GPS in dieptemeter??


Plaats reactie
franske peels
Berichten: 104
Lid geworden op: 05-05-2008 16:51
Locatie: eindhoven

02-11-2010 23:31

Hallo.
Ik heb een hummingbird rf 15 dieptemeter (opbouw) op mijn voerboot,Nu zat ik eens
rond te kijken of je ergeen gps systeem in kan laten bouwen of dat dat niet zou kunnen? of dat daar ok een apart kasje voor nodig is ?.
Als er mensen zijn die daar ervaringen mee hebben hoor ik het graag.

mvg.franske
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-11-2010 09:01

Wat wil jij ermee bereiken?

Zo ver ik weet is een GPS systeem relatief onzuiver door de afwijking die er standaard op GPS zit. Enige tot tientallen meters afwijking kan niet geheel jouw bedoeling zijn neem ik aan?

Ik kan het ook compleet mis hebben en dat je hem wel naar de cm kleine 2 kan sturen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-11-2010 10:52

Tientallen meters is verleden tijd.Met de gps-en waarmee ik gewerkt heb komt je tot wel 2meter nauwkeurig.Moet inprince voldoende zijn.

http://visvinder-oost.nl/

deze mensen kunnen je verder helpen.
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

03-11-2010 12:04

Hey Franske,

Kijk eens naar een Garmin Astro.

Deze gps in combinatie met waterkaarten (welke je kan downloaden) is echt super.

Dan heb je een kleuren scherm gps ipv zo'n lelijk blauw scherm uit het jaar 0.

Gr. Reinder
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-11-2010 12:09

Is dat echt zo Ferenc, ook als je niet binnen het bereik van voldoende satellieten bent?
Professionele apparatuur, mits voldoende satellieten binnen het bereik kan tot op maximaal 1 cm nauwkeurig zijn, bij bereik van minder satellieten neemt de nauwkeurigheid navenant af. Maar dat kost dan zo'n € 20.000,00.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-11-2010 12:58

Zie zowel bij visfinder als Garmi geen enkele verwijzing naar nauwkeurigheid .... why?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

03-11-2010 19:31

Aart Lokhorst schreef:Is dat echt zo Ferenc, ook als je niet binnen het bereik van voldoende satellieten bent?
Professionele apparatuur, mits voldoende satellieten binnen het bereik kan tot op maximaal 1 cm nauwkeurig zijn, bij bereik van minder satellieten neemt de nauwkeurigheid navenant af. Maar dat kost dan zo'n € 20.000,00.


Toen ik het commetaar van bovengenoemde las, had ik dezelfde bedenkingen, Aart
Mijn GPS (Garmin met WAAS/EGNOS) heeft een miswijzijng van soms wel 16m (en dit is dan in elke mogelijke richting)
En soms...... is er karper
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-11-2010 19:38

Onze Garmin heeft ook afwijkingen van 2 tot soms 10 meter

Ligt eraan hoeveel satallieten hij pakt. Soms is hij op de 100 meter 1 meter nauwkeurig.

Ik bedoel,denk niet dat het ideaal is als je op Orient of dergelijke vist. Dan wil je wel graag zo nauwkeurig mogelijk vissen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-11-2010 20:11

Heb zelf net de Cuda 350 met GPS in mijn bezit. Volgende week eens kijken of dat een beetje werkt. Is in ieder geval wel handig om je stek op een waypoint aan te maken, zodat je bij dichte mist de weg terug kan vinden ;)

Had ik afgelopen winter moeten hebben :D
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

03-11-2010 20:42

Marc Schrikkema schreef:Wat wil jij ermee bereiken?

Zo ver ik weet is een GPS systeem relatief onzuiver door de afwijking die er standaard op GPS zit. Enige tot tientallen meters afwijking kan niet geheel jouw bedoeling zijn neem ik aan?

Ik kan het ook compleet mis hebben en dat je hem wel naar de cm kleine 2 kan sturen?


Ik neem aan dat je uit ervaring praat????

