Wel of niet met voorslag vissen ?


Gebruikersavatar
Ardon Zijlstra
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Hoogezand

05-06-2011 14:43

Er zijn voor en nadelen van het vissen met een voorslag.

De voordelen:

- De lijn is schuurbestendiger en zal daarom niet snel breken.

- Je kan meer kracht zetten bij het gooien en hierdoor verdere worpen mogelijk maken. Ook bij bijvoorbeeld het spodden is een

voorslag aan te bevelen.



De nadelen:

- De lijn is erg stug en zal daarom eerder van je molen lopen, met uiteindelijk een knoop of pruik tot gevolg.

- Je ogen van je hengel hebben het zwaar te verduren met de knoop van je voorslag.

- Als je vast zit is de voorslag door de hoge trekkracht moeilijk stuk te krijgen.

- Als de lijn breekt vóór de voorslag dan zwemt de vis met de gehele voorslag door het water, met alle gevolgen van dien.



* Wat is jullie visie hierop ?
* Vissen jullie wel of niet met voorslag ?
* Hoe en waarom ?

Groeten Ardon
Same Shit ... Different Day !!!

http://www.ksngroningendrenthe.nl/cms/
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

05-06-2011 14:49

Ik gebruik alleen voorslag bij casting en als ik in de buurt van stenen vis

Nylon voorslagen.

Jups het zal ongetwijfeld zwakker zijn dan gevlochten voorslagen. Maar dat risico neem ik dan maar.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-06-2011 15:01

Nogal kort door de bocht, vis je er wel en niet mee. Welnu: als het enigzins zonder kan zal ik altijd zonder vissen. Liever 45/00 hoofdlijn dan voorslagen. Als het echt niet anders kan dan gaat er een eind op.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Ardon Zijlstra
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Hoogezand

05-06-2011 15:07

De ruimte voor een gedetailleerde onderwerp omschrijving is er ook niet hé ?! :wink:
Same Shit ... Different Day !!!

http://www.ksngroningendrenthe.nl/cms/
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

05-06-2011 16:45

@Ardon, ikzelf gebruik leaders van voorheen berkley! De 6ft. en 12ft. Niet alleen voor de schuurbestendigheid, maar ook vanwege het zinkend vermogen zodat mijn laatste meters zo vlak mogelijk het bodemverloop volgt! De 12ft. gebruik meestal in combi met de voerboot, terwijl met de 6ft. je mogelijkheid blijft behouden fatsoenlijk in te gooien. Belangrijk als er vis op de stek zit, de hengel snel terug te gooien. Heeft door verschillende kleurstelling ook een camouflerend effect op de bodem, maar mijn voorkeur gaat uit naar de clear, mits zo vlak mogelijk op de bodem bijna tot niet zichtbaar is.

mvg.
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

05-06-2011 18:56

Ardon, Goede zet om dit topic te openen. Ik verwacht dat er door dit topic ook wat ogen geopend gaan worden. Zelf zat ik er al dagen aan te denken een vergelijkbaar topic te openen, maar het is er vanwege de tijd van het jaar niet van gekomen. Het water waar ik vis houdt me teveel bezig!

Daaf, "als het echt niet anders kan", bedoel je daarmee te zeggen dat in die situatie de mogelijkheid tot vangen van een vis prioriteit geniet boven het welzijn van het beest? Mijn visie is namelijk nog korter door de bocht geantwoord, maar wel uitvoerig beredeneerd.


*Mijn visie? Voorslagen hebben meer nadelen dan voordelen. (zie de beginpost van dit topic.)

*Vis je wel of niet met voorslag? Nooit. Enkel op de spodhengel of peilhengel, maar daar wordt niet mee gevist.

*Hoe en waarom? Niet visveilig. Punt. Je kunt beter de lijndikte aanpassen aan de situatie waar je vist, en daar de gehele molen mee volspoelen.
De voordelen die voorslag voor de visser biedt, werken extra als nadelen voor een gehaakte vis. Dat moet je als visser niet willen.


Groet, Martijn.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Ardon Zijlstra
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Hoogezand

07-06-2011 17:23

Niet veel animo op dit toch wel "belangrijk" onderwerp.

