Welke baitrunner molen?


Niels Assink
Berichten: 8
Lid geworden op: 30-04-2011 23:57

01-05-2011 00:00

Jullie zullen me de komende tijd wel vaker zien hier. Als ik tijd heb stel ik me nog wel voor in het voorstel forum ;)

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten heeft Raven nu een actie waarbij je €50,- korting krijgt als je je oude molen inlevert.
Afbeelding

Nou geld dit alleen voor bepaalde types. Ik zag ook dat er een andere aanbieding was waarbij de 4500B molens in een set van 3 maar 300 euro kosten.

Nou vraag ik me af welke molens nou het meest degelijk zijn. In de toekomst zal ik waarschijnlijk veel op het kanaal gaan vissen.

Zelf heb ik al wat gekeken op de site van raven en leek me de volgende molen wel wat:
Baitrunner xt-ra en dan de 8000 of 10000 versie.
EDIT: Deze worden het toch niet :P

Ben nog aan het twijfelen welke het worden :P

De Ultegra XT-B lijkt me ook wel een erg fijne molen namelijk. Maarja ik heb zo nog mijn twijfels bij dat baitrunnerspoel systeem. Is dit degelijk? En evenhandig of handiger dan het oude baitrunnersysteem ?
Verder twijfel ik ook nog over de Big Baitrunner LC lijkt me namelijk ook een top molen.

Waarom zijn er ook zoveel verschillende molens :P
Graag hoor ik jullie mening over welke molen je zou kiezen (niet kijkend naar je eigen budget).

Linkje naar de baitrunner/vrijloop molen pagina: http://www.raven.nl/nl/categorieen/molens/1830_vrijloop_molens_baitrunners/
Laatst gewijzigd door Niels Assink op 01-05-2011 23:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Victor de Waard
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-06-2010 21:45
Locatie: Sleeuwijk

01-05-2011 13:07

Ik zou voor de Shimano 4500b kiezen..
Ik ga ze zelf ook z.s.m halen.

Waarom? omdat, ze altijd betrouwbaar zijn.
Een nadeel is dat de opspoeling niet al te best is :S

Mvg.Victor
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

01-05-2011 13:24

Shimano Ultegra 5500 XTB

Heb ze zelf ook, behalve dat ik het een van de, zoniet de mooiste molen vind, is die baitrunnerspoel echt super, wil niet meer anders.
Ook de werpeigenschappen en opspoelling zijn super.

Zeker voor kanalen enzo is een wat stevigere molen met genoeg capaciteit aan te raden.

Nog geen nadeel weten te vinden.
Niels Assink
Berichten: 8
Lid geworden op: 30-04-2011 23:57

01-05-2011 15:34

Victor Waard schreef:Ik zou voor de Shimano 4500b kiezen..
Ik ga ze zelf ook z.s.m halen.

Waarom? omdat, ze altijd betrouwbaar zijn.
Een nadeel is dat de opspoeling niet al te best is :S

Mvg.Victor

Over deze molens was ik ook al wel enthousiast, alleen de opspoeling inderdaad. Daar lees ik overal slechte verhalen over.
Verder vind ik het erg jammer dat ze er naar mijn mening goedkoop uitzien. Maar verder zijn het top molens, tenminste wat er zover van gehoord heb :wink:

wouter mer schreef:Shimano Ultegra 5500 XTB

Heb ze zelf ook, behalve dat ik het een van de, zoniet de mooiste molen vind, is die baitrunnerspoel echt super, wil niet meer anders.
Ook de werpeigenschappen en opspoelling zijn super.

Zeker voor kanalen enzo is een wat stevigere molen met genoeg capaciteit aan te raden.

Nog geen nadeel weten te vinden.


Deze molen sprak mij ook wel aan kwa uiterlijk in iedergeval. Alleen vraag ik me af hoe fijn een baitrunnerspoel nou eigenlijk is.
En zou deze molen voor in de toekomst ook goed genoeg zijn voor in meren? Of zou je dan eerder de 14000 XTB aanraden?
Het nadeel van deze molen is dat hij net weer tot de iets duurdere prijsklasse hoort. Maarja het is mijn bedoelling om molens te kopen die wel 10 jaar mee zouden kunnen gaan.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

01-05-2011 15:46

Zie dat Raven (lees: afzetters) de prijs omhoog heeft gegooid, eerst was die nog 139,95 (week of 2 terug).

