H-marker


Plaats reactie
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

12-02-2010 21:26

Hoi,

Ik heb al gezocht op dit forum maar als ik marker in tik krijg ik gigantisch veel hits en kon uit de boel tekst even geen antwoord vinden. Het zal vast al wel eens besproken zijn maargoed.

Als ik op een redelijk groot water ga vissen en heb een mooi plateau, riggel, mosselbank of whatever gevonden via een prikstok oid. Ik besluit hier dus een H marker in te leggen. Vervolgens ga ik hier voeren om daarna mijn rigje te droppen....De H marker ligt doormiddel van nylon en een steen/lood netjes op zijn plek. Nu ligt mijn rigje bijwijze van 3 a 4 meter van de marker (steen/lood) onderwater. Een karper besluit mijn aasje te pakken, Nu is de kans toch best groot dat hij in de war raakt met mijn markersysteem? Er dus bijvoorbeeld omheen zwemt...

Hoe voorkom je dat? anders heb je ipv een karper ook nog een markersysteem aan je lijn hangen met alle gevolgen van dien...??

Misschien een domme vraag maar ik vroeg mij af of dit voorkomt? hoe je het kan voorkomen etc..

groet
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

12-02-2010 21:45

marker eruit :lol:
zoek anders eens op ''lijnclip''
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

12-02-2010 21:49

Jeroen van Groen schreef:marker eruit :lol:
zoek anders eens op ''lijnclip''



??? dan moet je na elke run/aasverversing dus weer opnieuw je stek zoeken.....???

het lijnclip idee snap ik wel..maar ik heb het niet over een marker die nog aan een hengel vastzit...
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

12-02-2010 21:53

Hoi,
inplaats van een H-marker een staafmarker plaatsen,probleem opgelost.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

12-02-2010 22:04

1 je heb je marker geplaatst.
2 je rig uitvaren ,gooien vliegen,zwemmen
3 als ie naar je zin ligt een punt op de eigenkant zoeken als markering(steen, stok, je vriendin, o.i.d)
en een markeer of richtpunt aan de overkant van het water.
4 lijn in je lijnclip en met een watervaste stift een kleine markering aanbrengen op de lijn, stuitje knopen van
een mooi opvallend touwtje kan natuurlijk ook.
5 na een aanbeet lijn uitlopen op de kant tot je de markering vind op je lijn....lijn weer in de clip.....lijn opspoelen om weer
in te gooien.
6 bij je markeerpunt op de kant gaan staan en met je markeerpunt aan de overkant leg je em op bijna (95%) de zelfde plek
let wel erop dat je niet te veel hard smijt kan wel eens een lijnbreuk van komen.
7 als ie naar je zin ligt lijn UIT de lijnclip en vissen maar.\

met een beetje oefening kan je hier heeeeeel nauwkeurig mee gooien

succes
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

12-02-2010 22:40

Jeroen van Groen schreef:1 je heb je marker geplaatst.
2 je rig uitvaren ,gooien vliegen,zwemmen
3 als ie naar je zin ligt een punt op de eigenkant zoeken als markering(steen, stok, je vriendin, o.i.d)
en een markeer of richtpunt aan de overkant van het water.
4 lijn in je lijnclip en met een watervaste stift een kleine markering aanbrengen op de lijn, stuitje knopen van
een mooi opvallend touwtje kan natuurlijk ook.
5 na een aanbeet lijn uitlopen op de kant tot je de markering vind op je lijn....lijn weer in de clip.....lijn opspoelen om weer
in te gooien.
6 bij je markeerpunt op de kant gaan staan en met je markeerpunt aan de overkant leg je em op bijna (95%) de zelfde plek
let wel erop dat je niet te veel hard smijt kan wel eens een lijnbreuk van komen.
7 als ie naar je zin ligt lijn UIT de lijnclip en vissen maar.\

met een beetje oefening kan je hier heeeeeel nauwkeurig mee gooien

succes

Ja deze manier heb ik (of ongeveer) op div dvds gezien. Denk dat ik het dan ook maar zo ga doen. Ik wilde eigenlijk zo'n h marker gewoon in het water plaatsen en een week alten liggen. maar dat kan natuurlijk helemaal niet :)

groet
frank schuijt
Berichten: 53
Lid geworden op: 14-10-2009 13:06
Locatie: zaandam

