Nieuwe lijn, welke?


Robert Steiger
Berichten: 96
Lid geworden op: 16-08-2010 12:28
Locatie: Maassluis

05-01-2011 00:38

Hoi allen,

Ik heb net me nieuwe hengels gehaald, en hopelijk morgen nieuwe molens.

Ik heb dan natuurlijk ook een nieuwe lijn nodig. Ten eerste omdat op mijn oude molens veel minder lijn zit dan op me nieuwe (die ik van plan ben te halen) en ten tweede is de lijn op mijn oude molens toch een tikje te licht en zit er al weer twee jaar op.

Ik gebruik nu Adrenaline 0.30mm en ben over de kwaliteit van de lijn zeer te spreken. Heb geen lijnbreuk gehad tijdens het vissen. Alleen tijdens vast zitten en recht achteruit moeten lopen...

Omdat ik over Adrenaline dus zeer te spreken ben wil ik deze denk ik weer gaan aanschaffen, maar dan in de 0.33mm of 0.35mm. Nou is mijn oog ook gevallen op de SUBline van Korda... Maar kinkt deze meer of minder dan een Adrenaline van gelijke dikte?

Ik gebruik zowel een voerbootje als soms een rubberboot om lijnen uit te varen en gooi uiteraard het meeste van de tijd gewoon in.

OF raden jullie mij een totaal andere lijn aan?
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

05-01-2011 01:17

Ik zou zeggen als je de lijn goed vind en er over te spreken bent zou ik niet gaan wisselen.De lijn van korda is gewoon goed is nix mis mee.Maar het beste lijntje vind ik tog de Shimano Technium,kinkt niet,rekt goed ik heb dit nu op al mijn molens 0,30 en 0.35.Is niet al te duur ongeveer zelfde prijs als de korda adrenaline.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

05-01-2011 07:46

Beste Robert,

De korda subline is een zachte soepele lijn die toch heel goed afzinkt. Dit in tegenstelling tot de wat stuggere fluorocarbon. Het zinkt iets minder snel dan bijvoorbeeld xline, maar kinkt dan ook beduidend minder.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Robert Steiger
Berichten: 96
Lid geworden op: 16-08-2010 12:28
Locatie: Maassluis

05-01-2011 11:08

Ik zoek dus inderdaad vooral een lijn die weinig kinkt ivm uitvaren, en op zich vind ik de Adrenaline redelijk weinig kinken. Maar als de SUBline nog minder kinkt dan denk ik dat ik wel ga overstappen.

Weet iemand welke het minste kinkt van de drie?
- Adrenaline (Korda)
- SUBline (Korda)
- Technicum (Shimano)

Alle drie verkrijgbaar in 0.35mm, dus gebruik deze dikte maar even voor de vergelijking.

Ik zit er ook over te denken om op beide molens een verschillende lijn te doen om te vergelijken.
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

05-01-2011 11:38

Ik heb big pit molens en heb nog nooit kinken in de shimano technium gehad.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Piet Groot
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-01-2008 12:32
Locatie: Sint-Oedenrode
Contacteer:

05-01-2011 11:51

Denk eens aan Ultima Power plus, Ultima Power carp, Powercarp Ultra en Power carp XR.
Let ook op de adviezen die op de website worden gegeven over opspoelen door de winkelier en eindgebruiker
Alle types hebben uiteraard weer bijzondere eigenschappen, schuurbestendigheid, trekkracht, met of zonder fluo, kinkgedrag, kleur, werpeigenschappen, rek en de prijs prestatieverhouding. Zo mogelijk de lengte voor longcastspoelen.
Je kunt er maar beter op voorbereid zijn.
GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

05-01-2011 16:41

Vis zelf met de fox warrior lijn. Ben er zeer tevreden over. Vrijwel altijd lijn los kunnen trekken ondanks ik met 30/100 vis. Vrijwel geen last kinken.
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-01-2011 17:31

Piet, hij vraagt om een lijn die zo min mogelijk kinkt i.v.m. uitvaren. Dan raadt jij 'm Ultima Power Plus aan? :roll:

Verder zal Subline meer kinken dan de Adrenaline, gewoon omdat ie harder is. Het is heel simpel: zachte lijn, weinig kinken en goede werp eigenschappen maar minder schuurbestendig.

Harde lijnen, meer kinken maar wel schuurbestendiger.