En ja, het is een super molen, ook voor grotere meren, kan meer dan genoeg lijn op. de 14000 is véél te groot.

Over die spoel, ik vind het super, met een kwart slag zit je op je zwaarste drilstand vanaf de vrijloop stand.... doe je zo, je kan van te voren al afstellen wat je zwaarste drilstand is zodat je nooit zwaarder zet, tenzij je uiteraard aan de grote spoel gaat draaien.

Ik hoef iig geen andere baitrunner meer.
Niels Assink
Berichten: 8
Lid geworden op: 30-04-2011 23:57

01-05-2011 16:43

wouter mer schreef:Zie dat Raven (lees: afzetters) de prijs omhoog heeft gegooid, eerst was die nog 139,95 (week of 2 terug).

En ja, het is een super molen, ook voor grotere meren, kan meer dan genoeg lijn op. de 14000 is véél te groot.

Over die spoel, ik vind het super, met een kwart slag zit je op je zwaarste drilstand vanaf de vrijloop stand.... doe je zo, je kan van te voren al afstellen wat je zwaarste drilstand is zodat je nooit zwaarder zet, tenzij je uiteraard aan de grote spoel gaat draaien.

Ik hoef iig geen andere baitrunner meer.


Dan zijn het inderdaad afzetters, even speciaal voor deze aanbieding alle prijzen 20 euro omhoog doen ofzo en dan maar zeggen dat je 50 euro korting krijgt.
Maarja dan mag je nog niet klagen want het is alsnog €30,- korting per molen dan.

Het fijne van deze molen lijkt me dat de slip voorop zit. Dat gepriegel aan de achterkant van de molen ben ik niet zo'n fan van, zeker niet als de vrijloop en gevechtsslip achterop zitten.

De Shimano LC big baitrunner word mij ook aangeraden, lijken me opzich ook wel fijne molens. En dat deze molens ietsje zwaarder zijn lijkt me niet echt een groot probleem. Graag hoor ik jullie mening :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-05-2011 16:57

Opspoeling van de 4500B valt best wel mee. Hoop gelul, maar heb zelf jaren met die meuk gevist en zit er zelfs aan te denken mijn grote molens weer weg te doen. Vind die 4500 gewoon een bak van een molen en doet het altijd heerlijk.. Gooien gaat ook prima, gevlochten lijn heb ik wel eens wat problemen mee gehad, maar had het idee dat het meer aan de lijn lag dan aan de molen..

Neem mijn 4500's ook mee naar Canada, vol met 50lb spiderwire.. Kijken of ze het overleven :P
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Niels Assink
Berichten: 8
Lid geworden op: 30-04-2011 23:57

01-05-2011 22:07

Sven van Anrooy schreef:Opspoeling van de 4500B valt best wel mee. Hoop gelul, maar heb zelf jaren met die meuk gevist en zit er zelfs aan te denken mijn grote molens weer weg te doen. Vind die 4500 gewoon een bak van een molen en doet het altijd heerlijk.. Gooien gaat ook prima, gevlochten lijn heb ik wel eens wat problemen mee gehad, maar had het idee dat het meer aan de lijn lag dan aan de molen..

Neem mijn 4500's ook mee naar Canada, vol met 50lb spiderwire.. Kijken of ze het overleven :P


Ik hoor idd dat deze molens niet kapot te krijgen zijn. Ben nog aan het twijfelen welke het worden :P

De Ultegra XT-B lijkt me ook wel een erg fijne molen namelijk. Maarja ik heb zo nog mijn twijfels bij dat baitrunnerspoel systeem. Is dit degelijk? En evenhandig of handiger dan het oude baitrunnersysteem ?

Verder twijfel ik ook nog over de Big Baitrunner LC lijkt me namelijk ook een top molen.

Waarom zijn er ook zoveel verschillende molens :P
Martijn de Snaijer
Berichten: 63
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

01-05-2011 22:19

Vis nu al ruim 10 jaar met hetzelfde setje 4500, zowel Nederland als frankrijk. Groot, klein, stromend en alles er tussenin water. Ik ben er gewoon dik tevreden over. Pas als ze uit elkaar vallen van ellende ga ik mij eens bezinnen over vervanging.


groet
Martijn
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

01-05-2011 22:21

Martijn de Snaijer schreef:Vis nu al ruim 10 jaar met hetzelfde setje 4500, zowel Nederland als frankrijk. Groot, klein, stromend en alles er tussenin water. Ik ben er gewoon dik tevreden over. Pas als ze uit elkaar vallen van ellende ga ik mij eens bezinnen over vervanging.


groet
Martijn


Dan ga je ze zeker vervangen voor nieuwe(re) USA'tjes :lol: ?
Terecht.

