Extreem goed klemmende achtersteuntjes, welke?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

01-11-2010 18:06

hallo mede-boarders,

Ik ben op zoek naar achtersteuntjes, waar de hengel (vrij) makkelijk in gelegt kan worden en bij een run ook weer eruit gehaalt kan worden, maar die de hengel heel goed klemt.

Met andere woorden: de hengel mag er door een karper (met welke kracht dan ook) niet uitgetrokken worden. zelfs niet als er op een strakke slip gevist wordt.
Dat de karper dus mijn rodpod het water in zou moeten trekken wil hij kunnen weg komen (bij wijze van :P)

Ik zoek zulke steuntjes omdat ik redelijk veel opstakels bevis.

Op dit moment heb ik de ''lock rests'' van X2, klemmen goed alleen de hengel kan nog wel achteruit, daarom wil ik betere.
Die ''Rear U Rod Rest'' van Fox klemt goed, alleen gaat de hengel er moeilijk in en uit, dus die zijn ook niet helemaal optimaal.

nu had ik deze in gedachten:
''solar adjustable back rest''
die zien er heel stabiel uit, alleen heb ik er nog wat vraagtekens bij:

- klemmen deze (heel!) goed?
- kan je de hengel er makkelijk in leggen, en uit halen?
- Wat is jullie ervaring ermee?

alvast bedankt :roll: :wink:

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

01-11-2010 19:20

Ik heb de solar achtersteuntjes nu een paar maanden omdat ik ook op zoek was naar goed klemmende achtersteuntjes.
Ik moet zeggen, ze hebben me absoluut niet teleur gesteld. Je stelt ze altijd op de milimeter goed af dus je kunt je hengel er zo strak in klemmen als je zelf wilt. Ook is de hengel er makkelijk in te leggen.
Ik vis zelf ook zo af en toe tegen obstakels en als je ze goed hebt afgesteld, kan de hengel absoluut niet eruit getrokken worden 8)
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

01-11-2010 19:52

bij die van solar zijn je hengels goed klem te zetten. wat ik zelf tegenwoordig doe is een paar rondjes ducktape om de hengel direct achter de steun. werkte me in frankrijk goed bij een harde run.... :D
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

01-11-2010 20:26

Ik ben behoorlijk gecharmeerd van dit

http://www.enterprisetackle.co.uk/acces ... trike.html

Maar dan net zoals Frank Warwick een mannetjes deel vast op de hengel gemaakt en netjes afgelakt.


Enige manier hoe je hengel eraf kan vallen is dat de achterkant opgelift word.Henge ltoppen omhoog,slip dicht en onder de kant vissen? :lol:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-11-2010 21:29

gewoon de fox lodlocks eeuwenoud ontwerp, redelijk betaalbaar en het werkt vele malen beter dan de meeste "rodlocks"op de markt incl de solar
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

01-11-2010 21:37

lijkt me best onhandig zo'n klemmetje aan je hengel onder het drillen enzo :o

ik vind die van solar wel interressant, nog meer mensen met ervaringen?
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

01-11-2010 21:41

Lastig?Je monteert hem toch niet daar waar je hengel vasthoud.Juist halverwege ergens.
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

01-11-2010 21:46

ja oke, maar hij kan altijd ergens blijven haken, of wat dan ook, heb er niet zo'n goed gevoel bij :P
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Lodewijk Michels
Berichten: 225
Lid geworden op: 04-10-2010 22:55

01-11-2010 22:36

Ik heb zelf i.d.d. fox rodlocks. Omdat ik vol kurken hangrepen heb, met vol duplon zal dit ook prima werken neem ik aan.
Maar als je net als mijn vismaat vechtgrepen hebt kom je hier niet mee weg.
Hij heeft solar en de anti-slip doet goed zijn werk!

Als je je hengeltoppen helemaal omhoog zet heb je helemaal niks aan beiden!
Ik gebruik dan toch het liefst van die buttcups.

Het is dus een beetje afhankelijk van hoe je vist maar ook je hengels zelf.
Fox en solar zijn gebasseerd op het feit dat de hengel er verticaal makkelijk uit kan, maar horizontaal niet.
Als je je hengeltoppen omhoog zet, dan zal door het hefboom effect de achterkant dus verticaal uit de houder worden gelicht.

Cups met dit hefboom effect klemt de hengel alleen maar tussen de buzzer en de cup.

