Ervaringen met stretcherelastiek vervangen voor dik touw


Plaats reactie
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

22-01-2011 21:06

Goedenavond,

Een vraagje, misschien zijn er al mensen die dit namelijk ook geprobeerd hebben.

Welke stretcher ik ook koop (zelfs de besten uit de catalogussen), ik blijf last van mijn rug houden. Dit komt voornamelijk doordat het elastiek blijft doorzakken. Strakker aanspannen lukt niet! Vervangen van elastiek idemdito.

Nu heb ik het idee om het elastiek te vervangen voor dik zwart touw. De vering die je nodig hebt die krijg je denk ik toch wel uit je doek en ook beetje van het dikke touw.

Is er iemand die dit al eens geprobeerd heeft?

Hoor het graag.

gr. Frank
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

22-01-2011 21:59

Hey Frank,

Je moet ook niet van die rare standjes proberen op je stretcher! :wink:

Wat je zou kunnen doen is touw wat word gebruikt voor het klimmen gebruiken. Daar zit toch nog een klein beetje rek in, maar is stukken stugger als elastiek.
Gebruikersavatar
Pol Geens
Berichten: 61
Lid geworden op: 22-12-2009 00:10
Locatie: Mol

22-01-2011 22:57

...
Rugklachten : nog een bijkomende tip.

Ik gebruikte vroeger steeds een extra matrasje op mijn stretcher , een dunne bodemmatras die zich bij het openen van het ventiel zelf opblaast.
En bij het dicht plooien van de stretcher liet ik het er gewoon tussen zitten, enkel een beetje lucht uitgelaten.
Bij hergebruik terug losschroeven en hij blaasde zich weer wat dikker , of je kan er zelfs iets meer lucht in laten door met je mond extra op het ventiel te blazen , wat resulteerde in een iets hardere mat.
Licht in gewicht , maar toch een echte luxe tijdens de nacht.

http://www.zwerfkei.nl/slaapzakken/slaapmatten

Grtz , Sun.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

22-01-2011 23:38

Ik heb een stretcher die ik juist kwijt wil omdat hij maar niet door wilt zakken, staat helemaal strak ! en dat na 2 jaar.

Mocht je interesse hebben ......

Het is iig een of andere Dam Stretcher

Touw zou kunnen inderdaad... maar dan is een matrasje ofzo wel zo lekker, weet niet welke stretcher je hebt.
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

23-01-2011 00:39

Hij heb een nash stretcher dus die ligt wel lekker ;)
Iemand die ik ken had precies dezelfde en daar zakte die ook wat door en toen had die de elastieken aangespannen,
maar aangezien dit niet helpt..

Succes,

Groeten

Taco
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

23-01-2011 05:38

Ik zou het niet vervangen door touw de constructie is gemaakt voor elastiekmet touw er in scheurt het een na het ander kapot ben ik bang. Wat je wel zou kunnen doen is naar een zeilwinkel (maritime) gaan en andere kwaliteit elastiek kopen die minder uitrekt (is er in verschillende soorten). succes
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-01-2011 08:34

Wat ik destijds gedaan heb met een stretcher van mij die uit ging scheuren ( en gebrek aan budget uiteraard) is materiaal van een spanband van stang tot stang onder je doek door trekken ( beetje zoals veters in een Air Max voor de connaiseurs) en zo er voor te zorgen dat:

- De ringen en de lussen van het dek niet meer gingen scheuren
- Een niet doorzakkend bedje had
- Een maatje van me per sé dat kapotte ding wilde hebben omdat hij ook vanwege het doorzakken niet op andere bedchairs kon slapen

Met niet al te dik touw lukte het later ook. Alleen het stuk tussen de middenpoten hoef je maar te doen. Werkt als een tiet. He hebt dan zo'n 8x2 slagen onder je door wat echt absoluut niet doorzakt ;)

Spijtig dat ik er geen foto's van heb gemaakt, met een meter of 20 van het spul kom je er wel.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

23-01-2011 09:28

Mannen,

Bedankt voor de reacties. Ik lees dat veel mensen het toch afraden. Ik was ook bang voor het scheuren.
Voor de geinteresseerden, ik heb een hypermoderne Nash stretcher. Zo een met een matras erop. Dat matras ligt zalig, echter het doorliggen blijf je houden. In de lengte touwen spannen is een goede, en ik zal wellicht nogmaals opzoek moeten gaan naar geschik elastiek, ipv dat bungy touw wat er nu onder ligt.

Dat opblaasmatrasje is het punt niet, een vismakker van me heeft die ook, maar dat is het punt niet, aangezien die stretcher van mij een fleece matras extra heeft.

Verder nog ideeeen?

grtz. Frank
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

23-01-2011 10:46

Hey Fran ik raad je het dokter frank dieet aan :D :D
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-01-2011 10:55

Frank van Amerongen schreef: In de lengte touwen spannen is een goede, en ik zal wellicht nogmaals opzoek moeten gaan naar geschik elastiek, i.p.v. dat bungy touw wat er nu onder ligt.



grtz. Frank


Ik doelde op de breedte, dus van links naar rechts. Eigenlijk zoals het elastiek de matras verbind, maar dan van stang tot stang. 10 slagen heen, 10 slagen terug. Believe me, dat werkt. Goud. Stevig en je sloopt je bedje niet ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

23-01-2011 18:25

Henry,

70 kg is denk ik niet te zwaar voor een stretcher.De gemiddelde karpervisser is een stuk voller dan ik. :)

Bedankt Sven, zal binnenkort eens proberen, dus in de lengte, alleen op het middelste gedeelte neem ik aan. Van buis tot buis. Wat deed jij ... dik of juist dun touw?

Grtzzz. Frank
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-01-2011 21:05

Dun, uit nood toen een zwik scheerlijnen aan elkaar geknoopt. Als je het een beetje als een set veters in schoenen doet, kruislings, dan voel je daar echt niets van. Behalve dat het niet doorzakt..

Spijtig heb ik er geen foto's van gemaakt..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

24-01-2011 09:18

Hey Frankie,

Neem ook eens een kijkje bij een zeilmakerij, en vraag naar trapezekoord. Ja, precies, dat elastiek waarmee artiesten uit de nok van hun circustent springen! Dat elastiek is 10mm dik en kan het gewicht van een mens dragen. Doe het niet té strak, dan krijg je moeite met je stretcher open te klappen en ligt ie als een plank. Dat spul is echt sterk namelijk! Misschien is dat juist wat jij wil. :D Voor mijn elastieken was ik 7,50 kwijt!
Touw zou ik niet doen, behalve als noodoplossing.

Groeten, Martijn.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

24-01-2011 17:17

Blijkbaar ben ik niet de enige ;)

Wat voor mij enigzins werkt is toch dat opblaasbare matje.

Tevens heb ik eens zitten kijken naar m'n stretcher ( en andere ) en bij de meeste zie je dat het hoofdeind altijd een beetje naar boven loopt. Ik heb een driepoot ( Chub ) en zet het scharnierpunt ( bij die draaiknop ) van het hoofdeind een paar tandjes lager.
Je krijgt een beetje een rare knik in je stretcher maar als je er eenmaal opligt lost het elastiek dat wel op.

Ik lig tegenwoordig een stuk beter, al is het soms nog wel wakker worden met stijve rug.

Succes iig.
Plaats reactie