Martijn Nederpel schreef:Bij het (over) laden van accus onstaat waterstofgas en zuurstof. Waterstofgas noemen ze ook wel knalgas vanwege de harde knal niet het produceerd bij ontbranding. Wanneer je gaat varen, kunnen de electromotoren of servo's voor een vonkje zorgen wat de boel doet ontbranden. De explosie van waterstof is zo heftig dat het mij aannemelijk lijkt dat alleen het luikje de druk niet kan afvoeren, doordat het zo snel gaat zal je ook niet snel roetsporen tegenkomen
klopt helemaal, want bij verbranding van
WATER-stof ontstaat
WATER. Hierbij ontstaat extreem veel warmte in een fractie van een seconde, het gevolg is een explosie. Voor roetvorming is een koolstofhoudende grondstof nodig (bijv hout, plastic, diesel, etc). Roet is het gevolg van een onvolledige verbranding, vaak door een gebrek aan voldoende zuurstof en/of een te lage verbrandingstemperatuur.
H
2 + O
2 -> H
2O
waterstof + zuurstof -> water
Dit is standaard middelbare school chemie, zie hier klas 3c:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=2fzFjd2jk78Goed ventileren van de afgeloten ruimte in de voerboot is dus verstandig.....