200 grams polderhengel


Plaats reactie
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

07-02-2010 01:52

Ha,

ik dacht eigenlijk dat er ergens op het forum een soort van algemeen ''hengel gezocht'' topic was, maar ik kan die niet vinden. Mocht ie er wel zijn, excuses, en u kunt deze post dan verplaatsen.

Ok, ik zoek een nieuwe hengel met passende baitrunner.


Ik wil met de hengel 200 gram minimaal 100 meter kunnen werpen. Dit omdat ik dit jaar meer tijd op de rivier wil gaan vissen, echter is mijn materiaal toch te licht gebleken.

Maar ik wil ook graag dat ik de hengel kan inzetten in een polderwatertje.

Ik wil dus eigenlijk 1 hengel voor 2 visserijen, dat kan natuurlijk niet, dat snap ik.

Maar toch, als je deze 2 voorwaarden neemt, welke hengel plus baitrunner zou je mij dan aanbevelen?


Voor het gemak even opgesomd waar de hengel aan moet voldoen:

1. moet met gemak 200 gram weg kunnen casten
2. moet hanteer baar zijn in de polder (dus geen zware strandhengel van 7 meter, ;-) )
3. maximaal 500 euro voor hengel plus baitrunner

Kan en wil iemand mij adviseren?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

07-02-2010 09:51

Hoi Josef,

200 Gram lood zonder aas? 200 Gram in totaal? Afhankelijk van het herstellend vermogen van de top en stijfheid van je butt kan je verder gooien. Afhankelijk van wie de hengel in z'n handen heeft.

Misschien begeef ik me op glad ijs maar ik denk dat een 3.5 lbs hengel in veel gevallen een ideaal werpgewicht heeft van 100 gram.

Oh ja, soort lijn en diameter zijn ook niet geheel onbelangrijk. En een molen die de lijn niet als kamelenbulten op de spoel spoelt. En de vorm van het lood. En de vorm van het aas eventueel inclusief een pakketje lekkers in pva.

Vergeet de windrichting niet en de kracht ervan.

Wellicht dat je een spodrod kan gebruiken.

Afhankelijk van wat je gewend bent, kan je met alles in de polder aan de slag.

Succes
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

07-02-2010 14:48

Lijkt mij een vrij onmogelijke combi! Zelfs strandvissers werpen meestal nog geen 200 gram!

Als je in totaal minimaal 1000 euro wilt uitgeven (2 hengels- 2 molens), waarom koop je voor dat geld niet gewoon een bootje om je lijnen uit te varen. Lijkt mij een stuk idealer.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

07-02-2010 23:48

Ik wil maar 1 hengel en molen. En ik wil daar 100 gram lood voor gebruiken, en dan nog het aas van the methode. Heb die 200 gram even voor de zekerheid gezegd, zal in de praktijk minder zijn.

Maar ik dacht dat ze op zee niet weg lopen voor lood van 200 gram en meer. Maar goed, laat ik de vraag anders stellen. Vergeet even het polderverhaal.

Ik zoek een hengel plus baitrunner waar ik met gemak iets meer als 100 gram kan wegsmijten. Het gaat me niet om de afstand, maar de hengel moet het aan kunnen.

Want nu staat mijn hengel al op klappen als ik 80 gram een metertje of 50 weg cast.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

08-02-2010 18:39

Probeer bij je hengelsportzaak voor elkaar te krijgen om verschillende hengels te testen. Maar dan wel opgetuigd en wel naar de waterkant of een grasveld.

Ik bevond me in dezelfde situatie als jij en ben door te testen erachter te komen, dat voor mij de NCS (3.5 lbs) van Century de hengel was. Had de NCS, NG en FBS meegenomen naar de waterkant.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

08-02-2010 19:23

Dankjewel voor je antwoorden. Ik denk echter niet dat ik bij bhc 3 nieuwe hengels mee mag nemen naar buiten.

Maar ik zal eens de hengel die jij hebt gaan bekijken, en ik hoop dat ze mij daar ook nog wat advies kunnen geven.



Hebben de oude riviervissers van het forum misschien nog wat advies? Ik wil dus met inlinelood van 100 gram gaan zitten, en om dat lood zit een grote voerbal. Ik wil een hengel plus baitrunner die dit moeiteloos kan casten zonder dat ik me zorgen moet maken dat de hengel door midden breekt. (bij goed gebruik, ja, dat kan ik ik, ;-) )
Zit hier wel vis?
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

09-02-2010 11:47

Ik heb voor visserij op de maas goedkope jrc hengels (€40 ps) van 3 pond gehaald. Viste deze icm daiwa emcast molens. 170 gram kreeg ik zonder al teveel risico 50 a 60 meter ver.
Je kan een dure hengel kopen, maar behalve een spod hengel van 4,5 a 5 lb is er geen karperhengel voor gemaakt om zoveel lood met zoveel kracht weg te zetten. Mocht je het wel vinden, dan zijn de drilleigenschappen ondergeschikt aan het werpen.
Misschien dat je verder komt met een daiwa infinity 13 ft 3,75 lb...
Meen trouwens dat ik ooit ergens gelezen heb dat ik dacht shimano hengels verkoopt met 2 topdelen voor verschillende soorten acties.
Maar als je echt wil smijten, koop iets van een paar tientjes wat niet erg is kapot te gooien.
Plaats reactie