Voorslag wordt vaak geassocieerd met niet visvriendelijk

Het kan grote schade bij de karper aanbrengen mocht deze de voorslag na lijnbreuk niet meer kwijt kunnen.

Er zullen misschien of vrijwel zeker manieren bestaan om een visvriendelijke voorslag te gebruiken.
Same Shit ... Different Day !!!

http://www.ksngroningendrenthe.nl/cms/
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

07-06-2011 18:21

Beste Ardon, zou je voor mij jou definitie van voorslag misschien wat beter willen omschrijven???

3x de hengel lengte...
Mono, fluoro, gevlochten....(de laatste ben ik idd. finaal tegen)

Om de voorslag, visveilig te maken, zal je toch de dikte van je onderlijn moeten aanpassen! Misschien 0.12 of 0.16mm, mmmh. dat willen wij volgens mij ook niet.

De lijndikte aanpassen naar 0.45 of 0.50, en dan lijnbreuk op 15 mtr. of meer van je hoofdlijn, klinkt ook niet echt visvriendelijk.

mvg.

Ff, wat gewijzigd :wink:
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

07-06-2011 20:06

En wat gebruiken jullie bij wier?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-06-2011 20:10

4 slagen op de spoel. Zo klein mogelijke knoop en de knoop kan overal doorheen/overheen.
Met wier gebruik ik juist nylon voorslag. Met als hoofdlijn een 26 of 28/00 nylon lijn. In wier zit nogal troep die de lijn flink kan beschadigen.

Gevlochten voorslag zal beter door het wier gaan,maarjah is gewoon niet aan mij besteed!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

08-06-2011 12:34

Robert, Je vraag is weliswaar aan Ardon gericht, maar wat ik onder voorslag versta is: "elke verdikking aan het eind van je hoofdlijn". Materiaal en lengte maakt daarbij niet uit. Dat kan dus een voorslag van 15 meter zijn, maar ook een (leadcore) leader van 70cm. Best een breed begrip dus. Al dit spul is al enige tijd verbannen uit m'n tacklebox!

Punt is namelijk dat dergelijke montages 2 overeenkomsten hebben:
- Het is een dik, schuurbestendig, voor een vis onbreekbaar stuk aan het einde van een dunnere lijn. (vaak 45-80lb)
- De voorslag of leader wordt vastgemaakt met een voorslagknoop (lees: de zwakke schakel).

Daarnaast zorgt de voorslagknoop voor een verdikking, waar o.a. wier en andere troep makkelijk op blijft hangen en dat zorgt voor een nóg dikkere verbinding.

Let op de dikgedrukte woorden: Onbreekbaar stuk, dunnere lijn, en zwakke schakel. Ik weet al waar een dergelijke montage zou breken: bij de voorslagknoop!
In dit geval blijft de vis dus zitten met een dik stuk lijn met een knoop aan het eind.

Dat is de rede dat ik in extreme situaties liever met 0.45mm vis dan met een voorslag, want er is geen zwakke schakel meer, en geen verdikking door de voorslagknoop. Momenteel vis ik op een stek met heel steile taluds met stenen vol driehoeksmosselen, en helaas moet ik daar met zo'n dikke lijn vissen, want 0.35mm breekt hier als naaigaren.
Lijnbreuk op 15 meter of meer van je hoofdlijn? Weet je hoe sterk zo'n 0.45mm lijn is? Zolang er geen zwakke plek te vinden is zal de hoofdlijn niet breken. Enkel wanneer een vis langs de scherpe rand van het talud zwemt kan er een zwakke plek vormen. En als een vis langs het talud zwemt schuurt de lijn niet op 15m van het lood, maar meestal de laatste (twee) meter. Mocht mijn lijn dan toch breken, dan hoeft mijn montage niet over die voorslag van 15 meter, en vervolgens over een voorslagknoop, maar enkel over een glad stukje lijn zonder knoop. En ja, uiteraard vis ik dan ook met een dunnere onderlijn dan mijn hoofdlijn, meestal 12, 14, of 15lb. Klinkt niet alleen visveiliger, dat is het ook!

