Parabolische hengel(s)


Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17-11-2010 00:24

Tino, Om het dan nog maar even wat lastiger te maken...
Geloof me al ik zeg dat ik al HEEL veel verschillende hengels heb gehad, en eigenlijk altijd op zoek ben geweest naar een hengel die je als allround kan bestempelen.
Dus eentje die ik bij alle mogelijke situaties in kan zetten zoals het vissen op 400 meter uit de kant met 180 gram lood, maar net zo makkelijk op 50 meter met 100 gram vist.
Eentje die genoeg ruggegraat heeft maar toch een top die soepel genoeg is om vlak onder de top drillen mogelijk te maken, dit ivm veel afdrillen in de rubberboot zonder dat ik de haak los.
Maar bovenal een hengel/blank waarbij je nog van genot spreekt als je een 15 ponder"tje" staat te drillen. Deze vond ik uiteindelijk in Harrison Ballista 12ft 3lbs. Met deze hengels vis ik nu zo'n 5 jaar, wat voor mij als tackletart erg lang is, en ik heb nog geen enkele reden om wat anders te zoeken. Ik zou zeggen, zorg dat je er eens eentje in handen krijgt.
Gr Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 17-11-2010 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

17-11-2010 11:13

Tino, wat Dennis hier boven verteld heeft kan ik alleen maar bevestigen!
De Harrison Ballista is een wereld stok, vind het dan ook vreemd dat ik deze hengel nog niet eerder tussen de reacties heb zien staan.
Je kan er overal mee uit de voeten en een "dril plezier" dat je er van hebt, zelfs bij de kleinere vissen.
Nu niet gaan denken dat het zo'n slappe noodle is ook op de rivieren en in andere zware omstandigheden doet deze hengel prima zijn werk.
Voor mij is de Harrison Ballista een perfecte ballans tussen kracht en plezier.
Zoals Dennis ook al zei, zorg dat je er eens eentje in handen krijgt.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

17-11-2010 22:48

Bedankt voor de reacties! Dit is zeker een hengel die aan mij verwachtingen voldoet. Ga er proberen eentje in handen te krijgen...!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-11-2010 11:54

Ik dacht al, waar blijft ie, de Harrison Ballista? :D

Ik heb de afgelopen 10 jaar nergens anders meer mee gevist en deze stokken bevallen mij uitstekend. Ik heb dan de 12ft 2 3/4 slimline.

Niet goedkoop maar wel een aanrader als je echt iets goeds/moois wil.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-11-2010 23:33

Hallo Eus,

Behalve de naam hebben de "gewone" en de "slim" niets met elkaar gemeen :wink:

Gr,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
hans haselaars
Berichten: 49
Lid geworden op: 22-09-2009 17:54
Locatie: limburg, kinrooi

19-11-2010 00:07

Beste,

De shimano alivio is er in 2,75 lbs rond de 55euro...
heb de hengels zelf. ver uitgooien zal wel niet zo goed gaan, maar ze buigen wel goed door tijdens het drillen :)
Een vis afblokken wordt wel moeilijker.
grtz
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-11-2010 09:39

Dennis van den Bogaert schreef:Hallo Eus,

Behalve de naam hebben de "gewone" en de "slim" niets met elkaar gemeen :wink:

Gr,
Dennis


Oh? Wat is dan het verschil behalve de dikte van de blank?
Ik dacht eigenlijk dat de slim een vernieuwde/verbeterde versie van de normale ballista was.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-11-2010 10:21

Ik geloof dat ik ooit ergens heb gelezen dat Bruce Ashby zelfs heeft gezegd dat de Slim versie weinig verschilt van de normale, maar puur op de markt is gebracht vanuit commercieel oogpunt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

19-11-2010 10:51

Met beiden heb ik gevist alleen heb ik de laatste 5 jaar met de Ballista Slim's gezeten.
En moet zeggen dat er toch wel iets verschil tussen beiden blanks zit, de Ballista is toch een fractie zachter en ietsje dikker als de Ballista slim.
Het verschil is maar minimaal, maar het is er wel.

