Daiwa Tournament iso 5500 QD


Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

28-11-2010 23:32

Heb beide molens gehad , begonnen met de tournaments 5000t heerlijke molens en waarschijnlijk had ik ze nog steeds gehad als ze niet zouden piepen en kraken wat een irritatie voor een molen van zoveel geld destijds 450 gulden per stuk .
Toen kwamen de tournament heerlijk werkelijk heerlijk draaiende molentjes veel mee gevist tot de slipknoppen gingen draaien tegen de richting in en dus vast draaide tijdens de dril , erg vervelend hoor dus gebruik ik ze nu op zee !
Nu een paar surfcasts qd uit japan erg tevreden mee ! En over het gewicht van een molen licht is echt wel fijner waarom heb je anders van die mooie dunne lichte blanks gekocht idd voor het drilplezier en dat werkt niet met zo een klomp beton aan het eind !

Gr raymond
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Djurre Lucardie
Berichten: 136
Lid geworden op: 18-10-2005 23:01
Locatie: Noord-Oost Nederland
Contacteer:

29-11-2010 08:24

Beste Raymond,

Die surfcast Z45 qd zijn inderdaad hele mooie molens alleen helaas niet verkrijgbaar op de europese markt, vooral de afwerking van de slip voorop is geniaal.Ze zijn inderdaad alleen verkrijgbaar via het internet bij online shops in japan, en voor onderhoud zou hij ook daar weer heen terug moeten gaan helaas. Zou op zich wel mooi zijn als deze molens, en zijn broertjes en zusjes ook beschikbaar worden gemaakt voor de EU markt, alleen is er waarschijnlijk te weinig markt voor (gezien de lijn capaciteit, eigenlijk is het een high speed zee spin molen). Dit neemt niet weg dat het een zeer mooie molen is, en eigenlijk een gelijke aan de Basiar's van Daiwa!

Mvg,

Djurre
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

29-11-2010 13:52

De ultieme molen zou voor mij een nieuwe revisie van de Tournament 5000T zijn. Verbeteringen: Zwart met zilveren spoel (zoals de SS3000) Geen rubber ringetjes en rubber rand om de spoel i.v.m. irritant gepiep. Geen terugslag en een wat fijner lopende slip, waarbij je het tikken van de slip niet in de lijn terugvoelt. Verder moet die rand om de slipstelknop weg, hier blijft alleen maar vuil in zitten.

Doe mij die maar. :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-11-2010 14:58

Doe mij dan ook 3..?
©
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-11-2010 20:46

Hee Raymond,

Je bent nog vergeten te vertellen over die keer dat je Entoh spontaan vast liep :lol: 8)

Djurre,

Raymond en jij hebben het over 2 heel verschillende QD'tjes.

Jij over eentje van rond de 800 euro:
Afbeelding

Raymond over eentje waarvan je er 4 koopt voor dat geld :wink: :
Afbeelding

Laatsgenoemde heb ik overigens ook gehad, en bevielen prima.

Ondanks dat ik al heel wat molens van Daiwa; Emblem X5500T, Emblem Z5000T, Emblem X5500A, Emblem Z5500A, Tournament SS3000(oud model),Tournament S5000T, Tournament Entoh 5500, Powersurf QD6000, Longbeam SS3000, Emblem Pro 5500, Tournament Millionmax 9000, nog wat Shimanootjes zoals de BBXL, de Stella 10000F, en nog tal van oude klassiekers, en onverhoopt nog wat molens die ik ben vergeten :lol:, heb geprobeerd, blijf ik toch steeds terugvallen op de Daiwa Emblem Z6000PT(met messing tandwielen) wat naar mijn bescheiden mening de beste molens ooit zijn:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Bovenstaande is niet om te bluffen maar om aan te geven dat ik in ieder geval enige kennis van zaken heb.... 8)

Gr,
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 01-12-2010 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-11-2010 22:08

Dennis, blufferd! :D :D

Die grijspaarsige (vaag kleurtje) Emblems heb ik ook gehad, X5000 ofzo, best aardige molens voor dat geld toen.

