De grote welke Nylon (hoofd)lijn discussie:


Gebruikersavatar
midas de boer
Berichten: 20
Lid geworden op: 11-05-2011 21:41
Locatie: Dronten

24-06-2011 09:51

De grote welke Nylon (hoofd)lijn discussie:

In mijn speurtocht naar een nieuwe lijn heb ik al aardig wat
verschillende forum berichten hier en elders gelezen.

Meestal begint de vraag al met een merk lijn als uitgangspunt,
maar dat doe ik dus niet, om een discussie rondom een merk te voorkomen.
Het gaat immers om de beste lijn t.o.v. de situatie.

ik heb 5 situaties zoals ik zelf regelmatig vis (of heb gevist) kort geschetst

5 sitatuaties,

0-60 meter met 35 tot 65 gr lood, geen obstakels, zand/slib bodem lichte wiergroei
40-90 meter met 60 tot 90 gr lood, aantal obstakels, slib bodem "gemiddelde" wiergroei (ok die is vaag, geef ik toe)
60-120 meter met 60 tot 95 gr lood, geen obstakels, slib/klei bodem, lichte wiergroei
60-120 meter met 60 tot 95 gr lood, veel obstakels, zand bodem,zware wiergroei
120+ meter meer als 95 gr lood, geen obstakels, zand bodem, zware wiergroei


Welke lijn in welke situatie, en wat is de beste allrounder?

En vermeld vooral de theorie achter je lijnbeleid :P
dus waarom welke diameter enz.
Maar ook waarom jullie een bepaalde eigenschap (schuurvast, rek) zo belangrijk vinden.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-06-2011 11:03

De antwoorden staan al in je eigen bericht. Moet zelf ook weer een nieuwe hoofdlijn hebben, ik kies dan voor een dikkere hofdlijn. 0,38 Waarom? om zoveel mogelijk lijnbreuk te voorkomen.

Als de situatie erom vraagt gebruik ik een voorslag van een meter of 20.

Afzinken van een lijn vind IK ook belangrijk in mijn visserij en trekkracht kijk ik ook altijd naar.

Allround lijn? >>> Shimano Technium, Berkley heeft ook goeie lijntjes. BTW een goeie lijn hoefd niet duur te zijn ;)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-06-2011 11:28

In alle gevallen kies ik de hoofdlijn zo dik mogelijk. D.w.z. zo dik als de werpafstand toelaat. Lijnbreuk doe ik namelijk niet aan. Voorslagen, hoe langer hoe liever, ben ik ook een groot voorstander van trouwens. Nogmaals: lijnbreuk doe ik niet aan!
Voor wier zou ik gevlochten lijn kiezen i.c.m. een korte (maximaal 1 hengellengte) leader. Niet gebaseerd op enige ervaring met wiervissen overigens, maar dat lijkt me gewoon de meest logische keuze.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-06-2011 11:31

Heb ik nog geen merken genoemd... :oops:

JRC Connection SIC (38/00) vis ik nu voor het tweede jaar mee. (I.c.m. met een voorslag van minimaal 55/00) Geen klachten over.
Technium heb ik jaren mee gevist naar volle tevredenheid. Alleen de prijs staat me niet aan.
Ik weet het ook allemaal niet...
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

24-06-2011 12:11

Parallelium Polyvilon Fluorcarbon Hybrid nylon & Shimano Technium.

Beide super lijntjes allround
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-06-2011 12:24

werpen doe ik niet. Moest ik ver werpen dan liever met gevlochten spul.

verder vind ik 60/100e aardig alround aan het worden.

Afbeelding

Zinkt als een baksteen en.. je zaagt er een paal mee om en kost eur 6 de 250 meter is 1 spoel van een 6500 plus een paar voorslagen op de spoel met gevlochten.

Dunnere diameters: elke zeelijn volstaat. Als maar goed koop is. Liefst de biggame

Afbeelding

Wel lachen om de kleur he, want die zie je dus echt niet onder water ook niet met zon en helder water.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

24-06-2011 16:10

In de situaties tot en met 150 meter Paralellium gewoon 0.35 of de Pro 0.335.
Bij stevige wier het zelfde merk maar dan naar 0.37 pro.
Boven 150mtr. wordt normaal gesproken overgestapt op een dyneema lijn.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

24-06-2011 17:29

Zijn nog wel wat opties. Voor de visserij op korte afstand zou je kunnen kiezen voor een FC lijn of een andere zware lijn, zoals Korda Subline, Paralellium, X-Line of FOX XS.

Voor de langere afstanden zou je kunnen kiezen voor Suffix Synergy, Duranium, JRC, Big Game. Met de JRC zelf geen ervaring. De synergy is mij altijd goed bevallen. Duranium heb ik momenteel op de spoelen, vrij dun voor de trekkracht en bovendien erg slijtvast. Zeker ideaal voor de langere afstanden. Met zware wiergroei een dikkere diameter gebruiken van deze bovengenoemde lijnen.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

24-06-2011 19:00

Mitchel van der Linden schreef:Zijn nog wel wat opties. Voor de visserij op korte afstand zou je kunnen kiezen voor een FC lijn of een andere zware lijn, zoals Korda Subline, Paralellium, X-Line of FOX XS.

Voor de langere afstanden zou je kunnen kiezen voor Suffix Synergy, Duranium, JRC, Big Game. Met de JRC zelf geen ervaring. De synergy is mij altijd goed bevallen. Duranium heb ik momenteel op de spoelen, vrij dun voor de trekkracht en bovendien erg slijtvast. Zeker ideaal voor de langere afstanden. Met zware wiergroei een dikkere diameter gebruiken van deze bovengenoemde lijnen.



Vanwaar een Paralellium niet op langere afstand?

Het gooien gaat echt super, vis er zelf ook mee op grote afstanden op een water met veel stroming, golfslag en tankers.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-06-2011 20:51

Leuk!

Ik heb o.a. een lijntik en dus al wel het e.e.a. op de spoelen gehad.

Maxima Chamealeon
Platil (paar soorten)
Albatros Almega bende
Tortue nog wat
Berkley Big Game, XL, XT, Tournament Gold en nog wat
Terry Eustace Pro Gold
Terry Eustace Pro Clear
Spro G-line
Kryston Krystonite
Fox Illusion (fluorcarbon)
Fox Soft Steel
Korda Adrenaline
Korda Subline

En wat ik vergeet.

Favoriet voor penvissen was destijds Berkley Big Game 30/00. Lekker elastisch en redelijk goed allround presterend, goed op de knoop. Nu zou ik er 30/00 Korda Adrenaline op zetten, man wat is die goed op de knoop, gemiddeld in rek, mooi van kleur en vooral zeer soepel.

Favoriet voor voor statisch vissen op afstanden die met nylon te doen zijn (<70-80m. in obstakelvrije zones) is tot nu toe Terry Eustace Pro Gold (35,5/00). Tering wat een beest van een lijn. Slijtvast, oersterk op de knoop, kinkt amper (behalve op Shimano USA 4500A's) of niet, gooit redelijk (maar niet zo goed als Korda Adrenaline!), redelijk OK van kleur, maar dat vind ik van minder belang dan slijtvastheid, soepelheid en knoopsterkte. Bovenal is dit de duurzaamste lijn die ik ooit gebruikt heb. Enige nadeel: Verkrijgbaarheid in NL, maar in de UK goed verkrijgbaar.

Fluorcarbon kan ik niet goed over oordelen, ik kan enkel zeggen dat die Fox Illusion zeer slijtvast, sterk op de knoop, zwaar, praktisch onzichtbaar, maar wel teringduur is, al vind ik hem de centen waard, want hij is ook erg duurzaam. Ik heb de 41/00 en 33/00 gebruikt en gebruik deze nog steeds (als buffer op braids en als onderlijnmateriaal). Destijds zat het op 300m. spoelen, nu geloof ik niet meer en dat vind ik wel jammer.

Nu heb ik net Korda Subline erop zitten, 43/00, voor het beestenwerk op stenen, mosselen en andere ruige rommel. Het opspoelen ging opvallend soepel. De Emblems protesteerden nauwelijks en dat is weleens anders geweest. Testje gedaan op slijtvastheid. Best taai spul. Zinken heb ik nog niet getest. De tijd zal het leren...

Als ik 1 nylonlijn moet kiezen als hoofdlijn, dan twijfel ik tussen Korda Adrenaline en Terry Eustace Pro Gold.

En als dempende voorslag op dyneema en voor onderlijnen, heel erg graag de Fox Illusion. Ik hoop dat de kwaliteit nog net zo goed is als toen (2005), echt een heel taaie lijn die doet wat ik verwacht van fluorcarbon.

Over de rest van wat ik genoemd heb, praat ik niet, die kwamen namelijk niet eens in de buurt van mijn favorieten.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

Groet,
Willem :wink:

PS: Kinken is volgens mij zeer afhankelijk van de opspoelmethode, de gebruikte molen(maat) en hoe je de molen gebruikt.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

24-06-2011 22:31

Krystonite en gamakatsu g-line, wat een ellende....
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-06-2011 22:56

Ja Mitchel,

Krystonite is te hard, niet slijtvast genoeg en het kinkt als de ziekte, teveel geheugen. Bovendien ook niet goed op de knoop. Die G-line breekt al als je ernaar kijkt. Heb daar heel rare spontane breuken mee gehad. Dikte? Ik meen 42/00, maar zeker niet minder dan 40/00. Sowieso iets met '40'.

Trouwens: Ik gebruik alleen Palomars met mono's. De beste die er is, volgens mijn bescheiden amateuristische testen. Kun je nagaan... Zelfs Kryston adviseert die knoop voor hun Krystonite (ik had de 36/00), maar het resultaat is om van te huilen en dat terwijl ik die knoop al meer dan 15 jaar leg.

Heb ik toch lopen zeiken... Fout fout fout!!! :oops: :lol:

Mag ik dan ook nog zeggen dat ik Maxima een zwaar, zwaar overschatte lijn vind? Leuk die kleurtjes, maar pure rommel vergeleken met de huidige lijnen, zoals die van Korda en Terry Eustace.

Stuur me nu maar dreigmails Maxima en zo, de pakketpost van Terry en Danny compenseren dat leed. 8)

Fox Soft Steel vond ik wel een goeie middenklasser, maar op Shimano USA 4500A's een nachtmerrie. Op Emblems wel een zeer goeie, maar dan wel graag de wat dikkere, 39/00 bijvoorbeeld. Maat van me zweert erbij, maar die heeft nog nooit met Pro Gold gevist...

Groet,
Willem :wink:
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

24-06-2011 23:28

Heb zelf ook nog een rol Illusion XS, voor voorslag of leaders. Vind de stugheid van FC namelijk niet fijn om mee te vissen.

Als je graag doortest, probeer eens de Duranium en Synergy, beiden zijn mij goed bevallen.

Heb zelf de G-line snel eraf gegooid vanwege de stugheid en het kinken, had de 35/00. De krystonite clear brak al als je een scheet liet. Had de 33/00.
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

24-06-2011 23:44

Onder het mom van domme vragen bestaan niet even een vraag voor WPDSXQRPJKLM. Barnas ( vergat je voorletters).

Zelf ben ik in het bezit van 4500 usa's maar heb jij enig idee waarom sommige lijnen niet zo van deze molen houden, en dus gaan kinken? Terwijl dit op andere molens niet zo is.
Heeft dit puur en alleen met spoelgrootte te maken of is het wat anders?

Zelf gebruik ik overigens al een jaar of 4 shimano technium, in het begin 28/00 en nu zit er 32/00 op de spoelen.
Goed betrouwbaar lijntje in mijn ogen!
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

25-06-2011 00:17

Stef,

Eerlijk? Ik weet het niet, maar dezelfde lijnen gaan op m'n Spheros 5000F's en Emblem 5000Z's wel stukken beter.

Ook geen dom antwoord dus. :wink: Slechts een constatering.

Die Pro Gold was op de USA's nog de beste, toen ik 'm op die Spheros spoelde had ik nergens last van. Zelfde soort lijnrol...

Iets met weerstand bij een run? Baitrunner te licht? Slip Spheros onbewust stugger ingesteld? Waardoor de lijnrol meedraaide i.p.v. stilstond?

Vaag vaag vaag...

Wie het weet mag het zeggen.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

25-06-2011 00:27

Dat zou best eens de reden kunnen zijn, ik heb zelf namelijk zo goed als nooit *klop klop klop* last van gekinkte lijnen op mijn USA's. Maar ik vis mijn baitrunners 9 van de 10 keer op de zwaarste stand. Dus dan zou jouw theorie best eens kunnen kloppen :wink: !
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-06-2011 00:52

Willem, je hebt dan een paar leuke gemist. Wat dacht je van Gardner GR60 en Suffix Synergy? Beiden zeer goede slijtvaste goed te knopen redelijk soepele lijntjes.

Verder gehad, Berkeley Big game in groen en wit, leuk lijntje voor weinig geld, Fox Softsteel, zeer sterk knoop en slijtvaste lijn, was er zeer over te spreken tot alleen de afzichtelijke camou versie nog maar verkrijgbaar was.