Verder denk ik dat je de blanks niet met elkaar kan vergelijken, ze komen overeen kwa buiging, maar ik meen me te herinneren dat de ballista toch een stuk dikker van wand is.
Toch denk ik dat de Ballista Slim je ook nog wel zal aanstaan Tino.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-11-2010 11:20

Heren, Ikzelf heb dus ook zowel de Slim's als de gewone Ballista's gebruikt en het is idd zo dat er verschil in de blanks zit qua aktie en handling maar voor de een wellicht minder merkbaar dan de ander.
Let wel, Ik heb het over een hengel die voor MIJ de allrounder is, en daarvoor vond ik de Slim destijds minder geschikt. Neemt niet weg dat ook de Slim's erg fijne stokken waren.
Verschillen zijn eerlijk gezegd moeilijk in woorden uit te drukken, je moet ze eigenlijk gewoon beide gebruikt hebben, en je begrijpt waar ik het over heb.
Denk ook dat wanneer er behalve de dikte geen verschillen zouden zijn, Harrison de "gewone" al lang niet meer zou maken aangezien dunnere beter verkopen vanwege hun looks in my opinion.
Sterker nog, de gewone Ballista heeft ook al weer een tijdje een opvolger, nl. de Ballista 2 waarvan in overigens nog geen idee heb wat de verschillen zijn.
Maar daar komt binnenkort waarschijnlijk verandering in ;-)
Aan Tino, De Slim's moet je ook zeer zeker eens vasthouden !
Gr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-11-2010 11:41

Terug denkend aan de tijd had ik beide modellen in bezit had, en dus vergeleek was het zo dat mijn normale Ballista's over de gehele blank een kevlarmat hadden liggen, en dat ze een iets strakkere aktie gaf dan de normale normale ( :o ) Ballista's.
Deze blanks zaten geloof ik niet standaard in het pakket, en zullen de meesten dus ook niet kennen.
Dus eerlijk gezegd is mijn vergelijking tussen de Ballista en Ballista Slim niet helemaal objectief :wink:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

19-11-2010 13:32

Beste,
Ook ik ben in het bezit van 3 Ballista,s 3 lbs hengels en kan Dennis zijn eerdere gehouden reclame promotie praatje alleen maar onderbouwen!
Ik heb deze hengels in principe voor mijn Frankrijk visserij gekocht maar ik zet ze net zo lief in voor mijn Nederlandse visserij zonder het gevoel te hebben dat ik te zwaar bezig ben.
Verder ben ik in het bezit van 3, RH dreammaker enigma,s 2,75 lbs en ben zo ver het kan over deze hengels minstens zo tevreden als dat ik over de Ballista,s ben.
Deze hengels heb ik dan voor mijn Ned visserij maar kwa actie zijn ze eigenlijk bijna identiek aan de Ballista,s maar dan een klasse lichter,ik vind deze hengels alleen nog even mooier ivm de zeer dunne blanks.
Ik moet er wel bij zeggen ik de hengel heb laten testen wat betreft de teste curve door een professionele hengelbouwer en de teste curve neigde dan eerder naar de 2,5 lbs dan naar de 2,75 lbs.
Deze hengels zijn volgens mij nieuw niet meer te koop en worden via marktplaats ook bijna niet aangeboden,wat natuurlijk ook weer een teken aan de wand is,maar als je een setje van deze hengels op de kop kunt tikken dan gelijk doen!Ga je geen spijt van krijgen.
In de Karper van de KSN heeft trouwens eens een test gestaan waarin ik geloof 30 populaire hengels getest zijn en ook hier in kwam de 2,75 lbs dreammaker als zeer goed naar voren.
Ik ben in het verleden ook in het bezit geweest van vele verschillende hengels met verschillende teste curve,s maar voor mijn eigen visserij komen deze 2 met stip op nr 1.
Hengels waar ik trouwens ook erg tevreden over was waren de KM dual taper3 maar dit zijn hengels met een teste curve van 2,25 lbs en vind hier de wanddikte van de blanks iets te dun(niet dat ik er ooit eentje gebroken heb hoor)


Gr,

Mark
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-11-2010 13:57

Mark, zal ik je eens een geheimpje verklappen? De eerste Dreammakers van Hutch waren gebouwd op een Ballista slim blank. :D

Ik heb het dan over de blank waarbij je niet de geweven doek ziet maar een egale kleur rood/bruin. Dus niet de "blokjes" blank.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-11-2010 11:26