Ik denk het niet dus. Ik heb het systeem van visvinder oost in mijn navigator zitten en hoe meer satalieten je ontvangt hoe beter en naukeuriger de positie is. Voor het VVO systeem moet je minimaal 5 satalieten hebben om een beetje naukeurig te zijn. Als ik jou nou vertel dat ik hier in nederland al op zo'n 8 satalieten ontvangst zit en in frankrijk zelfs op 10 is deze echt wel naukeurig. Maar ik blijf even goed de combinatie maken met de dieptemeter omdat ik met die combinatie zeker 100% op de zelfde plek kan liggen. Ben wel van mening dat je altijd dus deze combinatie moet maken
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-11-2010 07:28

Raymon, professionele apparatuur kan wel 24 of mee5r satellieten ontvangen en bij 24 is de meting tot op 1 cm nauwkeurig.
Met jouw 8 of 10 satellieten (of nog minder) zal de afwijking dus nog steeds behoorlijk fors zijn en m.i. echt geen 2 meter of daaromtrent. Waarschijnlijk minimaal wel 5 tot 10 meter....
K. van den Herik

04-11-2010 08:14

wie de moeite had genomen om de link aan te klikken had gelezen, dat de opzettelijke fout er al uit is gehaald. Verder voldoet elke gps best redelijk. Belangrijk is echter het computertje/chip die het ding bestuurt. Ik gebruik nu 10 jaar een tom tom. De eerste duurde heel even voor die door had dat ik op een andre weghelft zat. Dit ligt/lag niet aan de gps maar aan de verwerking van de data.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-11-2010 08:52

Aart Lokhorst schreef:Raymon, professionele apparatuur kan wel 24 of mee5r satellieten ontvangen en bij 24 is de meting tot op 1 cm nauwkeurig.
Met jouw 8 of 10 satellieten (of nog minder) zal de afwijking dus nog steeds behoorlijk fors zijn en m.i. echt geen 2 meter of daaromtrent. Waarschijnlijk minimaal wel 5 tot 10 meter....


Met een 5 jaar oude GPS en een zoombereik van 50 meter ofzo kwamen we toch met coördinaten heel vaak op een 50cm van een marker. Tuurlijk zullen er gevallen (en apparaten) zijn dat het niet al te nauwkeurig is. Maar die hebben wij nog niet meegemaakt. Zal het wel een goed dingetje zijn, meen dat die 150 euro was xD
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-11-2010 11:14

Aart

Tot nu toe bracht mijn gps (lowrance lms.....) me precies waar ik wezen moest.Dit heb ik met markers getest in Lac du der.Elke sessie weer.Of dit altijd zo is??Tot nu toe wel.Had dan wel een ontvangst van 12satalieten.

Heb uiteraard ook meegemaakt dat me ontvangst weg viel voor een korte tijd :roll: daar drijf je dan midden in de nacht op 200meter vanaf de kant :lol:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-11-2010 13:20

Ah,

Dus als je geen hands on ervaring hebt mag je niet je bedenkingen hier ten toon spreiden Raymond? Zelfs niet als je zelf al aangeeft dat je het wel eens mis kan hebben?

Mijn eigen ervaring is dat als je soms een paar meter naast je stekkie zit er een keiharde blank kan volgen. Stel dat de TS hier bedoeld had dat hij zoals als sommigen beweren op de cm kleine 2 zijn aasje wil kunnen droppen met behulp van een GPS ..... kan dat dan?

Klaas,

Je weet toch, ik twijfel nooit aan jouw woorden, maar als het waar is dat het meer in processing snelheid zit dan in awareness dan vind ik het des te vreemder dat de verkopers jhier geen punt van maken zoals je wel bij PC's ziet (waar het overigens meestal kant nog wal raakt). Als ik GPS verkoper was en de mijne was zoveel sneller dan de ander waardoor ik veel accurater kon zijn dn zou ik dat van de daken schreeuwen :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-11-2010 13:23

Ferenc,

Hoe precies is precies in jouw verhaal?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-11-2010 13:56

Tot tegen de marker aan.Is natuurlijk niet tot op de centimeter maar ik ben van mening dat als je een voerbootje gebruikt je zo'n stek ook niet moet bevissen.

Tevens gebruik je de dieptemeter als hulpmiddel,ik vaarde steeds precies naar de stek toe daar waar ik wezen moest.Markeer eerst de stek met een marker die ik na het uitvaren van de eerste lijn weg haal.
K. van den Herik

04-11-2010 14:15

Marc,

Tja lijkt mij logisch, hoe beter je processor hoe sneller de berekening hoe sneller afwijkingen worden doorgegeven. Vroeger deden we er een uur over met een sextant.
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

04-11-2010 18:56

Ik heb een Garmin Vista HCx. Deze vind ik nauwkeurig genoeg. Het apparaat zegt meestal plus min 2 a 3 mtr in open gebied. Meestal zit ik ook op de meter op het nulpunt. Je zit op het water dus je hebt altijd vrij zicht naar boven. Dit is alleen maar gunstig. En op wateren waar we een GPS willen gebruiken komt het toch meestal ook niet op 1 meter aan? Indien dit wel zo is, dan kan je op lokatie altijd je dieptemeter erbij aanzetten om te zien waar je je montage laat zakken.
Plaats reactie