Ik vis zelf met Okuma Epix EB65. Ik wil niks anders meer. Als deze
het begeven, begeef ik het ook! :lol: .
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Niels Assink
Berichten: 8
Lid geworden op: 30-04-2011 23:57

02-05-2011 00:38

Martijn de Snaijer schreef:Vis nu al ruim 10 jaar met hetzelfde setje 4500, zowel Nederland als frankrijk. Groot, klein, stromend en alles er tussenin water. Ik ben er gewoon dik tevreden over. Pas als ze uit elkaar vallen van ellende ga ik mij eens bezinnen over vervanging.

groet
Martijn


Oke dan, en welke zou je nu halen als je nieuwe molens zou moeten kopen?
Als je zou moeten kiezen uit de volgende:
- USA 4500B
- Ultegra XT-B
- BB LC
Martijn de Snaijer
Berichten: 63
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

02-05-2011 13:20

Ik denk dat je ongeacht de keuze die je maakt aan alle drie de molens een goede koop hebt. Ik persoonlijk zou weer voor de 4500 gaan.

succes ermee
Martijn
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-05-2011 13:41

Ik in ieder geval niet de BB LC.. Puur persoonlijk, verder geen redenatie aan te pas komen. Behalve dat ik ze vrij zwaar vind..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

02-05-2011 13:47

Zullen alle 3 prima keuzes zijn inderdaad.
Als ik jou was zal ik uitgaan op uiterlijk en specificaties in dit geval.

Voor mij zal de keuze snel gemaakt zijn in ieder geval, hoor van mensen in mijn omgeving toch steeds meer ontevreden geluiden over de USA'tjes (goede slip maar mindere baitrunner en opspoeling bijv). de big baitrunner vind ik persoonlijk niet erg mooi, en de XTB ziet er super uit, op papier de betere ook.

Dat ik 100 % voor de XTB zou gaan komt niet omdat ik hem zelf heb, maar het hiervoor genoemde denkproces is gewoon precies hoe ik destijds bij het kopen alles na ging, en hoe ik er dus al van te voren over dacht.
Niels Assink
Berichten: 8
Lid geworden op: 30-04-2011 23:57

02-05-2011 14:17

wouter mer schreef:Zullen alle 3 prima keuzes zijn inderdaad.
Als ik jou was zal ik uitgaan op uiterlijk en specificaties in dit geval.

Voor mij zal de keuze snel gemaakt zijn in ieder geval, hoor van mensen in mijn omgeving toch steeds meer ontevreden geluiden over de USA'tjes (goede slip maar mindere baitrunner en opspoeling bijv). de big baitrunner vind ik persoonlijk niet erg mooi, en de XTB ziet er super uit, op papier de betere ook.

Dat ik 100 % voor de XTB zou gaan komt niet omdat ik hem zelf heb, maar het hiervoor genoemde denkproces is gewoon precies hoe ik destijds bij het kopen alles na ging, en hoe ik er dus al van te voren over dacht.


Tja daarom is er natuurlijk ook wel prijsverschil tussen de 4500B en die andere 2 :P

Maar mijn keuze gaat denk ik vallen op de XTB's
Hoe degelijk is de baitrunnerspoel van de XTB? Hier lees ik op internet ook dingen over namelijk.

Nu nog de keuze maken tussen de 5500 en 14000 :P Maar eens naar de winkel gaan binnenkort. Zie op de site staan dat ze de molens nu niet op voorraad hebben.

En trouwens ik heb eens gemaild met Raven en de prijs verhoging is niet waar, in de catalogus van vorig jaar staat hij er zelfs nog duurder in. Heb jij ze toevallig tijdens een actie gekocht?
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

02-05-2011 14:30

Nee zag het op de website staan toen een maat van mij zei dat hij ze miss wou kopen voor 80/90 eu bij raven (wat ik niet geloofde, waarna hij zei ja dat is - die 50 euro actie).

