Help, hoe krijg ik m'n oog weer vast?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

20-02-2011 11:26

Hallo,
Ik heb een vrij oude hengel. Maar wil h'm absoluut nie kwijt.
Nu is m'n vraag, hoe kun je een oog weer vastzetten, 1tje is dr namelijk af. Het is zon oog die je dr gewoon overheen schuift. Dus zon rond dingetje die je gewoo. Over zet. Nou vraag ik me af welke lijm ik daar voor moet gebruiken? En waar dat eventueel te koop is?
Graag reacties
Groet patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

20-02-2011 11:34

Patrick,

Ik neem aan dat het om het topoog gaat?

Zo ja, dan is er bij elke hengelsportzaak die reparaties doet, een soort lijm in staafvorm te krijgen. Als ik me niet vergis, is dat het spul wat ze ook in lijmpistolen gebruiken. Je moet het verhitten om er mee te kunnen werken.

Haal je zo'n staafje van die lijm, verhit het uiteinde (waardoor het zacht wordt) en je smeert er dan vervolgens wat van om het topje van je hengel. Het mag best een kloddertje zijn.
Vervolgens schuif je je nieuwe topoog (of oude, als dit nog goed is) er overheen en verwijder je voorzichtig de lijm die er nog teveel op zit. Je hebt nu ook nog even de tijd om het opnieuw bevestigde topoog in één lijn te zetten met de rest van de ogen op de hengel, want de lijm wordt niet direct hard.

Dit kost je echt bijna niets.

Succes.

Groet,
Willem
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

20-02-2011 15:57

Hardstikke bedank, ga het proberen, het was het topoog. Ik heb zelf al een lijmpistool dus die ga ik gewoon gebruiken
Bedankt!!!!!!!!!!!!, je wilt nie weten hoe belangrijk die hengel voor mij is.
Met bedankende groet, patrick
Laatst gewijzigd door Patrick lamers op 21-02-2011 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Boeruhhhhhhhhhhh
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

21-02-2011 07:43

Dag Patrick en Willem,
Ik zou het echt niet met een lijmpatroon doen. Die ogen zijn vaak zwart. In de volle zon wordt zo'n oogje warm genoeg om de "lijm" vloeibaar te maken.

Gewoon 2k lijm. Als je in de buurt van Nieuwegein of Barendrecht woont, moet je maar langskomen. Dan doe ik het voor je.

Groeten,
Arjen
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

21-02-2011 10:09

Heb het oog vastgemaakt met een lijmpatroon, denk dat het wel blijft zitten want het was bestendig tot 45 graden celcius. nieuwegein is voor mij echt te ver, bijna 100km ofzo dus gaat het niet worden. alsnog bedankt voor de tip. het lukte trwns niet met alleen het lijmpatroon, die koelde te snel af. je had wel het pistool nodig, daarna de randjes gewoon met een aansteker verhit en dr zo afgehaald
groet Patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

21-02-2011 11:53

Arjen,

Ik heb twee van mijn hengels op de door mij beschreven manier gerepareerd en die topogen staan nog net zo mooi als toen ik ze erop zette.

Is je verhaal theorie, of door jou ervaren praktijk?

Groet,
Willem
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

21-02-2011 17:38

Willem,
Harde praktijk ben ik bang. Het zal best gaan met een lijmpistool, maar het blijft een "opvuloplossing". Er is te weinig adhesiekracht tussen de "wasachtige" lijm van een lijmpatroon en de blank. Dit in vergelijking tot dat van een 2k lijm. Al geldt daarbij ook: opschuren en ontvetten met thinner helpt de boel goed vooruit. 45 Graden haal je trouwens heel snel in de zon. Wikkel een therometer maar eens in met zwart tape en leg het in de zon. Dat gaat zomaar naar de 60 graden. Ik herinner me trouwens dat we eind jaren tachtig aan de Seine onze mais gaarden in zwarte vuilniszakken. Een middagje zonnen was vaak voldoende om ze wat zachter te krijgen. Scheelde ook weer gas. Maar goed, dat terzijde.

Ik ben wat dat betreft wel een mierenneuker, dus het is goed om het ook door die zeurbril te bekijken. Als ik een hengel bouw moet het naar mijn gevoel 100% goed zitten, anders haal ik het er helemaal af en begin opnieuw. Zie ook het topic over mijn klusselarij onder materiaal.

Succes in ieder geval.
Arjen
Gebruikersavatar
Remco Kooi.
Berichten: 118
Lid geworden op: 17-02-2010 17:27
Locatie: Gaanderen

21-02-2011 17:53

Patrick

Ik zie dat je uit toldijk komt, waarom ga je dan niet even langs bij de Reus?
Voor een paar cent maken ze die weer vast!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

21-02-2011 18:31

Arjen!

