kitten!

Klik op de link om de foto's te bekijken:
https://www.dropbox.com/sh/oq6jqwyntjjapau/bLxhTncbjf
Laatst gewijzigd door Hubert Gillissen op 19-06-2013 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

19-06-2013 15:44

Marc Schrikkema schreef:Kun je niet trimmen?
Overigens moet ik nog zien of inbouwen helpt tegen het trekken :-).



Heb geprobeerd om met de trim te werken. Maar dat was geen goeie optie omdat de snelheid dan bijna helemaal weg viel.
xavier van gompel
Berichten: 5
Lid geworden op: 29-06-2013 15:50

29-06-2013 15:56

ik heb de p600 pro besteld http://www.easy-deals.nl/index.php?rout ... uct_id=367
moet ik de bestaande antenne ook vervangen of zou deze goed genoeg zijn als ik op het eitje een goede antenne monteer ?
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

02-07-2013 11:04

Hoi Xavier,
Aan de foto is het een beetje moeilijk te zien welke antenne daarop zit. Maar als dit een kleintje is van een paar centimeter dan zou ik dezelfde antenne erop zetten als je voor het eitje gaat gebruiken.
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
xavier van gompel
Berichten: 5
Lid geworden op: 29-06-2013 15:50

03-07-2013 17:54

de antenne is uitschuifbaar en 20 cm lang denk wel dat deze goed genoeg gaat zijn
maar welke antenne is het best om te gebruiken op het eitje ?
want bij mijn staat wireless frequency is 433.92 MHZ dus zou je een antenne nodig hebben die voor dit is denk ik toch ?
of waar zou ik het best naar kijken
remi verhoef
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-11-2012 14:00
Locatie: arnhem

20-08-2013 15:11

goede middag alle

ik heb deze fishfinder nu een krappe 2 weken in me bezig (2dehands) en heb naar de eerste 2 pogingen om het eitje ergens los in en achter de boot te plaatsen toch besloten het eitje in de bodem van de boot te maken (schrijver bt4)

wel heb ik de antenne aangepast zodat ik een losse antenne op de boot extra heb gemonteerd kwa ontvangst werkt dit zeer goed!

maar nu helaas heb ik geen beschrijving en kan ik zit ook niet vinden althans word er niet wijs iut.
wat ik graag wil weten is het volgende:

-bij de visjes die je krijgt te zien staan cijfers Waar staan die cijfers voor?

-waneer begind het scherm gelijk al aan de rand rechts of loopt er een middenlijn en begind die daar pas? bedoel als ik een taluut op de finder zie aan de rechterkant is die dan onder de boot of is die pas onder de boot als die in het midden van me schermje is dit vind ik nog wel een naardeel dat ik het niet weet haha

alvast edankt voor jullie hulp,ik zal zsm foto,s er van maken en posten altijd handig

gr remi
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

20-08-2013 16:26

remi verhoef schreef:-bij de visjes die je krijgt te zien staan cijfers Waar staan die cijfers voor?

-waneer begind het scherm gelijk al aan de rand rechts of loopt er een middenlijn en begind die daar pas? bedoel als ik een taluut op de finder zie aan de rechterkant is die dan onder de boot of is die pas onder de boot als die in het midden van me schermje is dit vind ik nog wel een naardeel dat ik het niet weet haha

alvast edankt voor jullie hulp,ik zal zsm foto,s er van maken en posten altijd handig

gr remi


Foto's zullen gewaardeerd worden :P

- de cijfers bij de visjes geven de grootte aan, maar een visfinder kan natuurlijk niet het onderscheid maken tussen 2 vissen die tegen elkaar aan liggen of 1 hele dikke. Het is dus een aanduiding van de grootte van de waargenomen vis(sen) Kan ook een dikke pluk wier zijn btw. De duurdere dieptemeters kunnen wel het verschil aangeven tussen wier en vis.

- Volgensmij is het midden van je scherm het middelpunt van je voerboot (eitje). Het eitje geeft een sonar naar de bodem toe onder een hoek van bv 60gr. dus vanaf het eitje 30gr naar voren en 30gr naar achteren.
remi verhoef
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-11-2012 14:00
Locatie: arnhem

20-08-2013 19:03

bedank voor j reactie:D

foto.s moet ik nog maken word van.het weeken aan het water denk .
maar wat is 1 dan groot of klein haha?
ik dacht zelf aan dat het streepje wat je recths boven ziet het midden van je boot is.
[img]https://fbcdn-photos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/582401_493731207377072_2100372975_n.jpg/img]


maar midden van het scherm klinkt wel logisch haha