karper hengels


Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

19-06-2010 20:12

Mooi zoals sommigen hebben kunnen lezen ben ik nieuwe molens aan het aanschaffen geweest, nu wil ik ook nog een aantal goede hengels aanschaffen voor mijn bling blings onder kunnen hangen. ik zoek hengels zonder kurk etc, bigpit reel houder, met een dunne tot zeer dunne steel embleem, de volgende hengels hebben mijn voorkeur maar alle anderen hun tips meninge etc is natuurlijk van harte welkom dus welke type soort etc hengel raden jullie mij aan.

mijn voorkeur momenteel;

Fox Warrior Elite 13 ft.
Fox Horizon SFD 13 ft.

mvg; jan :wink:
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

20-06-2010 11:02

daiwa heeft zeer mooie dunnen blanken!
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

20-06-2010 12:04

Ik ken ze van daiwa, maar ik val niet echt zo op deze hengels. hun molens etc zijn geweldig maar wat betreft hun hengels sla ik over. zijn inderdaad wel dunne hengels idd dat is dan wel weer vet.

mvg; jan :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-06-2010 12:20

Wat veel vetter is:

Waar wil je ze voor gebruiken?

- Soort water(en)
- Ver werpen of uitvaren
- Obstakelvissen of open water
- Drillen (vergevingsgezind of niet)

Zomaar wat dingetjes. Lijkt mij dat die Warriors (uitgaande van Warriors die ik in mijn handen heb gehad) wat zachter zijn, die Horizon zal wel niet voor niet "Horizon" heten.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

20-06-2010 12:34

Sven van Anrooy schreef:Wat veel vetter is:

Waar wil je ze voor gebruiken?

- Soort water(en)
- Ver werpen of uitvaren
- Obstakelvissen of open water
- Drillen (vergevingsgezind of niet)

Zomaar wat dingetjes. Lijkt mij dat die Warriors (uitgaande van Warriors die ik in mijn handen heb gehad) wat zachter zijn, die Horizon zal wel niet voor niet "Horizon" heten.


Ik zal het voornamelijk gebruiken op alle soorten type wateren het moet dus wat een all rounder hengel zijn dus overal inzetbaar. ik vaar mijn lijnen uit en de ene keer tegen de obstakels de andere keer open water hangt van de omgeving visplek af. ik zoek de 13 ft soort en vond de fox hengels qua bouw en alles erg mooi. dezen die ik aangaf hebben ook mijn eerste voorkeur. maar er zijn zoveel soorten en maten etc te verkrijgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. ook omdat er volgend jaar veel buitenlandse vistrips op het programma staan wilde ik betere molens en hengels aan gaan schaffen.

mvg; jan :wink:
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

20-06-2010 22:52

Wat voor molen komt eronder en moet het perse fox zijn?
Wat ik een zeer groot nadeel van fox vindt is dat de top erg zwaar is, hierdoor voelt de hengel erg lomp aan en vooral met een vis die lekker onder de hengeltop aan het draaien is drilt dit niet prettig, je hebt weinig gevoel erover en kan niet echt op de actie van de top de vis uitdrillen, dit kan je vis kosten.
En ja, heb meerdere type's foxen in mijn handen gehad en bijna allemaal hebben ze dit :D
Ik zou is verder kijken naar bijv shimano, kwalitatief goede hengels en liggen erg snel strak na het inwerpen, vangen de klappen van de vis mooi op en de vis is goed te controleren onder de top.
Ook daiwa heeft erg mooie/goede hengels waarbij de prijs/kwaliteit verhouding in mijn ogen beter ligt dan bij fox.
Wel is dit persoonlijk maar probeer het maar is in een hengelsport zaak en neem je molen mee als je gaat proberen dit maakt een veel betere indruk. :wink:
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

21-06-2010 10:09

daarom vraag ik ook om raad bij jullie, gaf alleen aan dat mijn voorkeur bij die van fox ligt.
de molens die eronder komen te hangen maakt volgens mij niet zo veel uit maar in mijn geval daiwa windcast Z

mvg; jan
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

21-06-2010 10:57

Ik vind zelf de Skarp SK1 erg mooie en slanke hengels,
Ik heb ook een aantal Foxxen in mijn handen gehad maar vond deze zelf mooier en slanker.

