De grote welke Nylon (hoofd)lijn discussie:


Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

25-06-2011 12:57

Hallo Eus,

Eus Molewijk schreef:Normaal moest ik na het ingooien wel een keer of 4-5 lijn geven totdat de waker ophield met omhoog gaan, met fluorocarbon geef je 1 keer wat lijn en de waker blijft meteen netjes in positie hangen!


Normaal 4/5 x lijn geven (voor afzinken neem ik aan), met fluorcarbon 1 x en dan is het al goed.

Zo vatte ik het op. Lijkt me juist andersom, of...?

Ik voel een soort vreemde verwarring in me opkomen. :oops: :lol:

Groet,
Willem :wink:
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

25-06-2011 13:12

Toch wel een interessante topic, de hoofdlijn is natuurlijk een zeer belangrijk gedeelte van je visserij..

Ik merk dat er veel lijntjes getest worden, en terecht, maar wat is nou je ultieme set-up.. uitgaande van het aantal spoelen dat je ter beschikking heb.

Ik heb de beschikking met mijn Ultegra's over 2 spoelen. De 10.000 en de 6.000. Momenteel zit er op de 6.000 Suffix synergy 35/00 en op de 10.000 Duranium 30/00.

Zit te denken om de 6.000 spoelen in dat geval te vervangen op termijn voor de Parallelium of de Korda Subline 35/00. Dit dus meer voor de korte afstanden en slappe lijnen. En op de 10.000 spoelen houd ik voorlopig de Duranium. Misschien volgende keer een diamater dikker. Alhoewel ik nog geen slechte ervaringen met deze lijn heb in 30/00.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

25-06-2011 15:00

Trabucco t force pro carp niet te vergeten, zelfde eigenschappen als technium. Werpt redelijk tot goed. Zeer slijtvast en hoge trekkracht. knoopt goed. Rek valt reuze mee. Afzinken kan ik mij niet meer herinneren. De lijn was wel wat springerig op mijn 4500B

Eigenlijks de goedkope versie van technium maar zeker zo goed.

Diameter 0.30 millimeter
Trekkracht 11.95 kilogram

1000 meter voor € 16,95,- Dus dat zijn de kosten niet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-06-2011 15:12

WPJ Barnas schreef:Hallo Eus,

Normaal 4/5 x lijn geven (voor afzinken neem ik aan), met fluorcarbon 1 x en dan is het al goed.

Zo vatte ik het op. Lijkt me juist andersom, of...?

Ik voel een soort vreemde verwarring in me opkomen. :oops: :lol:

Groet,
Willem :wink:


Ehh...

Ik bedoelde het zoals het er staat. Nylon zinkt een heel stuk langzamer dan fluorocarbon en heeft dus meer tijd nodig om de bodem te bereiken, vandaar dat ik om de paar minuten wat lijn moest geven.

Fluorocarbon zinkt meteen naar de bodem, dat geef je nog 1 keer wat lijn en dan ligt het meteen op de bodem.

Ik weet niet hoe ik het anders op had kunnen vatten eigenlijk, lol. :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

25-06-2011 15:18

Hoi Eus,

Gefeliciteerd met je twee SS3000's, echt geweldige molens! Ik heb eventueel nog steeds een 3e voor je te koop, zie marktplaats. Ja, ik weet het, ik weet echt niet wat ik wil :wink:

Ik weet zeker dat het Synergy was die zo snel brak, maar hij brak zo snel dat het zeker om een productie foutje moest zijn gegaan. Maar ja, als zo iets gebeurd, dan heb je geen vertrouwen meer in een lijn en koop je hem niet meer.

Over die X-line ben ik hier op het board wel eens erg negatief geweest. Dat kwam omdat de lijn heel erg kinkte en springerig was en omdat de lijn na een weekje vissen helemaal bruin was geworden. Het ging toen om de 15lb. versie opgespoeld op 5500 XTB's
Toen ik mijn SS3000's kocht zat er al 17lb. X-line op en heb ik daar nog even meegevist. Het verkleuren was veel minder (zal wel aan het water gelegen hebben) en gekgenoeg was deze zwaardere versie veel minder springerig en kinkte het een stuk minder.