Mijn vraag (aan allen) zou dus zijn: Waarom zou je nog met zo'n gevaarlijke voorslag vissen in plaats van met een geschikte diameter hoofdlijn? :roll:


En volgend discussiepunt van mijn kant zou zijn: voorslagen/leaders en obstakels. Denk er vast eens over na...

Groeten, Martijn.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
marowan abny
Berichten: 1
Lid geworden op: 08-06-2011 11:27
Locatie: Tilburg

08-06-2011 12:41

ike altijd leadcore gebruike
trotse Mocra
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

08-06-2011 13:55

Ik vind het onderwerp wel belangrijk. Het is echter al tig keer behandeld en is slechts een herhaling van zetten.

lijn van 3, 5, 10, 30 kilo trekkracht trekt een karper bek niet dus dat zal niet het verschil maken.

google eens op visvriendelijk

enne Leen ... in wier gebruik ik nooit een voorslag. Nooit de knoop niet meer door je topoog gekregen?

BTW mijn voorslag is 65/100e. 220 meter. Telt dat ook?

als ik gevlochten spul vis doe ik er een meter of 10 als shockleader spul. Ben ik nu a sociaal? swa. Ik kan me niet heugen een vis verspeeld te hebben door lijnbreuk. geen 3 keer in evenzoveel jaren en ik kan je zeggen dat ik niet bang ben voor een risico te nemen...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

08-06-2011 15:02

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoewel Klaas en Martijn helemaal gelijk hebben, zie ik het gebruik van een korte leader niet als probleem(nogmaals de leaders die ik gebruik hebben voor mij, nog meer functies dan alleen schuur bestendig zijn). De voorslagknoop, zie foto s,
heb ik zo opgelost! Dit zorgt ervoor dat mijn lood, net zo gemakkelijk als met dikke hoofdlijn, van de leader, over de knoop, naar de hoofdlijn schuift. Maar neemt niet weg dat ik mij altijd kan verbeteren, dus laat maar horen, wie o wie! :D

mvg.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-06-2011 16:37

Ik gebruik in de meeste gevallen een voorslag. Trekkracht is slechts van belang als er echt ver geworpen moet worden, het gaat me vooral om de schuurbestendigheid. Dat het visonvriendelijk zou zijn vind ik grote kul. Vis verspelen door lijnbreuk, da's visonvriendelijk.
Als ik een vis verspeel (met voorslag), kan deze alles, behalve de onderlijn, lossen. Dat vind ik acceptabel, vooral omdat ik vrijwel nooit lijnbreuk heb. Dankzij 55/00 of 60/00 voorslagen... Zoals met alle safetysystemen, is het wel een vereiste dat de vis zich niet in een obstakel heeft vastgezwommen. Maar dat is afhankelijk van hoe en waar je vist en niet van het al dan niet gebruiken van een voorslag.
Heel leuk dat vervloeken van voorslagen. En vervolgens wel met 45/00 en een zogenaamde safetyclip aan de slag gaan. Nee, doe mij dan maar een lood- en hoofdlijnlossend systeem met een lekker dikke voorslag.
Ik weet het ook allemaal niet...
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

08-06-2011 16:43

Ik gebruik sinds dit jaar geen voorslagen meer, heb alleen me hoofdlijn aangepast van 30/00 naar 38/00. Heel stuk makkelijker met werpen ook. Ik vis vaak in de buurt van obstakels op kanalen, en heb met een schuurbestendige lijn nog geen lijnbreuk gehad.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-06-2011 19:28

Misschien ietwat laat maar toch even een uitgebreide toelichting.
Laat ik beginnen met de stelling dat ik een korte leader van leadcore of de kant en klare leaders van dik mono/fluocarbon die tegenwoordig veel gebruikt worden, van maximaal pakwag 1,5m lengte, niet als voorslag zie. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze qua visveiligheid heel erg verschillen, maar wel qua gebruik en toepasbaarheid. Ten tweede: als je een voorslag gebruikt dien je dat altijd te doen in combinatie met een 100% visveilig systeem. Voor wie nog steeds niet begrijpt wat visveilig inhoudt: de vis moet de hele hoofdlijn kwijt raken na lijnbreuk dus NIET alleen het lood.

