Opknappen hengels


Plaats reactie
R vd Velden
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-04-2010 20:34

12-02-2011 11:43

Hoi allemaal,

Nu zit ik al een tijdje te denken aan nieuwe hengels, maar ben eigenlijk wel tevreden met mijn huidige hengels alleen zijn deze nu al +/- 20 jaar oud en zijn echt toe aan een opknap beurt.
Na verschillende sites te bezoeken komt de prijs van het herbouwen nogal erg hoog uit per hengel.
Mijn huidige hengels zijn Sportex specimens 2 3/4, zelf opknappen is volgens mij een erg secuur werkje en vooral het afbouwen zie ik erg tegen op.
De ogen zijn op zich nog goed (fuji sic) maar moeten echt opnieuw opgezet worden hier en daar begint er al wat kleine spelling te komen. en de lak laag is ook niet jut van het !
Weet er misschien iemand ergens een adres waar je voor een schappelijke prijs je hengels kan laten opknappen ?
Natuurlijk begrijp ik dat het een hoop werk is en moeten die jongens er ook iets aan verdienen. Maar laten we eerlijk zijn mijn hengels heb ik ooit gekocht voor ongeveer 200 Gulden per stuk en om hier nu 250 euro per hengel voor uit te geven is wat veel.
En misschien is het wel geen optie om ze te laten opknappen maar voordat ik nieuwe aanschaf wil ik dit eerst zeker weten.

Groet,
Robert van der Velden

Laat de lente maar beginnen :)
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

12-02-2011 14:22

Als ik het zo hoor zullen je hengels helemaal gestript moeten worden en opnieuw worden opgebouwd. Arbeidsintensief werkje dat inderdaad een hoop euri's kost. Ik denk dat je beter een nieuw setje kan afschaffen. Je komt regelmatig mooie zo goed als nieuwe setjes Sportexen tegen hier op het board of Marktplaats. Kan je weer jaren vooruit....
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

13-02-2011 15:01

Het duurste heb je al, dat is de blank. Verder kan je het zo duur maken als je zelf wilt.
Als je gehecht bent aan je hengels kan je ze wel op laten knappen. Kan je weer 20 jaar vooruit.
Ff een snelle rekensom:
- 7 ogen ongeveer 50 euro
- reelhouder 7,50 tot 80 euro
- kurk vanaf 30 euro per hengel
- foam ong 20 per hengel
- wikkelgaren, lak, lijm e.d. reken op 50 euro totaal.
- rvs cones e.d. per hengel 25 euro

de hengelzal gestript moeten worden, dus alles eraf,
blank slijpen (waterproof schuren) en de blank opnieuw lakken.
Blank is dan grijs, weet niet welke kleur ie nu is. Je kan m ook laten spuiten op gewenste kleur.
Ogen erop en wikkelingen 2 x lakken.


Als je handig bent is het zelf te doen. Anders zal je inderdaad naar een hengelbouwer moeten of een hobbyiest zoeken die het voor je wil doen.
Bob Mulder
Berichten: 29
Lid geworden op: 17-04-2006 16:57
Locatie: Terheijden

24-06-2011 17:39

Het hoeft helemaal niet zo duur te zijn.

Heb mijn oude 3 ponders op geknapt om weer is actief bezig te zijn en ben toen bij http://www.rodvision.nl uitgekomen. daar gaven ze met tips en heb daar mijn ogen faom wikkelgaren handgrepen en epoxy besteld.

het is leuk werk maar je moet er veel geduld voor hebben en een vaste hand met het aflakken van je wikkels. Het werd mij aangeraden om een 2k lak te gebruiken voor het lakken van de blank (epifanis) en dan de ogen te wikkelen en af te lakken met de epoxy die rodvision leverd.

tot nu te door tijd gebrek 1 hengel af en ik ben stiekem toch wel trots op het eind resultaat.

Mvg Bob Mulder
Plaats reactie