Afstand hengels


Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

23-01-2010 18:13

en een 50mm startoog oogt erg bruut! :lol: 8)
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

23-01-2010 20:24

Met alleen grote ogen kom je er bij lange na niet, hoe strak is de top en hoe snel ligt die weer stil na de worp, hoe lang is je grip, lengte van de hengel enz
Ook is de hengel niet alles bepalend, gooi er een molen onder die meer weegt dan de gemiddelde olie tanker en je begint nog niks, diameter lijn wat voor soort lijn ( stug/soepel ) of juist gevlochten lijn, enz.
Kijk gewoon als je een hengel koopt hoe die aanvoelt in de winkel en hoe het gewicht verdeelt is, is die zwaar in de top ( doorslaan ) of is die juist (te) soepel, hoe voelt de rug van de hengel aan enz.
Ik heb div hengelsets waaronder een set 2,1/4 ponders, met deze set werp ik afstanden die sommige met een 3 ponder niet kunnen halen, techniek en balans is dus zeer belangrijk.
Waar ik op zou letten bij aanschaf van een afstand hengel is een hoog opstaand start oog, oversteek sluiting, en enkelpoots geleide ogen op het topdeel, ook zou ik mijn eigen molens eronder willen hangen in de winkel om te voelen hoe het gewicht verdeeld is.
Dit is mijn mening maar denk zeker dat het belangrijke dingen zijn.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-01-2010 20:33

Dave Lane Classic 2,75 lbs 12 ft.
Zijn zo wel parabolisch en smijt hengels.
Ze hebben een dunne blank en genoeg body om zwaardere vissen van de bodem te krijgen.
Hengels zijn redelijk moeilijk te verkrijgen, zie ze zo nu en dan wel eens voorbij komen op marktplaats.
Groetje,s
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

24-01-2010 16:58

@ Mario.

Ik weet zeker dat je daar wel gelijk in hebt .. het is een combinatie van een stijve hengel grote ogen op de juiste afstand,lichte molen met grote conische spoel.
En dan een lichte soeppele lijn ..

Ook ben ik van mening dat een hengel ook het juiste gewicht nodig heeft.

Ik raad altijd aan dan de lbs van je hengel overenkomt met het aantal oz van je lood .... tog komt dit aardig overeen altijd.

:lol:
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!