Dan kunnen we ook nog onderscheid maken tussen shockleaders (om de klap van een harde worp op te kunnen vangen bij het gebruik van relatief dunne, eventueel gevlochten, hoofdlijnen) en snagleaders, die bedoeld zijn om het doorschuren van de lijn te voorkomen. Shockleaders gebruik ik eigenlijk altijd als ik met gevlochten lijn vis (wat trouwens in mijn visserij zelden voorkomt) om iets meer demping te creëren tijdens de dril en de worp. Ik hoef zelf eigenlijk nooit echt hard te gooien (heb ik ook de hengels niet voor) dus met nylon hoofdlijnen gebruik ik eigenlijk nooit shockleaders.

Wat betreft snagleaders: de welbekende sleepkabels dus, die gaan we boven halen met name bij mosselen. In eerste instantie kijk ik of ik weg kom met een dikkere hoofdlijn aan één stuk, heel vaak biedt dit voldoende schuurbestendigheid om lijnbreuken uit te bannen (op mijn spoelen ligt meestal 43/00). Mocht dit nog niet genoeg zijn en de bende schuurt nog steeds door, dan wordt het tijd om onbenullig te gaan doen. Trek nou die klos sleepkabel er maar bij, neem hem dik genoeg (heb zelf vaak pakweg 65/00 gebruikt) en VOORAL neem hem lang genoeg. In deze situatie mag je hoofdlijn niet in aanraking kunnen komen met de bodem want dan maken we onze voorslag nutteloos. Dus als dat betekend dat ie 50-100 meter lang moet zijn dan moet dat maar.

Ik hou zelf niet van gevlochten voorslagen. Die hebben een aantal nadelen naar mijn mening. Ten eerste zijn er weinig gevlochten spullen die echt schuurbestendiger zijn dan dik nylon, de meeste spullen liggen bij een beetje rafels alsnog zo doormidden. Daarnaast zijn ze vaak vele malen duurder dan dik nylon, wat natuurlijk haast geen drol hoeft te kosten. Je kan dan ook een nylon voorslag makkelijk vervangen na een dril als deze iets beschadigd of gekinkt is geraakt. Bij gevlochten spullen doet dit pijn in de portemonnee. Daarnaast vind ik het drillen zonder enige rek niet prettig en is het voor de minder ervaren vissen ook risicovoller. Gebrek aan demping leidt tot lossers en uitgescheurde bekken, dus als de lijn geen demping meer heeft zal je dit op moeten vangen met de hengel en de slip.

@ Martijn: nee, zoals boven gezegd dient voorslag (en eigenlijk elke hoofdlijn bij een kans op lijnbreuk) altijd voorzien te zijn van een visveilig systeem. Daarnaast zijn weerhaakloze haken icm voorslag ook een goed idee, maar dat is een andere discussie die ik hier eigenlijk niet wil voeren. In sommige situaties, mosselen is de meest voor de hand liggende, ontkom je gewoon niet aan een dikker stuk lijn. Indien mogelijk vang ik dit dus ook op met de hoofdlijn, maar dat zal niet altijd genoeg zijn. Indien je een boot bij de hand hebt zou ik ook bij andere obstakels, zoals palen en takken, iets eerder naar een voorslag grijpen, omdat je dan in staat bent om de vis op te gaan halen en ter plaatse de lijn te bevrijden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-06-2011 19:33

Klaas vd Herik schreef:Ik vind het onderwerp wel belangrijk. Het is echter al tig keer behandeld en is slechts een herhaling van zetten.

lijn van 3, 5, 10, 30 kilo trekkracht trekt een karper bek niet dus dat zal niet het verschil maken.

google eens op visvriendelijk

enne Leen ... in wier gebruik ik nooit een voorslag. Nooit de knoop niet meer door je topoog gekregen?

BTW mijn voorslag is 65/100e. 220 meter. Telt dat ook?

als ik gevlochten spul vis doe ik er een meter of 10 als shockleader spul. Ben ik nu a sociaal? swa. Ik kan me niet heugen een vis verspeeld te hebben door lijnbreuk. geen 3 keer in evenzoveel jaren en ik kan je zeggen dat ik niet bang ben voor een risico te nemen...


