Probleem met Shimano Baitrunnerconstruktie


Plaats reactie
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

01-10-2010 20:36

Hallo,ik vis met de Shimano Aero Techniums 12000 XTA,nou valt mij het volgende op,als je de slip hebt afgesteld middels de centrale knop,en je zet d.m.v de grote knop de baitrunner erop door deze iets terug te draaien,loopt de slipknop een klein beetje mee terug,als je vervolgens bij een beet de baitrunner weer dicht draait gaat de slipknop niet meer in z'n oude ingestelde positie terug,waardoor de instelling steeds een beetje wijzigt,hebben meer mensen hier last van?het gaat dus om de shimano molens met de baitrunner in de spoelknop,ik weet niet precies om welke molens het gaat ,maar in ieder geval de Aero Technium 12000 XTA,en de Power Aero,diverse nieuwe type's hebben ook deze slip/baitrunner construktie ben benieuwd of dit meer mensen is opgevallen ,graag uw reactie's,groeten henk
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

03-10-2010 11:21

Niemand ooit problemen ermee gehad?ik heb 6 van deze molens ,waarvan er 4 hetzelfde probleem hebben,kan me niet voorstellen dat ik de enige ben............
remco van gool

03-10-2010 15:46

hoi Henk
Ik heb 3 x de ultegra XTB ,deze is ook uitgevoerd met baitrunner spoel.
Moet zeggen het probleem wat jij voorlegt heb ik niks van ondervonden.
Ik stel de gevecht stand in baitrunner open ,bij een run de grote slip dicht ,dan is de gevecht stand exact zo als ik hem heb ingesteld.

mvg RvG
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

04-10-2010 12:58

.....................
Laatst gewijzigd door Henk Teunissen1 op 05-10-2010 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

04-10-2010 15:18

Ja dat moet je vooral op een forum posten henk.

Straks leest iemand dit en dan ben jij niet thuis als hij langskomt.
Dat zou niet erg "gastvrij" zijn :roll:
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-10-2010 20:49

Ik snap dat van te voren afstellen van de slip niet. LAnge afstanden en vrij dicht, naarmate onder de top komende lichten. En niet met het middenknopje, die raak ik nooit aan. Alles met de grote knop. Één tikje is licht genoeg onder de kant.

Spelen met die slip.. Er is geen stand die de hele dril goed vertegenwoordigd in mijn ogen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

05-10-2010 11:43

You make me proud...

Spelen met die slip.. Er is geen stand die de hele dril goed vertegenwoordigd in mijn ogen
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

05-10-2010 15:02

Helemaal gelijk Benjamin,

En een vaste slipafstelling is er inderdaad niet,stel de slip ook bij tijdens de dril,gaat me alleen om het uitgangspunt,en hoe het zou moeten werken,groeten Henk
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-10-2010 15:13

Zoals ik al zei: Heb zelf de XTA Ultegra dingessen en moet zeggen dat ik me nog nooit in die knoppen verdiept heb. Open en dicht, meer doen ze toch niet?

Die afstelling is zo weer weg als je volgens mij één keer een dingetje verdraait. Ik zie het zo:

- Grote hoofdslipknop voor het grove afstelwerk, ding erin voor de finetuning. Van te voren afstellen? Mwah, gewoon op de steunen en zo nodig open draaien. Bij het zetten van de haak hand op de spoel, wachten wat de vis doet en dan daar op in gaan spelen..

Het is geen wet van Meden en Persen, en zo afzonderlijk afstellen als een "echt" baitrunnersysteem zul je het nooit kunnen. Einde betoog.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

05-10-2010 16:42

Sven,dit is volgens Shimano een" echt " baitrunner systeem,ik red het er ook wel mee,gaat me er om dat shimano beweerd dat de afstelling gelijk blijft,en dat is niet zo,wil andere ervaringen horen en er dan mee naar Shimano gaan,groeten henk
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

05-10-2010 17:13

Veel succes, ik heb ook wel 's meegedacht, ze houden daar niet van het slimste jongetje van de klas.

Maar misschien moet je iets meer laten gaan, je kunt never nooit een slip of baitrunner instellen terwijl je amper een idee hebt wat er komen gaat, aanbeet als een brasem of een dole hond, een dikke spiegel die beneden blijft of een torpedoraket met adhd, dus mijn leven is beter zonder baitrunners in ieder geval, mijn beste slip is mijn hand op de spoel.

Cheers Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

05-10-2010 17:19

Nogmaals,het gaat er niet om hoe ik ermee omga,Shimano beweert iets en ik heb daar mijn twijfels door eigen ondervinding,ik vang mijn vissen er echt wel mee,groeten henk
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-10-2010 18:27

Tuurlijk is het wel zo dat je instelling van de kleine slip gelijk blijft als je alleen aan de grote knop zit. Vannacht nog geprobeerd, klopt.

