Ontploffende voerboot


Bennie Peper
Berichten: 84
Lid geworden op: 21-02-2011 11:43
Locatie: Groningen

12-06-2011 17:02

Raymon Reterink schreef:Wat ik mij eigenlijk afvraag is of het het laad verhaal is opgenomen in de bijgesloten handleiding?

Ik denk namelijk dat je wel een punt kan maken als die niet zo is en er vervolgens één boot de lucht in gaat.



Handleiding ? Is dat het boekje wat bijna elke man als eerste weggooit ?? :wink:
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

12-06-2011 18:25

Ja dat weet ik. Maar als de firma SKARP het oplaad verhaal in de handleiding heeft gezet. Dus niet met gesloten boot accus ladan bla bla bla. Dan heeft de firma SKARP dit probleem dus al ondervangen. En dan heb ik zoiets van wie het niet leest moet op de blaren zitten 8)

Want feitelijk is het dan eigen schuld dikke bult :roll:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

13-06-2011 17:39

Ik kan er niets aan doen maar ik moet steeds aan dat filmpje op youtube denken waarbij de vorige eigenaar(Sander) van mijn Baitervoerboot deze rond laatvaren met een klein hondje erop, het zal dan maar gebeuren. Misschien is iemand er handig mee en kan die dat filmpje er even op zetten.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-06-2011 19:22

Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Bennie Peper
Berichten: 84
Lid geworden op: 21-02-2011 11:43
Locatie: Groningen

13-06-2011 20:03

Ben ik de enige die zit te wachten tot die boot ontploft 8)
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

13-06-2011 21:24

iedereen heeft het over laden met de kleppen open,maar er zitten toch onderhoudvrije accu's in.
Dit is een gesloten systeem,dus hoe kan er dan waterstofgas vrij komen??
Oververhitting lijkt mij ook sterk.denk dat de draden eerder zullen smelten dan dat de accu opwarmt.
wat het wel is weet ik ook niet.Maar wel vreemd dat het alleen bij skarp gebeurt.
groeten nico
Bennie Peper
Berichten: 84
Lid geworden op: 21-02-2011 11:43
Locatie: Groningen

13-06-2011 22:17

Het "knalgas " ontstaat door over laden van je accu, dus misschien is er wat mis met de lader van de SKARP, als dit zo is is het toch een constructie fout.
Ook een onderhoudsvrije accu moet zijn overdruk kwijt.
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

14-06-2011 07:57

nico offerman schreef:iedereen heeft het over laden met de kleppen open,maar er zitten toch onderhoudvrije accu's in.
Dit is een gesloten systeem,dus hoe kan er dan waterstofgas vrij komen??
Oververhitting lijkt mij ook sterk.denk dat de draden eerder zullen smelten dan dat de accu opwarmt.
wat het wel is weet ik ook niet.Maar wel vreemd dat het alleen bij skarp gebeurt.


Dit dacht ik ook maar in zo'n onderhoudsvrije accu schijnt ergens een miniscuul overdruk ventiel te zitten waaruit deze gassen uit kunnen komen.
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Sebastian Veldman
Berichten: 3
Lid geworden op: 02-08-2008 16:26

14-06-2011 16:06

Volgens mij mag je accu's nooit laden in een afgesloten ruimte.
Ook staat volgens mij niet in de handleiding dat je accu's buiten de boot moet laden.

En dan dit, zie foto:
Afbeelding


Do not charge in a sealed container.

SKARP waarom gebruiken jullie deze accu's in een afgesloten waterdichte boot, die van buitenaf te laden is?
Ben benieuwd of Skarp (Yaris) een officiële reactie gaat geven.
Bennie Peper
Berichten: 84
Lid geworden op: 21-02-2011 11:43
Locatie: Groningen

14-06-2011 19:13

Koekoek :wink:
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

24-06-2011 13:51

De spijker op zijn kop Sebastiaan. Scherp gezien! Ik heb de tekst op de accu gezien maar heb er niet bij stilgestaan dat een gesealde boot zo'n beetje de meest afgesloten ruimte is die bestaat.

Bizar detail: ik heb de Trend maar in de handleiding hebben ze het alleen over af en toe de boot laten luchten tegen "condensproblemen".

