Gevlochten


Plaats reactie
Mika Leber
Berichten: 103
Lid geworden op: 24-05-2007 16:05

05-03-2010 11:56

Zat net even te kijken bij een ander topic over lijnen, en daar zei iemand dat nylon achterhaald is.
Nou is mijn vraag, welke zijn het beste en wat is het verschil tussen diversen merken.
Weet wel dat je de lb dikte van je molen moet aanhouden, wegens breuk van je slip platen. En hoe kan je dit het beste vissen leadcore, voorslag nylon of direct. Laat het maar horen.

gr Mika
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

06-03-2010 08:15

Breuk van je slipplaten, wat is dat nou weer voor gelul.
Vis soms met 45/00 nylon. Dat is zeevisshit, je slipplaten zouden dan dus moeten breken...
En wat ik vind is dat nylon zeker niet achterhaald is maar er wel een lijn bijgekomen is die een groot voordeel heeft (gevlochten)
Ik vis zelf met beide zowel monofilament en gevlochten.
Nylon voor de visserij die nogal precies komt, helder water waar lijn snel waarneembaar is want eerlijk is eerlijk onder water ziet het er niet echt sexy uit zo'n gevlochten lijn. Mist de afstand niet te groot word dan sowieso gevlochten En als ik op een kanaal vis met veel stenen en mossels gaat er ook nylon op maar dan wel DIK 45/00 ofzo. Puur voor schuurbestendigheid (sooo mooi scrabble woord man tering!!!)
Maar veel gebruik ik een combinatie, een gevlochten hoofdlijn met een meter of 10 zachte nylon lijn om de klappen op te vangen. Voorslag is dan iets van 38/00 ofzo.
Heb suffix soft leadershit erop zitten en ik moet zeggen dat dit spul me echt prima bevald.
Mooie transparante kleur en redelijk wat rek.

Maar wat ik ook meteen gedaan heb is andere hengels gekocht toen. 3 x 2 en een kwart pondertjes.
Want ik heb nu gewoon niet zo snel meer zwaarder nodig en die zachte stokken helpen ook met drillen.
Ik viste normaal met 3 ponds aramlite mk2 welke ook erg soepel zijn maar deze lichte stokjes bevallen me prima mits ik niet met dik wier of bruggen struiken of palen of zo te maken heb. Dan pak ik de 3 lbs voor het eerste blok.

Het is gewoon eigenlijk het afstemmen van je materiaal op de heersende omstandigheden.
Het vist lekkerder en scherper als je dat gaat inzien.

Maar goed dit is puur persoonlijk
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
K. van den Herik

06-03-2010 08:27

een puur geval van de klepel maar geen idee hebben van de klop Jeroen.


Zeker de oudere vislijnen krompen iets als ze droogden. Dit betekent das wanneer je een lijn super strak opspoelt en dan zeker in situaties waar op extreem lange afstanden werd gevist, de hele spoel kon breken.


een krat biet als ie de sliplaten kan aanwijzen zonder te kijken en hij het materiaal van de sliplaten kan ebnoemen...
Mika Leber
Berichten: 103
Lid geworden op: 24-05-2007 16:05

06-03-2010 08:37

Wat ik bedoel is dat sommige de dikte van nylon bv 0.45 dan ook gevlochten nemen van 0.45mm. Dit lijkt mij dan niet al te best voor je slip, doordat je dan je slip een stuk zwaarder instelt. Het gene wat ze mij vertelden bij Penn was dat je de lb van beide moet aanhouden. dit dus ivm je slipplaten.

gr Mika
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2010 10:01

Het materiaal van de slip zal zeker een bepaalde veerkracht hebben die veranderd bij overbelasting. Maar stel je de slip bij een dikkere (sterkere) lijn dan af op de treksterkte van de lijn? De reden dat je een dikkere lijn inzet is namelijk niet de grotere treksterkte maar de grotere buffer tegen beschadigingen (insnijding e.d.). Als je de slip op de treksterkte afstelt haal je dat voordeel weg.

Kortom, bij een dikkere lijn is het niet de bedoeling je slip veel zwaarder af te stellen. Klein misverstand dus.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-03-2010 10:06

De slip afstellen is in mijn ogen toch iets meer afhankelijk van de hengel dan van de molen. De molen kan ettelijke ponden aan maar jouw hengel een stuk minder. Obstakel vissen is dan ook voor mij de volgende instellingen:

Spoel lijn op je molen met een goede breeksterkte.
Zet je hengel in elkaar en knoop je lijntje ergens vast.
De slip doe je zo zwaar als je hengel redelijkerwijs kan hebben, dit test je door de hengel krom te trekken en de slip steeds zwaarder af te stellen. Hierdoor blok jij de vis op zijn zwaarst, zonder risico je hengel te breken, en laat jij je hengel de klappen nog opvangen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Mika Leber
Berichten: 103
Lid geworden op: 24-05-2007 16:05