Denk dat Shimano er ook vanuit gaat dat je gevechtsslip gelijk blijft tijdens de dril. En dat is nooit zo met kerpelsvissen. Ik zou me er maar niet te druk om maken. Wat denk je in godsnaam te bereiken met zoiets? Ze lachen je uit man. Trouwens, heb je het nooit eerst geprobeerd hoe het werkte voor je het kocht (indien je hier ontevredenheid uitspuwt?)?

Er zijn wel meer merken die iets beweren wat het niet (helemaal) is. Fox tenten met Ven-Tec doek die altijd strak staan bijvoorbeeld. Nou, niet altijd. Gegarandeerd. Zeg het ze!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

05-10-2010 19:54

Sven,ik snap niet waar jij je druk over maakt,als ze het bij jou goed doen,prima,bij mij doen 4 van de 6 molens het niet goed,en of ik me er druk over maak,of wat ik ermee ga doen,hoef jij je geen zorgen over te maken,ik heb geen zin in een oeverloze welles-nietes discussie,gewoon gebruikerservaringen meer niet,geen drilvoorschrift o.i.d,groeten henk
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-10-2010 20:07

Ik maak me ook nergens druk om, maak jij je daar maar niet druk om.

Gaf gewoon maar eens iets aan. Dat het niet altijd zo is als je voorgeschreven wordt. Heb je me nog steeds niet verteld of je het wel uitgeprobeerd had of het werkte zoals je gelezen had dat het werkte voordat je 6! van die dingen kocht...

Je zegt: Bij vier doen ze het niet goed. Bij twee dus wel. Waarom bij die wel? Wat is het verschil? Misschien moet je (als tip van een gebruiker) de knoppen eens "resetten" (schiet me net te binnen).

Heb dat ooit ook eens gedaan. Omdat mijn spoel er op een eind gewoon afpleurde :lol: Hoe precies moet ik nog eventjes nakijken thuis. Misschien dat dat werkt. Ga ik eventjes nakijken voor je. Zal ik het posten? Of hoeft dat niet?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

05-10-2010 20:30

sven,ik heb geprobeerd verschil in de knoppen te ontdekken,maar niets kunnen vinden,resetten nog niet gedaan,wist niet dat het kon,ook heb ik een aantal 10000 spoelen en knoppen erbij gekocht ,om ze gewoon zonder baitrunner te kunnen vissen,maar ik vindt dat het toch moet kunnen werken zoals het bedoeld is,en ik heb ze getest in de winkel,van dat resetten mag je wel posten,ga ik dat eens uitproberen,groeten henk
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-10-2010 20:34

Ik noem het wel zo, maar of het echt zo heet :P Meer alles terugdraaien, was een handigheidje wat voor mij werkte.. Misschien voor jou ook..

Ga het straks proberen, dan hoor je het wel. Als dat niet werkt weet ik het ook niet..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-10-2010 20:36

Waar ik op doelde:

Met de kleine knop een klein beetje tegen de klok in draaien (open dus)
Grote slipknop met de klok mee (dus zeg maar dicht) tot hij tegen de blokkering aanloopt
Lukt dit niet, nog een beetje met kleine knop spelen tot je echt voelt dat de grote knop niet verder kan. Duidelijk te merken, dus niet omdat ie strak zit maar omdat ie niet verder kan, hoe veel je de kleine knop ook open zet
Dan de kleine weer gebruiken om je slip te fine-tunen, dus dichtdraaien
En vervolgens de grote weer opendraaien om je baitrunner weer open te zetten en klaar te zijn voor de run

Vooral bij veelvuldig gebruik kom je niet meer bij het einde waardoor het één en ander misschien niet helemaal best meer werkt. Probeer het eens, je hebt niks te verliezen. Bij mij lostte het heel wat op..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
jeroen van viegen
Berichten: 32
Lid geworden op: 07-05-2010 14:32

19-10-2010 16:46

@ HENK: ben nu aan mijn 3e set molens met baitrunner systeem bezig, nu de tribals 5500xta's
en heb hetzeldfde als jouw.... werkt allemaal net niet zoals shimano vertelt!


@ SVEN: helemaal met je eens! als je ermee "speelt" doen ze het perfect!
gebruik ook meer de grote knop i.c.m. de hand op de spoel.

kleine tip idd om na enig gebruik de boel weer ff "vast te draaien" anders flikkert de spoel een keer
ervan af met knop en al.

gr jeroen
kijk pa zonder handen!, ja lul het is een driewieller.....
Plaats reactie