Slip werkt niet soepel


Plaats reactie
Erwin Rodenhuis
Berichten: 35
Lid geworden op: 02-09-2010 19:36

18-03-2011 16:05

Hallo Allemaal!

Ik heb voor het eerst sinds de winter weer mijn hengels uit de schuur gehaald en nu merk ik dat de slip niet meer zo soepel loopt. Moet ik dan mijn spoel eraf halen en dit gedeelte smeren of moet ik een ander onderdeel invetten?
Het is een molen van het merk Jenzi.

Groetjes,
Erwin
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

18-03-2011 22:15

Hallo Erwin,

Ten eerste, is het met de slip voor of achterop? Met de slip voorop, kan je het beste de schroef om de slip te stellen losdraaien, en dan dat kleine gaatje waar die stelschroef in zit geschroefd smeren. Ook kan je de spoel erafhalen en dan dat gedeelte smeren. De handel om de molen te draaien eruit halen als dat kan, en daar ook wat olie in spuiten.

Met slip achterop weet ik helaas niet.

Let op! Gebruik nooit WD-40 voor het smeren, WD-40 heeft het nadelige effect dat als het warm word, het hard word. Dus bij een molen wat je gebruikt in de zon, is dit niet goed, de wd-40 word hard en dit heeft tot gevolg dat je de lagers kapot draait. Als smeerolie kan je het beste Teflon-olie gebruiken (Pro-tef ook wel genoemd), dit werkt het beste als smeerolie in molens.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-03-2011 23:41

Hm Erwin,

Voor winter opgeborgen in de schuur. Dat klinkt niet erg zorgzaam. Als je de slip niet losgedraaid hebt voor het opbergen, dan is de kans groot dat de schijven vervormd zijn. Ook is er een kans dat de schijven gecorrodeerd zijn. In elk geval, in de spoel zitten slipschijven. Het beste is de schijven te demonteren. Alles inspecteren en goed schoonmaken met wasbenzine. Daarna licht inspuiten met teflonspray en weer in elkaar zetten. (Overigens nooit inspuiten voordat de boel goed schoon is.) Als de slip dan nog hobbelt of hapert, dan is het zeer wel mogelijk dat de schijven beschadigd zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

19-03-2011 10:47

en nooit olie in/tussen de slipschijven doen, het beste is grafietpoeder!
Erwin Rodenhuis
Berichten: 35
Lid geworden op: 02-09-2010 19:36

19-03-2011 23:36

Bedankt voor de tips! De molen heeft de slip achterop zitten.
Ik ga er morgen nog even naar kijken en ik zal geen gebruik maken
van WD-40!
Nogmaals, bedankt voor de tips!

Groetjes,
Erwin
Plaats reactie