carbon banksticks


Plaats reactie
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

13-05-2011 13:16

carbon banksticks,wie gebruikt ze(met name mechanische sterkte carbon bij heet in de bodem drukken,erop gaan hangen),hoe bevallen ze,en welke merken geven de beste prijs/kwaliteitverhouding,groeten henk
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

13-05-2011 13:37

Ik heb een setje van NBrice, 12", supersterk, niet echt lichtgewicht, komt met name door de toch RVS uitgevoerde schroefdraadkop.
Vrij kostbaar, en bestellen vanuit Engeland.

Misschien eens kijken bij TargetTackle?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-05-2011 14:09

Heb ze net binnen van Target Baits & Tackle het carbon is dikwandig en de banksticks zijn superlicht de afwerking ziet er gelikt uit. Volgende is een paar busselbars kan ik weer heel wat kilo's thuis laten. Is een verademing met een tas te lopen wat niets weegt. Oja op het KSN jeugdkamp in Maarheeze hebben de jongens geprobeerd ze te breken met hun handen en knie. Een paar pijnlijke handen en knie was het enige resultaat.

Groetjes,
Peter

http://www.targetbaits-tackle.com/Banksticks.php
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-05-2011 14:13

Heb ze van Solar, vind het zeer goede kwaliteit, stevige bankstick en vooral een verademing in het gewicht.
Beste aankoop van vorig jaar kan ik met recht zeggen.
Geen problemen mee gehad tot nu toen...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-05-2011 21:41

Mijn eigen tekst geknipt en geplakt uit een ander topic:

Ik heb dezelfde lengte banksticks van Solar in het RVS, die wegen met z'n vieren iets meer dan 2 kilo. Deze carbon banksticks wegen met z'n vieren ongeveer 500 gram. Aangezien ik alles zo licht mogelijk wilde hebben vanwege het sjouwen met mijn spullen was dit een mooie gewichtsbesparing.

Over de stevigheid kan ik zeggen dat ze minder stijf zijn dan RVS, je kan de pieper dus zijdelings wat heen en weer bewegen maar als je hengels erop liggen heb je daar totaal geen last van.

Stevigheid qua bouw is ook prima, heb niet het idee dat ze makkelijk kapot zullen gaan bij normaal gebruik.

http://img.photobucket.com/albums/v620/ ... bobbin.png

Ik heb ze niet geprobeerd te breken maar ik geloof best dat dat niet mee zal vallen. ;)

Oh, die van mij zijn trouwens van Berkley
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 13-05-2011 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto groter dan toegstaan.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

13-05-2011 23:48

Die carbon banksticks zien er wel gelikt uit altijd moet ik zeggen!
Maar iedereen hier praat over een ''verademing die gewichtsbesparing'', maar komaan hey.. We zijn toch kerels of niet??
Wat weegt een lullig bankstickje nou? RVS uitgevoerd een goede lange weegt nog geen halve kilo denk ik, x 4 zit je net onder de 2 kilo. Beetje sporten mannen :lol:
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

14-05-2011 22:44

Ik denk dat je qua banksticks moet rekenen dat 4 van carbon bijna hetzelfde gewicht hebben als 1 van rvs dan heb ik het over die van solar, in vergelijking met zware rvs.
Het heeft niets met sporten of iets dergelijks te maken, maar het scheelt echt zeer veel in gewicht, waardoor je gewoon minder hoeft te slepen maar toch hetzelfde mee hebt waarom zou je het dan niet doen?
2 kilo aan banksticks ga je voor 4 stuks iig niet redden trouwens... eerder het dubbele.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-05-2011 22:53

De gewone RVS banksticks zijn niet zo zwaar hoor.

Ik heb er net 2 gewogen. Dat is 780 gram de 2. Dus 1560 gram voor 4. Dat is voor lange banksticks van ca. 90 cm. Mijn 50 centimeter banksticks van Nash met schroefpunt wegen 650 gram de 2. Dus 1300 gram de 4.

Nu jullie...

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

14-05-2011 23:12

Kees,

Zal morgen een carbon en rvs van mijzelf op de weger leggen en de gewichten melden... maar dat het zeker de helft scheelt weet ik zeker toen ik ze vorig jaar ook een keertje erop had liggen.
Ik kwam volgens mij voor 4 stuks rond de 500 gram uit ofzo... not sure meten is weten, doe ik morgen even.