Maar toch blijf ik bij Technium :wink: en ga ik de zwaarste versie van Subline maar eens proberen
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-06-2011 15:51

Ff een korte opmerking tussendoor voor de mensen die een fluorcarbon hoofdlijn gebruiken mbt het zinken ervan. Wat heb je aan een lijn die snel zinkt, maar door zijn springerigheid niet plat ligt? Als je wil dat je lijn goed zinjt dan geef ik de voorjeur om een dikkere diameter nylon te nemen, bijv 40/00
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-06-2011 16:02

Martijn, denk jij dat fluorcarbon met de slagen er nog in op de bodem ligt? Als ik wat lijn van me molen haal en zo in het gras leg zitten er anders geen slagen in hoor.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

28-06-2011 11:35

Mijn persoonlijke favoriet? Daiwa Infinity Duo!
Waarom? Geen idee, maar hij springt niet van mijn molen af, kinkt niet na vis en knoopt prima.

Maatje van me heeft voorheen Fox Softsteel gehad, na een pauze van 3.5 jaar is hij weer een hengeltje
uit gaan gooien, met dus die oude lijn. Zelfs toen hield hij alle vis nog perfect. Op het moment heeft hij
Fox Softsteel Camo, met nog maar 3 vissen is het een beetje lastig een oordeel te geven, ik vind hem er
wel echt prachtig uit zien!

Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-06-2011 11:41

Eus Molewijk schreef:Martijn, denk jij dat fluorcarbon met de slagen er nog in op de bodem ligt? Als ik wat lijn van me molen haal en zo in het gras leg zitten er anders geen slagen in hoor.



Sommige lijnen zijn wat mij betreft zo stug dat dat het geval kan zijn ja, is natuurlijk ook diameter afhankelijk
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

28-06-2011 12:21

Oja, ik heb ook een keer Berkley Vanish op mijn spoelen gehad. De enige Fluorcarbon die ik ooit gehad heb.
Beviel opzich ook wel, maar mijn ervaring met berkley is dat het allemaal vrij snel kinkt. Zo heb ik op mijn pen
hengel ook de Trilene en Trilene Carp gehad. Kinken als een motherf*cker, wel slijtvast.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

28-06-2011 13:26

Philip Du Puy schreef:Maatje van me heeft voorheen Fox Softsteel gehad, na een pauze van 3.5 jaar is hij weer een hengeltje
uit gaan gooien, met dus die oude lijn. Zelfs toen hield hij alle vis nog perfect. Op het moment heeft hij
Fox Softsteel Camo, met nog maar 3 vissen is het een beetje lastig een oordeel te geven, ik vind hem er
wel echt prachtig uit zien!

Gr, Philip


Ik vis sinds een jaar of drie naar volle tevredenheid met Softsteel (27/100). Dit is de eerste lijn die het in de mix (soepelheid, breeksterkte, rek, slijtvastheid, kringelen en knoopsterkte) gewonnen heeft van Maxima Chameleon en derhalve sindsdien op de spoel van mijn penmolen zit.

Statisch vis ik sinds 2003 met Shimano Technium 35/100, met name vanwege zijn enorme slijtvastheid en hoge breeksterkte bij een geringe diameter. Echt een topper op dat vlak. Ik vis namelijk met 3500's en die hebben een beperkte spoelcapaciteit. Als ik grotere spoelen zou hebben zou ik voor een goedkopere, dikkere hoofdlijn gaan (ca. 45/100).

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
karl van dam
Berichten: 142
Lid geworden op: 12-04-2008 14:59
Locatie: ede

28-06-2011 20:11

Gr, Philip

Ik vis sinds een jaar of drie naar volle tevredenheid met Softsteel (27/100). Dit is de eerste lijn die het in de mix (soepelheid, breeksterkte, rek, slijtvastheid, kringelen en knoopsterkte) gewonnen heeft van Maxima Chameleon en derhalve sindsdien op de spoel van mijn penmolen zit.

