PB Aligners


wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

17-08-2010 17:41

Er zijn haken waar shrink tube niet voor nodig is, zoals de anti eject/ kurv haken, die haken al 'goed' in zonder shrink tube.

Maar er is ook een model op de markt genaamd Benthook, alleen is er bij het gebruik van deze haak een vergrote kans tot uitscheuren vd bek en het achter laten van wonden. Vandaar dat shrink tube wordt gebruikt om de benthook vorm te krijgen zonder de nadelen hiervan....

Benthook:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

17-08-2010 18:05

Die haak heeft meer iets weg van een Nymphhook, deze afbeelding geeft een beter idee van de orginele benthook:

Afbeelding

Gr.
©
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2010 20:22

Sorry Wouter,

Dat is het model dat Carp-R-Us introduceerde als long shank nailer. Een goede haak mits met verstand gebruikt. En inderdaad hoeft deze haak geen line-aligner. Maar het is niet de bent hook uit de boekjes waar al die verhalen over begonnen zijn. Heeft er qua model wel iets mee gemeen (zie Lesley). Overigens gebruik ik de long shank nailer al jaren zonder problemen en inspecteer ik de bekken grondig. Er is mij nooit iets opgevallen, afgezien van een hoog percentage netjes in de onderlip gehaakte vissen en de stevige houvast. Wel de weerhaak plat knijpen en ik gebruik maatje 6 of kleiner.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

17-08-2010 20:45

Beste Hendrik,
het is mogelijk om de haak een grotere ronding te geven (zie de vorige posts) richting longshank nailer of benthook. Voordeel is dat de haken snel en agresief draaien, nadeel is dat door de langere steel er bij verkeerd gebruik sneller uitgescheurde bekken komen, de haak te diep prikt en de steel als hefboom tegen je gaat werken.
Vandaar de lineagliner. Een langere, iets naar binnen gebogen steel maar dan van soepel kunststof (tube, shrink tube, agliner of snagger). Nu profiteer je van de langere steel qua inhaking maar met de dril is deze steel soepel zodat hij niet tegen je werkt.
Voor veel vissers zelf gemaakt, de laatste 4 jaar ook als een product te verkrijgen door verschillende merken bedacht/gecopieerd.
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2010 21:09

Bij welk verkeerd gebruik Edwin?

Over hefboomwerking leert een eenvoudig sommetje dat een steel die 1,5 x langer is ca. 50% meer hefboom geeft. Nu heb ik de steel van de longshank nailer nagemeten en die is doorgaans minder dan 1,5x een kortstelige haak van dezelfde maat (= 6, maatje groter of kleiner ten opzichte van de nailer en je hebt weer een ander verhaal). Alle haken hebben hefboomwerking. Bij een kracht van 2 kg voor een zeer kortstelige haak is dat dus hooguit 3 kg voor een nailer. Nu denk ik dat de ruis bij vissen zo groot is, dat dit niet echt significant is. Afgezien dat de grootste slopers het meeste kwaad kunnen met van alles en nog wat.

Prikken achterin is te beïnvloeden door rigconstructie, maar ook scherpte van de haak. Ik heb ook sporen achterin getrokken zien worden door zeer scherpe kortstelige haken. Ik ben om deze reden gestopt met de kortstelige Owner haken met de bekende snijdende punt welke ik met line-aligner gebruikte. Terecht of onterecht. Geen idee, een kortere rig had wellicht ook geholpen. Maar ik prefereerde uiteindelijk een haak met een normalere punt boven de Owner en geen kortere rig.

Boodschap is dat je altijd inhaking en bekholte moet inspecteren. Bij gevonden gebreken zul je moeten bedenken welke aanpassingen gemaakt kunnen worden. Maar bij die aanpassingen zijn nogal wat variabelen, waaronder ook de manier van drillen. Ietsje verstandiger de krachten bij de dril aanwenden en je hebt bijvoorbeeld de iets grotere hefboomwerking van een longshank al gecompenseerd. Ik weet dat dit soort details bij de goegemeente verwateren. Maar inzien welke variabelen er zijn is toch de weg naar veilig gebruik van materiaal waarmee je met verkeerd handelen brokken maakt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

17-08-2010 21:43

Beste Kees,
is dit een retorische vraag?
Bij verkeerd gebruik kan zijn:
Te lange onderlijn, te korte hair, te hard drillen, blokken bij obstakels etc etc.
Dit alles zelf te ondervinden omdat dit per situatie veranderd (geef je zelf al aan).
Mooi rekensommetje trouwens. Maar een feit is dat er volgens jouw sommetje toch ? 30%? meer kracht op word uitgeoefend, toch?
Nu zal die 30% in jouw handen (de geoefende visser) worden opgevangen door jouw kwaliteiten, terwijl bij die sloper waar jij het over hebt, die toch al snel alles aan gort trekt, nu NOG eerder en meer schade zal maken.
Als je 10 km per uur rijd is 30% harder maar 3 km, terwijl als je 100 rijd ................
Dus die 30% is weer afhankelijk in welke handen etc.............
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2010 22:01

Ik geef inderdaad al deels zelf antwoord op mijn vraag. Maar ik verwachte wel antwoord.