13-02-2010 15:40

Dun nylon gebruiken op je H-marker wat zo breekt als het in de war raakt met je lijn.
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

14-02-2010 02:45

Jeroen van Groen schreef:
1 je heb je marker geplaatst.
2 je rig uitvaren ,gooien vliegen,zwemmen
3 als ie naar je zin ligt een punt op de eigenkant zoeken als markering(steen, stok, je vriendin, o.i.d)
en een markeer of richtpunt aan de overkant van het water.
4 lijn in je lijnclip en met een watervaste stift een kleine markering aanbrengen op de lijn, stuitje knopen van
een mooi opvallend touwtje kan natuurlijk ook.
5 na een aanbeet lijn uitlopen op de kant tot je de markering vind op je lijn....lijn weer in de clip.....lijn opspoelen om weer
in te gooien.
6 bij je markeerpunt op de kant gaan staan en met je markeerpunt aan de overkant leg je em op bijna (95%) de zelfde plek
let wel erop dat je niet te veel hard smijt kan wel eens een lijnbreuk van komen.
7 als ie naar je zin ligt lijn UIT de lijnclip en vissen maar.\

met een beetje oefening kan je hier heeeeeel nauwkeurig mee gooien

succes

Ja deze manier heb ik (of ongeveer) op div dvds gezien. Denk dat ik het dan ook maar zo ga doen. Ik wilde eigenlijk zo'n h marker gewoon in het water plaatsen en een week alten liggen. maar dat kan natuurlijk helemaal niet

groet


Hoe ga je dat dan doen als je op 140 meter ligt???? :roll:
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

14-02-2010 10:39

Een staafmarker heeft een paar voordelen tov een H marker:
1) de lijn zal bij een goede staafmarker nooit vast blijven zitten
2) wanneer de lijn niet vast blijft zitten komt de marker 100% zeker weer op de zelfde plaats omhoog na een "overzwemmer"
3) is van de kant veel beter te zien, zeker in de nacht is het mogelijk staafmarkers aan te schaffen met verlichting of reflecterende tape
4) bij stevige golven is een H marker soms moeilijk te vinden, een staafmarker steekt snel 10 tot 50 cm boven het water oppervlak uit
Een goede staafmarker.....stuur maar even een PBtje, mag hier geen reclame maken.
MVG Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

14-02-2010 20:29

PB beantwoord.
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

15-02-2010 00:53

[quote="Niek Wijnen."Hoe ga je dat dan doen als je op 140 meter ligt???? :roll:[/quote]

precies het zelfde als wanneer je op 70 meter ligt

kwestie van een ander markeer punt zal het even iets makkelijker uitleggen voor je
-------------------------d


a------------------------b-----------------------c


-------------------------e
a= markering op je eigen kant
b= is je stek of waar je je H marker had staan
c= de markering aan de overkant
d en e zijn 2 richtpunten om de hoogte van b te bepalen

optie 1.
als je het moet gooien sta je op markering A door dan te gooien met de lijnclip richting C komt je rig op B
optie 2.
als je moet varen weet je door je marker dat B 140 meter uit de kant ligt, kan je of je hengel op de clip op A laten liggen
naar B varen en ervoor zorgen dat voor je rig laat vallen je precies tussen A en C in ligt.(in een rechte lijn dus)

of als je dat niet aandurft en een zeer rappe beet verwacht kan je ook je hengel meenemen in de boot en ervoor zorgen (Z)
dat A en C op 1 lijn zitten en D en E op 1 lijn zitten. als je dit goed doet durf ik met je te wedden dat je op B zit.

oja met die rollende ogen heb je wel eens kans dat je niet op B komt maar op Z
Laatst gewijzigd door Jeroen v Engelenburg op 19-02-2010 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

15-02-2010 10:25

Ik zou persoonlijk nooit een H marker meer gebruiken, heb er in frankrijk 1 gebruikt en 2 vissen op verspeeld.
Je kan veel beter een staafmaker pakken en deze gebruiken, is even een investering (+/- 70 euro) hangt er vanaf hoe diep het water is natuurlijk.

Maar daar kan de vis gewoon langs zwemmen zonder dat je vast kom te vissen want de staafmarker valt gewoon op.
Plaats reactie