swingers / hangers en slappe lijnen


Plaats reactie
rick kloekke
Berichten: 271
Lid geworden op: 06-05-2010 10:57

20-04-2011 19:10

Hallo,

Ik heb een vraagje over swingers en hangers...

Wanneer gebruik je nou swingers in plaats van hangers en andersom? Met heeeel veel wind is het natuurlijk handig om swingers te gebruiken. Maar als je met slappe lijnen vist, zijn hangers echt nodig!! Wat zijn nog meer redenen voor de keuze van swingers of hangers? montages?

Nog een vraagje erbij: Wat is nou precies het nut van slappe lijnen, alleen maar dat er gewoon helemaal geen weerstand is op de lijnen is?

Gr, Rick
Gebruikersavatar
Roy Hanrats
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-09-2009 19:20
Locatie: Grashoek

20-04-2011 22:57

Als je met een goed afgezonken slappe lijn vist, is de kans dat je een vis verjaagt omdat hij de lijn voelt kleiner.

Ik heb zelf ook de indruk dat een hanger een nauwkeurigere beetregistratie heeft. Maar dat kan ook tussen mijn oren zitten :lol:
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

21-04-2011 12:30

Je hebt slap en slap. Je kunt je beetregistratie op een slappe lijn verbeteren door er toch een beetje spanning op te draaien na t afzinken van de lijn. Ik gebruik de X-line en die is 2 x zo zwaar als gewoon nylon. Na t ingooien laat ik de lijn afzinken en geef wat extra meters en leg m'n hengel op de steunen.Na een paar minuten doe ik er een licht hanger in. Mn top zit net boven t water, dus in lijn met de lijn. Iets met je spoel draaien zo dat de hanger net niet meer zakt. Er zit dan genoeg slik en toch ook spanning op de lijn. ik zet m'n beetmelder op extra gevoelig, als t weer t toelaat. Wel is t zo dat hoe verder je weg vist hoe later je beet doorkomt.
Je kunt ook heel slap vissen, dus meer extra lijn laten afzinken, tot loodrecht onder je top. Dit doe ik bv als ik onder m'n toppen vis.
Ik hoopt dat t duidelijk is.
rick kloekke
Berichten: 271
Lid geworden op: 06-05-2010 10:57

21-04-2011 13:19

hee,
bedankt voor de reacties!

Dan doe ik het dus nu goed geloof ik..
Ik heb dit jaar alleen nog maar met slappe lijnen gevist, en ik vroeg me gewoon af of er nog wat tips bij konden komen...

Ik doe nu idd gewoon inwerpen. Dan wat lijn geven en na een tijdje is de lijn goed afgezonken, dan de hanger eraan. De hanger leg ik op de grond. omdat de lijn anders niet slap valt.

Maar wat jij dus zegt is, dat als je de lijn goed hebt laten afzinken en dan je hanger eraan en dan je spoel draaien totdat de hanger blijft hangen dat er nog genoeg slappe lijn ligt?

ps. als ik de hengel op de steun leg gewoon 1 meter of 2 meter geven zodat hij afzinkt toch?

gr, Rick
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

21-04-2011 16:21

Rick,
Als je op bv 50 meter vist, met lichte hangers, dan mag er op dat stuk buiten je top naar daar waar de lijn over de bodem loopt, best in een bocht hangen. Die 5 gram laat echt je lijn niet van de bodem komen. gewoon uitproberen al naar gelang de afstand die je vist. Zorg er ook voor dat je lijn niet in grote S bochten ligt, dus stuur je lijn goed en zet je hengels richting stek. Je hanger mag best erin hangen, dus hoeft niet op de grond tenzij je een hele zware hebt. Dus slappe lijnen = lichte wakers. heb je die niet, dan een kokertje ALU folie bv
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

21-04-2011 16:23

licht er aan hoe diep het water is
mvg justin
----------------------------------------------------------
rick kloekke
Berichten: 271
Lid geworden op: 06-05-2010 10:57

21-04-2011 17:49

ja oke!

Ik gebruik nu core lite's dus die kan ik lekker licht maken! Ik heb al mijn vissen dit jaar ook met slappe lijnen gevangen hoor, dus het werkt wel leuk!
Gebruikersavatar
Roy Hanrats
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-09-2009 19:20
Locatie: Grashoek

21-04-2011 22:54

Ik vis ook met core-lites, die zijn daar idieaal voor. Meestal steek ik na het inwerpen ook nog mijn top in het water. En vissen met een shocker systeem is helemaal goed als je slappe lijn vist.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

22-04-2011 09:39

rick kloekke schreef:ja oke!

Ik gebruik nu core lite's dus die kan ik lekker licht maken! Ik heb al mijn vissen dit jaar ook met slappe lijnen gevangen hoor, dus het werkt wel leuk!


Conclusie: Zonder slappe lijnen had je ze niet gevangen? Er zijn veel meer variabelen die bepalen of je wel of niet vangt, en dit is echt niet altijd een slappe lijn.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Roy Hanrats
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-09-2009 19:20
Locatie: Grashoek

22-04-2011 18:46

Als je er maar vertrouwen in hebt is het goed toch.
rick kloekke
Berichten: 271
Lid geworden op: 06-05-2010 10:57

23-04-2011 14:13

@tino. nee, ik wil niet zeggen dat het alleen door slappe lijnen komt....

Ik heb dit jaar alleen nog maar slap gevist, naja bijna alleen maar. en dat ik tot nu toe daar gewoon erg goed mee heb gevangen... tuurlijk het gaat om veel meer variabelen of je ze wel of niet vangt....
Plaats reactie