Nu is 2 kg op afstand voor de meeste al heel wat. Vandaar 2 kg als voorbeeld.

De auto kan dus pak hem beet de standaard 150 km/u in mijn geval. Auto's hebben geen begrenzer en je zult moeten leren rijden. Of eerst maar auto's met de begrenzer op 50 km/u adviseren?

Waar ik op wijs is dat de focus op een enkel aspect is, terwijl er een groot aantal variabelen zijn die maken dat er verkeerd of juist gebruik van in principe goede materialen is.

Nu zal ik iedereen aanraden eerst maar eens te beginnen met een standaard line-aligner rig. Maar dat sluit verkeerd gebruik niet uit. En maakt de mogelijk aan te richten schade niet heel veel minder. Niettemin, niks mis met een line-aligner en kortstelige haak hoor. Maar een longshank is niet per definitie dé bekkensloper, zoals dat soms wordt gesuggereerd.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

17-08-2010 23:55

Ben ik helemaal met je eens, Kees.
Ik heb ook nergens gesteld dat een longshank nailer per definitie een bekkensloper is (ik ben er zelfs verdeler van geweest).
Ook gaf ik al aan dat er vele variabelen zijn en dat het een questie van aanpassen is.
Maar ook dat je door een lineagliner een extra voordeel creert zoals een longshank nailer of benthook, maar door de zachtere kunststof minder last heb van een eventuele (negatieve) hefboom.

mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-08-2010 07:34

Kees Ouwehand schreef:Bij welk verkeerd gebruik Edwin?

Over hefboomwerking leert een eenvoudig sommetje dat een steel die 1,5 x langer is ca. 50% meer hefboom geeft. Nu heb ik de steel van de longshank nailer nagemeten en die is doorgaans minder dan 1,5x een kortstelige haak van dezelfde maat (= 6, maatje groter of kleiner ten opzichte van de nailer en je hebt weer een ander verhaal). Alle haken hebben hefboomwerking. Bij een kracht van 2 kg voor een zeer kortstelige haak is dat dus hooguit 3 kg voor een nailer. Nu denk ik dat de ruis bij vissen zo groot is, dat dit niet echt significant is. Afgezien dat de grootste slopers het meeste kwaad kunnen met van alles en nog wat.

Groet, Kees


Kees

IS is niet alleen de hefboom werking die dit soort haken in sommige situatie laten snijden. Door de langere steel staat de haakpunt ook meer in het verlengde van de trekkracht dit in tegenstelling tot kortstelige haken die bijna met een hoek van 45graden in het vlees zitten. Een en ander is simpel te verminderen door de punt van een long shank iets te zetten met een tangetje

groeten martijn
K. van den Herik

18-08-2010 08:09

Met een aligner, dus ook die van PB, is het niet nodig met allerlei fratsbochten in de haak te vissen.

Dacht toch echt dat de sloopverhalen kwamen over de piggyback haken van patridge, ingepakt door Helen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-08-2010 09:24

Klaas

ook een kortstelige haak heeft in gezette toestand meer grip, de aligner is om de plaats van prikken te beinvloeden, het zetten is om eenmaal gehaakt de grip te vergroten, maar dat had je wel begrepen denk ik
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

18-08-2010 09:56

Waarmee precies wordt bedoeld Martijn, punt naar binnen / buiten ... ?.

.... Een en ander is simpel te verminderen door de punt van een long shank iets te zetten met een tangetje
K. van den Herik

18-08-2010 10:27

Dat meer grip ben ik het niet zo maar mee eens Martijn.

Ik zal het proberen uit te leggen, voordoen is gemakkelijker...

De kracht van de hengel komt via de lijn in eerste instantie op het oog/steel van de haak. Dat lijkt me duidelijk he?

Wij trekken vanaf boven min of meer toch?

Door deze kracht dwing je de haakpunt door het vlees weer terug.

Je doet in mijn ogen extra je best om de haak uit het vlees te trekken.

Mijn bent hook verleden was uitsluitend en alleen om de haak sneller te laten draaien. In sommige gevallen om de vis nog te kunnen haken in het laatste overgebleven flintertje vlees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2010 10:38

Weet ik Edwin. Die discussie leeft kennelijk en komt momenteel op in meerder topics. Ik reageer hier maar even, aansluitend op jouw bericht. Kon dat ook elders doen. Maar ja...

