wil wat anders als lead core iemand een idee


dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

29-12-2010 22:31

hoi

nu je toch niet echt goed kunt vissen ga je het jaar wart anneliseren

en ben tot de conclusie gekomen dat ik af wil van lead core
want heb het idee dat mij vis kost

kan s avonds goed vis vangen (met lead core)is geen probleem
maar over dag lukt het echt niet op de zelfde plaats en de zelfde plek al ga ik er een week zitten dan haak ik niks
dus ga al niet meer over dag vissen

en heb het idee dat het aan de lead corner ligt
zit op water wat goed helder is en zit ook ontdiep tevissen

dus wil volgenjaar wat anders proberen

heeft imand een idee wat ik kan gebruiken
want wil wel de lijn plat op de bodum


zat zelf tedenken aan
een paar meter x-line er voor teknopen van 0,37mm

heeft iemand er een idee bij of denkt er anders over dan hoor ik het graag


groeten dave
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

29-12-2010 22:32

Tungsten tubing?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-12-2010 10:15

Niets?

Gewoon een stevige (fluorcarbon) hoofdlijn en die redelijk slap wegleggen? Saillant detail: Fox Softsteel is onder water minder zichtbaar dan welke fluorcarbon hoofdlijn ook die ik heb geprobeerd (snorkelen is wel wat waard ;) ) zeket met zonnig weer en helder water.

Maar dan nog, als je je leadcore goed kiest valt ie aardig weg tegen de bodem. Een donkere op een lichte zandbodem is natuurlijk iets wat niet echt optimaal is..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

30-12-2010 12:47

Heey Sven,

je zegt dat de soft steel van Fox goed wegvalt, maar zal dit alleen zijn in het water waar je snorkelt, of zal dit ook op de wat troebelere wateren waar ik graag op vis zo zijn?

mvg
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-12-2010 13:51

Durf ik je niet te zeggen.. Probeer het eens. Maar goed, of wat troebelere wateren lijkt het in mijn ervaring alleen maar minder uit te maken. As long as it hits te bottom. Strakke lijntjes zijn nergens goed, tenzij het moet natuurlijk, als je er niet aan ontkomt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

30-12-2010 14:52

Ben zelf trouwens al een tijdje achter de kracht van slappe lijntjes en kantvissen 8)
maar op wat langere afstanden vis ik idd gewoon strak, nouja hangers heel laag, en dan lijkt het me dat die de bodem wel redelijk volgt.

mvg
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

30-12-2010 14:56

PB red ant is wel een mooi lijntje daarvoor
is een hele dikke (transparante) nylon lijn die mooi wegvalt op de bodem

en ander gewoon een stuk dik flourcarbon
mvg justin
----------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

30-12-2010 15:13

He Michiel van wie had je dat toendertijd overgenomen? :lol:

Groetee

Taco
Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

30-12-2010 15:23

In ieder geval niet van jou 8)

nee je weet zelf wel van wie :)
Marcell Kloos
Berichten: 1
Lid geworden op: 29-12-2010 10:21

30-12-2010 15:36

Misschien heeft het niets met je leadcore te maken maar zit je overdag gewoon op een plek waar ze overdag of niet komen of niet azen ?Als het een echt klein water is gaat die vlieger niet op en zul je idd iets "anders" moeten proberen .
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

30-12-2010 16:17

[quote][PB red ant is wel een mooi lijntje daarvoor
is een hele dikke (transparante) nylon lijn die mooi wegvalt op de bodem

/quote]

Heb PB Red Ant enkel als voorslag gebruikt.

Qua schuurbestendigheid top maar dat deze lijn idd zo mooi wegvalt op de bodem is mij nooit opgevallen!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-12-2010 17:03

Knappe conclusie dat het aan je leadcore ligt. :roll:

Kijk Korda underwater 6 maar eens en zie hoe een vis in het kraakheldere water van Wellington park met zijn neus tegen de leadcore aankomt en daardoor totaal niet afgeschrikt wordt.

Misschien is jouw water een nachtwater of vis je overdag op de verkeerde stek/diepte. Misschien is je aas te opvallend? Zo kan ik nog wel een miljoen redenen bedenken.

Overigens is een leader van 30lb fluorcarbon coated Ultima lijn erg geschikt als leader. Valt weg op elke bodem, zinkt, is sterk en redelijk schuurvast en kost geen hol.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

30-12-2010 17:09

Misschien ligt het helemaal niet aan de leadcore maar aan de onderlijn,probeer eens een fluoro onderlijn met een klein stukje soepel kan over dag ook het verschil maken.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

30-12-2010 17:48

Staan al genoeg tips, Leadcore vind ik persoonlijk toppie, boek er overdag als in de avond goeie succes mee. Ik weer beter dan met tubing maar toen bestond de tungsten tube nog niet haha,

Ik zou eens het stukje in eddy sterckx its my life dvd in het begin dat systeempje proberen, is zeker de moeite waard op heldere wateren, geen tube of leadcore maar paar stukje putty balletjes zodat de lijn de vis niet beschadigd anders doorzichtige lijn kraaltjes erover schuiven werkt in principe hetzelfde. Verder wat ik al zei genoeg goede tips.

