hulp gezocht bij zoektocht naar nieuwe hengels


Plaats reactie
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

26-05-2010 12:22

Hallo,

Ik ben opzoek naar nieuwe karper hengels en zou mij graag laten adviseren door jullie,
Ik vis zelf regelmatig in de vijvers en plassen in de buurt van Apeldoorn maar ga ook graag (lees 1 - 2x per jaar) naar frankrijk om op een betaalwater te vissen.
Nu wil ik 3 mooie hengels die goed combineren met mijn Shimano baitrunner Aero GTE-C 10000 serie molens.
Ik vis zowel op afstand (uitvaren met baitboat) als kort onder de kant.

Bij de lokale hengelsport winkels raden ze mij de volgende hengels aan:

Nash Hooligan 2,75Lbs (3 voor 175 euro)
Fox Warrior Z 2,75lbs (99 euro p/s)
Fox Euro Warrior 2,75Lbs (139,99 euro p/s)
Skarp SK5 2,5 Lbs (129 euro p/s)

Welke van deze hengels zouden goed zijn in mijn situatie?
En welke testcurve is het beste (kan 2,5Lbs? of liever 2,75?)

Hoop dat jullie mij van een goed advies kunnen voorzien

Gr.

Berry
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

26-05-2010 13:49

Ik zou zkr voor de fox euro warrior gaar egt een fijne hengel en als je goed zoekt heb je er 3 voor 300 euro ken je jaren mee vooruit
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

26-05-2010 14:51

Zoek je echte hengels of carbonpoken met 5 ogen die alleen in de top buigen?
Ik kan niet in je portemonee kijken, maar ga naar een hengelbouwer. Ik kan je Ton Temming aanbevelen. Ik heb meerdere soorten hengels van hem o.a.hengels van meer als 25 jaar oud, carbon-kevlar. Zitten 7 laklagen op, kurken handvat + fuji ogen + mooie rvs details. De blank buigt tot in het handvat en is toch stug bij 2,25 lb testcurve.Hij maakt ze helaas niet meer en ik bven al jaren op zoek naar een 3e exemplaar. In 1983 speelde het 3 hengel gebeuren nl niet. Heb ook een paar 2,5 lb van IMX carbon. Volgens zijn zeggen is Nederland daar nog niet aan toe. Super soepele stokken met ruggegraat i het onderste deel en grote demping door een doorgaande buiging, wat bijdraagt tot een rustige dril en geen uitscheuren van de haak als je een vis onder je top drilt bv op een meer uit de boot. Totaal andere hengel dus. Zo heeft hij voor elk type visser een hengel. Zijn wel aan de prijs, maar je hebt er je verdere leven wat aan.
Ton Temming zit in Utrecht. Momenteel is de Gladiator een tophengel. Laat je eens adviseren, neem gerust een middag vrij want hij heeft de tijd voor je.
Als je de kosten van de aanschaf afzet tegen het jarenlange plezier ben je m.i. goedkoper uit. Tevens altijd een goede service achteraf bv hengels nalopen en handvat weer vullen en schuren.
Veel succes!

Arend
Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

26-05-2010 15:10

Berry,

Kan het verhaal van Arend alleen maar beamen!

Ben een aantal jaren geleden ook opzoek gegaan naar nieuwe hengels, in eerste instantie ook naar fabriekshengels. Via via ben ik toen in contact gekomen met Dick Willemsen van Rod Visions en na veel
mail verkeer toch maar een afspraak gemaakt om me verder te laten informeren op het gebied van hengels.
Uiteindelijk een jaar langer gespaard en hand(af)gebouwde hengel van Dick aangeschaft.

Aangezien Dick met zijn bedrijf in Klarenbeek zit, is het voor jou kort bij huis. En ik weet bijna zeker dat je altijd welkom bent met vragen op het gebied van hengels.

Succes ermee,
Erik
Never argue with an idiot. He'll only bring you down to his level, and beat you with experience
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

26-05-2010 16:22

Heren,

Bedankt voor jullie reactie, maar ik wil max. 140 euro per stok uitgeven,
denk niet dat de door jullie beschreven hengels hieronder vallen of wel?

Ik vind het ook leuk als de hengels een btje actie geven, en dat het niet een bezemsteel is waarmee je ze naar binnen takelt. Maar het moet ook niet zo zijn dat ik mijn hart vast moet houden als ik een franse 30er eraan heb zitten.

Wat raden jullie me dan aan?

Gr.

Berry
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-05-2010 16:45

zou gewoon eens naar een winkel gaan waar ze div hengels op vooraad hebben.
Geef aan waar je het voor wil gebruiken.
Geef aan wat je budget is.
Kun je de hengels ook nog een een goede blik geven < en voelen.
groeten uit
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

26-05-2010 17:27

Ik ben dus al bij een winkel geweest en die hadden bovenstaande hengels liggen,
alleen kan ik zo geen keus maken, uiterlijk doet mij niet zoveel, ik wil gewoon een goede stok met leuke actie.

Wat is het verschil tussen 2,5 en 2,75Lbs, en is het verstandig om naar 2,5 Lbs te gaan wanneer ik ook op frankrijk vis?