Ik ga vanaf nu laden met de accu afdichtklepjes eraf (die je overigens makkelijk en snel verwijderd door behalve een schroevendraaier ook een zuignap voor een theedoek te gebruiken om ze te liften) en draag voor de zekerheid een veiligheidsbril als ik aan het rommelen ben met de accu's. Niet dat je bij een lawinepijl kracht explosie daar 100% iets aan hebt maar je hebt in elk geval het idee dat je zo veilig mogelijk aan je bootje werkt.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-06-2011 14:59

*Denken doet aan "bom in eend" reclame*

*gniffel*
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-06-2011 15:49

Moet zeggen dat ik mijn accu's altijd gewoon uit mijn boot haal als ik ze oplaad. Eén stekkertje los en klaar.
Cor Butter
Berichten: 11
Lid geworden op: 21-06-2011 00:45

27-06-2011 18:56

volgens mijn zit er bij de skarp s60 ook een auto lader :lol:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-06-2011 19:18

Sta je voor het Hilton, op weg naar één of ander stads stekje in je camoupak met de boot aan de lader, in de auto.. BOEM

Wereldnieuws..

Aanslag ternauwernood verijdelt...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-06-2011 08:33

Ben ik de enige die vind dat de bedrading a. redelijk veel is en b. niet al te professioneel erin zit?
Ook vind ik dat de schaal (bovendeel boot) nog wel heel erg netjes eruit ziet. Geen 'explosie' tekenen, zoals beroet steekvlam effecten etc.

Ik twijfel niet aan het verhaal hoor, maar valt mij gewoon op.

Je zou verwachten dat het deksel eraf knalt, of zit die bij de Skarp vastgeschroefd? Als die er met een rubber sealtje opstaat, dan is het verhaal almaar vreemder aan het worden. De plek waar de boot knalde, voor op een hoek is ook weer vreemd. Wel eens geprobeerd om dit soort materiaal te breken?

Well ...... lessons learned, do not charge any battery indoors or sealed ......
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-06-2011 10:04

Bij het (over) laden van accus onstaat waterstofgas en zuurstof. Waterstofgas noemen ze ook wel knalgas vanwege de harde knal niet het produceerd bij ontbranding. Wanneer je gaat varen, kunnen de electromotoren of servo's voor een vonkje zorgen wat de boel doet ontbranden. De explosie van waterstof is zo heftig dat het mij aannemelijk lijkt dat alleen het luikje de druk niet kan afvoeren, doordat het zo snel gaat zal je ook niet snel roetsporen tegenkomen

Mvg
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-06-2011 11:52

Zit net wat plaaatjes te kijken, blijkt dat accu klepjes vast zitten.
Tsja, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

05-07-2011 15:29

Winkeliers nemen hun verantwoordelijkheid:

http://www.henkkoster.nl/epages/6193244 ... /Voerboten
Bennie Peper
Berichten: 84
Lid geworden op: 21-02-2011 11:43
Locatie: Groningen

10-07-2011 14:07

Volgens mij is dat geen verantwoordelijkheid nemen maar zich zelf indekken :-?
Skarp moet zijn verantwoordelijkheid nemen.......
Raymon Krul
Berichten: 22
Lid geworden op: 05-03-2007 20:06

24-12-2011 09:37

Martijn Nederpel schreef:Bij het (over) laden van accus onstaat waterstofgas en zuurstof. Waterstofgas noemen ze ook wel knalgas vanwege de harde knal niet het produceerd bij ontbranding. Wanneer je gaat varen, kunnen de electromotoren of servo's voor een vonkje zorgen wat de boel doet ontbranden. De explosie van waterstof is zo heftig dat het mij aannemelijk lijkt dat alleen het luikje de druk niet kan afvoeren, doordat het zo snel gaat zal je ook niet snel roetsporen tegenkomen


klopt helemaal, want bij verbranding van WATER-stof ontstaat WATER. Hierbij ontstaat extreem veel warmte in een fractie van een seconde, het gevolg is een explosie. Voor roetvorming is een koolstofhoudende grondstof nodig (bijv hout, plastic, diesel, etc). Roet is het gevolg van een onvolledige verbranding, vaak door een gebrek aan voldoende zuurstof en/of een te lage verbrandingstemperatuur.

H2 + O2 -> H2O
waterstof + zuurstof -> water

Dit is standaard middelbare school chemie, zie hier klas 3c:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=2fzFjd2jk78

Goed ventileren van de afgeloten ruimte in de voerboot is dus verstandig.....
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

24-12-2011 19:20

sinds wanneer maakt al qaida voorboten :lol: :lol:

toch wel k*t als je bootje van ruim 1000 piek opeens veranderd in een bom....
Gebruikersavatar
foolen mark
Berichten: 11
Lid geworden op: 24-12-2011 19:27

24-12-2011 20:45

hang snee pang !!!
rommel uit china eerst nadenken dan kopen
carpe diem quam minimum credula postero