Hoe zit het eigenlijk met de wanddikte van een century blank? En hebben deze hengels wel de natuurlijke demping? Bijv bij de armalites?
~~Dreams can be true.~~
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

21-11-2010 18:44

Wanddikte van de armalite's is behoorlijk. Het zijn ook geen licht gewichten maar voor mij toch wel 1 van de toppers op het gebied van buiging en kracht opbouw.
Ik heb ook ballista's gehad en die waren ook heerlijk, maar ik vind de armalite's toch fijner.
Ik kan alleen niet uitleggen waarom, het is een gevoel wat je er bij hebt.
Ik heb nu km3's van cor spinhoven en ook deze zijn goed parabolisch, met een behoorlijke ruggegraat.
Je moet ze gewoon allemaal vast hebben gehad en dan maar zien waar je het beste gevoel bij hebt.

Succes met je keuze.. :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-11-2010 14:01

Laat ze in ieder geval niet in het water vallen, die Armalites. Ze zinken als een baksteen!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

26-11-2010 10:35

Nog mensen ervaring met de Kevin Maddocks dual taper 3. Geschikt?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-11-2010 12:31

Oud en wellicht achterhaald. Zijn ook 11 voeters volgens mij.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

26-11-2010 14:25

Ik vis normaal gesproken met Kevin Maddocks dual taper 3, 2 1/4 lb 12 voet, super hengel heb ze al 20 jaar denk ik mooie actie door de gehele hengel en voldoende power om toch grote vis op afstand mee binnen te halen. Heb er mee op Orient en du Der gezeten zonder problemen (vissen tot 40 pond). Tot ca 90 gram goed weg te krijgen maar ik gooi nooit meer gebruik dan een voerboot.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

29-11-2010 10:50

Misschien is het interessant om in te gaan op de verschillende testcurves. Tegenwoordig zie je veel hengels die zijn afgebouwd naar Engelse maatstaven. Weinig ogen, grote ogen, stugge hengels, hoge testcurves.

Ik ben van mening dat wij dat vaak niet nodig hebben, omdat men hier vaak gewoon met de Voerboot of de gewone boot de lijnen plaatsen.

Moet je echt gooien, dan begrijp ik het wel. Anders niet toch?

Daarnaast komt er bij kijken dat men met een 2,25 bv een kleinere hefboom creeert en met minder armdruk dezelfde haakdruk kan zetten ivm een 3lbs hengel bijvoorbeeld. Meer demping..

Daarnaast is het ook nog een voordeel
mbt je rigs. Je kan veel subtieler gaan vissen.

Hoe zien jullie dit?!
~~Dreams can be true.~~
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

29-11-2010 16:26

Ik durf er zelfs een stelling tegenaan te gooien. Hengels zwaarder dan 2,25lb zijn in 90% van de gevallen enkel en alleen nodig voor het werpen van zware gewichten en/of afstanden.

:roll:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
K. van den Herik

29-11-2010 16:43

de enige ruggegraat dan, is het voetje van je molen. Maak er dan 5 voeters van de eerst 7 voet heb je geen ruk aan

Nog nooit 200 meter gevist en binnengedraaid wed ik?
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

29-11-2010 17:50

Je kan met een 2,25 met dezelfde armdruk een grotere kracht overbrengen dan bijvoorbeeld een 3 lbs hengel.

In Engeland is het vaak verboden om een voerboot of gewone boot te gebruiken, vandaar de zwaardere testcurves en weinig ogen op de hengels. Vind het ook nog steeds vreemd, dat bijvoorbeeld de fabriekshengels allemaal ongeveer hetzelfde zijn gebouwd. (verre worpen en weinig ogen).

Met een 2,25 kan men echt wel een stuk lood binnendraaien vanaf 200 meter. Maatje viste wel eens met 1,75 op redelijke afstanden.
~~Dreams can be true.~~
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

29-11-2010 18:44

Ik vind sowieso dat de fabrieks hengels tegenwoordig niet meer voldoen... Te zware testcurve, te weinig ogen..
En wat de testcurve betreft, 2,25 is in veel gevallen zwaar genoeg, als je je lood niet te zwaar neemt.

Ik blijf er bij dat je een hengel moet voelen om 'm te beoordelen. Hier op het forum gaat dit niet lukken... :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

30-11-2010 18:13

mee eens Rick!
~~Dreams can be true.~~