Korda intelligent backleads


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-05-2011 13:26

Ik vind juist die drie centimeter veel.

Door te overdrijven wil je nog wel eens nét dat procentje toevoegen dat het doet. En wanneer ik overdrijf maak ik zelf wel uit. Ik vind uitstaande lijnen de grootste karper-afschrikker die je bedenken kunt. en wil gewoon een plat toplood. Da's toch niet zo moeilijk?

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

20-05-2011 13:37

Mitsz, daar hebben ze de sliders voor uitgevonden :wink:
Icm een tobloodje heb je een aardig zooitje lijn op de bodem.

In mijn ogen zijn de goedkoopste tobloodjes nog steeds de beste :wink:
Doet ook niet zo'n pijn als je er weer eens een kwijt raakt :P
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-05-2011 15:16

Ja die sliders vind ik ook niet altijd "je van het". Ik heb wel eens gehad dat ze niet zo "sliden" en dan ben je in de aap gelogeerd zullen we maar zeggen.

Ik ga zelf wel wat maken. :D

Dank je voor de tip overigens
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-05-2011 15:32

Niet helemaal eens met de stelling van Willem wat betreft toplood wat tussen de stenen blijft hangen. Ik zit zelf doorgaans in situaties waarin de taluuds zijn opgebouwd uit grof spoorgrind met her en der wat naar beneden gevallen bassaltblokken. Oftewel risico op vast blijven hangen. Daarnaast gemiddeld een 20tal vrachtschepen per nacht en vissen in de vaargeul, dus aan toplood ontkom ik niet. Gebeurt maar een enkele keer per jaar hoor, maar het komt voor en dan ben je blij dat die dingen los kunnen. Ik lijm zelf de onderkant altijd vast omdat het loodje daar naar mijn mening echt te makkelijk uit komt. Het bovenste stickje geeft een stuk meer weerstand en die laat ik dan ook mooi los zitten. Zelfs bij gebruik van toplood en sliders (slider zorgt dat toplood bovenaan de leadcore blijft hangen en dus harder heen en weer schud dus sneller er af dondert op verkeerde momenten) heb ik op deze manier geen problemen.
Jammer dat die dingen zo licht zijn want ik zou ze graag in een 50 grams uitvoering zien.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-05-2011 16:03

Op het kanaal hang ik er gewoon een 80 grs Arlesey bommetje aan Daaf.

Dan maar wel met slider...
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

20-05-2011 17:34

Ok hier speciaal voor Mits mijn nieuwste creatie.
platter dan zo worden ze niet.

Afbeelding

men neme een flat pear lood (2.0oz in mijn geval)
maak een gleufje voor de fox line clip.
duw deze in het lood aan de voorkant .
Fixxeer met een schroefje.
Doe er een stuk lijn naar keuze aan en klaar.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-05-2011 18:30

Mooi Benjamin.

Dat komt in de buurt. hihi :oops:
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

20-05-2011 18:34

Niet plat genoeg denk ik, staat toch al gauw zo'n 1,5 cm omhoog.. :roll: Zoals ik al zei, het toploodje kan voor in de kant mischien wel strak op de bodem liggen maar als je 30 meter uit de kant vist en je lijn ligt een paar meter voor je end tackle over een bultje of een kuil dan is het snel gedaan met die lijn die over de bodem lag. Maar als je dan toch denkt dat die lijn er daar nog vlak bij ligt dan gooi je het beste een gladde (rvs) staaf van een meter aan de kant over je lijn, ligt ie echt vlak en trek je er zijdelings zo weer onder uit bij een aanbeet of anders je top van de hengel op de bodem leggen, vlak genoeg..?
©
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-05-2011 18:37

Een meter is een beetje overdreven denk, maar een cilindervorm heb ik al overwogen. Dan een spiraal aan beide zijden, zodat je het kleinood kan bevestigen aan je hoofdlijn.

Glijdt wel en is de meest "platte" methode die ik kon bedenken.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

22-05-2011 20:34

heb je er al eens aan gedacht om met toplood en slappe lijnen te vissen?
niemand zegd dat je het snaarstak moet draaien.
Ik gebruik zovaak toplood met slapp lijnen zodat het in elk gaval meteen op de bodem ligt ook als er wat golven of boten zijn.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

23-05-2011 00:22

Ik heb ook de Garner loodjes. Goed spul in mijn ogen, geen rotzooi aan mijn lijn meer tijdens de dril. Gewoon los bij een aanbeet!

Mitz,....te hoog. Ja, aan de ene kant zeg ik gelijk, aan de andere kant. Verwacht je dat er tussen toplood en haakaas zo'n vlakke boden is dat de lijn nergens omhoog gewipt wordt door takjes, steen, verhoging in de bodem etc etc? Helemaal vlak heb je enkel met een slappe lijn.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

23-05-2011 21:50

'k vind het altijd wel leuk toploodjes, maar sliders werken vaak veel beter naar mijn idee.

Kijk maar eens naar de volgende plaatjes, en dan gaat het niet om de boot maar om hoe de lijn door het water ligt. Hoe zal de karper dan wel reageren mits het zo ligt?

Afbeelding
ligt toch nog veel lijn op je stek.

Afbeelding
Hier hetzelfde, toplood of niet.

zelfde als hier, wat heeft toploodje extra zin tegenover het plaatje hierboven?
Afbeelding

Nou vis ik niet op wateren met zoveel taluds en diepteverschillen, maar toch gebruik ik liever sliders, liever de laatste 5 meter plat over de bodem, als 50 meter maar voor de helft :wink:

bron:http://www.hsvog.nl/kca/KCA%20artikel%203.htm
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

24-05-2011 17:36

Hoe gebruik je sliders of toplood met een voerboot?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

24-05-2011 18:18

benjamin, sliders met een voerboot is niet zo handig, althans hij vliegt natuurlijk niet mee... kan wel dat het loodje je leader extra onderwater houd, maar dat valt natuurlijk weer meer op op de bodem :wink:

gewone toploodjes zoals altijd? ligt je hengel uit, clip je hem eraan en klaar :wink:

maar dit beide had je waarschijnlijk zelf al bedacht :lol:
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

24-05-2011 19:34

Ja als ie uitligt een toploodje eraan clippen bedoel ik niet.
Stel dat ik aan mijn toplood een kort draadje maak met een kraal aan het eind.
Dat draadje klem ik tussen het valluik van mijn voerboot(navigator) en achter de kraal blijft hij dan hangen.
en de rig doe ik in het andere bakje samen met het lood met de lijn onder de boot door.
Dan vaar ik uit.
Laat halverwege of een x aantal meter voor het einde de ene klep opengaan en het toplood valt in het water maar de lijn kun je gewoon erdoor trekken met de voerboot.
Als ik dan bij de stek aangekomen de rig drop zou hij dan met de laatste meters op de bodem liggen?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

24-05-2011 20:36

beetje onduidelijke omschrijven, maar als ik denk wat jij bedoeld, werkt het waarschijnlijk wel. Probeer anders een keer onder eigen kant of 't lukt :wink:
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

15-06-2011 23:33

Alhoewel het onderwerp al ruim is besproken en eigenlijk al niet meer actief is toch maar even mijn ervaring van de afgelopen weken. Het water waar ik nu op vis ligt aan de kanten vol met dotters. Watl ik niet wil is dat de vis tijdens de dril de twee andere lijnen oppakt, dus was mijn oplossing toploodjes, en het werkt formidabel, ben in vier sessies wel ongeveer 12 toploodjes kwijt geraakt. En dus heb ik alles wat er maar te krijgen is geprobeerd. Korda is klo... onderkanten vastgelijmt gaat de bovenkant er toch gewoon af, dus niet een echte oplossing. Solar werkt wel ben alleen nog even aan het zoeken naar het juiste loodje (gewicht en vorm). De eenvoudige van FOX doen het prima en zijn in ca 20 en 35 gram te verkrijgen ook goed. Maar tijdens de drill met veel opstakels in het water heb je wel extra beweging op je lijnen, met alle risico's van dien.
Van het weekend voor het eerst gevist met captive toplood van Fox en dit lijkt vooralsnog de ideale oplossing voor wat ik wil met toplood. houd mijn lijn prima op de bodem en bij de run en drill geen last van het lood. nadat de vis veilig op de mat ligt gewoon naar binnen halen en opnieuw op de lijn zetten, super.
ricardo heijenrath
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-07-2006 20:31
Locatie: gulpen(limburg)

27-06-2011 10:54

Voor mij nooit meer zo een fox backlead met geel touwtje eraan.
Vorige seizoen is mij diverse keren overkomen dat ik smorgens wakker werd en mijn lijn compleet ergens anders lag.(soms de vis nog eraan zat)
Heeft niets te maken met rig of slappe lijn of pieper.
Die dingen doen je beetregistratie naar de klote helpen.
Ik vis nu ook graag met toplood van allerlei merken.
Soms korda maar ook soms huismerk van de hengelsportzaak hier in de buurt.
Slappe lijnen en toplood?
Ik vraag me af hoe het kan dat die mannen van Korda zo een goede beetregistratie ermee hebben want die van mij is ronduit slecht te noemen met slappen lijnen(100 losse piepen)
In het begin pakte ik de hengel op als mijn hanger omhoog ging(tot aan de hengel)maar 9 van tien keer waren het lijnzwemmers(brasems heel dicht onder kant aazen)of wind die de lijn dan weer strak blaasde.
Ik vis wel op redelijk lange afstand(ongeveer 80 a 90m)

Op een vijvertje in de buurt heb ik eens een proef gedaan.
Een hengel slappe lijn ,zonder backlead.
Lijn lag op bodem,de vissen speerden weg!(0,30mm en fluo-carbon)
Dus had misschien beter met toplood en strakkere lijn kunnen vissen.

Toplood werkt heel goed in de voordeel.