Statisch vis ik sinds 2003 met Shimano Technium 35/100, met name vanwege zijn enorme slijtvastheid en hoge breeksterkte bij een geringe diameter. Echt een topper op dat vlak. Ik vis namelijk met 3500's en die hebben een beperkte spoelcapaciteit. Als ik grotere spoelen zou hebben zou ik voor een goedkopere, dikkere hoofdlijn gaan (ca. 45/100).

Gr,
he maat ik weet niet waar je vist en met wat voor een stokken je vist
maar ik zou je adviseren om technicum 27/100 te proberen voor het statich vissen en daarbij als je er mee uit de voeten komt(naar mijn idee zeker mits je niet op de rivier zit)hem je ook weer meer capiciteit voor je spoel :wink:
Frank[/quote]
Gebruikersavatar
midas de boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 11-05-2011 21:41
Locatie: Dronten

29-06-2011 18:34

Leuke discussie tot nog toe :D

Ik ben dus na 2 jaar suffix 28/100 en 2 jaar daiwa infinity duo 26/100,
overgestapt op de parrallelium polyvilon 30/100.

De suffix gebruik ik nog steeds voor korst vissen, omdat deze lijn langzaam zinkt.

daiwa ook een hele goeie lijn, maar niet zo duurzaam.
Net van zaterdag to dinsdag gezeten met de parallelium,
en tot nog toe ben ik er zeer van gecharmeerd, weinig rek,
sterk op de knoop, en inderdaad nauwijks zichtbaar.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-06-2011 19:33

Ik denk dat Willem een erg goed punt maakt mbt dikte van lijnen.
Mijn favoriet was trouwens jaren lang de daiwa infinity duo, maar ben vorige jaar overgestapt op krystonite omdat ik die inf duo niet meer in de dikste variant kon krijgen en vanwege het betere afzinken. Krystonite is mij prima bevallen, maar ik heb dan ook alleen de 42/00 gebruikt. Op mijn met mosselen en stenen bezaaide taluuds nog maar één keer lijnbreuk gehad (sowieso de enige in 3-4 jaar tijd) maar dat was dan ook een hopeloze situatie. Voor de rest al heel wat schuurpartijen gehad zonder problemen. Zinkt ook goed en is slecht zichtbaar. Nadeel: wat kwetsbaar op de knoop, goed testen en eventueel opnieuw leggen. Ander nadeel is dat ie meer vuil oppikt dan de meeste nylonlijnen dus als je hem niet regelmatig schoonhoudt valt dat onzichtbare ook nog vies tegen :roll:
Ik zat zelf ook te denken om subline een keer te gaan proberen, dus als al meer mensen hier ervaring mee hebben hoor ik het graag.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Kristof Vrancken
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-04-2011 14:08

30-06-2011 10:41

Ik heb net subline opgespoeld. Volgende week een weekje frankrijk voor de boeg. Zal daarna mijn bevindingen hier poesten ;)
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

30-06-2011 11:53

Hallo Kristof,

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen!

Vang ze,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

30-06-2011 12:09

Kristof,

Ik heb je een PB gestuurd.

Groet,
Willem :wink:
Kristof Vrancken
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-04-2011 14:08

30-06-2011 12:19

W,

ik je ook ;).

Groeten!
ricardo heijenrath
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-07-2006 20:31
Locatie: gulpen(limburg)

06-07-2011 15:51

Perfecte lijn die SUBline.

ik heb de 0,35mm versie.
Gooit goed en is betrouwbaar.
Het afzinken van een lijn vind ik maar lastig onderwerp.
Hoe doen jullie de lijn afzinken als het waait als een gek(dus bogen in je lijn krijgt)?
En als je dan nu een brasem eraan hebt op 90 a100m?
met een slappe lijn.
Ik heb al diverse keren gehad dat ik dan pas heel laat merk dat ik die brasem inderdaad eraan heb hangen.
Maar goed dit is beetje off topic.