Gr.

Edward
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-05-2011 08:20

Kom op 450 gram per RVS bandstick Edward heeft het aardig geschat 1 op 4. Tel er voor het gemak ook nog twee buzzelbars bij dan zijn de gewicht verschillen opmerkelijk. Maar ja een ieder moet het zijne er maar van denken :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-05-2011 11:39

Peter,

Graag de carbon bankstick wegen! Ik zit hier niet te liegen en heb de moeite genomen om het te wegen. Mijn RVS weegt 325 gram voor 50 cm (Nash, normale lengte) en 390 gram voor 90 cm (onbekend, extra lang). De jouwe van 450 gram is dus aardig chunky.

Ik ben niet tegen carbon bankstick, maar wil graag het echte gewicht weten. Ik kan zo wel wat nadelen op noemen van carbon, maar ook van RVS. Daar gaat het mij niet om.

Tussen haakjes. Mijn streven is alles zo licht en basic mogelijk te houden. Zo heb ik al heel wat geëlimineerd. Niettemin is de holdall nog steeds geen pretje om te tillen.

Groet, Kees.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

15-05-2011 13:34

Kees,

Ik heb ze gewogen en vind de discussie ook erg leuk.

Beide banksticks zelfde lengte ( 45 cm ), rvs is merk x, carbon van solar.
RVS 415 gram
Carbon 103 gram

En nee het is geen geijkte weger, maar wel betrouwbaar ;-) voordat we hier weer discussies over gaan krijgen ;-P
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-05-2011 14:49

Kees, Kees rustig, zou zeker niet durven stellen dat je zit te liegen ken je er tegoed voor om er aan te twijfelen verschil in materiaal dikte kom je overal tegen, toch. De site van Targetbaits & Tackle geeft de gewichten aan heb er weinig aan toe te voegen. Ik ga de gegevens van Jean-Paul ook niet in twijfel trekken. :wink: Maar ja toch nog maar een fotootje.

Groetjes en alle een prettige sportmiddag.
Peter


Afbeelding
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-05-2011 16:22

Ik denk je zo ongeveer kunt stellen dat 1 RVS bankstick net zo zwaar is als 4 carbon banksticks van dezelfde lengte. In mijn geval was dat iig wel zo.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-05-2011 16:51

Dank Edward. Helder zo. Is een factor 3 tot 4 afhankelijk van de kwaliteit van de bankstick (de betere van RVS zijn toch wel zo een 25% lichter). Ik heb een keukenweger gebruikt.

Dat is op 2 banksticks (ik gebruik een buzzerbar) ongeveer 0,5 tot 1 kg. Wat meer besparing met een carbon buzzerbar neem ik aan. Wie?

Nu alleen die verrekte rodpot nog. :wink: Om niet te spreken van mijn oval. Mijn holdall weegt inclusief 4 hengels en molens 22 kg (personenweegschaal)

Maar elke kg is er een.

Targetbaits & Tackle (?) zegt overigens 50 gram. Maar dat is dan voor mini bankstickjes van 30 cm. Tja, staan je hengels onder het gras met die slappe grond hier. :-?

Volgende is de vraag hoe degelijk carbon is met de jaren. Was niet voor niks dat we van licht aluminium naar zwaarder RVS gingen toentertijd. Carbon van Berkley is er al jaren. Wie is er een gebruiker vanaf het begin die zijn ervaring wil delen? Op de foto lijkt het nog als nieuw Eus.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

15-05-2011 19:24

Wat ik mij afvraag, is een combi van carbon en rvs (zoals solar), hoe sterk is dit nou? Heb het gevoel als je even doordrukt of trek dat je de rvs er zo af trekt. Wie heeft hier zijn ervaring mee?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-05-2011 19:29

Zijn niet nieuw meer hoor Kees, ik heb er 4 gebruikt overgekocht van iemand, ik vis er nu sinds een maand of 1,5 mee en het bevalt me prima, vooral het gewicht. :) Ze zien er buiten de punt om (die is wat gekrast) nog prima uit.

Rodpods bestaan ook van carbon trouwens, Solar heeft de WorldWide pod ook in carbon. En eh, wat dacht je van 2 hengels+molens thuis laten? Je mag in Nederland op de meeste wateren toch maar met maximaal 2 hengels vissen.

Ik ben ook al druk bezig om mijn uitrusting uit te dunnen, zeker als ik een dagje ga wil ik zo min mogelijk mee hebben, niet alleen in gewicht maar ook in volume.

Mijn laatste aankopen zijn dan ook de combimat van Aqua geweest: http://www.aquaproducts.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=12_9&products_id=85

Deze mat vouw je op tot een mooi compact pakketje en bied toch een goede bescherming..

En verder dit emmertje wat opgevouwen tussen mijn onthaakmat zit: http://www.nashtackle.co.uk/product.php?id=24 Dat scheelt weer een hoop gezeul met een leeg emmertje.

Scheelt qua gewicht misschien niet zo gek veel maar wel qua volume.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-05-2011 21:22

Twee gewone stokken en 2 afstand. Maar dat is volle bepakking Eus. :D Als ik weet waar ik zit, laat ik wel wat in de auto. Rodpod heb ik ook niet altijd nodig. Ik beperk me trouwens tot de sod pod van Solar. Dat is meer dan genoeg in Nederland en ook wat minder zwaar.

Ik hoor graag lange duur gebruikerservaringen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

15-05-2011 21:41

Het rvs aan de banksticks van solar is dik in orde dries, ik ga er iig niet anders om als met rvs, druk de punten ook goed in iets hardere grond en ben zeker niet bang dat er iets in de grond zal achterblijven.
De pozi-lock werkt ook net zo goed als de rvs sticks.
Enige mensen die langere gebruikerservaring zullen hebben zijn personen die ze hebben van berkley, zij waren iig een van de eerste op de markt... ooit zo stom geweest om ze toen niet mee te nemen van de carp in 2005 of 2006 ofzo bij Wout van Leeuwen, ik was dus zeer blij toen ik ze vorig jaar kon kopen van solar.
Er hingen er 4 en die gingen toen meteen mee, ik gebruik nu niets anders meer tenzij ik echt een pod nodig zou hebben op een harde kades van steen etc. alles waar ik niet uit kan met banksticks, maar dan is het nog een solar sodpod bij voorkeur.

Overigens is het verschil in gewicht met de carbon buzzerbars minder groot dan de banksticks, de uiteindes en midden zijn rvs, alleen de stang is van carbon.

Afbeelding
De 3 rod versie is 150 gram per stuk.

Solar heeft idd de worldwide pod vorig jaar in carbon laten maken, prima en stevig ding zoals ik toen heb gezien, niet minder dan de rvs versie behalve het gewicht!

Afbeelding
Cor Blokhof

16-05-2011 08:32

Kan iemand mij uitleggen wat dat pozi-lock van Solar nu precies inhoudt?
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-05-2011 08:43

Ik bedoel geen pozi-lock maar screwless overigens.
Pozi-lock, is het stukje wat schroefbaar is, zodat je altijd je optonic kunt vastzetten op de bankstick.
Cor Blokhof

16-05-2011 10:43

Edward van Berkum schreef:Ik bedoel geen pozi-lock maar screwless overigens.
Pozi-lock, is het stukje wat schroefbaar is, zodat je altijd je optonic kunt vastzetten op de bankstick.


Je kan je optonic toch altijd op je bankstick vast zetten of begrijp ik je nu verkeerd? :)

Dat pozi-lock is toch niet zo'n snel sluit systeem zodat je je optonic er af kan "klikken" als het ware?
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

16-05-2011 12:16

Cor,

Pozi-lock is er voor bedoeld dat de piepers altijd recht op de buzzerbars komen te staan. Met name als je gebruik maakt van bevestigingen voor hangers, snag-ears,e.d. willen de piepers nog al eens bij normale buzzerbars (zonder Pozi-lock o.i.d.) niet in lijn met de buzzerbar komen komen te staan.

Bij losse banksticks is dit een beetje overbodig omdat de pieper natuurlijk altijd in de goede stand staat.

Pozi-lock is dus geen systeem om je piepers snel van buzzerbar te halen.

Wilco
Plaats reactie