En dan nog alles wat er tussenin zit.

Ik zou zeker niet de Subline nemen voor uitvaren, gewoon de Adrenaline in 12lb. Enne, Technicum niet kinken? Misschien niet zoveel als een keiharde lijn maar kinken doet ie wel hoor.

Kinken heeft ook heel veel met je molens te maken, hoe kleiner de spoel hoe eerder de lijn zal kinken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Remco Kooi.
Berichten: 118
Lid geworden op: 17-02-2010 17:27
Locatie: Gaanderen

05-01-2011 17:59

Ik heb vorig seizoen met X-line gevist en ben hier heel erg over te spreken!
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

05-01-2011 18:16

Ik heb het met technium nog nooit gehad.
Maar zoals ik al zei als adrenaline je bevalt gewoon die houden.Is gewoon een goeie lijn.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Robert Steiger
Berichten: 96
Lid geworden op: 16-08-2010 12:28
Locatie: Maassluis

05-01-2011 19:06

Allemaal bedankt voor de informatie.

Ik weet nu in ieder geval dat ik dus niet voor de SUBline ga, omdat deze meer kinkt dan Adrenaline.

Hoe kun je dat onderscheidt het best zien/voelen/lezen over welke lijn zachter/harder is?

Op de omschrijvingen op internetverkopers hoef ik niet af te gaan, want op elke verkoopsite staat wel wat anders...
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

05-01-2011 19:08

Ik vis nu met de Korda SUBline, is wel een degelijke lijn maar ik vind dat er wel errruggg veel rek in zit!
Tight Lines !
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-01-2011 19:41

Over het algemeen hebben zachte lijnen een hoger rekpercentage, gedragen ze zich minder stijf..

Ultima en uitvaren, wish you the best but you won't get it. Nog nooit zo'n snel kinkende lijn op mijn molens gehad als de Ultima Power Carp..

Heb nu op mijn 4500's al een jaar of 3 mijn lijn niet ververst en nog is ie goed. Geen kinken, goede trekkracht, niks kapot. 3 jaar. En dan vonden ze het nodig om hem uit de handel te nemen.

* Zucht *

Fox Softsteel Bruin, gelukkig heb ik nog wat klossen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-01-2011 19:44

Fijn lijntje is dat he? Ik moet zeggen dat Adrenaline op het eerste gezicht veel op softsteel lijkt. Ik heb ze nooit echt naast elkaar gehad dus weet niet of het hetzelfde is. Adrenaline is ook echt een heel fijn lijntje hoor.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

05-01-2011 20:07

Iemand toevallig ervaring met de Ace Velocity?

Ik heb thuis nog een rol liggen, klaar om opgespoeld te worden.
Is het wat, of niet aan beginnen? (Ik kon er toevallig goedkoop aankomen, en het zag er wel aardig uit)
Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

05-01-2011 21:06

Afbeelding

Beste lijn tot nu toe denk ik
As the weed gets thicker, minds get sicker
Andy Liu
Berichten: 87
Lid geworden op: 20-12-2010 19:52

05-01-2011 23:03

gevlochte lijnen kinken niet.. raffelen/verkleuren alleen ... ben je meteen van het rek gezeur ook af...

Wel sic/slick/lites of wat ze tegenwoordig allemaal voor oogjes hebben, op je hengels nemen.

anders keertje of de zeevis/strandvis afdeling kijken...2.5-10km spoelen ... zijn normaal.... zitten mooie lijntjes tussen maar niet altijd de zgn karper kleurtjes die we gewend zijn...
Andy Liu
Berichten: 87
Lid geworden op: 20-12-2010 19:52

05-01-2011 23:11

Sven van Anrooy schreef:Fox Softsteel Bruin, gelukkig heb ik nog wat klossen..


die zie ik nog regelmatig in de winkels kan dat?

Maar volgens mij werkt geen 1 lijn goed op de 4500 b's super molens maar bagger opspoeling....vind het niet raar dat het kinkt...vooral de hardere lijnen.. vis zelf nooit met zachte lijnen.. vind schuurbestendigheid belangrijker dan kinken...
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

05-01-2011 23:22

En drijvend...
Gevlochten lijn kinkt ook, alleen merk je hier minder snel de gevolgen van.

