Handleiding voor ombouwen Sonar sensor.


Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

24-01-2013 08:39

Hubert Gillissen schreef:Ik heb alles gedaan zoals aangegeven ik heb alleen de originele spiraalantenne in het eitje een beetje uitelkaar getrokken en rechtstreeks op de connenctor gesoldeerd. Verder heb ik een (korte) schroefantenne uit een oude router erop gezet totdat mijn bestelling binnen is. Nu is alles het drogen en zodra het ijs weg is ga ik ermee varen. Ben benieuwd!!!

Ik heb trouwens een dieptemeter voor op een gewone boot en ook nog een eitje erbij voor op de voerboot. Heb gekozen voor deze omdat ik een gewone boot heb waarop ik de dieptemeter ook wil gebruiken (gewoon met kabel) en omdat deze dieptemeter een veel grote beeldscherm heeft.


Welke heb jij gekocht dan? Misschien een foto en een prijs. Want dat lijkt mij ook wel wat.

Groeten Patric
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

26-01-2013 19:37

Moet je even op ebay kijken

http://www.ebay.com/itm/2in1-Wireless-B ... 2c6b259fdc

is hetzelfde merk (lucky) als de fishfinder die in het voorbeeld wordt gebruikt. Deze fishfinder een mooi groot (4") beeldscherm met veel detail en bestaat uit een eitje om gewoon uit te werpen (of ombouwen voor op de voerboot) en een zuignap met bekabelde transducer voor op een "gewone" boot. Beiden werken zeer goed! Diepte bereik bekabeld is ongeveer 40 meter.

Prijs varieert, ik heb hem inclusief verzendkosten gekocht via ebay voor ongeveer 120 euro (zoek optie aanvinken "prijs+verzenden goedkoopste eerst" op ebay, de goedkoopste staat dan bovenaan). Kwamen wel nog kosten bij omdat de douane mijn pakketje eruit had gevist. Deze kosten moest ik nog aan de pakketdienst betalen. Maar dat risico loop je altijd als je een bestelling buiten de EU doet. Hier een website waar één en ander besproken wordt. http://chinesewebshop.nl/special-douane ... ten-china/
Gelukkig weten ze dat in China ook en kruisen ze "gift" op de label aan en zetten er een veel lagere waarde op. Dit alles om de kosten voor de koper zo laag mogelijk te houden. Je moet ongeveer op drie weken levertijd rekenen na ontvangst van je betaling.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

26-01-2013 21:00

Ik hoor graag je ervaringen met de dieptemeter Hubert, heb sinds kort ook een bootje en dus lijkt dit me ook zeer interessant...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

31-01-2013 16:59

Ben vandaag gaan varen, ik heb nog steeds de bestelde antenne niet ontvangen dus heb ik maar een antenne van een oude router gebruikt. Het bereik ligt nu rond de 75 tot 100 meter dat is dus al een heel stuk meer! Ik denk dat als ik de bestelde antenne eenmaal erop gezet heb ik aan de 200+ meter kom. Zodra ik meer weet zet ik weer een bericht.
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

01-02-2013 09:39

Hubert Gillissen schreef:Ben vandaag gaan varen, ik heb nog steeds de bestelde antenne niet ontvangen dus heb ik maar een antenne van een oude router gebruikt. Het bereik ligt nu rond de 75 tot 100 meter dat is dus al een heel stuk meer! Ik denk dat als ik de bestelde antenne eenmaal erop gezet heb ik aan de 200+ meter kom. Zodra ik meer weet zet ik weer een bericht.


Sweet!

Ik wacht met spanning af. En zal dan ook 1 bestellen!
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

05-02-2013 11:34

Hubert Gillissen schreef:Ik heb deze gekocht omdat ik ook een gewone boot heb.

http://www.ebay.com/itm/2in1-Wireless-B ... 2c6b259fdc

Ik neem aan dat de antenne die op deze ontvanger zit niet verlengt hoeft te worden? Dat is zo'n lange uitschuifbare.

Ik sprak gisteren met iemand die zei dat je de windingen van de antenne in het eitje niet mocht afknippen ivm frequentie verandering???


Persoonlijk heb ik hier geen last van , mijn electrotechnisch inzicht gaat niet zo diep dat ik dat zou kunnen testen.

Maar op de manier zoals ik het gedaan heb merk ik geen vreemde dingen op, en qua bereik zelfs op 400 meter afstand heb ik nog steeds vol bereik/ontvangst van het eitje.
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

05-02-2013 15:20

Vandaag tussen de buien door varen geweest en alles werkte perfect! Ben zover gevaren dat ik zelfs de verlichting van de boot niet meer kon zien, ik schat zo tegen de 300 meter aan. Ik ben op een gegeven moment om het meer moeten lopen omdat ik de boot helemaal uit het oog verloren was maar de metingen kwamen gewoon binnen! Geen problemen gehad met rare of wegvallende readings terwijl je vaart, echt toppie!

Even alles op een rijtje zetten.