Ik heb gewoon goede ervaringen met sommige longshanks, waaronder de nailer.

De nailer vind ik een van de veiligste haken, maar met een mits. Die mits is het dichtknijpen van de weerhaak en dat hij ingezet wordt op open water waar normaal gedrild wordt. Normaal betekent: niet blokken bij opstakels, lijn met wat rek en een hengel die nog buigen wil. Ik vind het extrapoleren van de oorspronkelijke bent hook naar haken als de nailer onjuist. De meeste tegenwoordige karpervissers hebben nog nooit een bent hook gezien en vertalen de haak uit de boekjes naar moderne haken die nadelen van de bent hook wegnemen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-08-2010 11:19

Klaas

ik snap wat je bedoeld. Echter zeker met vast lood systemen zorgt het lood ervoor dat, behalve voor de kant,de kracht niet van boven komt. Daarnaast zorgt in mijn ogen een zijwaarts gezette punt ook in de door jou geschetste situatie ervoor dat ie zeg maar overdwars wil komen te staan ten opzichte van de lijn die getrokken word
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-08-2010 11:29

Klaas

ik snap wat je bedoeld. Echter zeker met vast lood systemen zorgt het lood ervoor dat, behalve voor de kant,de kracht niet van boven komt. Daarnaast zorgt in mijn ogen een zijwaarts gezette punt ook in de door jou geschetste situatie ervoor dat ie zeg maar overdwars wil komen te staan ten opzichte van de lijn die getrokken word
K. van den Herik

18-08-2010 12:19

Martijn,

Van 3en 1. Ging om bent hook en niet om een gezette punt.

Hogere wiskunde.

Je hebt inmiddels de proef gedaan met de kracht die je met je hengel daadwerkelijk op de haak zet? :roll:

Situatie 1

langere uitstaande lijn dan 10 meter. Kracht 2 kilo, dus jou ons of 2 loodgewicht is verwaarloosbaar

Situatie 2

10 meter en minder

tot 4 kilo mogelijk en wel bijna recht om hoog. Je wilt imer de vis van de bodem richting oppervlakte.

Loodgewicht verwaarloosbaar


Er is maar 1 remedie: probeer maar op een stuk spek oid. Je zal schrikken...

Vroeger kreeg je huiswerk bij de KSN , Studie hahahahahaha
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-08-2010 14:28

Wiskunde ben ik goed in. Op een forum is soms moeilijk uit te leggen watvje bedoeld. Echter 2 kilo spanning op de lijn zecht niks over wat je lood doet, immers die druk staat er haaks op rek van de lijn is dan mede bepalend.
Los daarvan blijft een gezette punt meet overwars door jou spekje heen gaan... Laten we er maar geen kat aan binden
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 18-08-2010 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

18-08-2010 14:35

Zeg ik. Bent hook... en ik kom nergens een gezette punt tegen.

Zojuist geprobeert: het lood doet weinig of niets bijzonders. De kracht blijft omhoog. Op het droge heb je wel zijdelingsekrachten door het lood, nmaar dan nog blijft het lood boven de vis. Ok op verre afstand trek je in het verlengde of opzij, maar dan nog doet het lood zeer beperkt mee.

AKA eerst gewoon proberen en daarna kunstjes
K. van den Herik

01-09-2010 17:10

Wil terug komen op Jaap, die vertelt dat de la niet goed vast zit en los komt. Het loskomen krijg ik niet voor elkaar, sorry. Wel kan het spul draaien. Als ik mijn montage in mijn BigDropper leg, gaat dat onderlangs zeg maar. Als je dan niet oplet kan het soms misschien voorkomen, dat de la op de steel een slag draait.

MVG

Verder kan ik er geen nadelen van vinden.

MVG

Klaas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-09-2010 21:39

druppie seconden lijm en klaar :D
K. van den Herik

02-09-2010 07:16

klopt Martijn,
Helaas is er dan geen hergebruik meer mogelijk en wordt het voor mij een te dure hobby en neem ik liever de krimpkous en in nood een kant en klare aligner
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-09-2010 12:45

Bah hebbie alweet gelijk ;)
Gebruikersavatar
Eric Jacobsson
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-12-2010 11:36
Contacteer:

28-02-2011 11:47

Hallo,

Ik gebruik zelf de fox arma point maatje 8. Hierbij de alginers short shank kan dit of schermt het dan de punt teveel af.
Onderlijntjes zijn zown 14/15 cm.

Gr eric
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-02-2011 11:59

Give it a shot ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm