Ontploffende voerboot


henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

06-06-2011 13:19

He zal allemaal wel uit teleggen zijn bij het laden van accu's komt er altijd wel wat gas of andere stoffen vrij ,bij een skarp die dicht zit en buitenkant laden kan het dan voorkomen dat als je dan gaat varen en daar electro voor gebruikt er een knal ontstaat tijdens het varen.
En ja dan zal je niets zien bij je accu's want die blijven dan wel heel.
Vergelijk het maar met laden van een heftruck die moet je ook open zetten tijdens laden en niet bij roken want ook daar komen gassen vrij.
Gebruikersavatar
Frank Weber
Berichten: 61
Lid geworden op: 28-09-2009 10:22
Locatie: Velsen

06-06-2011 13:26

Deze zal nog wel aan de bovenschaal zitten.
Heb je deze niet meer kunnen vinden ?[/quote]

Kan best zijn dat deze nog aan de bovenschaal zit gemonteerd, de bovenschaal hebben we nog kleine resten van kunnen vinden. De reststukken lagen verspreid op land cq 30m. van onze visstek af, en de rest ligt op de bodem...

Tragisch...

Frank
Tijd van komen en een tijd van gaan en de tijd voor vissen is nu gekomen...
Joost Jochems
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-11-2006 14:02
Locatie: Kieldrecht BE

06-06-2011 15:52

Ik zou eens zoeken bij de accu's als oorzaak. Nu ze onder water hebben gelegen, zijn ze afgekoeld en 'neutraal' geworden.
Gas uit de accu's en vonken van de electromotoren zijn volgens mij de enige mogelijke twee boosdoeners.

Ontvanger RF15 lijkt mij niet echt de oorzaak.

Wees blij dat je er niet bovenstond op het 'moment suprème'!
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-06-2011 16:53

Hoe nu verder, eigenlijk vind ik zelf dat deze voerboot ((die ik zelf bezit )) niet meer verkocht mag worden !!!
Zoals R de winter al zei.
PFFF vindt het best wel link eerlijk gezecht het zal je maar gebeuren, dat je hem vrolijk op laad thuis en daarna ff test en dat dat ding in je huiskamer onplofd.
Toen ik hemn net had deed ik dat namelijk :o lekker linke boel allemaal, vind dan ook dat iedereen hier op de hoogte van moet zijn !!!

Ben eerlijk gezecht benieuwd wat wat de fabrikant hier eigenlijk zelf van vind.

Frank Weber, heb jij uberhaupt nog eens uitleg gehad over deze voorval !!!

Ben benieuwd.

MVG sander
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-06-2011 16:59

vroeg me ook eigenlijk af, of hier geen een of ander keuringdienst over gaat en het eens nader kan onderzoeken.

Dit mag namelijk echt niet gebeuren !!!
Maak me best wel zorgen wie of wat kan ik hier over in lichten.
die dingen zouden eigenlijk direct uit de handel genomen moeten worden !!!

mvg
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

06-06-2011 17:25

Denk dat je het beste contact kunt opnemen met de winkelier.
Desnoods een uitdraai maken van topics waar dit besproken is.
Misschien is het voor de importeur het beste een terugroep aktie op te starten wanneer het inderdaad om de zelfde boot gaat met de zelfde klacht.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

06-06-2011 17:35

Vraag mij af, of de trend micro(kleinere broer van de skarp) dan ook zou kunnen ontploffen??? Aangezien die van dezelfde fabrikant komt! Er zijn toch zomaar 3 personen in mijn nabije omgeving die zo n bootje bezitten. :-?
Gebruikersavatar
Rutger Broerse
Berichten: 87
Lid geworden op: 26-06-2006 20:36
Locatie: Huizen

06-06-2011 17:38

Ik heb het even opgezocht en die Skarp S60 gebruikt dus zogenaamde "VRLA" accu's. Dat soort accu's hebben een soort drukventiel voor als de accu te lang opgeladen word. Als dat het geval is ontstaat er onder andere waterstofgas, wat kan ontploffen.

Die ontploffende voerboten worden dus veroorzaakt door waterstofgas wat ontploft omdat er een vonkje bij komt.
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

06-06-2011 18:02

Dat zeg ik ,door het laden .
Dus tijdens het laden de klepjes boven de boot open zetten en klaar dan kan het gas of ander stof gewoon weg en zal het niet op gesloten blijven zitten in de boot zelf wat de boot kan laten ontploffen.
En voor de mensen met een micro trend geld het zelfde tijden laden klepjes los halen en het probleem is weg.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-06-2011 18:12

Bij Sanders zijn ze in de aanbieding, geloof ik: Zomerknallers (zie advertentie hier rechts bovenaan).

8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

06-06-2011 18:16

Met garantie van eenmalig verspreid voeren
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

06-06-2011 18:30

zo en zo is het altijd verstandig om als je accu's gaat opladen ze uit de boot te halen of in ieder geval vin de vrije lucht, want overbeladen is niet goed voor een accu en dan kan hij scheuren en dan heb je echt een probleem... maar dat ze er ventielen op zetten is alleen maar beter vind alleen wel dat ze daar rekening mee hadden moeten houde bij het bouwen van de boot of het in de handleiding zetten. en dan bedoel ik gewoon laden buiten de boot of zet de klep open...

heb het ook even gebeld met de gene die mijn trend micro leverde, maar die zei dus dat de trend micro oplader een ingebouwde stop heeft in de lader... die vanzelf uitslaat als hij vol zit... maar nu vraag ik me ook af heeft die skarp dat ook niet??
Oja joh!!!
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

06-06-2011 18:37

Ja de lader stop als de accu's vol zitten ,maar het geen wat hier is gebeurd is opladen met de boot dicht.
jij kan gewoon je boot accu's laden met de klepjes open en nog beter de accu eruit halen.
Er zit bij de micro trend ook een extra verloop stekker om gelijk op je accu teladen en doe dat dan in de schuur of open ruimte.
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

06-06-2011 18:42

Kees Verheij schreef:Ja Yuri, begrijpend lezen en je weet het he. Je begrijpt hopelijk wel dat het me een hoop gezeik op kan leveren als ik vanuit mijn positie direct het merk erbij noem. Het was trouwens bij jou in Papendrecht.