Succes volgend jaar xD

mvg; jan :D
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

30-12-2010 17:54

Misschien dat nieuwe spul van Rigsolutions echt top lekker soepel ( ben ff de naam kwijt )


Gerard
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

30-12-2010 18:37

Weet je wat ik vaak denk van leadcore:

Ja het zinkt als een baksteen. Maar de lijn (stukje boven het lood) die hij in eerste plaats zou gaan laten zinken (en dus camoufleren en zorgen dat er geen vis tegenaankomt) is nou wel 3 keer zo dik, en drie keer zo zichtbaar op de bodem.
En kom nou niet met het argument: juiste kleurstellingen kiezen want dit is zo goed als onmogelijk. Het blijft een verticale lijn op de bodem van een water, niet erg natuurlijk toch? marketing technisch voor de grote leveranciers wel erg handig want zo heeft menig visser niet 1 rolletje maar 3....

Verder is voor mijn persoonlijk gevoel stevig nylon met een paar stukken kneedbaar lood, of tubing ook vis vriendelijker.
Met name met het oog op direct contact met een schubbenkleed. Heel raar trouwens dat de knopen-koningen het hier nooit over hebben. Prioriteit is altijd lood los laten maar het materiaal wat tijdens een dril tegen een karperlichaam aan schuurt boeit niet?

Ik denk dat net als wat hierboven is geschreven het echt niet alleen aan die dikke staalkabel ligt dat je niet veel vangt overdag. Maar in mijn ogen dumpen dat spul :wink:

Groetjes van een fanatiek kneedbaarloodknijper.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-12-2010 19:17

william

ik gebruik nu al een jaar of 3 leadcore, en heb nimmer een beschadiging aan een vis kunne waarnemen ten gevolge van mijn leadcore.Wellicht dat dat de reden is waarom je de knopen koningen er nooit over hoort, omdat het niet gebeurd! Verder heb je het over veiligheid, echtter leadcore stelt mij in staan met de meest visveiligste loodsystemen te vissen, namelijk de helicopter montages. De vis laakt na lijnbreuk niet alleen het lood maar ook de hoofdlijn kwijt. Gewoon nylon is niet geschikt voor deze systemen omdat het bij een zware dril wil beschadigen door de druk die de wartel erop uitoefend. Het enige materiaal dat je dan kan gebruiken zijn de leaders zoals korda en jrc die leveren, echter die vind ik te springerig
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-12-2010 19:41

William Crommentuijn schreef: over hebben. Prioriteit is altijd lood los laten maar het materiaal wat tijdens een dril tegen een karperlichaam aan schuurt boeit niet?

I


Gast, als ik met de pen vis heb ik een kale dunne lijn. Als ik met de korst of brokken vis heb ik een kale dunne lijn. Ik gebruik geen loodhagels, tube, Safezone Leaders of wat dan ook op dat moment.

Wat is het probleem?

Een leadcore is geen schuurpapier, je hebt altijd met situaties onder water te maken. En waarom zouden ze water in veel gevallen gebruiken bij schuren (en bepaalde olieën of vloeistoffen bij boren en zagen? )

It reduces friction ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

30-12-2010 19:47

hoi

als eerste iedereen nog bedankt tot zover

en ja er zijn een milioen redenen waar het aan kan liggen
maar je moet ergens beginnen toch?
en zeg ook niet dat het is

en ik begin bij de leadcore
vraag mij niet waarom
maar dat zegt mijn gevoel gewoon

als dat niet helpt ga ik met de rig aan de gang
en knoop ik die van fluorcarbon

wat ik wel weet is dat leadcore
mooi spul is vooral in troebel water of nacht vissen
en dat je het niet op elke bodum kunt zorgen dat het nauwlijks zichtbaar is

en weet ook dat er over dag vissen langs komen


heb ook even dat stukje van eddy sterckx its my life gekeken
dat was een beetje ook hoe ik het in het hoofd heb
wat ik wou proberen

weer een beetje terug in de tijd
beetje oldskool :lol:

want heb wel eens het idee dat het ze van alles bedenken om je geld uit je zakken tekloppen

groeten dave
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

30-12-2010 22:02

Martijn,

ik zeg ook niet dat iedereen die met dat spul vist er moedwillig vis mee beschadigd. In de hand van iemand met ervaring zal dat zeker niet het geval zijn. Ik krijg er gewoon altijd een beetje staalkabel gedachtes bij. De structuur is nooit zo glad als nylon. En laten we niet gaan discusieren in dit topic wie er het meest visveilig systeem in elkaar kan knopen, want ook daar zijn de meningen over verdeeld.

Sven, gast, gelukkig ben je niet eigenwijs....geintje. Ik snap je reply niet helemaal, en jij volgens mij mijn eerste post ook niet. Ik ben juist voorstander van nylon ten opzichte van leadcore.