Ook de actie is goed naar mijn idee (heb zelf wel de 2,5Lbs genomen),

Gr.

Berry
Jo Martens
Berichten: 148
Lid geworden op: 29-06-2006 21:50
Locatie: Diepenbeek

21-06-2010 11:31

Century FG's
12ft 2 3/4lbs
Perfecte hengel, afstand en kortbij...
Als je heel goed zoekt vind je hem voor €180.
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

21-06-2010 17:07

Als je in die klasse iets zoekt kan de Chub Outkast ook een heel goede optie zijn. Kijk voor dunne blanks ook eens bij de Strategy's...
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

21-06-2010 18:46

ik heb niet gezegd in welke klasse ik iets zoek, ik zoek en wil gewoon een goede karper hengel 13ft die ik overal kan inzetten en gebruiken en dus ook voor de buitenlandse trips. wat ik persoonlijk erg mooi vind is dus als voorbeeld die fox karper hengel. maar ik wil meer revieuws en ervaringen of weetjes willen van meerdere en goede karper hengels.

dus een hengel die van kwaliteit is en overal inzetbaar met een goede parabolische actie.

mvg; jan :wink:
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

21-06-2010 23:57

Heb vanavond gezocht naar hengels van het merk century, het lijken in het eerste opzicht erg mooie en degelijke hengels.
maar persoonlijk wil ik ze deze natuurlijk eerst zelf vast houden en testen, iemand die weet welke hengelsportzaak deze verkopen in friesland en omstreken.

de hengels van Shimano dan vooral de Shimano XTR-A Specimen, iemand ie ervaring heeft met deze hengel waar zo goedkoop mogelijk verkrijgbaar etc.

mvg; jan :wink:
K. van den Herik

22-06-2010 07:13

Beste Jan de Jager,

In al jou praten en jouw wens voor 13 voeters kreeg ik een beeld dat je 2m35 was.

Zag toevallig een foto: dat viel tegen/viel mee/ is niet zo ( doorhalen wat van toepassing)

1) waarom is het een voordeel om een 13 voeter te vissen
2) weegt dat op tegen de nadelen
3) wat vind ik prettig aan een hengel
4) wat moet deze hengel doen
5) wat mag het ongeveer kosten

Als je deze vragen beantwoord hebt, ga je met een molen en nylon erop naar een winkel en ga je eens proberen. Daarna maak je je keuze.

Je mag je keuze aflaten hangen van wat een ander vindt, maar lijkt me niet zo handig.
Hooguit in de keuze van bepaalde merken/handigheid hengelbouwer oid.

Niets is zo persoonlijk als een hengel, straks moeten we je vriend/vriendin nog voor je kiezen? En je auto/brommer?

Man: durf te leven
\
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

22-06-2010 08:35

mod schreef:NIET onnodig quoten


van den herik het gaat er niet om dat ik niet kan kiezen etc er is voldoende te krijgen voor alle mensen iets leuks. inderdaad hangt dit af van budget en andere punten. je kunt ze laten bouwen naar eigen wens en keuze etc. te begrijp ik allemaal wel.

maar ik wil hengels aan gaan schaffen, goede hengels, zodat ik in 1 keer klaar ben en eerst voorlopig niet weer hoef. daarom maar iets duurdere en kwalitatief betere hengels dan dat ik rotzooi mee neem en na het half jaar weer kan.

dus mensen die nog nuttige tips en info hebben stuur het me maar gerust.

mvg; jan :wink:

ps: het budget is voor een ander helemaal niet nodig, vind persoonlijk dat een ander niet hoeft te weten wat ik te besteden heb. het gaat mij erom dat wanneer ik iets vind wat bij mij past dat ik dan best wel een overweging kan maken.
K. van den Herik

22-06-2010 09:59

Vertrouw je jezelf niet soms? Moet een ander je vertellen of iets goed is?

budget is alles. heb je eur 1000 per hengel of eur 75. zit een klein verschil in. Al was het maar dat met eur 75 je 80-% van de hengels kan laten vallen.