Shimano Technicum, een zwaar overschatte lijn, slecht te knopen, zeker als ie er al wat langer op zit, kinkt en is te duur.

Korda Adrenaline, mooi soepel lijntje, werpt erg lekker en kinkt niet veel. Korda Subline, leuk lijntje, zinkt vrij goed en is nog redelijk schuurvast. Heeft wel vrij veel rek.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

25-06-2011 01:12

Op die GR60, Parellelium en de JRC lijn na, heb ik alle genoemde lijnen wel eens geprobeerd. Voor mij blijft de Technium echt op nummer 1 staan en vind ik deze lijn zeker niet overschat. Het is idd een prijzig lijntje, maar gaat een seizoen mee.Een nadeel is idd dat de lijn hard is en vrij snel gaat kinken (maar het kan nog veel erger) en ik zou graag zien dat het wat sneller afzinkt.
Juist die adrenaline en Suffix lijnen breken al als ze maar in de buurt komen van een mosselbankje.

Ik weet nog wel dat mijn maten twee jaar geleden in Frankrijk op zoek moesten naar een ander lijntje omdat hun nieuw opgespoelde Suffix Synergy lijntje brak bij elke run. Kwamen ze terug met een één of ander fluor groen lijnte omdat er niks anders in de buurt te vinden was. Gelukkig bleef die lijn wel heel.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

25-06-2011 02:03

Eus,

Die Sufix was een van de vergeten lijnen, zeg maar.

Heb er als ik het me goed herinner twee van die kilometer-plus klossen in zo'n plastic doosje en zo'n megaspoel van weggevist. Redelijk OK, maar altijd kwam 'ie gehavend terug op wateren met minder lieve bodems. Minstens enkele meters rafels, hele linten trok ik eraf.

Korda Adrenaline heb ik nog niet grondig mishandeld, alleen tussen waterplanten, riet en takken. Misschien is 'ie te zacht voor het betere werk op wild water.

Ik ga het niet proberen.

Die 43/00 Subline is eerst de ondergrens. Ben benieuwd.

Stef,

Het is maar een idee hè?! :wink:

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-06-2011 06:30

Korda Adrenaline

Goede lijn voor normale omstandigheden.

In Frankrijk op een water met zeer veel wier was de lijn na 8 dagen vol gebruik en mishandeling toch op zijn einde. kinken en de rek was er grotendeels uit.
Maar voor afstand gooien een zeer mooi lijntje,lekker soepel mooie kleur zoals eerder al vermeld eigenlijk in dit topic. En in de knoop is hij idd aardig te vertrouwen!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-06-2011 11:02

Richard,

Weet je zeker dat het Suffix Synergy was en geen Suffix Excelon? Die laatste heb ik me namelijk ook wel eens aan laten smeren en dat was echt de grootste bagger die ik ooit op mijn molens heb gehad. Die brak werkelijk op een brasem! Later lijn binnen gehaald met een brasem er aan, ongelogen!

Adrenaline is idd een zacht lijntje en daardoor dus minder schuurbestendig maar wel heerlijk om mee te vissen in open water of als je een keer echt ver moet werpen.

Leuk dat jij die Technicum wel geweldig vind, ik hoor dit vaker. Zelf ben ik er helemaal niet van gecharmeerd, helemaal niet meer nadat ik een bak op het KK verspeelde nadat de lijn langs een houten paal ging. Tuurlijk had dat met een andere lijn ook kunnen gebeuren maar dit was wel heel snel afgelopen, de lijn zag de paal bij wijze van spreke en brak al.

Off topic Richard, ik ben voorzien van twee SS3000's trouwens. ;)

Willem,

Die ervaring heb ik niet echt gehad met die Synergy, wel dat ie eens een beetje gerafeld terug kwam maar niet heel erg.

Adrenaline zou ik niet inzetten in ruig gebied, daar is deze lijn te teder voor, Subline is dan als iets beter opgewassen tegen dat soort zaken, zeker in wat dikkere maten.

Ik zit momenteel in mijn ontdekkingsfase van fluorocarbon, heb momenteel 17lb X-line op de spoelen zitten. Ben erg benieuwd hoe dit vist, ik heb er pas 1 keer mee gevist en toen is me wel opgevallen hoe formidabel dit spul zinkt!

Normaal moest ik na het ingooien wel een keer of 4-5 lijn geven totdat de waker ophield met omhoog gaan, met fluorocarbon geef je 1 keer wat lijn en de waker blijft meteen netjes in positie hangen!