Ik zat op die put te vissen ik heb een harde knal gehoord en een flit gezien maar geen boot en geen visser gezien dus ik weet niet waar die zat wij dachten aan vuurwerk. Op de put zaten ik en mijn maat samen met een baitboot en nog 2 bekenden zonder voerboot.

waar we de vonk zagen was middenin het park wel een harde knal maar het verhaal vind ik allemaal een beetje vreemd zeker als het over het papendrechtse park was.

het was zo rond 01.15 schat ik.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

06-06-2011 19:55

frank koop gewoon een schrijver boot .beste service als er eens wat mee is de mijne heb ik al 9 jaar en vaart nog steeds erg fijn .ps en 1 bijkomend voordeel heb je dan hij ontploft niet gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Ricardo vd Dag
Berichten: 143
Lid geworden op: 09-08-2010 17:08
Locatie: Makkum (fr)

06-06-2011 20:32

henk plasman schreef:Met garantie van eenmalig verspreid voeren


:lol: :lol:

mijn lachspieren zijn weer getraind voor vanavond. ;)
PR: 28 pond, 94 cm

De lijn breekt pas als het geduld van de visser op is......
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

06-06-2011 22:24

het kan ook te maken hebben met de duur en met hoeveel ampere er word geladen.
bij te hoge laadspanning komen de gassen vrij uit de ventielen .
gebruik je een goede lader waar je de laadspanning van kan regelen dan zal dit niet gebeuren.
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-06-2011 23:21

Ook ik heb me er diverse keren schuldig aan gemaakt dat ik de boot heb geladen zonder dat ik het klepje er boven los had gemaakt , meschien dat daar door beide motoren stuk zijn gegaan en dat ie nu bij de fabrikant is.
Toch vindt ik nog steeds dat zo,n boot never nooit mag exploderen, kan gewoon niet.
Dat ie dan stuk gaat is dan een ander verhaal, ik trek hier iedegeval me leer uit en zal hem dan ook altijd als ik hem terug heb laden met de bovenste kleppen los.
Ook moet ik eerlijk zeggen dat waneer ik hem los maakte dat ie erg vreemd rook het lucht wat er uit kwam. maar zal zelf deze fout niet meer maken ehn hem met open kleppen op laden.
Waar het karperboard niet allemaal goed voor is :roll:
Ik ben weer een stuk weizer en met me neus op de feiten gedrukt :oops:

MVG sander
Peter Wauben
Berichten: 27
Lid geworden op: 07-06-2011 00:17

07-06-2011 00:22

In elk geval wijzer of niet, ik zou er toch werk van maken bij de Keuringsdienst van Waren.
Als ze al niet aan het werk zijn gezet en een claim insturen bij de fabrikant.
Dit is wel erg gevaarlijk speelgoed en moet per direkt uit de handel genomen worden.
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

07-06-2011 00:29

Wat dacht je van voorstellen ,of heb je eigen belang.
Bijna iedereen heeft kunnen lezen dat de hollandse boot beter is waar onder,
Navigator -baiter-omgebouwde Anatec of de boten van Tony Schrijver.
Laatst gewijzigd door henk plasman op 07-06-2011 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-06-2011 14:49

Ik zie geen Jan Peter reageren hier, dus wat bedoel je nou?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

08-06-2011 17:18

Wat ik bedoel ook dat zijn boten waar je veel accu's voor nodig heb,
dus met veel risico bezig ben.
Bennie Peper
Berichten: 84
Lid geworden op: 21-02-2011 11:43
Locatie: Groningen

12-06-2011 13:48

Hallo,

Ik heb wel auto accu's zien ontploffen, toen deze van de lader gehaald werden daar word je niet vrolijk van.
Nooit een accu laden in een gesloten ruimte, de motoren in de bootjes vonken ook altijd een beetje.
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

12-06-2011 14:05

Wat ik mij eigenlijk afvraag is of het het laad verhaal is opgenomen in de bijgesloten handleiding?

Ik denk namelijk dat je wel een punt kan maken als die niet zo is en er vervolgens één boot de lucht in gaat.
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Patrick Eckhart
Berichten: 83
Lid geworden op: 11-08-2006 13:22
Locatie: Almere

12-06-2011 16:40

Dat ding zal toch wel gekeurd zijn toen voordat ie op de markt gebracht werd lijkt me? Helemaal omdat er accu's voor nodig zijn om de boot te laten functioneren: dit valt onder de wetgeving voor gevaarlijke stoffen.
Die bootjes moeten namelijk minimaal een CE keurmerk hebben anders mogen ze niet verkocht worden..
Dit moet aangegeven zijn op de boot, zender en eventueel handleiding. ( op mijn mini-baitcruiser duidelijk aangegeven en die komt uit dezelfde fabriek)
Tevens moeten er veiligheidsvoorschriften in de handleiding vermeld staan over het gebruik van accu's, omdat natuurlijk lang niet iedereen verstand van dit soort zaken heeft en de risico's niet kent. ( brand en ontploffing)