Losse haken bewaren.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

03-02-2010 11:18

Misschien dat het ooit al eens ter sprake is geweest. Alleen in de zoek optie kwam ik alleen iets tegen over rigs bewaren, niet over de losse haken.

Nou vis ik al een poosje, en in het verleden liet ik mijn haken altijd in de verpakking zitten, dat doe ik nog steeds bij sommige haken, maar voor de haken die ik sinds vorig jaar gebruik doe ik in zo'n haken doosje bij elkaar dat scheelt een hoop ruimte, omdat ik meestal wel een redelijk grote hoeveelheid voorraad aan haken heb, en die zakjes nogal wat ruimte in beslag nemen.

De oude haken van vroeger waren natuurlijk niet de chemisch geslepen/gelaserde van tegenwoordig, en konden bot worden bij het bij elkaar bewaren van de haken. Maar hoe zit dat met de nieuwe chemisch geslepen/gelaserde haken, als je die bij elkaar in een doosje bewaar. Blijven die hun scherpte houden ?
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

03-02-2010 11:42

Jan,

Ik vis zelf met de Fox SSC haken. Deze zitten standaard in doosjes, en ik heb nog nooit gemerkt dat deze botter worden. Verder vis ik ook wel met de Korda haken en deze stop ik ook altijd in doosjes omdat ik het maar onhandig vind om ze in de verpakking te laten zitten. Deze behouden ook gewoon hun scherpte en heb verder ook nog nooit last gehad van botte punten!

Grtn,
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

03-02-2010 12:09

Absoluut worden ze wel bot Jan. Zoals ze ookwel zeggen een paar keer over een grindplaat met je haak is ook niet bevordelijk voor de punt. Die doosjes rammelen alle kanten op, dus je haken ook. Ik bewaar al mijn haken gewoon in de verpakking. Drennan had vroeger een mooi systeem, 1 doosje en allemaal in een klipje. Of je prikt ze op een kurkje of een stuk foam, scherm je mooi je punt mee af.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

03-02-2010 12:23

Wat Dries zegt klopt helemaal.
Ze kunnen echter ook in het zakje bot worden zodra ze langs elkaar gaan schuiven.
Ik bewaar ze zelf ook in de zakjes, maar elke nieuwe haak die ik gebruik check ik zorgvuldig. Kom op deze manier ook regelmatig haakjes tegen die niet 100% scherp zijn. Bij twijfel: weggooien!

Jan Witter schreef:De oude haken van vroeger waren natuurlijk niet de chemisch geslepen/gelaserde van tegenwoordig, en konden bot worden bij het bij elkaar bewaren van de haken. Maar hoe zit dat met de nieuwe chemisch geslepen/gelaserde haken, als je die bij elkaar in een doosje bewaar. Blijven die hun scherpte houden ?


Jan,
Juist die chemisch gescherpte haken worden snel bot. Met ouderwetse, gesmede haken is dit minder het geval. Bijkomend voordeel van gesmede haken is dat je deze nog enigzins kunt bijscherpen met een steentje/vijltje. Bij moderne, chemisch geslepen haken werkt dit een stuk minder goed. Het is mij iig nog niet gelukt.

Gewoon iedere haak zorgvuldig checken. Houd een haak waarbij je twijfel hebt maar eens onder een loep of sterk vergrootglas.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

03-02-2010 12:45

kijk naar drenan, die heeft een mooie oplossing hiervoor, elke haak zit appart vastgeklikt in het doosje!! dan heb je nooit geen botte punt meer doordat de haken tegen elkaar aan schuren in het doosje.

bij die fox doosjes is he minder erg, er zit een foampje in die de haken enigsinds vastklemt, zodat ze niet teveel rammelen. ik haak altijd de haken in dit foampje en klem dan het doosje dicht, zo zijn alle punten beschermt. dit gaat niet met een volle verpakking omdat er te weinig ruimte is. echter gooi ik ze nooit weg als ze leeg zijn, ik doe er de helft van een nieuw doosje erin op deze manier. vissen is al duur zat tegenwoordig.
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

04-02-2010 06:04

Een magnetische hakendoos helpt wel enigzins.

Een redelijk grote voor de voorraad thuis en een klein magnetisch hakendoosje voor als ik ga pennen.

Tegenwoordig neem ik voor het statisch karperen meestal geen haken meer mee naar het water, onderlijntjes zat in alle soorten en maten in mijn rigwallet (waar ik ook weer een kleinere voor zoek momenteel).
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

05-02-2010 00:05

Hy vince heb er nog een liggen,belletje en dan halen komen.
Zelf laat ik ze in orginele verpakking zitten en slijp ze als nodig gewoon bij meestal aan de weerzijde:snijdende haak:
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Johan chris Breek
Berichten: 98
Lid geworden op: 10-08-2005 19:29
Locatie: leeuwarden

05-02-2010 08:41

Ik heb in mijn haken doosjes in elk vakje een stukje schuimrubber waar ik de haken in steek. Gewoon van dat popup foam.
Plaats reactie