Korda intelligent backleads


Kris Hoekstra
Berichten: 172
Lid geworden op: 24-09-2009 15:31

12-05-2011 20:59

Zojuist heb ik deze toploodjes gehaald in de winkel, en toen ik ze uit de verpakking haalde merkte ik direct dat het ''oogje'' erg los in het rubber zit en er dus uit schiet. De loodjes zijn vrij prijzig (€7.-) en ben niet van plan om na iedere dril een nieuwe eraan te hangen.

Mijn vraag is dus, zijn er meer mensen die hier mee vissen en dit probleem hebben. En misschien een oplossing hebben om ze wel goed vast te zetten.

Ik dacht zelf om de topjes vast te lijmen in het rubbertje en dan het oogje doorsnijden zodat ik me lijn er doorheen kan halen.

Hier een fotootje van de verpakking en de inhoud om een idee te krijgen.

http://www.tackledirect.nl/store/produc ... _50181.jpg
http://www.tackledirect.nl/store/produc ... _49076.jpg

Kris.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 13-05-2011 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto groter dan toegestaan.
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

12-05-2011 22:25

maatje van me had er ook last van, gewoon vastlijmen die dingen!
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

13-05-2011 06:57

Hier hetzelfde .....
Lood zit ook niet echt vast, heb ik ook vastgelijmd !
Gr.
Edward
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

13-05-2011 08:15

ze horen gewoon zo los te zitten.. maar door ze vast te lijmen blijve ze wel beter zitten denk ik
Bert Heyte
Berichten: 43
Lid geworden op: 22-01-2010 12:49

13-05-2011 09:10

Vroeger ook altijd met die Korda's gevist. Niets anders dan problemen.
Sinds twee jaar met deze van Mika aan het vissen, is gewoon top toplood :wink:
Ze zitten zo vast als iets!
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

13-05-2011 10:25

Hoi Kris (en anderen),

Ik vis al enige tijd met deze toploodjes, en ik heb er nog geen enkele verspeeld.
Ooit 3 pakjes in verschillende gewichten gekocht, ik gebruik ze zó uit de verpakking. Als de toploodjes nieuw zijn, zijn de rubbertjes nog vrij glad (er zit een spulletje op waar ze mooi van gaan glimmen) maar na een paar keer gebruiken zijn deze wat stroever.
Deze toploodjes zijn juist zo ontworpen dat ze los kunnen schieten als het nodig is, uit oogpunt voor visveiligheid (zie ook de verpakking). Vastlijmen zou ik dus zeker niet doen! Als je de oogjes en loodjes diep genoeg in het rubbertje duwt blijven ze bij mij gewoon zitten!

Groeten, Martijn.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
paul vonk
Berichten: 196
Lid geworden op: 16-07-2007 00:17
Locatie: delft
Contacteer:

13-05-2011 12:54

Herkenbaar probleem. Zelf lijm ik het rubber aan het lood wel vast maar het pennetje wat weer in het rubber schuift niet! Dit voorkomt dat als je vastzit met je toplood je hem onmogelijk nog los krijgt. Het pennetje schiet dan gewoon los.

Ook bij een beste dril valt hij er dan vanaf en dan is het eigenlijk wel handig, dat toplood zit toch maar in de weg bij het drillen. Zodra je hem aan de lijn doet gewoon het pennetje goed aandrukken dan komt het goed. Nooit het hele ding aan elkaar lijmen!
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

13-05-2011 14:08

Wat een rommel die Korda backleads! Ze vallen al uit elkaar als je er naar kijkt! Ik zou gewoon andere ''merklozen'' backleads kopen.
De vangsten maken de visser nog niet!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

13-05-2011 14:57

Ik bedoel dit echt niet persoonlijk, maar...

paul vonk schreef:Ook bij een beste dril valt hij er dan vanaf en dan is het eigenlijk wel handig, dat toplood zit toch maar in de weg bij het drillen.


Zo denkt half Engeland en een deel van Nederland helaas. Vooral ook bij het gebruik van loodclips. Wat moet die teringbende in het water? Ik zou weleens met een objectief goed geïnformeerd iemand van gedachten willen wisselen over de effecten van lood in het water. Dat kan toch niet goed zijn? Denken we alleen aan hier en nu, of ook aan later? Zonder gezond water geen gezonde karpers. Sta je dan met je flesje wondverzorger en je dikke onthaakmat...

Solar Absailer backleadclips, dat is de shit. Je kunt er wat betreft loodgewicht en -vorm aan hangen wat je wilt (zolang het oogje van het wartellood ruim genoeg is om over de clip te schuiven) en ze kosten geen drol. Vis er al mee zo lang ze bestaan en wil nooit meer anders. Echt een aanrader.

Groeten,
Willem
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-05-2011 22:32

Willem, hoe nou als je toploodje vastloopt tussen de stenen tijdens een dril? Ik ben met je eens dat we losse stukken lood in het water tot een minimum moeten beperken maar ik zie voordelen in een loodje dat indien nodig los kan schieten.

Bovendien vind ik een toploodje met zo'n absailer clip te lang worden, ik wil mijn lijn dan ook zo dicht mogelijk over de bodem hebben.

Ik heb ooit een topic geopend in mij jacht naar het ideale toplood: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=36&t=52414

Alles bij elkaar blijven het klotedingen die toploodjes, als het even kan veel liever een wat zwaardere leader en gewoon een lekkere slappe lijn.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-05-2011 23:31

Eus,
jij zoekt een stomp torpedo lood met centraal gat.
Dan zit er een sleuf in het lood met en een kunststof buisje waar ook weer een sleufje met centraal gat in zit. Makkelijk op de lijn te zetten door de sleufjes boven elkaar te zetten.
Volgens mij heet zoiets een Catharine lood..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

14-05-2011 11:21

Ha Eus,

Bedankt voor de link, staan wel nuttige dingen in.

Als de kans groot is dat je toplood vast gaat lopen tussen stenen, dan maak je in mijn ogen één fout; je gebruikt toplood.

Ik geloof dat ik al zeker tien jaar met die Solar clips vis, het grote voordeel vind ik dat het plastic van de clip goed hard, glad en slijtvast is, dat de clip goed sluit en dat je er qua loodformaat en -vorm aan kunt hangen wat je wilt. Ik denk dat een zo slank mogelijk loodje de minste kans heeft vast te lopen (als het die kans überhaupt loopt), dus ik hang die eraan.

Die langwerpige vorm ervan en het feit dat het dan 'hoog' kan staan (daar moet je de boel wel voor opspannen en dat doe ik liever niet), zie ik nooit als een probleem. Ben je bang dat je lijn 5 i.p.v. 3 cm. van de bodem staat? Vis je standaard op biljarttafels? Loopt een lijn vanaf een toplood in één perfect spatrechte lijn naar je lood? Weleens op rommelige hobbelige bodems gevist en je proberen voor te stellen hoe in de buurt van je aas, de lijn over oneffenheden heen kan lopen en hoe groot de kans is dat een karper die lijn met zijn 'snuit' zou kunnen voelen? De lijn slap(per) gooien helpt zeker en dan valt ook dat hoog opstaande toplood om. Ik begrijp je kritische blik en waardeer die ook, maar ik denk dat je dit 'probleem' iets te groot maakt, zeker als je kijkt naar de voordelen van deze clips.

:wink:

Mijn toplood heb ik het liefst licht van gewicht, want ik haat dat extra gebengel aan een lijn als ik een vis dril. Ik heb allerlei maten en vormen gebruikt en heb gemerkt dat een toploodje van 10-15g. amper een belemmering vormt en ik gebruik ze nooit meer zwaarder, sommige situaties uitgezonderd. Het bijkomende voordeel van echt lichte toploodjes is dat ze omhoog lijken te komen bij een doorgaande aanbeet, weg van de bodem.