Gr.
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

26-05-2010 17:56

ik zou voor die skarps gaan
ga ze misschien ook halen
pracht van een stok
met een super mooie parabolische actie en voor dat geld kun je het ook niet laten
btw. ff google maar op internet staat hij voor 110 p/s nieuw
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

26-05-2010 19:06

Maar is voor mijn visserij 2,75 of 2,5 aan te raden?

Gr.
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

26-05-2010 20:14

ik zou 2.5 doen
je werpt er toch geen grote afstanden mee ofwel??
en 2.5 kan ook goed gooien hoor
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

27-05-2010 11:34

Nee ik werp op dit moment (nog) geen grote afstanden,
Ik heb op internet 2, 2e hands (lees 2 maanden oud, 1x mee gevist) 2,75Lbs euro warriors gezien voor 150 euro,
en zit nu te twijfelen tussen deze 2 + een nieuwe euro warrior erbij te kopen.
Of 3x een nieuwe Skarp SK5 (2,5Lbs).

Scheelt me wel 75 euro wanneer ik voor de euro warriors kies,

Maar de Skarps trekken me meer omdat het 2,5Lbs hengels zijn(denk dat ik dan meer sport heb aan ook kleinere vissen en er toch ook grote (lees 30+ kan drillen)), en ik dan alles nieuw heb, Of zie ik dat verkeerd?

Wat is verstandig?

Grtz
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

27-05-2010 15:37

Als je op een water zit waar je 30+ vissen vangt, zit er ook echt wel een 40-er op. Daarnaast vis je ook op afstand en kom je geheid een keer op een water waar je door omstandigheden misschien geen voerboot kan gebruiken en je zal moeten werpen.
Al met al denk ik dat je met een 2.75 ponds beter zit. Nu is niet elke 2.75 hetzelfde (ik heb zelf 3 ponds harrisons en die actie neigt meer naar een 2.75) maar over het algemee is een 2.75 vrij allround. Zeker als je straks op een water komt waar echt grote vissen zitten, dan kom je met de 2.75 ponds beter uit de verf denk ik.
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

27-05-2010 16:01

Zeker als je straks op een water komt waar echt grote vissen zitten, dan kom je met de 2.75 ponds beter uit de verf denk ik.


Je wil niet weten hoeveel 25 en 30kg+ vissen er met een 2,5 lbs stok gevangen worden..
En de "zwaarte" van je hengel is eigenlijk pas echt van belang als je gaat gooien (met aanzienlijke loodgewichten).., juist bij gebruik van een voerboot, kun je een lichtere hengel nemen.

Mooi gaan voor iets wat je zelf lekker vindt is mijn advies, een hengel kan een ander je niet aanraden!

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

27-05-2010 17:06

ik zou toch voor nieuw gaan
anders als ze breken ben je je geld kwijt (snap je ?)
hoeveel meter zou je denk je willen overbruggen
heb nu daiwa's met daar boven een ron thompson wizard 2.75lbs en ik werp er toch een goede 100m mee (denk ik)
dus met zo'n euro warior zekers 140m+ (denk ik)
conclusie: zou voor 2.50 gaan kun je ook ver mee gooien (het ligt volgens mij meer aan techniek en kracht dan aan die paar lbs van je hengel :wink:
correct me if i am wrong..
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

27-05-2010 17:11

Rekening houdend met vijvers/plasjes- 30ers mss 40ers en wier,ga je niet redden met een 2.5 lb hengel.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

27-05-2010 20:45

Zoals Leen al aangeeft, vijvers en plassen met grotere vissen en wier zul je eerder een zwaardere hengelvariant nodig hebben, Ik vis zelf ook met een 2.75LB, vroeger altijd met die heerlijke 2LB dam carpfighter jammie 8).
Ik merk zelf bij het obstakelvissen dat ik alle beetjes ruggengraat uit de 2.75LB nodig heb, zo ook in Frankrijk in het bootje met een dertiger die 3 wierbedden verderop zat :oops:. Mijn Broertje vist met 2.25LB, als die een grotere vis er aan krijgt die richting een rietkraag wil dan gaat de hengel tot in het handvat en houd je niks meer over om de karper nog te keren. Vandaar dat ikzelf bij de aanshaf van nieuwe hengels nooit met een 'lichtere' hengel als die ik nu gebruik kan gaan vissen. Wel moet gezegd worden dat die 2ponds hengel wel zooo heerlijk was om mee te vissen (toen werd ie gestolen), Echter voor het obstakelvissen zou hij me meer ellende dan vreugde brengen.