Jah heb er last van,alleen hou ik de hengel in beweging zodat de knoop minimaal bedekt word. Het valt eraf of glijd er wel vanaf. Soms is het ellende maargoed heb het nodig die voorslag. Ik kan natuurlijk een hoofdlijn nemen van een 40/00
probleem opgelost grotendeels

En als we over wier spreken dan bedoel ik dus geen klein beetje wier overlast. :lol:
Frankrijk had ik wel enkele malen ellende met soms complete pruiken van wier op de knoop. Alleen toen had ik voorslag ook echt nodig nodig.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
De Jonghe Tom
Berichten: 47
Lid geworden op: 04-10-2010 19:48
Locatie: West vlaanderen

13-07-2011 18:39

Hallo mede carpboarders
Ik vis alleen met voorslag als het echt nodig is. Maar je kan voorslag ook op een goede manier gebruiken
Zo gebruik ik hem.
Altijd zo kort mogelijk. is een langere voorslag echt nodig? Dan gebruik je beter een dikke nylon lijn.
leadcore of een lange tube zijn vaak ook oplossingen. (het is te zien tegen welke obstakels je aan vist)
En vis altijd met een 100 % visveilig systeem zeker bij voorslag.
Het systeem moet niet dat alleen het lood lossen maar de hele boel zodat de vis enkel met de onderlijn in zijn bek rondzwemt

Vriendelijke groeten Tom
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-07-2011 05:42

Waarom zo kort mogelijk? Langer dan nodig is misschien niet optimaal, maar te kort is imo de grootste fout die je kan maken met een voorslag. Hangt ook van de situatie af, vissend voor obstakels zal een flink stuk leadcore doorgaans wel volstaan, maar op mosselbanken en scherpe taluuds kan je maar beter een paar meter meer opspoelen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

04-08-2011 22:25

Robert,

Kijk, met foto's en al! Goed dat je je lood nog extra hebt uitgeboord, dat werkt met maaskeitjes ook prima! :wink:
Ik neem aan dat je deze montage niet gebruikt in wateren met veel wier of planten. Klopt dat? Dat ivm het wier dat mogelijk op de Sinkers blijft hangen. Dat zou namelijk een blokkade zijn voor je lood.

Mart,

Je schrijft "Vis verspelen door lijnbreuk, da's visonvriendelijk", maar als ik het goed begrijp vis jij met zo'n systeem waarbij de vis alleen de onderlijn overhoudt. Dat kan toch alleen maar werken bij lijnbreuk, hoe zit dat dan precies? :roll:
Wanneer de dikte van de hoofdlijn is aangepast aan de omstandigheden zal die niet zomaar breken hoor! Waar las je trouwens dat ik met een zogenaamde "safety clip" vis?
Welke dikte hoofdlijn en welke trekkracht onderlijnmateriaal gebruik jij in combinatie met een voorslag?

Daaf,

Beter laat een toelichting dan nooit! Ik ben het toch op een paar punten niet met je eens.

Je schrijft:
"Mocht dit nog niet genoeg zijn en de bende schuurt nog steeds door, dan wordt het tijd om onbenullig te gaan doen. Trek nou die klos sleepkabel er maar bij..."
Daar ben ik het niet mee eens, wederom dikte van de hoofdlijn aanpassen, en zorgen dat enkel de laatste meters over de bodem lopen. Dat neemt meteen het risico weg dat jouw lange voorslag alsnog van de hoofdlijn loskomt. Werkt zo'n "100% veilig" loodsysteem eigenlijk wel op zo'n lange voorslag?

"Dus als... ...dan moet dat maar."
Hmmm... Misschien jezelf dan toch eens achter de oren krabben of die manier van vissen wel veroorloofd is. Een andere stekkeuze een optie?