De softsteel vind ik waardeloos, heb er dit jaar nog wat mee geprobeert maar wat een kink bende..
Mijn prettigste ervaring kwa nylon was nog met berkley ? die blanke in 38/00 geloof ik dat het was.
Heb zat met nylon gevist maar de laatste jaren ergerde ik mij steeds sneller.
Ik vis er niet meer mee, alleen als voorslag heb ik het bij me.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

05-01-2011 23:57

Hier Berkley Big Game gold carp op de molens, fijn lijntje en niet te duur. Korda adrenaline is ook niks mis mee heb er jaren mee gevist op de 4500B.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-01-2011 06:43



die zie ik nog regelmatig in de winkels kan dat?



Zou best kunnen, maar wordt niet meer gemaakt..


Maar volgens mij werkt geen 1 lijn goed op de 4500 b's super molens maar bagger opspoeling....vind het niet raar dat het kinkt...vooral de hardere lijnen.. vis zelf nooit met zachte lijnen.. vind schuurbestendigheid belangrijker dan kinken...


Heb 4500A, en daar zit al 3 jaar dezelfde spoeling Softsteel op. Niks aan vervangen. En kinken, mwah, nooit "last" van gehad.

Tip die ze bij Ultima geven ( omdat het bij dat lijntje waarschijnlijk wel vaak nodig is :lol: ) en die wel werkt:

Zonder rig of wat dan ook je lijn wegbrengen over de afstand die je vist (met beugel open, niet met slip of baitrunner uiteraard), en tussen duim en wijsvinger weer binnendraaien. Kun je er weer een tijdje tegenaan, zeker als je het meerdere malen doet. Dus je vismaat het water opsturen met het uiteinde van de lijn (of je voerboot met een steentje die met PVA aan je lijn zit) en zodra het steentje loskomt bovenstaande uitvoeren..

Zal die Adrenaline eens bekijken, eigenlijk altijd langsheen gegaan :oops:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Robert Steiger
Berichten: 96
Lid geworden op: 16-08-2010 12:28
Locatie: Maassluis

06-01-2011 09:13

Ik denk dat ik het dan maar gewoon bij Adrenaline houd... Ben er tevreden over, dus inderdaad waarom zou ik switchen?

Bedankt allemaal voor het helpen.

Zoek alleen nog de uitleg hoe ik zelf in de winkel lijnen kan vergelijken mbt zachtheid, schuurbestendigheid etc. Of is dit gewoon afgaan op de verpakking/verkoper?
Andy Liu
Berichten: 87
Lid geworden op: 20-12-2010 19:52

06-01-2011 19:36

Robert Steiger schreef:Ik denk dat ik het dan maar gewoon bij Adrenaline houd... Ben er tevreden over, dus inderdaad waarom zou ik switchen?

Bedankt allemaal voor het helpen.

Zoek alleen nog de uitleg hoe ik zelf in de winkel lijnen kan vergelijken mbt zachtheid, schuurbestendigheid etc. Of is dit gewoon afgaan op de verpakking/verkoper?


voelen zegt al heel wat.. ff meter lijn pakken ff 2 lussen er in kijken hoeveel die al rekt.. wel maatstaven gebruiken dus meerder lijne tegelijk vergelijken..

het gemak van knopen leggen.. zegt ook iets..

en ik ben ooit een keer op een forum topic gestuit waar zij echt tabellen hebben met allerlei meetpunten . miss weet iemand hier wel waar je dergelijke topics kan vinden.
Andy Liu
Berichten: 87
Lid geworden op: 20-12-2010 19:52

06-01-2011 19:40

Btw wat vinden jullie kinken? dat na een dril je lijn helemaal uitgerekt is en van zelf irritant telkens om je topoog heenslaat? Na stevige drils heb ik hier namelijk altijd last van....en knip dan ong 15-20 meter lijn af...
Robert Steiger
Berichten: 96
Lid geworden op: 16-08-2010 12:28
Locatie: Maassluis

06-01-2011 21:15

Andy Liu schreef:en knip dan ong 15-20 meter lijn af...


Hoeveel meter lijn gebruik jij dan in een seizoen?! Dan is na 10 tot 20 flinke vissen je spoel leeg?!

Ik heb nog geen Frankrijk-ervaring, dus daar kan ik niet over mee praten, maar binnen Nederland heb ik nog nooit een dril gehad waardoor mijn lijn zo kinkte dat ik het af moest knippen :O Of heb ik dan gewoon nog nooit zulke biggen gevangen als jij?!