daiwa emcast evo / advanced of shimano navi of biomaster


Plaats reactie
lars van eckeren
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-12-2009 09:07

18-05-2011 13:11

Ik ben op zoek naar nieuwe molens. Nu heb ik rond mijn budget 4 molens uitgezocht waar ik tussen ben aan het twijfelen.

Het gaat om de:

daiwa emcast evo
daiwa emcast advanced

shimano biomaster(xtb of xsb)
shimano navi (xtb of xsb)

(Ik zal zelf even vermelden dat ik de emcast advanced het mooist vind, dus smaak argumenten kunnen we alvast uitsluiten.)

Welke molen is nu technisch gezien het fijnste/beste en welke zouden jullie kiezen.
Graag argumenten.

Alvast bedankt
Patrick Eckhart
Berichten: 83
Lid geworden op: 11-08-2006 13:22
Locatie: Almere

18-05-2011 14:36

Ik heb zelf 4 stuks Emcast Advanced en ben er erg tevreden over.

Als ik jou was, zou ik kiezen tussen de Biomaster en de Advanced
lars van eckeren
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-12-2009 09:07

18-05-2011 15:40

Hoe zit het met het indraaien van de lijn. Gaat dit erg gemakkelijk en soepel?

En de slip is deze gevoelig af te stellen bij de advanced?
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

18-05-2011 16:44

De Navi XTA's zijn ook prima molentjes hoor!
Slip werkt soepel, baitrunnersysteem is wel ingenieus, verder gewoon een degelijke molen voor een prima prijs...
Ben er zelf zeer tevreden over.
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Kristof Vrancken
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-04-2011 14:08

18-05-2011 19:36

Ik heb zelf 2 daiwa emcast evo. Vorige zomer gekocht en ondertussen een vis op 30 op gedrild. Voor het geld wat ze kosten ben ik er heel tevreden van. De slip is super en heel gevoelig instelbaar, nadeel hiervan is dat je wel een keer of 2,3 moet bijdraaien om van vrijloop naar gevechtsslip te gaan. Maar als ik een run krijg, sla ik toch altijd aan met m'n hand op m'n spoel. Dus dat maakt me weinig uit. M'n vismaat heeft biomasters geloof ik, met zo'n baitrunner spoel, en dat werkt ook heel fijn! Enige nadeel aan die biomasters, vind ik, is dat je echt goed moet kijken of je beugel wel vastklikt als je hem opendoet om in te werpen, anders durft ie nog wel eens dichtklappen. Daar heb ik met m'n emcasts geen last van. De shimano's lijken ook iets zwaarder/lomper te zijn. Maar dat kan ook schijn zijn. Het is maar net wat je wil. Je kan in ieder geval geen miskoop doen met deze 4 molens. De emcasts advanced zijn inderdaad wel iets mooier als de evo's, maar dat was me het geld niet waard :)
Patrick Eckhart
Berichten: 83
Lid geworden op: 11-08-2006 13:22
Locatie: Almere

19-05-2011 09:57

Slip is zeer fijn in te stellen en de opspoeling is erg goed.
Vanwege de opspoeling heb ik de Daiwa's gekocht
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-05-2011 11:07

op gebied van kwaliteit zullen de biomasters het winnen denk ik, maar de emcast advanced zijn ook goed genoeg. De biomasters zijn wel behoorlijk zwaar volgens mij, vind ikzelf minder prettig. Navi's ben ik niet zo kapot van, evo's weet ik zo niet. Volgens mij zegt jouw gevoel emcast advanced, dus ik denk dat je gewoon voor die moet gaan ;-)
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

19-05-2011 11:59

Ik heb zelf de biomasters, en een maatje van me heb de evo's...blij dat k de biomasters heb. ;)
geel he
lars van eckeren
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-12-2009 09:07

19-05-2011 12:18

Andre Jacobs schreef:op gebied van kwaliteit zullen de biomasters het winnen denk ik, maar de emcast advanced zijn ook goed genoeg. De biomasters zijn wel behoorlijk zwaar volgens mij, vind ikzelf minder prettig. Navi's ben ik niet zo kapot van, evo's weet ik zo niet. Volgens mij zegt jouw gevoel emcast advanced, dus ik denk dat je gewoon voor die moet gaan ;-)



