3-TAL TENTEN BEKEKEN EN BEOORDEELD PROLINE, SOUL, JRC-RS


Plaats reactie
Erik Hogerheijde
Berichten: 9
Lid geworden op: 27-10-2009 17:00

02-07-2011 15:32

Beste Karpercollega’s,

Ik heb bij NIPRO Hengelsport in ’t Rijpje (NH) een drietal tenten bekeken omdat ik opzoek was naar een ruime, betaalbare tent, een tent die je zowel in Nederland voor een (paar) nachtje(s) kan gebruiken als in Frankrijk voor een langere sessies, maar niet één die super groot en hoog is.

Zelf vis ik al 32 jaar op karper en heb een hoop zien veranderen in al die jaren.
Aangezien ze bij NIPRO een schitterende zolder hebben waar ongeveer zo’n 25 tenten uitgestald staan, ben ik die kant opgereden en heb de onderstaande tenten perfect kunnen beoordelen op diverse punten namelijk;
* Proline Ultra Light Dome 2 persoon
* JRC STI-RS
* Soul Stormbreaker 2.

De Plus- en Min- punten heb ik voor mij/jullie op een rijtje gezet.
Mocht je interesse hebben in één van deze tenten, dan heb je een klein beetje een beeld ervan.
Let wel op,….de onderstaande punten zijn wel MIJN eigen ervaringen!

Proline Ultra Light Dome 2 persoons. PRIJS: € 289,-
Waterdruk van 5000mm p/m²
Deze tent is incl. heavy dute grondzeil, haringen en …Winterskin!!!
Pluspunten van deze tent; * Staat als een huis * Ruime tent maar minder ruim als de Soul * Ramen links en rechts met muskietengaas en nachtvenster
* Maten: B.310 x D. 280 x H. 1.40 * Knappe, stevige ritsen in de deur * Geen losse plastic raam of nachtvenster, alles bovenaan in de deur bevestigd en af te sluiten met ritsen * Stretcher en stoel kunnen naast mekaar in de tent staan * en…… Inclusief Winterskin.
Minpunten; * Geen raam achterin de tent voor ventilatie tijdens bijv. warme dagen.

Nog even ter info; Deze Proline ultra light dome is er ook voor een 1 persoon. Hij is uiteraard wel kleiner maar komt overheen met de bovenstaande plus- en minpunten. PRIJS: € 259,-

JRC STI-RS(oud model) PRIJS: € 299,-
Waterdruk van 10.000mm p/m²
Deze tent is incl. heavy dute grondzeil en haringen.
Pluspunten van deze tent; * Bivvy staat als een huis * Zeer stevige dikke ritsen *Ritsen aan de zijkanten (dus naast de deur) zodat je evt. 1 kant kan openen * Degelijke gespen om de deur en zijkanten vast te zetten * Drie één gehele stabilisatorstangen om de tent bovenop te spannen. * Stevig tentdoek * Maten 240 x 250 x135 * Waterdruk van 10.000mm p/m²
* Bijpassende wrap is goedkoper dan de Soul.
Minpunten; * Nachtvenster moet je met klittenband vast plakken * Minder ruim als de Soul en Proline * Geen achterraam voor ventilatie, nieuw model heeft dit wel * Muskietenramen aan de zijkanten niet aanwezig. * Geschikt voor één tot drie nachtjes maar niet voor meer.

SOUL STORMBREAKER 2 PERSOONS. Prijs: € 249,-
Waterdruk van 5000mm p/m²
Deze tent is incl. een pvc grondzeil en stevige haringen.
Pluspunten van deze tent; * Breakstaaf compartiment * Breedte 290 x Diepte 260 x Hoogte 145 * Bivvy is onwijs ruim van binnen, zeer pos. punt! * Zijkanten Links en Rechts hebben muskietenramen. * Achter 2 ventilatieramen. * Nachtvensters achter kunnen gesloten worden dmv een rits * Geen losse vensters bij de deur, alles zit netjes boven aan vast gestikt, dus één geheel * Staat als een dijk * Tent is mooi voor een nacht maar ook voor langere sessies bijv. in Frankrijk * Zowel de stretcher als je stoel passen naast mekaar * Hij is iets hoger dan de bovenstaande Proline en de JRC * Vaste stabilisatorstangen met de achterste verstelbaar ivm schuine hellingen * Goede stevige ritsen * Als ik de winterskin bevestig wordt de bivvy nog 50 cm dieper. Als je de zijkanten dan oprolt kan je twee stretchers erin zetten.
Eén minpunt; Winterskin is behoorlijk duur ten opzichte van de tent.

Slotconclusie van de bovenstaande 3 tenten:
Op 1 staat voor mij de Soul stormbreaker 2.
Ondanks de dure winterskin heeft hij vele pluspunten en diverse punten die ik belangrijk vind wat een tent voor mij moet hebben, oa een goed en stevig doek, stevige ritsen, moet als een dijk staan, ruim en als ik langs de waterkant zit moet er geen giga tent staan.
Op een goede 2de plaats de Proline Ultra light dome.
Behoorlijk wat positieve punten waaronder ook de prijs (€ 289,-), is iets minder ruim dan de Soul, mis het achtraam maar wordt daar tegenover wel geleverd met Winterskin!
Op de 3de plaats;; JRC STI-RS.
Mooie tent, staat stevig, ritsen uitstekend, tentdoek goed alleen mis ik ruimte en de achterramen die in het nieuwe model er wel in zitten.

Tot slot; De bovenstaande tenten zijn absoluut geen slechte tenten maar heb 3 stevige tenten uitgezocht die mij aantrokken en bekeken.
Ik hoop dat jullie wat aan deze informatie hebben, zodat het misschien iets makkelijker wordt om een keuze te maken.

Veel succes ermee.

Met vriendelijke karpergroet,
Erik Hogerheijde
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

02-07-2011 18:59

Nou de keuze is eenvoudig doe de Chub MKII dan heb je alles ineen en een prima tent .
De Soul zou ook nog gaan de rest zou ik niet nemen .
Plaats reactie