Springerig is het wel maar of dat in de praktijk erg vervelend is moet ik nog gaan ondervinden. Ik weet het, het is geen nylon dus misschien een beetje off topic.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

25-06-2011 12:03

Hallo,

Het vermoeden dat die Adrenaline van Korda een beetje zacht is, zie ik hier bevestigd. Maar wat een fijn werpende lijn! Als ik eerlijk ben, ken ik wat die eigenschap betreft, geen betere, maar ik heb niet alles geprobeerd.

Heb wat zitten lezen en denken...

In ruige omstandigheden met mosselen, stenen en ander scherp spul, is het denk ik een kwestie van de juiste diameter i.p.v. de lijn met de hoogste schuurbestendigheid. Ook mijn lieveling, die Pro Gold 35,5/00, ging door op een taludje met die beestjes erop, of een steen, of een tak met schelpen.
Typisch: De Big Game die ik maar gemiddeld vind, presteerde in hoge diameters (>40/00), in diezelfde situatie beter...

Fijn om al wat ervaring te lezen over de Korda Subline. Zoals ik zei, ik heb 'm pas van de week opgespoeld. Die rek komt me wel goed uit. Verder dan een meter of vijftig ga ik er in eerste instantie niet mee vissen en de vissen op het beoogde water zijn nogal explosief. Meer rek zie ik dus een voordeel.

Goede inhaking ook, Eus. :wink:

Vreemd dat ik nog niets lees over Terry Eustace/GLT Pro Gold. Toch echt een klasselijn! Zal wel aan de onbekendheid en de slechte verkrijgbaarheid in NL liggen, denk ik. Als je eens een rol kunt krijgen, doen! Gooit wel minder goed dan Korda Adrenaline. Toch haal ik 85-90m. De variabelen: 35,5/00, een 12ft. 2,5lb. RH IMX, volle Spheros 5000F, 3oz. loodje, halve meter tubing, korte rig, klein aas, weinig invloed van wind. Ik geef toe dat dit nogal optimistisch klinkt, maar ik heb het nog gemeten. Met Korda Adrenaline, heb ik nog niet echt maximaal lopen keilen, maar tot nu toe (dik jaar niet al te intensief vissen) vind ik 'm zeer vloeiend van de spoel en door de ogen gaan. Wel geef ik toe, dat waterplanten, riet en takken niet zo heel eg zijn vergeleken met mosselen en stenen.

Eus,

Die fluorcarbons zijn mooi, dat met die waker heb ik ook meegemaakt. Zonk net zo goed als Fox Submerge Plus braid en die is echt zwaar. Ik gebruik ook van die miniatuurwakers die dan maar omhoog blijven gaan. Volgens mij heb je dat stukje wat ik hier bedoel alleen een beetje verkeerd om geschreven.

:wink:

Of ik moet me vergissen.

Shimano Techni(c)um (we hebben het toch over die 'massief donkergrijze' lijn?), heb ik bewust gelaten voor wat het is en niet vanwege de prijs, maar vanwege de zichtbaarheid. Toch hoor ik er veel goede berichten over, maar hier ook weer slechte, vooral als het er op aan komt in van die linke situaties.

Gaan we weer... Diameter is dan belangrijker, denk ik.

De 65/00 ligt klaar op de plank!

Mitchel,

De G-line is in 80/00 (geloof dat dat het was) wel betrouwbaar. Een vriend van me takelde de mossels er gewoon mee van de bodem, hele families hingen er aan de lijn. Asodik, maar wel beter dan een karper met een haak en een lijn in z'n bek.

Zelfs Maxima zou in die diameter fantastisch zijn. Wat me trouwens nu te binnen schiet is dat een dikkere lijn bij een zelfde belasting minder rekt. Dat kan een voordeel zijn. Iemand anders die dit ook gemerkt heeft?

Als het dan nog relevant is, zal ik t.z.t. m'n ervaring met die 43/00 Korda Subline posten, gewoon voor de gein. Kan wel een paar maanden duren. Ik lees op internet (NL, BE, UK) erg wisselende berichten over de lijn. Van rotzooi tot fantastisch. We'll see.

Groeten,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

25-06-2011 12:08

HERSTEL:

die 80/00 was geen G-line, maar Sprolon, weet het bijna zeker. Boeit verder niet al teveel. 80/00 blijft 80/00. Sorry voor de verwarring. Maar dat over die mosselopvissingen is wel 100% waar.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-06-2011 12:45

Willem,

Welk stukje heb ik volgens jou verkeerd om geschreven?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."