Gevlochten lijn icm leadcore


Plaats reactie
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

09-03-2010 07:18

Beste karpercollega's,

Hoe gebruiken jullie gevlochten lijn icm leadcore?
Vroeg me af of je dan beter nog een stuk nylon voorslag ertussen kan gebruiken. Om wat demping te verkrijgen. Nadeel is wel dat je dan weer 2 knopen krijgt.. of kiezen jullie toch gewoon voor minder demping en de leadcore direct op de gevlochten lijn knopen en dan maar rustig drillen.
Ben benieuwd wat de meesten doen.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

09-03-2010 08:09

Ik doe het al jaren zo, wel met enige uitzonderingen.
Ik gebruik de lus op lus verbinding. wartels gebruik ik niet meer op mijn hoofdlijn.
Rustig drillen en safe vissen is wel een vereiste.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

09-03-2010 09:49

Hoi Cor,

Wat gebruik je al jaren zo, met of toch zonder nylon ertussen?
Gebruikersavatar
Dennis Mijnster
Berichten: 36
Lid geworden op: 22-02-2010 20:47

09-03-2010 10:29

Met nylon voorslag is mijn keuze.
Klinkt gek mischien maar vis dan wel zo zwaar mogelijk om lijnbreuk te voorkomen.

En met de huidige inzichten vis ik deze combinatie tegenwoordig liever met een helicopter systeem.
PB heli chod systeem oa is iets vriendelijker voor de vis bij lijnbreuk.
Dennis.
------------------------------------------------------------------
Veel mensen zijn niet slim genoeg om hun eigen domheid te bevatten.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

09-03-2010 12:03

Hoi Dennis,

Dus jij gebruikt dus gevlochten - Nylon - leadcore of enkel nylon met Leadcore.
Antwoorden blijven nogmaals wat onduidelijk voor me..
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

09-03-2010 12:11

Ik gebruik meestal geen nylon ertussen Eumir.
Ik vis nu een jaar of 7 met gevlochten lijn en ben toen na een paar maanden al overgestapt naar het vissen zonder voorslag o.i.d.
In sommige situaties gebruik ik wel een voorslag maar dat doe ik niet om te dempen.

Probeer gewoon zelf het verschil te vinden tussen wel of niet en stem daar je eigen voorkeur op af.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Dennis Mijnster
Berichten: 36
Lid geworden op: 22-02-2010 20:47

09-03-2010 13:56

Eumir, idd,gevlochten hoofdlijn nylon voorslag en vaak nog leadcore ipv tubing.
Waarom?
Bij gebruik van zwaardere hengels icm kleine haakjes is het in het verleden wel eens verkeerd gegaan zonder extra nylon voorslag.
De nylon heeft voor mij een dubbele functie, extra beveiliging door schuurvastheid en als shock leader.

Wel eens 140 gr volgas gegooit met alleen 20/00 gevlochten :oops: 8) :wink: dat doet zeer aan je vinger dus..

Vandaar dat al snel gekozen werd voor een nylon shockleader van 15lbs
Dit bleek niet sterk genoeg en werd al snel 20lbs amnesia
Salagou leerde mij dat ook dat niet genoeg was en nu gebruik ik eigenlijk overal 45lbs Shield van PB.

Nadeel is dat een verspeelde vis met deze lijnen en icm een onderlijn van 25/35lbs gewoonweg kansloos is.
Vandaar de keuze om visvriendelijker te denken en een systeem te kiezen waar de vis alleen met de onderlijn blijft zitten {tenminste dat proberen we}.

Niet veilige systemen aan zwaar materiaal zal veelal er voor zorgen dat de vis of een uitgescheurde bek krijgt of in het slechtste geval een langzame pijnlijke dood te wachten staat.

Pffff Gelukkig is lijnbreuk mij de afgelopen jaren maar zelden gebeurd en als het gebeurde was het door vastlopend lood/haak bij het binnen draaien..
Dennis.
------------------------------------------------------------------
Veel mensen zijn niet slim genoeg om hun eigen domheid te bevatten.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

09-03-2010 14:12

De shield gebruik ikzelf als normale voorslag wel eens, alleen die Shield is niet echt rekbaar naar mijn mening. Tenminste, dus die helpt niet bij het dempen (shockleader) mijns inziens. Of je mot wat anders bedoelen met shockleader.

Bedankt in iedergeval voor jullie uitleg. Is me duidelijk hoe jullie het gebruiken. nadeel icm shield of andere nylon is dat je met 2 knopen zit..Ik wacht nog wat gebruikerservaringen \tips af en dan ga ik eens zelf wat testen.
Plaats reactie