Carp crimps


Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

15-02-2010 18:54

In korda hydrid mag je geen lusjes maken omdat dit door de caoting slijt.
Maar het is niet zo dat ik elke dag mijn onderlijn afbreek dus alles kun je gewoon hergebruiken als je een nieuwe rig knoopt.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

15-02-2010 20:32

Theo Belt schreef:Ik heb die van wychwood. Gekocht bij topcarp. Absoluut niet geschikt voor gecoat onderlijn en mijn inziens gaat de kordatang dat ook niet lukken. Gecoat materiaal gaat altijd schuiven met crimps. De tang werkt wel goed bij de IQ van Korda. Voor de dikkere stiff lijnen goed geschikt dus.

Theo


Ik sluit mij gedeeltelijk aan bij Theo...
Maar de tang van wychwood en de carpcrimps van wychwood zijn geschikt voor materiaal waar een hardere coating omheen zit en zeker niet zaligmakend, dus ook de normale hybrid van korda ( ook snakebite etc. gaan nog wel )... en fluorcarbon materiaal.
Het probleem ligt vooral in materiaal met zachtere coating ( jellywire, hybrid soft etc. ), je trekt dan de binnenkern door de crimp zelf heen ( je stript hem in de dubbele barrel ) als je er aan gaat trekken en is dan echt nutteloos.
Ik heb dit al een tijd geleden ( rond twee jaar terug ) uitgebreid getest... en met hybrid stiff werkt het dan juist weer wel omdat die coating strakker om de kern zit waardoor je het niet door de barrel kunt trekken, je knelt het echt goed vast tussen de barrels en je hebt dan zeker wel een goede setup.
Het probleem met hybrid blijft toch wel een beetje de manier van knopen en dat zeker niet elke knoop werkt en sterk is, en de kern van de lijn zelf erg kwetsbaar is omdat de coating erg hard is, hiermee hebben ze al een paar jaar geleden een flinke deuk in het imago opgelopen bij veel karpervissers, en ergens ook terecht... het is toch wel vreemd dat een knoop die altijd goed werkt in jellywire en zeer betrouwbaar is niet goed genoeg is voor een product als hybrid en soms spontaan breekt...??
Gelukkig werd enige tijd later door Danny zelf e.a. met knopen uiteengezet en toegegeven dat je toch wel andere knopen moet gebruiken om trekkracht te behouden in de 1e TT&T dvd ( zo uit mijn hoofd ), waar hij die tang van wychwood gebruikte en razend enthousiast over is omdat hij veel hogere trekkracht over houdt, dat Korda het verder ontwikkeld heeft geloof ik zeker, maar het blijft zeker hetzelfde principe als de wychwood tang die al op de markt is.

Kortom zeker goed voor hybrid ( de harde ) en sommige andere materialen, maar voor zachtere materialen echt een no go! Zelf blijf ik wel nette lusknopen leggen in de zachtere producten als Skinless, jellywire en de hybrid soft ( de laatste levert minder problemen op met lusknopen omdat de coating zachter is waardoor je de knoop wel gewoon fijn kunt aantrekken, verder beter betrouwbaar omdat het gewoon zonder beschadigen te strippen is )....
Wellicht is e.a. iets offtopic en hoop ik dat ik bij niemand op een zere plek raak...

Gr.

Edward
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

15-02-2010 20:48

we zullen zien wat de toekomst brengt :wink:
Hij heef tidd in het bgin met een andere tang de cripms gemaakt.
Maar omdat ze nu 2 jaar bezig zijn geweest met verbeteren heb ik toch goede hoop dat het nu wel naar behoren werkt.
Uiteraard ga ik ze wel even testen voor gebruik met de weegschaal.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

15-02-2010 21:37

Wychwood heeft het toen ook niet zomaar op de markt gezet zonder er over na te denken, ben heel benieuwd of zij er echt iets aan hebben kunnen toevoegen waardoor het beter is geworden, ik gok dat het niet heel anders is... de barrels zijn iig exact hetzelfde als die van wychwood, en de tang voor zover ik heb gezien ook ( ja iets ander modelletje meer in de korda range )...
Mocht je eraan kunnen komen zou ik toch eens kijken of je die van wychwood kunt krijgen om er op voorhand eens mee te experimenteren...
Hij breekt iig niet mee op de lus maar er net achter als je het gaat belasten ;-)
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-02-2010 17:16

Ik heb die van Starbaits gekocht om wat te testen, maar mij kan het niet bekoren, ik heb diverse onderlijnen geprobeerd oa Jellywire van PB, de Hybrid softcoated braid van Korda, en diverse andere stiffs.

De crimps zijn mijn inziens allemaal hetzelfde alleen andere tangetjes, en daar zou dan wel verschil in kunnen zitten, want die van Starbaits is erg klein en je moet heel erg veel kracht zetten om hem plat te knijpen. Tegen het schuiven heb ik een heel klein knoopje op het eind gelegd, zodat hij niet in het crimpje getrokken kon worden.

Voorlopig geef ik mijn portie wel aan fikkie, wat betreft die crimps, maar zodra die van Korda uitkomen zal ik die eens testen, maar ik vrees dat ik het niet zal gaan gebruiken in mijn visserij.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

22-02-2010 17:45

Omdat het zoveel vragen opkwamen na mail van korda heb ik de hier gestelde vragen aan korda voorgelegd.
De antwoorden waren als volgt.

Vraag 1: Er zijn andere merken welke crimps in hun assortiment hebben zoals wychwood en starbaits.
er wordt geclaimd dat ze niet werken met gecoate onderlijn materiaal zoals hybrid soft van korda.
omdat de kern uit de crimp glijdt onder spaning.
Is de korda tool en crimp daar anders in?
Antwoord 1: The Korda tool will be specifically designed to be used with all our braids and monofilaments, so don’t worry about it slipping… it wont!

Vraag 2: Is het mogelijk om wychwood/starbaits crimps/tang te gebruiken met de korda crimps/tang?
Antwoord 2: No, it will not be possible to use other crimps etc with our tools.

Vraag 3: Is het nodig om de crimps na verloop van tijd te vervangen of houdt het net zo goed als een knoop?
Antwoord 3: It should hold for a long time but I recommend that all rigs are replaced after no more than 3 days no matter what the situation.

Vraag 4: Sommige zeggen dat de lijn afbreekt net onder de crimps welke nu verkrijgbaar zijn?
het einde wat uit de crimp naar de haak gaat breektdan af.
gebeurt dit met de korda crimps ook?
Antwoord 4: Our crimps will be designed for safe, reliable useage so no this should not happen.

Vraag 5: Kan het rig materiaal schade ondervinden of of insnijden door de crimps?
Antwoord 5: No it will not.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

23-02-2010 22:15

Hoi, bedankt voor deze info.

het is eigenlijk wel wat ik had gedacht. Korda is korda niet als het niet anders is dan de rest.

Ben benieuwd! Ik gebruik nu ook de linkloops (zijn wel duur) maar sinds het breken van lussen had ik geen vertrouwen meer.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

23-02-2010 22:22

Die linkloops mogen dan wel duur zijn maar als ik een stompe haak heb knip ik de linkloop er weer af en die kan ik weer mooi opnieuw gebruiken.
gaan eigenlijk niet op.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

24-02-2010 01:09

Ja lijkt me logisch dat je ze niet weggooit :)

ze zijn 35 ct ofzo :)

groet