Tip? Sportex
Gebruikersavatar
Jos van der Maat
Berichten: 42
Lid geworden op: 09-11-2009 19:14
Locatie: Delfzijl

22-06-2010 13:00

Ben zelf ook een liefhebber van een dunne blank. Heb er helaas momenteel geen geld voor maar ben erg gecharmeerd van de Spro X-ray. Mooie dunne blank, grote ogen (op dubbele pootjes) en als voordeel dat Spro alle losse delen op voorraad heeft en dus snel een goede service kan geven.
Kijk maar ff: http://www.spro.nl/nl/artikel_xray.asp

Maar ja, ca. 240 eurri per stok...................
:(
Afbeelding
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

22-06-2010 18:33

Moderator schreef:Overbodige quote.


heb even gekeken is idd een mooie hengel. ik schrijf de soorten op en die ik mooi vind en wil op een beurs etc de hengels gaan opzoeken en daar verder uit testen. vaak gelden er dan ook goede beurs acties en kan ik daar ook nogmaals meer informatie vragen.

van den Herik ik snap zelf dus ook wel dat je voor 75 tot 120 euro relatief weinig keus hebt wat betreft een goede kwaliteits stok. maar nogmaals gaat het u en een ander niet aan wat ik te besteden heb. zoals ik al zei als mij de hengel bevalt en in mijn smaak valt kan ik overwegingen maken. dus als die dan 200 a 300 a 400 of meer moet kosten dat zie ik dan wel weer.

mvg; jan :wink:
Thomas Michielsen
Berichten: 7
Lid geworden op: 22-06-2010 18:28

22-06-2010 18:40

x2 silencer, handgebouwd door de lui van vlemmix,

GEWELDIGE STOKKEN, 2,75 LB TC, 12 FT, en 165 euro! een van de mooiste en degelijkste hengeltjes die ik vandaag bij de vlemmix zag liggen, zelf heb ik in engeland euro warriors besteld
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

22-06-2010 20:39

OOh jah nog vergeten te melden dat ik helemaal niks wil hebben van het merk x2 pfffff slechte, zeer slecht, super slechte ervaring mee ook al vinden anderen het goed materiaal ik vind het eerste klas rotzooi.

mvg; jan
Thomas Michielsen
Berichten: 7
Lid geworden op: 22-06-2010 18:28

23-06-2010 06:11

jan de jager schreef:OOh jah nog vergeten te melden dat ik helemaal niks wil hebben van het merk x2 pfffff slechte, zeer slecht, super slechte ervaring mee ook al vinden anderen het goed materiaal ik vind het eerste klas rotzooi.

mvg; jan


Ben ik volledig met je eens, in mijn inventaris zul je niks van x2 tegenkomen, toch heb ik vandaag deze hengel in mijn handen gehad, die overigens in het vlemmix boekje voor 359? euro staat aangeboden, alleen dan afgewerkt door daiwa. Zitten weer tussenpersonen tussen etc, dat gaat dus mee in de kosten. De medewerker hield de hengel bij de top vast, en die hengel die boog super door, en die verkoper maar roepen HARDER JONGE HARDER. De volgende keer dat je in een hengelsportzaak bent, pak hem gewoon even vast, en oordeel zelf..