Ik heb dus de "Lucky FF 918" Fishfinder zoals op onderstaande link. Waarom deze? Groot beeldscherm en ook geschikt voor de "gewone" boot.
http://www.ebay.com/itm/2in1-Wireless-B ... 35b4f105eb

Het eitje bewerkt zoals beschreven met uitzondering dat ik de antenne in het eitje niet ingekort heb maar direct op de SMA connecter heb gesoldeerd. Aan het ontvangst gedeelte heb ik niks gedaan omdat er al een lange uitschuifbare antenne op zit.

Hierop de antenne van TP-Link (model TL-ANT2408CL) geschroeft. Waarom deze antenne? Hij is goedkoop (ik was €9,95 bij de plaatselijke electro-winkel kwijt) en deze antenne versterkt het signaal nog eens. Hij is ook, als hij gemonteerd is, even lang als antenne van de trend micro en dat vind ik optisch mooier.
http://www.tp-link.com/en/products/deta ... -ANT2408CL

Wat heeft alles gekost?
Dieptemeter €120
Antenne €9,95

Dus voor 130 euro een super werkende dieptemeter met groot scherm op de voerboot!!! Dat is ongeveer de helft van een Q5 met klein scherm met inbouw!

Hulde voor de oorspronkelijke poster van dit artikel! Je maakt hier een hele hoop mensen blij mee!!!!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

05-02-2013 16:11

Dit zijn goede(lees betaalbare :wink: ) berichten.
Heb je ook getest hoe accuraat het werkt? Dwz: over een stuk gevaren waarvan
je de onregelmatigheden al wist?

p.s Je laatste zin was ook mooi!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

05-02-2013 18:26

Ik heb hem op verschillende meren geprobeerd en de dieptemeter is volgens mij nauwkeurig. Ik heb rondgevaren in meren van 50cm tot 12 meter diepte en dankzij het grote scherm en de zoomfunctie kun je alle details mooi zien. De dieptemeter geeft de dieptes weer in stappen van 10 cm, nauwkeurig genoeg voor de gemiddelde karpervisser. Met een peildobber kun je volgens mij niet nauwkeuriger werken. De temperatuur is volgens mij ook nauwkeurig. Je kunt ook mooi de bodemgesteldheid zien, hard of zacht, of hard met een laagje slib dat is allemaal goed te zien.

Deze dieptemeter is zeker geen miskoop!!! Kwalitatief niet vergelijkbaar met de dure merken maar zeer goed bruikbaar voor de karpervisser!

Tip: bestel meteen een tweede eitje erbij voor €12,50 extra, dan heb je ook nog een eitje voor aan de hengel! Ik heb dat niet gedaan en heb er een beetje spijt van, je mag namelijk niet overal met de voerboot varen en dan is een eitje aan de hengel een hele goede optie natuurlijk.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

05-02-2013 19:28

Toch ook maar doen denk ik :wink:
X-tra eitje had ik ook al in gedachten voor reserve.

Hoe had jij dat bedacht met dat eitje voor de hengel? Moet voor het bereik toch
ook omgebouwd worden. Lijkt me lastig stabiliseren met zo,n antenne erop.
Maar zeker op de hengel is 50-60 mtr bereik voldoende.
Ach man..Ga toch vissen !!
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

06-02-2013 08:10

Je zou moeten experimenteren met het eitje aan de hengel. Ik kan me voorstellen dat als je de interne antenne naar buiten verlengt met een stukje coaxkabel (alleen de koperenkern) van 10cm je al meer bereik zult hebben. Je zou het eitje in een blok piepschuim kunnen monteren zodat het niet omvalt in het water en een grotere antenne erop zetten. Allemaal goede opties en het proberen zeker waard. We horen graag van je experimenten!
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

06-02-2013 11:36

2e eitje zou ik erbij doen voor het geval 1 stuk gaat.

Wateren waar je geen voerboot mag gebruiken ga ik gewoon met de voerboot op! (ga namelijk gewoon in de winterperiode wanneer er niemand vist even naar de beheerder). Leg uit dat je even de dieptes in kaart wil brengen en klaar. Tot nu toe geven ze allemaal aan dat het geen probleem is.

Maar ik ga hem binnenkort bestellen!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

06-02-2013 15:21

Wou net ff zo,n ding bestellen, maar ben niet bekend met e-bay
Heb nu een e-bay account en een paypall account aangemaakt, maar hoe werkt dat?
Moet je eerst geld storten op je paypall of??
Sorry, ben een beetje blond in deze :oops:

Nog wat: Hoe kan ik een extra eitje bestellen..?

gr, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

06-02-2013 16:37

Paypal koppelen aan je bankrekening of creditcard,
en dan gewoon de aankoop doen via een verkoper op ebay en betalen via paypal.

dan zou eea zo geregeld moeten zijn, levertijd moet je wel een dag of 14 rekening mee houden.

grt
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

07-02-2013 14:54

Fred Hazenbroek schreef:Wou net ff zo,n ding bestellen, maar ben niet bekend met e-bay
Heb nu een e-bay account en een paypall account aangemaakt, maar hoe werkt dat?
Moet je eerst geld storten op je paypall of??
Sorry, ben een beetje blond in deze :oops:

Nog wat: Hoe kan ik een extra eitje bestellen..?

gr, Fred



Extra eitje kun je meestal bestellen door een extra bedrag op het normale bedrag over te maken. Was volgens mij iets van €12,50. Maar let op! Niet iedere aanbieder doet dit!!! Het moet bij de advertentie erbij staan! Hou ook rekening met douanekosten als je pakketje eruit gehaald wordt. Het kan zijn dat je dan aan de deur nog een paar tientjes extra moet afrekenen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

07-02-2013 22:36

Ik heb al een mailtje gestuurd naar easy nogwat in hong kong.
eitje kost 19.90 usd en krijg dan 50% korting op de verzendkosten
als ik de depthsounder koop. Beetje vreemd, gaat waarschijnlijk in 1 pakket,
maar ga over die 5eu niet moeilijk doen.

Heb nu m,n rekeningnr gelinkt aan paypall, maar moet ff wachten(2-3dgn) tot
paypall laat weten gelinkt te zijn. (moet op internetbankieren te zien zijn met een teken?)

Hoop volgende week het handeltje te bestellen, en dan wordt het klussen geblazen :wink:
Ik had ook al gevraagd of ze gift kunnen noteren, en dan maar zien of we erdoor komen
bij de douane.

Bedankt zover, later meer

gr,Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

07-02-2013 22:55

Schiet me net te binnen dat de dieptemeter die in het voorbeeld gebruikt wordt ook in Nederland te bestellen is. Een kennis heeft hem besteld op de volgende website:

http://www.easy-deals.nl/Fishfinder,%20 ... ischfinder

Let wel goed op, op de website staat dat de fishfinder voorraadig is maar dat is niet altijd het geval. Hij heeft twee weken er op moeten wachten. Neem liever eerst contact met hun op om te vragen wat de levertijd is. O ja, en hij kost het dubbele als je hem in NL besteld!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

07-02-2013 23:38

Ik ga wel voor het buitenlandse avontuur :D
wil trouwens die met de 4 inch scherm, lijkt me net wat relaxter
Ach man..Ga toch vissen !!
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

08-02-2013 10:20

De dieptemeter uit het voorbeeld kan ik ook omgebouwd krijgen voor 140 euro via een kennis van mij,
Dus voor mensen die geen zin hebben om hem om te bouwen kunnen hem ook omgebouwd kopen.

Als er intresse is doe maar PM

grt

Berry
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

13-02-2013 01:39

Berry Kuiper schreef:De dieptemeter uit het voorbeeld kan ik ook omgebouwd krijgen voor 140 euro via een kennis van mij,
Dus voor mensen die geen zin hebben om hem om te bouwen kunnen hem ook omgebouwd kopen.

Als er intresse is doe maar PM

grt

Berry



Dat vind ik veel geld als je bedenkt dat alles bij elkaar rond de 7 tientjes kost! Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Het is echt heel eenvoudig zelf te doen, uurtje of twee knutselen ongeveer.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

12-03-2013 14:14

UPDATE!!
Had al bericht gekregen dat het pakket 19-2 is verzonden.
Hoop het deze week binnen te krijgen!

gr,Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

12-03-2013 15:01

Ben benieuwd Fred (net als jij uiteraard)! :P
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

21-03-2013 10:05

Helaas pakket nog niet binnen. Pakket was retour gestuurd naar Hong Kong
Kreeg een mailtje (met foto bewijs) .
Keek ik goed naar het verzendadres..Was ik m,n huisnr vergeten :oops: :oops:

Pakket is nogmaals verstuurd na 26 usd te hebben gepay- palled :wink:

Gelukkig staat er geen druk op het project :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

22-03-2013 12:12

Fred Hazenbroek schreef:Helaas pakket nog niet binnen. Pakket was retour gestuurd naar Hong Kong
Kreeg een mailtje (met foto bewijs) .
Keek ik goed naar het verzendadres..Was ik m,n huisnr vergeten :oops: :oops:

Pakket is nogmaals verstuurd na 26 usd te hebben gepay- palled :wink:

Gelukkig staat er geen druk op het project :lol:



Ik heb ook problemen met mijn huisnummer gehad. Moet je eens de gegevens op ebay controleren, daar was bij mij de fout ontstaan. Je moet namelijk een paar keer je adres opgeven en één keer was ik het huisnummer vergeten in te vullen, juist op het afleveradres uiteraard! Ik vind het raar dat bij ebay het factuuradres en afleveradres niet standaard hetzelfde is...
Gebruikersavatar
Raymond van der Voord
Berichten: 60
Lid geworden op: 19-07-2007 10:14
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

26-03-2013 12:51

Dit is pas een nuttig forumonderwerp! Je kunt de dieptemeter en losse eitjes trouwens in nederland ook bijbestellen via marktplaats. Dieptemeter 72,50 en en los eitje 32euro per stuk dacht ik. Ook losse antenne's. Ik ga hem binnenkort ook bestellen voor op mijn lowbudget baitliner!