Ik heb eerlijk waar nog nooit een vis verspeeld omdat het toplood ergens bleef hangen, nog nooit. En ik gebruik echt heel vaak toblood.

Groeten,
Willem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-05-2011 11:24

toblood
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

18-05-2011 19:27

laat me uitleggen hoe je ze wel goed krijgt.
1 lijm het groene rubber aan het lood vast met secondenlijm.
2 verwarm het groene oogje aan de onderkant (stokje) met een aansteker.
3 Druk de laatste 2 mm hete plastic plat op een mes en vorm zo een plat stukje onderaan het oogje wat een beetje uitsteekt (zie voorbeeld)
4 laat afkoelen (kraan)
5 in het groene rubber buisje zit op ong 6 mm diepte een randje hier blijft nu het platgesmolten oogje prima achter haken.
Je kunt hem er nu zover uittrekken dat je de lijn in het oogje kunt haken.
Nu kun je ze niet zomaar kwijtraken.
(let op dat je het stokje niet te kort smelt anders kun je het oogje er niet ver genoeg meer uittrekken om je lijn in het oogje te doen!)

voorbeeld;
Afbeelding
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-05-2011 22:12

intelligent spul dus.
Je hebt even wat te prutsen maar dan heb je ook echt wat, enige eigen inbreng is de intelligentie.
Gewoon Korda backleads dus.. :-?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-05-2011 13:00

Deze i.c.m. gewone goedkope wartelloodjes van een gewicht naar eigen keuze met een platte onderkant zoals spro die heeft (meen €1,50 per 2) vind ik heel fijn werken:
Afbeelding

http://www.tackledirect.nl/store/produc ... tml?page=1


Of de good old captive backleads, zit je ook niet te klooien met dat schuiven over je hoofdlijn heen.

Heb tijden gevist met die flying backleads, die liet ik dan onder mn top zakken, grote nadeel van die dingen is dat ze nooit goed glijden over je lijn en dat je ze dus constant tegen je topoog heb zitten tikken tijdens drillen of binnen draaien, niet bevordelijk voor je topogen.......
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-05-2011 13:04

Barnass bedoelde dezelfde zie ik nu ...........
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

19-05-2011 13:16

Dit zijn in mijn ogen Dé toploodjes:

Gardner captive backlead

Afbeelding

Grote voordeel is de verstelbare clip die kan instellen naar eigen wensen. Ik heb ze zo ingesteld dat ze bij een aanbeet losschieten.
Kwijtraken is mij tot op heden nog niet gelukt :wink: Gewoon met een flink stuk fluorcarbon leader aan mijn buzzerbars geknoopt.

Kosten de wereld ook niet.

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-05-2011 13:59

Ik vind ze allemaal te hoog.
Patrick Eckhart
Berichten: 83
Lid geworden op: 11-08-2006 13:22
Locatie: Almere

19-05-2011 15:38

De captive backleads van Fox zijn weer een stukje lager :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-05-2011 17:02

Die heb ik 4 jaar geleden al in de kliko gegooid. Die haperen te vaak.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

19-05-2011 18:18

gewoon die van fox kopen ;) die hebben mij al jaren plezier gebracht en zijn niet kapot te krijgen.. komen nog wel wat jaren bij ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-05-2011 18:45

Ik zeg net nog... die dingen zijn bij mij alleen maar fout gegaan. Zo als wel... oops
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

20-05-2011 01:06

Ik lees dat sommigen de meeste toploodjes te hoog vinden.. :roll: Wat is het nou precies, 3 cm..? Als je lijn iets slap valt dan ligt hij na een meter of 2 echt wel over de bodem en wat dan nog als hij totaal vlak over de bodem ligt, denk je nou echt dat de bodem uit je trutput helemaal vlak is? Een bultje of kuiltje en je so called ultieme toploodje is toch niet zo laag als je gehoopt had. We kunnen ook overdrijven..

Gr.
©