Overigens, ooit gehoord van Greys prodigy? leuke hengeltjes, ken een zaak die er 3 voor 300 verkoopt, als je deze wilt weten, PB;)
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

23-06-2010 19:29

jan de jager schreef:daarom vraag ik ook om raad bij jullie, gaf alleen aan dat mijn voorkeur bij die van fox ligt.
de molens die eronder komen te hangen maakt volgens mij niet zo veel uit maar in mijn geval daiwa windcast Z

mvg; jan


De combinatie molen/hengel maakt een extreem groot en zwaar onderschat verschil! hang een usa ( topmolen ) onder een 13ft 3,5 ponds century ( of ander topmerk ) hengel en je benut nog niet een kwart van het kunnen van die hengel, terwijl zowel de molen als hengel perfect zijn.
Balans maakt zowel de molen als de hengel beter en fijner dus daarom neem je molen mee naar de winkel en voel hoe het gewicht verdeelt is, en (zoals eerder gezegt) doe je lijn door de ogen en trek hem dan krom en niet bij de top beetpakken en erin gaan hangen om te zien hoe mooi die krom gaat, maar zien hoe geleidelijk die krom gaat als je lijn erdoor gaat en hoe die dus echt aanvoelt, met de lijn door de ogen voel je veel beter aan of die een harde top heeft of soepel of die helemaal krom gaat of alleen de top ( wat 8 van de 10 hoekiehoekie hengels hebben )
Het blijft iets persoonlijks en idd is je budget alles bepalend, maar als ik zie dat je zit te denken aan de fox sfd heb je een budget waar je zat goeds voor kunt kopen, en persoonlijk zou ik die warrior laten voor wat het is.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-06-2010 20:34

Als jij budget hebt voor 3x Fox Horizon SFD 13 ft. dan zou ik eens kijken naar een setje CJW 2e hands of andere handgebouwde hengels. Tevens gaf K. van den H. een leuke tip Sportex heeft toch leuke stokkies.

Het is maar net wat je wilt of een fabriekshengel of een setje 2e hands handgebouwde. ik wist het wel ;)

viewtopic.php?f=50&t=55064
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

23-06-2010 23:57

ik dus niet haha, nog niet in ieder geval maar komen zeker leuke en mooie plus goede tips binnen.

stond ook een mooie tip tussen over de Greys hengels prodigy en torsion iemand die mij hier meer info over kan geven of iemand ervaring met dit type hengel. dit is namelijk wel meer mijn smaak en zien er verder goed uit. jammer genoeg alleen nog nooit in het echt gezien vast gehad etc. maar als er meer tevreden klanten over deze hengel zijn rijd ik naar een winkel toe die deze verkopen om hierna zelf mijn conclusie te trekken.

ps: Idd is de tip molen en zo even mee nemen niet overbodig en dit zal ik zeker doen. direct met molen en al alles testen.

bedankt voor de tips tot zover mensen. :wink:

mvg; jan :D

K van den Herik ook heb ik naar de sportex gekeken wat u mij als tip gaf, niet helemaal mijn hengel sorry :roll:
Gebruikersavatar
wubs wljan
Berichten: 251
Lid geworden op: 24-11-2006 21:13
Locatie: luttel city

24-06-2010 11:45

waarom google je niet gewoon even voor de hengels
die bij jou in de smaak vallen.
en als sommige dingen ons niks aangaat.
waarom vraag je op dit board er wel naar.
zoek het dan lekker zelf uit
of antwoord gewoon op de vragen die je worden gesteld
anders kun je ook niet verder geholpen worden.

tipje shimano
TIGHT LINES blankmeester
K. van den Herik

24-06-2010 11:54

Welke sportex niet Jan? Zijn er 6 of 8 ofzo. Knap trouwens van een plaatje beoordelen...

Waarom 13 voeters?

Met eur 1.200 in de knip ging ik vanmiddag nog om de briljant

Mario,

Met licht aas werpen, penvissen, feedren, of spinneren, is de balans veel belangrijker. 1,5 ons lood richting horizon en dan op de steunen, kreunen, is deze balans minder belangrijk, sterker een zwaardere molen hielp mij verder en zuiverder te werpen...