06-03-2010 10:29

Jongens bedankt, vis zelf altijd redelijk licht met de slip duurt wat langer maar kom er ook wel.
Maar wat is nou een een goede lijn, moet ik ook op de kleur letten.
Er zijn namelijk een aantal merken en die verschillen nogal wat in trekkracht,
PB gator is wel redelijk, maar Spiderwire stealth moet ook goed zijn.

gr Mika
K. van den Herik

06-03-2010 11:40

je kan niet harder trekken dan het lipje,

Tegenwoordig trek ik het hek omver als ik mijn slip afstel op de JS* manier



*Jan Schreiner schreef de volgende methode van slipafstelling voor:

men bindt de lijn aan een hek van een weiland. Loopt een paar meter achteruit en trekt zolang dat de lijn bijna breekt. Op dat moment moet de slip gaan lopen. Daarna mag je er de hele dag niet meer aanzitten. ( was niet zijn enige misser trouwens)
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

07-03-2010 11:15

Godsamme Klaas, wil je vertellen dat dit me nog een krat bier gaat kosten ook...Drinken we hem ook eens een keer samen leeg dan :wink:
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

07-03-2010 11:27

In de tijd van Jan Schreiner moest je sportief vissen met 18/00 en de vis een kans geven.

Nu zou je alleen maar papagaaien vangen.
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-03-2010 11:38

Jan Schreiner raadde die methode van het hek juist af.

Hij adviseerde aan de lijn een metertje voor de spoel te trekken en de slip in werking te laten treden als er voelbaar rek in de lijn kwam. Vergeet niet dat Schreiner vooral schreef over utralicht vissen met een dun lijntje afgestemd op de hengel.

Uit welke koker aan het hek vastbinden kwam, weet ik niet. Maar gelezen bij zowel Kees Ketting en zeker Rini Groothuis.

Overigens weet ik na een paar keer precies de gewenste slip afstelling van mijn molens en is het inderdaad even aan de lijn trekken om de weerstand te voelen. Dat meer in samenhang met de hengel dan met de lijn. Aan het hek trek ik 35/100 nog niet stuk op een kromme hengel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

07-03-2010 11:53

ik heb het uit ruisend riet, 1967 of zo. daar waar karper ook maar een prutvis was

Ik breek elke witvis hengel op 35/100e
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-03-2010 12:30

Onder slipafstelling in de Encyclopedie van de Sportvisserij (1969, derde druk) geeft Jan Schreiner verschillende overwegingen. Enkele citaten in dit verband.

Over het afstellen van een slip zijn de meningen sterk verdeeld; het kan echter nimmer generaliserend worden besproken.


Een slip waarbij rekening moet worden gehouden met het vermogen van de hengel, is echter alleen gebruikelijk bij de visserij met zeer zware lijnen...


In de ogen van toen is dit nu zeker het geval bij dit topic. Het gaat hier over een trekkracht die vele malen het vermogen van de hengel overschrijdt. Dus moet je wel rekening gaan houden met het vermogen van de hengel.

Het verdient bij het afstellen van een slip aanbeveling, ver onder de werkelijke trekkracht van de lijn te blijven., zodat een surplus van kracht blijft bestaan, dat groot genoeg is bijkomstige invloeden op de trekkracht te weerstaan.


Schrijft hier dus zeker niet voor de slip in werking te laten treden vlak voor het breken van de lijn.

Hij gaf altijd eerlijk aan dat het karpervissen zoals in die dagen door Rini Groothuis werd gepromoot niet zijn grote passie was. Hij ving liever kleine schubkarpertjes op een ultralichte hengel in een haventje in de buurt (Purmerend).

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

07-03-2010 14:30

ok ok ok :lol:

Hij ging ook van zijn zwabbers uit natuurlijk hahahaha Verdomme ik kan het boekje niet vinden...

Was hij ook niet die vermogen van de hengel in lijndikte hanteerde?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-03-2010 16:56

Nou, spinhengels hadden (hebben?) een werpgewicht op de gram nauwkeurig in plaats van een range, zoals van 2 tot 15 gram bij "fabriekshengels". Karperhengels heb ik niet zo een idee van, maar zou kunnen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

07-03-2010 17:17

Denk ook dat dat een andere bouwer was.


MVG

Klaas
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-03-2010 17:55

Heb ook nog zo'n mooie okergele Winston.

Gebruik ik tegenwoordig voor het voorntje tikken.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

08-03-2010 07:43

Verplaatst naar Materiaal
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-03-2010 11:53

In ieder geval 'predikte' hij bij al zijn verschillende hengels verschillende lijndiktes (wel per hengel enigszins genuanceerd) aan.
K. van den Herik

08-03-2010 12:28

zie je wel heb ik toch geen korsakof
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

08-03-2010 12:47

Voor de huidige lijnsterkte's zou hij nu strandhengels als karperhengel af bouwen :wink:
Plaats reactie