Van alle molens die jij hier hebt neergezet is die abu cardinal 3 of 4 toch wel de topper, hahah. Ff serieus, die SS3000 is toch wel met kop en schouders de mooiste. Dus niet de beste maar zeker de mooiste naar mijn mening.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-11-2010 23:03

Hallo Eus,

Ik ben met je eens dat de SS3000 zeker een van de "geilste" molens qua look is.

Die X5000T was voor dat geld zeker een Topmolen !
Verdubbel het aantal lagers, vergroot de lijncapaciteit flink, en vervang de "goedkope" tandwielen voor exemplaren van messing, et voila, de Z6000PT :lol:

Die groen/witte Abu is een Abu 44, leuk ding voor aan de hengel maar meer voor in mijn vitrine :wink: ;
Afbeelding

Hier overigens een foto en filmpje van wat ik beschouw als de- of in ieder geval 1 van de mooiste molens ooit.
De molens is al zeker 10 jaar oud en kostte destijds tegen de 2000 gulden :o
De Shimano Super Aero Titanium:

Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=2BHghYG6 ... re=related

Gr,
Dennis
PS Volgens mij heb ik je kortgeleden bij City Hengelsport gezien, maar dat realiseerde ik me later pas.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-11-2010 23:16

Hoi Dennis,

Dat zou zomaar kunnen, als ik daar in de buurt ben dan stap ik nog weleens ff binnen. Laatste keer ging ik ook ff gauw, uiteindelijk anderhalf uur met Marcel staan babbelen. Daar heb ik trouwens ook die Iso in mijn handen gehad, waar dit topic eigenlijk over gaat.

Die Shimano is echt een apart ding zeg, met al die gaten erin doet het mee een beetje denken aan een trommel van een wasmachine.

Die abu, ik zat te twijfelen, je had toen de 3 en 4 en 33 en 44, ik dacht dat de 3 en 4 die groen met wit waren maar dat zullen dan de 33 en 44 geweest zijn.

Dat is ook zoooo vreselijke lang geleden. :D Ongeveer 25-30 jaar denk ik?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-11-2010 23:26

Eus Molewijk schreef:Dat is ook zoooo vreselijke lang geleden. :D Ongeveer 25-30 jaar denk ik?


Houdt het maar op 35 tot 38 jaar ;-)

Gr,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

01-12-2010 08:37

Dennis,

Dat is nog eens een reply, met recht ervaring. Het grappige is dat ik een stuk of 5 van jou setjes ook heb gehad.
Als ik een top drie mag maken zonder rangorde dan vallen deze allemaal in de zelfde categorie:
Natuurlijk die ss3000, die zwarte babboon arse's, en die ambidexjes, super dingen heb er een heel leger van gehad. Ook grappig die kleine verschilletjes die je soms tegenkwam he.

Die z5000pt (heb er ook een paar jaar mee gevist) zijn ongetwijfeld super, maar weet niet zo goed waarom ze bij jou er boven uit springen, leg eens uit? Ik vond vooral die slip extreem soepel op gang komen, nog mooier dan bij een tournament.
En waarom verkies je toch daiwa's als alltime topper, menig shimano freak vind het maar plastic koffie molens met terugslag....

groet, en dank voor de mooie reply, elke foto ademd sfeer! Nogmaals mijn favoriete pics die met de drie ambidexjes en je oldskool setup met rode apen konten. ps en die staan ook nog op mijn lijstje voor de sint......
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-12-2010 10:39

Die ambidexjes vervangen door ABU 55 en samen met de hengels deze kant op sturen graag. :D

En mocht iemand de "Baboon Arse" emblems in de weg hebben liggen, dan zou ik me ook wel opofferen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

01-12-2010 13:45

Hoi William,

Uiteraard zijn er molens die "lekkerder" draaien, geen terugslag(wat eigenlijk maar iets onzinnigs is) hebben, of wat dan ook maar voor mij maken onderstaande punten het verschil:

