Vraagje over Anatec Catamaran voerboot


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

01-06-2010 22:19

Aangezien een Anatec Catamaran 2 motoren heeft en geen roer, is het mogelijk om bij een andere handset (dan de originele) de besturing op 1 beweegbaar stick te laten functioneren ipv 2? En het liefst de linker? En gaat dit dan ten koste van de wendbaarheid?

Dus boven = voor, onder = achter, links = links & rechts = rechts. Wat nu bij een Catamaran het geval is is dat je 2 beweegbare sticks moet bewegen, de linker stuurt de linkermotor aan en de rechter stuurt de rechtermotor aan.

Zo ja, welke handset zou hier geschikt voor zijn? Liefst een 2,4 Ghz (schijnen toch beter te zijn?) en een digitale. Tot een prijsklasse van 200 euro.
Jo Martens
Berichten: 148
Lid geworden op: 29-06-2006 21:50
Locatie: Diepenbeek

01-06-2010 22:43

Mourad Aviara schreef:Aangezien een Anatec Catamaran 2 motoren heeft en geen roer, is het mogelijk om bij een andere handset (dan de originele) de besturing op 1 beweegbaar stick te laten functioneren ipv 2? En het liefst de linker? En gaat dit dan ten koste van de wendbaarheid?

Dus boven = voor, onder = achter, links = links & rechts = rechts. Wat nu bij een Catamaran het geval is is dat je 2 beweegbare sticks moet bewegen, de linker stuurt de linkermotor aan en de rechter stuurt de rechtermotor aan.

Zo ja, welke handset zou hier geschikt voor zijn? Liefst een 2,4 Ghz (schijnen toch beter te zijn?) en een digitale. Tot een prijsklasse van 200 euro.


Ik weet het niet. Maar wat jij bedoeld noemt een "V-mixer". Ik heb dit namelijk op mijn Big Dropper. Zeer handig.
Kan je met 1 hand de spoel tegenhouden en met de andere hand rustig rond varen.

Ik vind dat er niets ten koste gaat van de wendbaarheid, het is zelfs wendbaarder vind ik persoonlijk!
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

01-06-2010 23:35

De V mixers zitten op zo goed als alle digitale zenders Mourad.
Ik zou voor een Futaba gaan, degelijk, goed en betaalbaar.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

02-06-2010 08:30

Mourad,

Ben zelf in het bezit van de Carpcatcher IV en heb de orginele zenderset ook vervangen door een digitale versie, namelijk de 2,4 Ghz van Spektrum DX5i. (Scheelt ook weer een antenne).

Hiermee heb ik het "sturen" & "varen" nu ook op een stick zitten, waardoor ik een hand vrij heb om de spoel tegen te houden.

Weet niet hoe de Anatec er van binnen uit ziet, maar bij de Carpcatcher is dit allemaal goed zelf aan te passen, kwestie van de servo's op de juiste positie van de ontvanger plaatsen!

Verder is het ook leerzaam om rond te neuzen op het forum van http://www.modelbouwforum.nl mocht je zelf aan de slag gaan.

Succes ermee,

Erik
Never argue with an idiot. He'll only bring you down to his level, and beat you with experience
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

02-06-2010 12:41

Mourad wil graag twee motoren aandrijven met 1 stuurknuppelfunctie.
Dit gaat d.m.v de zogenaamde V mixerstand.
1 motor met een roer kun je heel eenvoudig op dezelfde knuppel zetten. Bijv. Kanaal 1 en 2 of 3 met 4.
Twee motoren met twee regelaars op 1 knuppelfunctie doe je met die V mixer.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

02-06-2010 13:30

Cor,

Dat was mij ook duidelijk ( en is mijn geval ook niet van toepassing) maar volgens mij is het met een Spektrum Dx5i ook mogelijk een V-mixer aan te sturen.
Never argue with an idiot. He'll only bring you down to his level, and beat you with experience
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

02-06-2010 14:24

Klopt Erik, maar ik dacht dat je twee dingetjes door elkaar haalde :D

Alleen is een spectrum iets minder sterk. Een futaba ( volgens mij zelfs familie van de Spectrum) heeft gewoon meer power als het op afstand aankomt.
Op de meeste zenders zit wel een instelling voor de V mixer.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-06-2010 19:05

Is die V mixer een apart onderdeel? Verschilt dit onderdeel ook per handset? Of kan iedere V mixer op iedere handset?

En mij werd Futaba geadviseerd, welk type is hiervoor het meest geschikt? Waar zou ik die kunnen kopen en hoe duur zijn ze?
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

02-06-2010 19:33

Ik heb zelf nooit v mixers gebruikt. De mixer zelf zit in de boot ( apart onderdeel) en de instellingen kun je doen op bijna iedere handzender. Je kunt voor Graupner, Spectrum, Yamara, multiplex maar ook Futaba gaan. Vooral de 2.4 ghz is erg goed te noemen op dit moment.
Botenbouwers, modelbouwzaken, conrad enz. enz. Hebben vaak wel de meeste onderdelen.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Plaats reactie