Ook de adrenaline is erg goed.
Werp echt perfect, alleen heel goed opletten met hard uitgooien(bij veel tegen wind bijv.).
Want bij mij is het redelijk vaak gebeurt dat ik alles over gooide.
Ma goed ik pakte dan wel de lichtste versie van de lijn.
Kristof Vrancken
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-04-2011 14:08

11-07-2011 21:52

Kristof Vrancken schreef:Ik heb net subline opgespoeld. Volgende week een weekje frankrijk voor de boeg. Zal daarna mijn bevindingen hier poesten ;)


Zohei, terug van zaterdagmiddag van een weekje France. Leuke week, al vielen de vangsten de eerste 3 dagen tegen, toch nog 10 vissen weten te vangen met als topper een 42 ponds schub, in het net getorst met jawel, subline in 35/00. Prachtbeest!

Mijn ervaringen met de lijn zijn behoorlijk positief te noemen. Enig minpuntje is het werpen, maar daarvoor zijn er ook betere lijnen beschikbaar. Ik haalde ongeveer een 80-90 meter met een 100 grams loodje, nu zal een en ander ook wel aan de gebruikte hengels liggen. Namelijk chub Outkasts, dat zijn niet bepaald werpkanonnen, maar al bij al kreeg ik m'n rig wel waar ik hem wou hebben :).

Qua zinken doet de lijn het heel goed naar mijn mening. Niet zo zwaar als fluorocarbon, maar veel beter dan het doorsnee nylon. Het is ook een fijne zachte lijn, knopen leggen gaat heel makkelijk en de rek dempt goed de klappen van de vis.

Schuurbestendig is ie ook. Op de stek waar we visten zaten we nogal tussen de bomen en er stond nogal wat wier voor de kant. 1 vis slaagde erin om zich door het wier in de takken te boren en ik voelde de lijn schuren tot ie potvast zat. 1 keer maximale druk zetten en het boeltje kwam met veel moeite weer los, (de vis had zich intussen gelost) en na inspectie bleek dat de lijn wel een heel zware tik had gehad. Hij was op sommige plaatsen nog maar half zo dun als oorspronkelijk, maar breken deed hij niet.

Wat mij betreft is Subline zeker geslaagd. Een fijn lijntje is het!
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

12-07-2011 00:10

Shimano technium met stip op 1, zeer schuurbestendig (beste wat ik zelf ooit heb gebruikt) niet teveel rek wat wel zo fijn is met een beetje afstand en blijft zeer lang top bij mij zelf gooi ik het er na een 3 jaar af bij 100 a 120 nachten per jaar.
Kan nog wel langer maar doe dat voor het gevoel niet.

Berkley big game is ook wel een leuk lijntje alleen vind ik um kwa slijtvastheid vrij zwak heb al met regelmaat meegemaakt dat die knapt op dik wier terwijl ik met de technium wel eens een vis door een struik ben gevolgt en lijn had geen schrammetje.

Fox soft steel (de goude versie) vind ik wel een hele mooie lijn voor het oog op de spoelen maar vind um nogal dik uitvallen ik meen dat de 32 100ste uitvalt tot 39 100ste en heeft heel veel rek.

Maxima zover ik het me kan terughalen was het net elastiek.

En oja bij de USA'S doen de meeste lijnen (goede en slechte lijnen) zwaar kinken, waardoor dat komt tja ik denk door het slechte opspoelen na een aantal keer vissen komt. wel een zalig klinkende slip ppfff :D :D

GR Remko
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-07-2011 17:31

Heb gisteren 2 spoelen volgegooid met 43/00 subline, zodra het een beetje serieuze test gehad heeft laat ik het wel weten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

19-07-2011 00:52

Ik kwam net dit tegen: http://www.roofvisnet.nl/artikelen.php? ... ow&id=1372

Schijnt best revolutionair te zijn, kruising tussen braid en mono!
Ben benieuwd naar de eerste bevindingen hiermee.
M.v.g Stef Jansens