Ik zit zelf ook te kijken voor een setje nieuwe hengels en wel voor de sk5 van Skarp. Deze is ook in 2.5 en 2.75 LB verkrijgbaar. Ben benieuwd naar de actie van deze hengels, volgens de specificaties worden ze bestempeld als parabolisch qua actie en ze bezitten 7 ipv 6 ogen. In ieder geval wil ik de hengel eens eerst in de hand houden. Ik ken maten van me die vissen met nash hooliguns en shimano alivio's , op die hengels staat ook 2.75LB, maar ik vind het zelf ongelofelijke zwabberstokken, waarschijnlijk had die oude 2ponder van me een strakkere actie. Wil hier overigens niemand mee beledigen maar ik heb met deze hengels geworpen en ik was echt van mening dat ik een barbeelhengel vasthad. hiermee wil ik ook zeggen dat iedere hengel een andere actie bezit en dat de verschillen tussen de ene hengel en een andere met dezelfde tescurve nogal groot kan zijn.
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

27-05-2010 21:08

leen goudappel schreef:Rekening houdend met vijvers/plasjes- 30ers mss 40ers en wier,ga je niet redden met een 2.5 lb hengel.


Hoezo niet? Want op een 1.75lb boron grafiet stok van 4 meter stuur ik ze beter weg bij plante lelies en wier dan met een 2.75lb stok. ken er meer power op zette dan op een 2.75lb stok.
geel he
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-05-2010 03:39

Okeej dat is jou mening

Is zat keren gebeurd dat een hengel het begeeft onder het gwicht van de karper en een bos wier die net zo zwaar weegt als een karper van 40 pond. Zijn niet voor niets verschillende soorten hengels en verschillende prijsklasse. Soms lukt het maar een hengel heeft ook zo zijn grenzen,en word zwakker dusjah als de hengel explodeerd

Koop dan geen hengel van onder de 100 euro,dat is zoeken naar problemen in die situatie's.


''boron grafiet stok van 4 meter '' Alsof iedereen er mee vist.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

28-05-2010 08:50

Heren,

Bedankt voor jullie adviezen ik ben uiteindelijk toch maar voor 2,5Lbs stokken gegaan en wel de SK1 van Skarp,
Vind deze persoonlijk mooier dan de SK5 en volgens de verkoper is het op het 2e oog na precies dezelfde hengel.
Hij vertelde er ook bij dat dat 2e oog volgens hem problemen kon geven bij grote molens (wat ik zelf een btje vreemd vond maar ok),

Gr.

Berry
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

28-05-2010 11:46

Heel veel plezier met je nieuwe stokken kerel, maar dat zal zeker goed komen!

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

28-05-2010 12:45

Sjors,

Ik weet het niet hoor maar jij praat in je bericht over 30kg + vissen. Dan hebben we het dus over 60 ponders. Hoeveel er wel niet gevangen worden op een 2.5 ponds hengel. Ik durf wel met zekerheid te zeggen dat er meer 60 ponders zouden worden verspeeld als gevangen indien er wordt gevist met een 2.5 ponds hengel.

Gelukkig zijn de meeste mensen zo verstandig om die strijd met dat materiaal niet aan te gaan. Mocht je tegen obstakels of in dicht wier vissen kan je een dergelijke vis echt niet afdoende blocken met een 2.5 ponds stok. Een 2.5 ponds hengel is gewoon niet geschikt voor vissen met een gewicht van 60 pond, hoe je het ook wendt of keert.
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

28-05-2010 16:26

leen goudappel schreef:Okeej dat is jou mening

Is zat keren gebeurd dat een hengel het begeeft onder het gwicht van de karper en een bos wier die net zo zwaar weegt als een karper van 40 pond. Zijn niet voor niets verschillende soorten hengels en verschillende prijsklasse. Soms lukt het maar een hengel heeft ook zo zijn grenzen,en word zwakker dusjah als de hengel explodeerd

Koop dan geen hengel van onder de 100 euro,dat is zoeken naar problemen in die situatie's.


''boron grafiet stok van 4 meter '' Alsof iedereen er mee vist.

Zat keren gebeurd? lekkere hengels heb je dan.
geel he
koen schellinkhout
Berichten: 74
Lid geworden op: 18-05-2010 12:12

24-07-2010 11:59

Jeroen Visser schreef:Als je op een water zit waar je 30+ vissen vangt, zit er ook echt wel een 40-er op. Daarnaast vis je ook op afstand en kom je geheid een keer op een water waar je door omstandigheden misschien geen voerboot kan gebruiken en je zal moeten werpen.
Al met al denk ik dat je met een 2.75 ponds beter zit. Nu is niet elke 2.75 hetzelfde (ik heb zelf 3 ponds harrisons en die actie neigt meer naar een 2.75) maar over het algemee is een 2.75 vrij allround. Zeker als je straks op een water komt waar echt grote vissen zitten, dan kom je met de 2.75 ponds beter uit de verf denk ik.


jeroen ik snap jou beredenering niet!
want dan kun je ook weer zeggen : als je op een water vist waar 40+ vissen zwemmen, zit er ook echt wel 50+
en zo blijf je maar doorgaan! :lol:
mvg koen
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

25-07-2010 12:41

Gewoon hengels in de handen houden en voelen is de juiste optie. Nog beter is eerst met de hengel werpen etc. maar dat is alleen mogenlijk als je iemand kent met de betreffende stokken. De ene hengel is zeker de andere niet. Met mn greys 3lb gooi ik namenlijk een stuk verder dan mn chub snoopers 3,5 lb.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Plaats reactie