En tsja, de molens zijn super degelijk, niet zoals bijvoorbeeld een aantal daiwa molens dat je bij het draaien al voelt dat overal speling in zit.
Bij deze molen voel je nergens speling, en over die spoel, zoals ik eerder zei, ik vind het super, soort van quick drag systeem waar veel mensen over te spreken zijn, alleen dan nog 'quicker' :D
Je hoeft ook niet per sé deze spoelknop te gebruiken (hoewel ik het wel super vind), je zou er ook een quickdrag spool voor kunnen kopen volgens mij

Je zal er geen spijt van krijgen.

De 5500 is groot zat, kan belachelijk veel lijn op, is 100 % zelfde molen verder als de 14000 alleen andere spoel.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

02-05-2011 14:56

Niels Assink schreef:De 5500 is groot zat, kan belachelijk veel lijn op, is 100 % zelfde molen verder als de 14000 alleen andere spoel.


De14000 is toch echt een slag groter, vis ruim 3 seizoenen met de 5500. Ben zeer tevreden over de molens.

mvg.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

02-05-2011 14:57

Ik dacht dat het de zelfde molen was alleen met andere spoel

hier is trouwens wat meer info (en 2 fotos van mijn kant) te vinden viewtopic.php?f=38&t=55250&hilit=ultegra+xtb
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-05-2011 07:38

10.000, 12.000 en 14.000 zijn wel dezelfde molens, de 5500 en broertjes zijn de wat schappelijkere formaten waar nog steeds achterlijk veel lijn op gaat.. ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

03-05-2011 08:29

Volgens mij zag ik ergens staan dat ze iig wel zelfde inhaalsnelheid hadden, vndaar dat ik er vanuit ging.

Mja maakt verder ook niet uit, idd 5500 heeft meer dan genoeg capaciteit
jeroen van viegen
Berichten: 32
Lid geworden op: 07-05-2010 14:32

05-05-2011 20:19

hallo

als ik t moest zeggen uit ervaring! koop GEEN shimano molen met het baitrunnersysteem bovenop de spoel

heb ultegra,s en 5500 tribals gehad met dit systeem en kon er echt niet aan wennen.
je blijft aan t pielen om alles steeds weer lekker af te stellen.
en als je na 3x vissen vergeet om alles weer aan te draaien bovenop dan flikkert je spoel van de molen.

heb nu weer molens met het "traditionele baitrunnersysteem" en heb daar echt veel meer plezier van.

als je t mij zou vragen koop de 4500B (hier is de opspoeling veel beter van dan de a's) of de big lcs.

hoop dat je hier iets aan heb, t blijft persoonlijke smaak...... maar toch
kijk pa zonder handen!, ja lul het is een driewieller.....
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

05-05-2011 20:45

Dat ligt dan toch echt aan jou :D:D:D:D:D
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-05-2011 15:32

Ik wou net zeggen... Hier een zeer tevreden gebruiken van het systeem.. Top. Bij uitvluchten in de laatste fase van de dril kun je zo simpel opvangen.. Moet je eens met een Fox molen proberen..

Maar ach, ieder zijn voorkeur. Maar dat de spoel eraf kwam, nog nooit gehad.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Daniel Langeveld
Berichten: 73
Lid geworden op: 08-06-2010 06:41

08-05-2011 08:40

wouter mer schreef:Nee zag het op de website staan toen een maat van mij zei dat hij ze miss wou kopen voor 80/90 eu bij raven (wat ik niet geloofde, waarna hij zei ja dat is - die 50 euro actie).


Als ik me niet vergis zit daar een addertje onder het gras.
Het is niet zo dat jij met je oude molen van (bijvoorbeeld) een tientje, €50 retour krijgt.
Ik kan me herinneren dat een maatje van me dit ook wilde, maar nul op zijn rekest kreeg.
Het komt erop neer dat je oude molen, of tenminste €50,- moet hebben gekost, of dit nog waard is. Zoiets in ieder geval. Zou het nog maar ff navragen voor de zekerheid.

Tenzij je hieraan voldoet natuurlijk, dan is het geen probleem.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

08-05-2011 12:10

paar jaar terug was dat iig niet zo bij raven. weet niet of ze het nu anders doen.

maar een maat van mij had toen een spin molentje ingeruild uit het jaar 0 ongeveer en die kreeg toen ook gewoon de 50 euro korting