En deze:
"Indien je een boot bij de hand hebt zou ik ook bij andere obstakels, zoals palen en takken, iets eerder naar een voorslag grijpen, omdat je dan in staat bent om de vis op te gaan halen en ter plaatse de lijn te bevrijden."
Juist kiezen voor een dik stuk aan het eind, zodat de vis zich niet zelfstandig uit de penarie kan bevrijden?? :( Weet je wel hoe gestresst/in paniek een karper raakt in zo'n situatie? Hij zal er alles aan doen om alsnog te ontkomen. Zeker als er dan nog een figuur in een groen bootje aan komt dobberen!!

No hard feelings, maar je manier van vissen roept bij mij vragen op!

Ardon,

Hoe denk jij als topicstarter zelf over het gebruik van voorslagen?


Groeten,
Martijn de Boer.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

05-08-2011 12:28

Martijn,
Dat safetyclip-stukje was algemeen bedoeld en niet op jou specifiek gericht.
Het onderlijnlossende systeem wat ik gebruikte (i.c.m. 38/00 hoofdlijn en een 60/00 voorslag) was slechts "voor de zekerheid": mocht ik toch ooit eens een keer lijnbreuk hebben, kan de vis het hele spul met een beetje geluk toch nog lossen. Overigen ga ik van dit systeem afstappen en weer ouderwets inline vissen. Met een hoofdlijn van 60/00. Ik ben namelijk helemaal klaar met dat gekloot met kraaltjes, inserts en rubbertjes. Puntje bij paaltje is het voorkomen van lijnbreuk en het voorkomen van vastzwemmers de ultieme wijze om "visvriendelijk" te vissen. En dat gaat me met een inlinesysteem en een voldoende dikke hoofdlijn ook best lukken.
De dikte van m'n ondelijn pas ik aan aan de omstandigheden. Over het algemeen gebruik ik PB Armabraid, Fox Coretex of Sufix Ballistic. 15 tot 30 lbs., vaker 30 dan 15. Moet wel heel blijven op de mosselen hè, anders heb ik die 60/00 ook voor de kat z'n viool op m'n spoelen liggen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-08-2011 12:42

Martijn de Boer schreef:Daaf,

Beter laat een toelichting dan nooit! Ik ben het toch op een paar punten niet met je eens.

Je schrijft:
"Mocht dit nog niet genoeg zijn en de bende schuurt nog steeds door, dan wordt het tijd om onbenullig te gaan doen. Trek nou die klos sleepkabel er maar bij..."
Daar ben ik het niet mee eens, wederom dikte van de hoofdlijn aanpassen, en zorgen dat enkel de laatste meters over de bodem lopen. Dat neemt meteen het risico weg dat jouw lange voorslag alsnog van de hoofdlijn loskomt. Werkt zo'n "100% veilig" loodsysteem eigenlijk wel op zo'n lange voorslag?

"Dus als... ...dan moet dat maar."
Hmmm... Misschien jezelf dan toch eens achter de oren krabben of die manier van vissen wel veroorloofd is. Een andere stekkeuze een optie?

En deze:
"Indien je een boot bij de hand hebt zou ik ook bij andere obstakels, zoals palen en takken, iets eerder naar een voorslag grijpen, omdat je dan in staat bent om de vis op te gaan halen en ter plaatse de lijn te bevrijden."
Juist kiezen voor een dik stuk aan het eind, zodat de vis zich niet zelfstandig uit de penarie kan bevrijden?? :( Weet je wel hoe gestresst/in paniek een karper raakt in zo'n situatie? Hij zal er alles aan doen om alsnog te ontkomen. Zeker als er dan nog een figuur in een groen bootje aan komt dobberen!!

No hard feelings, maar je manier van vissen roept bij mij vragen op!

Groeten,
Martijn de Boer.