Beste Andre,

Wat zijn naar jou idee dan verschillen in kwaliteit tussen de advanced en de biomaster?
Nog meer eventuele voor en nadelen aan deze molens buiten het gewicht?
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-05-2011 12:36

Ik acht de biomasters over het algemeen iets degelijker, heb beide molens wel eens vast gehad, maar uitgebreide ervaringen heb ik niet met beide molens.
lars van eckeren
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-12-2009 09:07

19-05-2011 12:39

OKe bedankt voor de info Andre


Patrick Visser schreef:Ik heb zelf de biomasters, en een maatje van me heb de evo's...blij dat k de biomasters heb. ;)


Waarom vindt jij dit Patrick? Wat is er minder aan de evo's in vergelijking met de biomasters?

Groetjes
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-05-2011 12:47

Ik heb een evo onder mn spod hangen en heb biomasters gehad. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de biomasters even wat hoger, ik heb de xta's gehad (heb er nog steeds 2 liggen) maar ben weer overgestapt, terug op ultegra's. (dit is wel een prijsklasse hoger)
Ik kon het namelijk niet één worden worden met dat baitrunnersysteem van de xta.

Verder is het wel een fijne molen die biomaster, enige minpunt vind ik dat er onder de spoel geen "beschermkap" zit waardoor je lijn dus onder je spoel terecht kan komen, iets wat ik vaak had met fluo carbon.

Wel vind ik de die daiwa emcast advanced wat mooiere molens, maar ja bij mij gaat kwaliteit nog steeds voor uiterlijk.

Voor wat betrefd het gewicht wat Andre Jacobs aanhaald, de emcast advanced weet 655 gram en de evo 750 gram de Shimano Biomaster 8000 XSA weegt 705 gram, dus zo veel gewichtsverschil zit er niet tussen laat staan dat je dit merkt tijdens het vissen....

De as van de Shimano is een stukje dikke en sterker dan die van de emcast's.

Hoop dat je hier wat mee kunt
lars van eckeren
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-12-2009 09:07

19-05-2011 13:17

Bart-Jaap Koorn schreef:Ik heb een evo onder mn spod hangen en heb biomasters gehad. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de biomasters even wat hoger, ik heb de xta's gehad (heb er nog steeds 2 liggen) maar ben weer overgestapt, terug op ultegra's. (dit is wel een prijsklasse hoger)
Ik kon het namelijk niet één worden worden met dat baitrunnersysteem van de xta.

Verder is het wel een fijne molen die biomaster, enige minpunt vind ik dat er onder de spoel geen "beschermkap" zit waardoor je lijn dus onder je spoel terecht kan komen, iets wat ik vaak had met fluo carbon.

Wel vind ik de die daiwa emcast advanced wat mooiere molens, maar ja bij mij gaat kwaliteit nog steeds voor uiterlijk.

Voor wat betrefd het gewicht wat Andre Jacobs aanhaald, de emcast advanced weet 655 gram en de evo 750 gram de Shimano Biomaster 8000 XSA weegt 705 gram, dus zo veel gewichtsverschil zit er niet tussen laat staan dat je dit merkt tijdens het vissen....

De as van de Shimano is een stukje dikke en sterker dan die van de emcast's.

Hoop dat je hier wat mee kunt



Heel erg bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee ja. Ik denk dan toch dat ik voor de biomasters ga. Ook al vind ik deze persoonlijk minder. Hoor nu toch al van veel dat deze kwalitatief beter zijn.

Zit er ondeling nog veel verschillen tussen de modellen?

Dit is hoe ik het zie:

XSA heeft alleen uiterlijk verschil met XSB beiden zonder baitrunner.

XTA heeft alleen uiterlijk verschil met de XTB en beiden met baitrunnerspool.

Verbeter maar als het niet klopt wat ik zeg.

Verder nog 1 vraag, tijdens het zoeken op internet kwam ik de biomaster xs tegen, weet iemand nog een zaak die deze heeft liggen? Ik vond ze persoonlijk erg mooi.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

01-06-2011 22:15

Bart-Jaap Koorn schreef: enige minpunt vind ik dat er onder de spoel geen "beschermkap" zit waardoor je lijn dus onder je spoel terecht kan komen, iets wat ik vaak had met fluo carbon.



De nieuwe biomasters hebben tegenwoordig wel een beschermrand
hebben er van geleerd hoop ik
Plaats reactie