Heb ik de juiste lijn gekozen?


Plaats reactie
Jeroen van Immerseel
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-07-2010 08:39

15-07-2010 09:13

Hi,

Ik heb mezelf kort geleden voorgesteld op het forum en heb een vraag; geen idee of het in de 'beginnershoek' geplaatst moet worden, ik heb toch al redelijk wat ervaring opgedaan in het karpervissen.

Ik heb mijn karper hobby weer opgepakt na ca. 1 jaar en twijfel nu of ik de juiste lijn heb gekozen, ik heb recentelijk mijn Shimano Baitrunners opnieuw laten opspoelen.

Vorig jaar gebruikte ik de Spiderwire Stealth Camo Braid en vond dit een geweldige lijn. Ik had alleen problemen met het 'insnijden' vd lijn omdat ik deze op de 'clip' zette, zonder elastiekje eronder. Nu heb ik vd week een ander merk gevlochten lijn erop laten spoelen op advies van de winkelier en (sorry, naam vh merk vergeten) na wat testruns gemerkt dat dit complete rommel was. Kostte overigens euro 18,- per 100 meter dus meteen eraf laten halen.

Nu heb ik mijn vertrouwde Camo Braid er weer laten opzetten (0.14 mm. 10.2 Kilo) en weet dus niet meer of ik de 0.14mm had vorig jaar of een 0.17mm. Om een lang verhaal kort te maken, voldoet deze 0.14mm voor het statisch karpervissen of had ik toch de 0.17 moeten kiezen? Ik vis overigens meestal op plekken zonder al te veel obstakels met 12" 2.75-lbs hengels en 4500AB baitrunners.

Dank!
rick van eekelen
Berichten: 561
Lid geworden op: 15-02-2007 15:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-07-2010 09:49

Beste Jeroen,

De lijn is inderdaad aan de dunne kant, echter als jij gewoon met beleid drilt en er zijn geen opstakels zou het gewoon moeten kunnen hoor!
Zelf heb ik op mijn molentje die op mijn winkle picker zit ( vis met de korst en kattebroken met deze hengel) ook gewoon karpers uit een sloot met wier en rotzooi kunnen halen deze lijn is ook 17/100e!
Dus als jij zeker weet dat er geen opstakels zijn en met rustig drilt kan het wel.
Zou mischien voor het gemak wel je volgende lijn wat dikker kopen :wink:

Succes!
Jeroen van Immerseel
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-07-2010 08:39

15-07-2010 10:10

rick van eekelen schreef:Zelf heb ik op mijn molentje die op mijn winkle picker zit ( vis met de korst en kattebroken met deze hengel) ook gewoon karpers uit een sloot met wier en rotzooi kunnen halen deze lijn is ook 17/100e!


17/100e nylon? Respect :)

Dus als jij zeker weet dat er geen opstakels zijn en met rustig drilt kan het wel.
Zou mischien voor het gemak wel je volgende lijn wat dikker kopen :wink:


Ja, ik moet even alles in de praktijk gaan brengen en dan beslissen of ik deze lijn hou (dus de 0.14mm), ik vis graag vrij licht en merkte dus dat een dikkere lijn niet lekker 'opspoelt' op de 4500AB, hoewel de 0.17 (0.3 verschil) praktisch verwaarloosbaar is. Ik ben wat dat betreft ook nogal perfectionistisch en wil graag goed beslagen ten ijs treden, zonder ijs dan :)

Vh weekend ga ik er weer op uit en laat dan weten hoe en wat. Ik twijfel of ik dan de Gator Braid 2-tone moet proberen als ik toch merk dat deze niet OK is, maar dan zit ik meteen weer op 0.21mm :(
rick van eekelen
Berichten: 561
Lid geworden op: 15-02-2007 15:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-07-2010 10:42

Jep was nylon!

veel succes je merkt vanzelf wat je beter vind!

Groeten Rick
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

15-07-2010 11:23

17/00 nylon is wat anders dan 14/00 gevlochten lijn rick

sterk genoeg, alleen is het erg dun, en kan dus de lijn makkelijk onder een schub komen tijdens het drillen.
Plaats reactie