Uitmuntende slip.
Voelt zeer degelijk.
Is zeer degelijk.
Was tot voor kort de (longcast)molen met de allergrootste lijncapaciteit.
Piept en knarst niet zoals de oude Tournies.
Reservespoelen niet duur in aanschaf, en met heel veel molens uitwisselbaar.
Techniek zonder al teveel fratsen.
lijnafgifte goed.
Nog redelijk licht van gewicht voor zo'n knoepert.
Een goede nieuwprijs, en ook nog eens waardevast.
Kunnen een flink stootje hebben, maar zoals je op de laatste foto in mijn vorige bericht kunt zien, kunnen ze er niet tegen als er tientallen auto's over heen rijden... :(

Uiteraard zijn er ook hele mooie Shimano's, en het is zelfs zo dat ik momenteel eerder een nieuwe Shimano dan een Daiwa zou kopen aangezien ik al een aantal jaren mijn bedenkingen heb mbt de kwaliteit van de Daiwa spullen.
Dit door bijv. de vele euvels aan de Entoh's, en de kromme assen bij de Basia's.

Zelf heb ik bijv. de Shimano Big Baitrunner L en XL gebruikt, en die zijn ook HEEEEL erg fijn maar hadden voor mij 2 flinke minpunten:
Geen brede spoel waardoor de lijnafgifte bij het uitvaren van de lijn mij niet beviel, na een paar honderd meter dan.
En ondanks dat een molen echt wel wat mag wegen, een kilo toch wel wat overdreven was :lol:

Ook heb ik het genot gehad met Shimano Stella 10000F's te vissen, en die steken met kop en staart boven de rest boven de rest uit qua draaigenot en degelijkheid maar waren ook loeizwaar, kon voor mij niet genoeg lijn op, en hadden hetzelfde "probleem" met de niet-longcast spoel, waardoor uitvaren verder dan 150 meter al irritant werd.
Daar komt bij dat ik me die molens eigenlijk helemaal niet kon permitteren :oops:

Moet wel zeggen dat als ik ooit tegen een setje Stella 20000F's aanloop, ik toch wel weer warm van binnen zou worden, en het gewicht voor lief zou nemen.... :P

Wat voor mij de topmolen zou zijn, is een Shimano BB XL MGS/Titanium met een longcast spoel.
Dus eigenlijk de bestaande Shimano BB longcast maar dan met een lichtgewicht BB XL binnenwerk, en een nog wat grotere lijncapaciteit.

William en Kevin,
Die apenkontjes kom ik nog wel eens tegen, moet ik mijn ogen/oren openhouden ?

Kevin,
Dat zijn Cardinal's 57, ook goed :D

Gr,
Dennis





William Crommentuijn schreef:Dennis,

Dat is nog eens een reply, met recht ervaring. Het grappige is dat ik een stuk of 5 van jou setjes ook heb gehad.
Als ik een top drie mag maken zonder rangorde dan vallen deze allemaal in de zelfde categorie:
Natuurlijk die ss3000, die zwarte babboon arse's, en die ambidexjes, super dingen heb er een heel leger van gehad. Ook grappig die kleine verschilletjes die je soms tegenkwam he.

Die z5000pt (heb er ook een paar jaar mee gevist) zijn ongetwijfeld super, maar weet niet zo goed waarom ze bij jou er boven uit springen, leg eens uit? Ik vond vooral die slip extreem soepel op gang komen, nog mooier dan bij een tournament.
En waarom verkies je toch daiwa's als alltime topper, menig shimano freak vind het maar plastic koffie molens met terugslag....

groet, en dank voor de mooie reply, elke foto ademd sfeer! Nogmaals mijn favoriete pics die met de drie ambidexjes en je oldskool setup met rode apen konten. ps en die staan ook nog op mijn lijstje voor de sint......
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
otje latumahina
Berichten: 54
Lid geworden op: 08-08-2008 21:42
Contacteer:

02-12-2010 19:19

Hebben hebben hebben,kost toch allemaal geld :wink:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

02-12-2010 20:13

otje latumahina schreef:Hebben hebben hebben,kost toch allemaal geld :wink:

Klopt, maar dat is ook de bedoeling van geld, uitgeven aan leuke dingetjes :lol:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-12-2010 20:14

De kroeg induiken kost ook geld. Je leeft maar 1 keer, als je het mooi vind en je kunt het betalen...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."