Martijn,

Naar mijn idee trek je hier een aantal zaken uit hun verband, of misschien geef ik zelf dat verband niet helemaal goed aan. Zoals ik zelf al aangaf heeft aanpassen van de hoofdlijn ook mijn voorkeur. Daarnaast is er natuurlijk altijd de vraag of vissen op een bepaalde stek wel verantwoord is en dat vind ik een andere discussie dan de vraag of we wel of geen voorslag moeten gebruiken. Soms zijn er situaties waar met aangepast materiaal (voorslag of extreem dikke hoofdlijn) prima verantwoord te vissen valt en soms valt er met geen enkele setup verantwoord te vissen. Een andere stek is ook niet altijd een oplossing, hier op het kanaal ontkom ik bijvoorbeeld niet aan taluuds met stenen en mosselen want die liggen overal. Op veel grote rivieren (misschien nog wel meer in het buitenland dan in NL) heb je gewoon op elke stek te maken met obstakels.
Natuurlijk kunnen we de werking van een systeem nooit 100% garanderen, maar ik denk dat het helikopter systeem dat ik bij voorslagen gebruik (pb) een van de veiligste op de markt is. Door de grote diameter van kralen en wartel zou ik zeggen dat als er iets de hoofdlijn gaat lossen dan is het dit systeem. Overigens maakt als die vis met een eind lijn aan het zwemmen komt het ook niet meer uit of dat nou 30/00 of 60/00 is, beide gaat die vis in geval van vastzwemmen niet breken. Daarnaast is natuurlijk het hele idee van die voorslag om lijnbreuk te voorkomen.

Wat betreft vastgezwommen vissen snap ik niet helemaal waar je naartoe wil? Suggereer je nou dat lijnbreuk leiden beter is dan de vis te gaan bevrijden? Ik wil zeker niet tegenspreken dat een vis in panniek/stress raakt in die situatie, maar gebeurd dat niet tijdens de hele dril al? Moeten we het beestje dan zielig gaan vinden omdat ie een beetje lichamelijke stress heeft? Ik heb vaak zat vissen die vast zaten losgemaakt terwijl de vis min of meer rustig bleef liggen. Of als de vis aan de oppervlakte ligt eerst netten en dan lijn doorknippen, enz. Naar mijn mening kan je beter die vis ophalen met eventuele bijkomende stress dan hem maar laten liggen daar. Indien mogelijk trouwens zeker de spanning verminderen, dat scheelt echt een hoop.

Wat je aan de hand van één klein onderwerp in de visserij wat zelden daadwerkelijk aan de orde is aan mijn visserij afleid is me eveneens een totaal raadsel, ik meen toch dat ik duidelijk genoeg heb aangegeven dat wat mij betreft alle voorslagen en bootcapriolen noodoplossingen zijn in situaties waar je met je 30/00 hoofdlijntje drillend vanaf de kant gewoon niet uit de voeten kunt. Het is dus verre van een "standaard" aanpak.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

02-09-2011 02:26

Hoi Mart,

Waarom ben je helemaal klaar met die kraaltjes, rubbertjes, inserts en zo op een voorslag? Teveel geklooi/gepruts of twijfel jij ook aan de werking ervan?
Ik pas mijn onderlijn ook aan aan de situatie, maar houd de onderlijn altijd dunner dan de hoofdlijn. Ik gebruik juist de 10, 12 en 15lb het meest (op hoofdlijn van 15lb+) en in extreme gevallen 20lb op een 30lb hoofdlijn van 0.45mm. Blijft ook heel op de mossels hoor. Dikker gebruik ik niet, vind ik te lomp en onnodig. Bij de aasopname wordt de onderlijn toch opgetild van de scherpe bodem, en de vissen gaan liever niet met hun wangetje langs iets scherps :wink: Mocht de onderlijn na een aantal vissen toch beginnen te rafelen, dan is meestal de haak ook niet meer helemaal scherp en heeft het onderlijntje voor mij z'n werk gedaan. Bij dikke hoofdlijn is een dunne onderlijn een must! Hou daar wel rekening mee. :wink:


Beste Daaf,

Laat ik beginnen te zeggen dat het absoluut niet mijn bedoeling is zaken uit hun verband te trekken, iedereen kan ter verduidelijking je post's immers nalezen zo vaak hij wil.
Ik geloof graag dat ook jij liever je hoofdlijn aanpast in plaats van een voorslag gebruikt, toch kies je in sommige situaties voor een voorslag waar ik hem juist achterwege zou laten. Je schrijft dat je wel een (lange) voorslag zou gebruiken indien je 43/00 doorschuurt. Maar waarom dan niet heel je molen vol met 50/00 of zelfs 55/00 en enkel de laatste meters over de bodem laten lopen? Why not? Dan kun je er in elk geval zeker van zijn dat je voorslag niet van de hoofdlijn loskomt omdat er geen zwakke schakel meer is. :wink:

De tweede situatie waarin ik nooit meer een voorslag of leader zou gebruiken is bij obstakels, waar jij juist wel een flink stuk leadcore aanraadt. Lees de 4 dikgedrukte woorden in mijn eerdere post nog maar eens na. Indien het de vis tóch lukt zich vast te zwemmen, zal hij de voorslag of leader nooit kapot kunnen trekken of schuren, en móet je als visser de vis gaan bevrijden. Laten liggen is écht géén optie! Aan de oppervlakte is het dan simpel, maar bij brugpalen die tot op de bodem in het water staan wordt het toch koppie onder!

Betreft de paniekreactie van karpers maak ik toch onderscheid tussen een karper die gedrild word of een die is vastgezwommen. Tijdens een dril zorgt namelijk de demping in de hengel, de hoek van de hengel t.o.v. hoofdlijn, en de rek in de nylon ervoor dat de klappen worden opgevangen, terwijl bij een vastzwemmer de karperbek alles te verduren krijgt, want die meter leadcore of die voorslag bevat geen of erg weinig rek. Van mij hoef je het beestje dus niet zielig te vinden, maar bedenk je wel dat de natuurlijke reactie van een vastzwemmer wegvluchten is, zeker als er gevaar (de visser) aankomt.

In alle gevallen probeer ik lijnbreuk te voorkomen, behalve in nood bij een obstakel. Indien ik in de buurt van obstakels vis doe ik dat met 28/00 of hooguit 30/00 nylon, en wel om twee redenen: Als het de vis tóch lukt het obstakel te bereiken, zal de dunnere nylon veel eerder breken dan een rekloze leader of voorslag. De lijn zal niet breken op trekkracht, maar wel (rede 2) dankzij de rek doorschuren (dankzij de rek schuurt de lijn steeds op dezelfde plaats!). En dat levert naar mijn idee voor de bekken minder schade op dan wanneer ze volledig door het lint gaan bij het losmaken terwijl ze nog vastzitten. Als mijn haak met platgeknepen weerhaak niet al is losgekomen, of mijn 10lb Supersilk is gebroken, zal de vis met hooguit 1 of 2 meter lijn rondzwemmen, want mijn schuiflood valt eraf.
Ben benieuwd naar jouw visie!

Aan allen: Zijn er nog meer mensen die inbreng kunnen/willen leveren aan dit topic en de vraag van Ardon?

Verder ben ik erg benieuwd wat jullie denken van het gebruik van voorslagen/leaders bij obstakels. Wel, of juist niet? Hoe ziet jullie montage eruit?
Kritiek, een opmerking, of jullie gedachten zijn altijd welkom, want alleen het beste is goed genoeg!


Groeten, Martijn.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-09-2011 07:02

In alle gevallen probeer ik lijnbreuk te voorkomen, behalve in nood bij een obstakel. Indien ik in de buurt van obstakels vis doe ik dat met 28/00 of hooguit 30/00 nylon, en wel om twee redenen: Als het de vis tóch lukt het obstakel te bereiken, zal de dunnere nylon veel eerder breken dan een rekloze leader of voorslag. De lijn zal niet breken op trekkracht, maar wel (


Helaas breekt een dunne lijn niet door de kracht van de vis zelf. Helaas pindakaas. Een dunnere lijn schuurt wel veeeeeel eerder door, zodat je veeeeeel eerder lijnbreuk hebt en de kans veeeeel groter is dat een vvis met 10 meter nylon aan zijn reet ergens vast komt te zitten.

Een beetje kennis is vaak levensgevaarlijk, sorry

obstakels? 65/100e, een boot.


Let op, niet als doel, maar in uiterste, uiterste nood. Shit happens nl..

Klinkt keihard, maar beter de haak eruit rossen en een scheur(tje) in de bek, dan een vast gezwommen vis aan 10 of 20 meter meuk..
It's okay 2 pay