Persoonlijk, (en gelukkig denkt hier iedereen anders over) vind ik leadcore nooit zo'n "carpy" materiaal, mischien loop ik achter.....Ben nog opgevoed met dunne lijntjes, en vissen met zo'n licht mogelijk materiaal. Niet dat ik dat nu volledig doe, maar vind zo'n staalkabel boven je loodje wel het andere uiterste. Knap "staaltje" :wink: marketing, wat nu resulteerd in opvolgers als leaders, etc etc etc, vaak en daar is ie weer: in elke bodemgesteldheid leverbaar.

De topic starter slaat de spijker op zijn kop??

"heb wel eens het idee dat het ze van alles bedenken om je geld uit je zakken tekloppen"

groeten William
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

30-12-2010 22:14

Er zullen zeker mensen zijn die zeggen dat je achter ligt,als jij je vissen maar vangt.
Begin dit jaar werdt er ook gelachen om het Ed's lijntje,inmiddels zijn er toch zat mensen overtuigd.
En ja iedere keer weer een nieuw rolletje in je box ,morgen nieuwe DvD korda en we staan allemaal in de rij voor weer een nieuw rolletje want die is nog beter.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-12-2010 22:17

William,

Ik moet zeggen dat ik zeer veel met leadcore heb gevist en nooit een vis ermee beschadigd. Dat sommige leadcore wat ruw, staalkabelachtig aanvoelt ben ik met je eens (bijv die van Korda) maar zelfs daarmee heb ik nooit een vis beschadigd.

Ik heb wel ooit een vis gevangen die gewoon normaal in de bek was gehaakt maar de tandjes op de eerste straal van de rugvin zaten vast in de leadcore!
Ik trok de vis dus overdwars het net in, een hele vreemde gewaarwording kan ik je vertellen. Gelukkig was het heel eenvoudig los te krijgen en had de vis er helemaal niks van.

Komend seizoen wil ik wat met de chod rig gaan experimenteren en ga dan gebruik maken van de leadcore van ESP, die op een rolletje. Deze voelt wel gewoon zacht aan, geen staalkabelachtig gevoel.

Verder ben ik met je eens dat leadcore niet in elke situatie uitkomst bied en niet altijd maar blind ingezet moet worden. Zoals ik al eerder vermeldde, een stuk fluorcarbon coated Ultima lijn werkt ook fantastisch als leader en valt weg tegen elke bodem. Het heeft me afgelopen jaar niet in de staak gelaten.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-12-2010 22:41

William
Ik ook in slechte handen zal leadcore de flanken van de vis niet beschadigen zoals jij beschrijft. Ik snap je gevoel maar die is niet op de praktijk gebaseerd, mijn mening echter wel. Daarnaast ben je zelf degene die visveiligheid erbij haalt en ik ga daar verder op in, door uit te leggen waarom het juist wel veilig is

Mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2010 11:02

Ik ga de goden niet verzoeken met voorbeelden, maar er zijn genoeg zaken die ik frequent doe waar risico's aan verbonden zijn die ik gelukkig niet heb ondervonden. Zelfs in goede handen kan het gebeuren dat een onbeschermde ruwe leadcore mantel een schuurwond geeft op de flank van een karper. In het voorbeeld dat ik gezien heb, was het een spiegelkarper. Je kunt je wat bij het tamelijk kwetsbare schubloze vel voorstellen. Het leek niet heel erg, maar zet je wel aan het denken. Als je dan naar alternatieven zoekt zijn er tegenwoordig allerhande verzwaarde materialen met een gladde mantel te koop. Deze leaders gebruik ik liever dan gewoon leadcore. Maar of dit je "vangstbeperkingen" oplost betwijfel ik. Je kunt natuurlijk gewoon een dikke nylon leader of dunne tubing en sliding back lead gebruiken om na te gaan of het wat uitmaakt. Met om de zoveel centimeter een knobbeltje kneedbaar lood kun je dit gegarandeerd vlak op de bodem houden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

31-12-2010 13:42

Hallo,

Ik zou in dit geval heel bewust voor een knappe fluorcarbon hoofdlijn gaan en deze zo slap mogelijk vissen, zonder plastickermis of andere leuke speeltjes.
Geef 'm de tijd om goed af te zinken en hang er vervolgens een zo licht mogelijke waker in; deze mag de lijn niet strakker trekken.

Dus een onderlijn, een loodmontage en dan gewoon je fluorcarbon hoofdlijn die slapjes over de bodem ligt.

Zelfs met driekwart meter zachte tube heb ik weleens een schub van een vis geschraapt, met een kale lijn voor zover ik beoordelen kon, nog nooit.

Toch zou ik het zoeken naar een betere dagstek nog niet laten! Integendeel zelfs. Misschien zit je op een stek waar in het donker vis langs trekt, terwijl ze bij daglicht een groot deel van de tijd ergens tussen de rieten of onder wat bosjes liggen, in hun holding area. Dat zou maar zo kunnen.

Vang ze,
Willem