Dank voor je uitleg, mooi, iemand die ook tot de bodem wil. Ik zal wel de uitzondering op de regel zijn met mijn pistoollijmsucces.

Heb je topic met plezier bekeken, het fanatisme straalde er vanaf. Vond het vooral daarom leuk. Mijn stijl van hengels is echter heel anders. Sober, oud en getekend. Rijp voor een beurt, want echt grandioos afgevist. Heb tijden getwijfeld om ze te laten opknappen in exact dezelfde stijl, maar nee. In een ziel moet je niet gaan snijden.

Voedertijd.

Groet,
Willem
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

21-02-2011 19:13

Kom inderdaad regelmatig bij de reus. Heb het verhaal hier ook al eens neergelegd. Zij vonden het een moeilijk verhaal omdat de prijs van de hengel vrij laag was, en een nieuwe kopen goedkoper was. Ik dus denken nou ja laat dan maar, heb toch nog amdere hengels dus... Was trwns ook vrij blut op dat moment. Later echter miste ik m'n hengel, had h'm og gewoon liggen. Dus denk wil zoiets ook wel zelf proberen, zelf gemold zelf gaan maken dus vandaar... Ben ik nu hier. Trwns nog bedankt voor de tips allemaal, heb h'm met lijmpistool gemaakt. Als ie van de zomer als nog los laat ga ik als nog na de reus.

Gr. Patrick (je mag me gerust eigenwijs noemen, dat ben ik)
Boeruhhhhhhhhhhh
Pieter van Assen
Berichten: 13
Lid geworden op: 25-06-2010 10:52
Locatie: Drachten

17-05-2011 20:44

Arjen Lans schreef:Dag Patrick en Willem,
Ik zou het echt niet met een lijmpatroon doen. Die ogen zijn vaak zwart. In de volle zon wordt zo'n oogje warm genoeg om de "lijm" vloeibaar te maken.

Gewoon 2k lijm. Als je in de buurt van Nieuwegein of Barendrecht woont, moet je maar langskomen. Dan doe ik het voor je.

Groeten,
Arjen


Mijn hengel kwam ook met een los topoog uit de foedraal vorige week, gelukkig had ik voldoende reserve hengels mee :)
Waar kun je die k2 kopen?
Gebruikersavatar
Brecht van de Ven
Berichten: 191
Lid geworden op: 19-09-2009 09:33
Contacteer:

18-05-2011 00:41

Ik zit nu net het topic door te lezen en kan me wel wat voorstellen van de hoge temperatuur en de lijmsoort van een lijmpatroon.

Maar voer nu al meer dan 10 jaar reparaties uit op hengels bij mij in de winkel, waarvan veel topogen die kapot zijn. Vanuit de fabriek zijn ze ook zo vastgezet, dat door het defecte topoog met een aansteker te verwarmen je het eraf/los krijgt.
Zet een nieuwe weer netjes vast met een speciaal (waarschijnlijk zelfde) lijmpatroon die ik ook met een aansteker warm maak. Nog nooit een klacht gehad dat een oog weer loslaat of spontaan loskomt.
Maar ik ken de 2K lijm niet dus weet niet hoe deze werkt....

Gr. Brecht
Pieter van Assen
Berichten: 13
Lid geworden op: 25-06-2010 10:52
Locatie: Drachten

21-05-2011 11:51

[/quote]Mijn hengel kwam ook met een los topoog uit de foedraal vorige week, gelukkig had ik voldoende reserve hengels mee :)
Waar kun je die k2 kopen?[/quote]

Ik zou vandaag even met de hengel aan de slag en dacht laat ik het topic nog een keer doorlezen. Er is 1 verschil, bij mij zit de "ooghouder" nog wel op de top van de hengel, maar het ringetje zelf zit los. Zou je dit ook gewoon kunnen lijmen??
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

21-05-2011 12:11

Hallo,

Als je bedoelt dat de 'voering' uit het oog is gekomen, die ring dus, dan is het denk ik nog geen ramp. Ik heb dit zelf al enkele keren gehad en heb dit toen verholpen met Loctite 460. Dit spul is misschien niet bedoeld voor metaal, maar die ringen zitten bij mij dus wel erg vast nu. Ik heb er ook al aluminium mee verlijmd. Probeer het eens. Wel duur spul.

Groet,
Willem
Gebruikersavatar
Brecht van de Ven
Berichten: 191
Lid geworden op: 19-09-2009 09:33
Contacteer:

22-05-2011 12:34

@Pieter
De keramische ringen van ogen zijn goed te lijmen. Als er 1 los of kapot is bij een normaal oog dan is deze goed te lijmen en/of te vervangen door er een nieuwe in te lijmen. Maar volgens mij is de druk/schuring van de lijn anders en groter bij een topoog. Hier komt toch de meeste kracht op, dus persoonlijk zou ik dat hele oog vervangen.

Gr. Brecht
Plaats reactie