Vroeger altijd met klitteband gevist van solar, zelfde principe als rodlocks, niet naar voren wel omhoog.
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

01-11-2010 23:17

ik heb zelf ook vol kurken hengels (fox euro warriors), en ik vis altijd met de toppen zo laag mogelijk, tot zelfs in het water.
Dit omdat de lijn dan zo dicht mogelijk bij de bodem is en de laatste meters over de bodem lopen.
de enige keren dat ik met de toppen omhoog vis is als er heel veel troep (takken/riet/bladeren etc.) langs de kant komt drijven en ik er overheen kan vissen (vis bijna altijd op kanalen).
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

01-11-2010 23:25

Die solar dingen zijn prima hoor, echter die steuntjes verbuigen mij veel te snel. Wel jammer voor dat geld.
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

02-11-2010 07:16

Kevin, ik wil toch even commentaar leveren hierop maar dan meer in het algemeen. Ik snap die hele obstakelvisserij niet. Ga gewoon ergens vissen waar minder tot geen obstakels zijn en je zit een stuk relaxter. Het is ook beter voor de vis want ik zou niet graag iedereen een tientje geven die toch net te laat z'n hengels vast heeft (zeker als je met meerdere hengels zit op zo'n stek, dubbele run) met alle gevolgen van dien voor de vis. Op andere stekken zit ook vis en je hoeft er minder aan te sleuren. Want dat is wat er (te) vaak gebeurt. Iets om te overdenken.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-11-2010 09:39

Ik gebruik gewoon van die rubberdingen van X2, en hebben mij nog nooit in de steek gelaten. Numoet ik er misschien bij vermelden dat mijn hengels 2 verdikkingen net achter de molengreep hebben zitten, als ik mijn achtersteun daar tussen druk kan de vis geen kant op. Hetzelfde effect zou je met een paar slagen isolatietape kunnen bewerkstelligen die je in een kleur kan kiezen die redelijk overeen komt met jouw hengel.

Moet jij kurk, foam, blank klemmen? Is nog wel een vershilletje denk ik zomaar.

En hoe vaak scheurt een vis jouw hengel uit je huidige klemmetje ...... of is het dat jij denkt dat dit gebeurd terwijl het alleen maar in jouw hoofd zit? Een vis kan, hoeveel kracht uitoefenen als hij er op volle snelheid vandoor gaat, Een vis kan hoeveel kracht uitoefenen als hij niet op gang kan komen omdat jouw lijn strak staat?

Vragen vragen vragen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

02-11-2010 09:41

@ ewoud,

aan de ene kant snap ik je verhaal wel. Alleen vis ik sowieso nooit met meer als 1 hengel tegen een obstakel aan, zodat je geen gevaar loopt bij een dubbele run.
Ik ben dus op zoek naar deze klemmetjes, zodat ik op een strakke slip kan vissen. hierdoor zal de vis nooit het opstakel in kunnen gaan als je er een stukje voor ligt.
Momenteel vis ik veel bij ons op het kanaal, en de betere stekken zijn toch wel de kantjes, voor de kade van de graanfabrieken, en vooral de obstakels (ijzeren aanlegpalen voor boten, palen van bruggen en houte duckdalfen). daarom vis ik de helft van de tijd tegen zo'n paal of duckdalf aan, het zijn gewoon de betere stekken.

verder vis ik met een 100% veilig inline-loodsysteem, waarbij de vis alleen de onderlijn overhoud bij lijnbreuk.
en als hoofdlijn gebruik ik de Fox aquaos lijn, deze lijn is nog schuurbestendiger en zit nog minder rek in dan de shimano technicum lijn, maar kinkt een heeeeel stuk minder :P, en is ook nog goed zinkend en (bijna) onzichtbaar door de fluorcarbon coating.
deze lijn is echt ongelooflijk schuurbestendig, ik vond hem echt top :wink:

@ marc,

dat tape had ik bij mijn oude hengels wel maar dat waren al hele oude hengels, en nu ik nieuwe heb, met kurk, wil ik dat eigenlijk niet beschadigen of wat dan ook door die tape. ik zoek dan liever gewoon goede achtersteunen :wink:
MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

02-11-2010 12:16

ah.. een nieuwe metode van opstakelvissen met een rig.
blokken met de achtersteun.
:cry:
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

02-11-2010 13:45

is daar iets mis mee dan :P?
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Plaats reactie