Advies over molens gevraagd


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-01-2011 05:48

Allereerst het gaat hier niet om karpervisserij, maar het vissen op de Mekong meerval in Thailand. Ik woon in Thailand en dit is de vis die ik graag vang. Hij kan oplopen tot over de 100 kg (zo groot heb ik ze nog niet gevangen). Ook vis ik op de karpersoort die hier zwemt die ook de 100kg kan halen beide zijn dus vissen van formaat met enorme kracht.

Tot op heden gebruik ik de shimano usa 6500b. Deze molen voldoet goed alleen ik zou graag een molen hebben waar ik iets verder mee kan gooien. Ik heb toen een Daiwa Sealine Black-BRi gekocht en inderdaad het werpen ging goed alleen de slip is niet goed + nog wat andere problemen.

Nu zou ik een Shimano Big Baitrunner Longcast reel willen kopen, ik vroeg me echter af of er nog andere molens waren die ik zou kunnen overwegen. Het is dus van belang dat het een echt hele robuuste molen is omdat de vis veel sterker is als een karper. Zelfs pond voor pond is hij sterker (naar mijn mening).
mai pen rai
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

09-01-2011 10:50

Rob,

De twee grootste van deze serie zijn volgens mij wel interessant voor jou.

http://fish.shimano.com.sg/publish/cont ... heros.html

Het zijn echt tanks van molens en ze hebben een ontzettend goede slip. Ik vind het wel zo'n beetje het degelijkste wat ik de afgelopen jaren in mijn handen heb gehad.

Groet,
Willem
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-01-2011 11:17

Ik had moeten melden dat ik wel graag een baitrunnen wilde hebben. Sorry.
mai pen rai
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

09-01-2011 13:40

sawadee ka,

Toen ik je verhaal las, dacht ik meteen aan de Shimano 6500B (voordat je deze zelf al noemde). Gewoonweg robuust en onverslijtbaar. Je zou even de spec kunnen nakijken van de Shimano Longcast maar ik denk dat je daar een goede, zo niet de beste, keus aan hebt.

Gr.
Jeroen
Tim van Zanten
Berichten: 109
Lid geworden op: 02-07-2008 17:55
Locatie: Leusden

09-01-2011 14:07

idd de longcast of een daiwa infinity. die moet het ook wel aankunnen. nooit overwogen om te gaan vissen met een reel? wel machtige sport hoor, zulke vissen! ik wil dat ook nog een keer gaan meemaken!
Carpfishing, a way of life!
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-01-2011 14:12

Jeroen Visser schreef:sawadee ka,

Toen ik je verhaal las, dacht ik meteen aan de Shimano 6500B (voordat je deze zelf al noemde). Gewoonweg robuust en onverslijtbaar. Je zou even de spec kunnen nakijken van de Shimano Longcast maar ik denk dat je daar een goede, zo niet de beste, keus aan hebt.

Gr.
Jeroen


Je kan beter geen "ka" zeggen dan denken ze dat je een travestiet bent. Alleen vrouwen gebruiken ka aan het eind.

Dank je overigens voor het bevestigen van wat ik al dacht.
mai pen rai
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-01-2011 14:14

Tim van Zanten schreef:idd de longcast of een daiwa infinity. die moet het ook wel aankunnen. nooit overwogen om te gaan vissen met een reel? wel machtige sport hoor, zulke vissen! ik wil dat ook nog een keer gaan meemaken!


Hier vissen er best veel Thais met een reel alleen het werpen met zon ding is een aparte sport. Ook zou ik dan al mijn hengels moeten vervangen omdat het schijnt dat zon reel je boven op moet houden en dan de curve van je hengel makkelijker breekt (tenminste heb ik hier eens gelezen kan ook niet kloppen hoor). Maar ik heb juist zulke mooie hengels en die wil ik niet kwijt.

Met een reel gooi je als je het goed doet wel veel verder heb ik het idee.
mai pen rai
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

09-01-2011 15:14

Hai Rob,
Ook zo'n last van de sneeuw gehad :-)
De meest krachtige molens hebben een korte as (6500 shimano) en een diepe, niet zo hoge spoel.
Hoe hoger de spoel, hoe langer de as en dus hoe meer zijdelingse krachten erop komen te staan als de spoel in de hoogste positie zit.

Vandaar ook de kracht van de reel. Hier zit de spoel zowel links als rechts verankerd waardoor hij veel hogere krachten aankan.

Een reel werpt ook veel verder (als je het beheerst). Het is niet voor niets dat bij castingwedstrijden meestal een reel gebruikt word. Hoe losser de remmen in een reel, de soepeler je lijn eraf loopt (minder wrijving dan bij een molen waar hij altijd rondom in een slag afloopt.

Het is alleen een apparte techniek. Vlak voor je lood het water raakt zal je zelf je spoel moeten remmen omdat je een dood moment krijgt als je lood het water raakt, maar je spoel loopt gewoon door. Het zogeheten pruiken gooien.

Om te kunnen afremmen moet de open kant van de reel dus aan de bovenkant zitten. Nu kan je met je duim afremmen. Omdat je reel boven op je hengel zit krijg je een zwaarte punt naar de zijkant. Het gewicht wil omvallen. Vandaar dat er meestal een "triggergrip" of pistoolhaan onder aan de hengel zit. Nu heb je dus een betere controle op de hengel en reel.
Doordat de hengel dus met de ogen naar boven moet worden gehouden moet je nu veel meer en veel kleinere ogen op de hengel hebben. Anders gaat de lijn tussen de ogen op de balnk van de hengel schuren.

Maar............... als je het eenmaal door hebt dan zie je er ook de voordelen van in doordat de reel veel meer kracht aankan.

mvg,
edwin
ps, ik kom het graag demonstreren terwijl jij je in mijn boekhouding mag verdiepen haha. succes
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-01-2011 16:47

Edwin,

Dank je voor deze geweldige uitleg over hoe een reel werkt en waarom het niet kan met mijn gewone hengel. Dit maakt dingen een stuk duidelijker voor mij. Ook het hebben van een korte as met een diepe niet zo hoge spoel is mij nu duidelijk.

Ik heb echter erg mooie hengels die ik niet graag vervang. Ik denk dat een shimano karper hengel (die gebruik ik voor de lange afstand op de iets kleinere vissen ook meervallen maar een andere soort).

Ook heb ik nog een mooie shimano meerval hengel en nog een andere shimano hengel. Deze bevallen me enorm goed. Anders had ik al een keer een reel geprobeerd. Ik zie namelijk veel van de Thais er mee vissen en ik weet ook wel hoe het werkt. Ik zie ze ook regelmatig met van die vogelnestjes in hun draad. Maar degene die er goed me werpen.. werpen super ver.

Leuk aanbod van je over dat demonstreren, ik denk alleen niet dat het geaccepteerd wordt om de trip zakelijk te boeken :P

Mocht je wel eens in de buurt zijn en het is geen btw maand voor me dan wil ik best met je vissen. Dat aanbod doe ik trouwens aan iedereen, ik vind het leuk mensen te laten zien hoe er hier gevist wordt. Ik heb het dan niet alleen over het bekende meer Bungsamran maar over wat andere meren dichter in de buurt die goedkoper en rustiger zijn.

Helaas kan je bijna niet in de vrije natuur hier vissen omdat er weinig natuur water is en het niet goed toegankelijk is (de rivier bijvoorbeeld is bijna niet toegankelijk) Ook zal je in natuurwater niet veel vis vinden omdat de Thais echt alles opeten.

Maar terug komende op de molens die shimano longcast heeft dan wel een wat langere as wel mooi voor het verre werpen maar minder mooi voor de duurzaamheid. Ik heb zelf al 2 shimao 6500's en wilde dus wat anders om wat verder te kunnen werpen.
mai pen rai
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

09-01-2011 17:20

Als het gaat om verder werpen dan moet je inderdaad naar een andere molen. Doordat de spoel van de 6500 erg diep is komt er veel lijn over elkaar te liggen waardoor je meer weerstand hebt met werpen.
Ik heb zelf de daiwa infinity's. Als ik ze nu op de pod leg in de baitrunnerstand, dan zorg ik altijd dat mijn spoel bijna beneden staat. Als ik nu een run krijg, en ik draai een slag om de molen van de baitrunner te halen, dan staat de spoel nog erg beneden en vangt hij de meeste kracht op.
Dit klinkt heel omslachtig, maar als je je dit eigen maakt dan scheelt het in de levensduur.
(wel grappig, voor de rest ga ik heel slecht met mijn spullen om :-) )

Ik ben trouwens in de gelukkige hoedanigheid dat ik dit soort trips wel mag boeken als zakelijke kosten. Zoeken naar nieuw water, nieuwe bestemmingen. Dus wie weet hou ik je er wel aan. Maar dan zal ik wel een privé mailen over de mogelijkheden.

Interesse als gids? haha

mvg,
edwin
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Pol Geens
Berichten: 61
Lid geworden op: 22-12-2009 00:10
Locatie: Mol

09-01-2011 23:09

...
Hoi Rob ,

De Penn 760L Liveliner heeft een baitrunner , met een max Drag van 20lb/9 kg , één van de betere in een kleine prijsklasse voor het zwaardere werk.
Ze worden veel gebruikt in de meervalvisserij (vooral geliefd in Duitsland).

http://www.penn-reel.nl/catalogue/reels ... ,5257.html

Grtz , Sun.
Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

10-01-2011 16:32

Sun Sunshine schreef:...
Hoi Rob ,

De Penn 760L Liveliner heeft een baitrunner , met een max Drag van 20lb/9 kg , één van de betere in een kleine prijsklasse voor het zwaardere werk.
Ze worden veel gebruikt in de meervalvisserij (vooral geliefd in Duitsland).

http://www.penn-reel.nl/catalogue/reels ... ,5257.html

Grtz , Sun.


Aan deze molen dacht ik ook direct. Dikke as super slip en een baitrunner. Als je weet dat Penn gekend is voor zijn biggame reels zou ik niet twijfelen.
En soms...... is er karper
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

12-01-2011 15:29

Ha Rob,
Jaren geleden hadden we ook contact. Ik vis ook nog steeds regelmatig op BSL. Dit jaar mijn record gebroken met een vis van rim 80 kilo.

Als ik jou was zou ik voor de Infinity BRs gaan van Daiwa. Beesten van molens en oerdegelijk.

Aan de andere kant, het is ook het overwegen waard om voor de oude 6500's te gaan. Jij weet net als ik hoeveel kracht er wordt uitgeoefend op de molens. Na een jaar van intensief vissen zijn ze toch echt wel versleten (as krom).

Een reel is ook een optie (heeft ook een vrijloop). Degelijker kan haast niet.

Arjen
Plaats reactie