Pro line VS Solar


Plaats reactie
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

28-12-2009 20:38

Moeilijk, moeilijk en nog eens moeilijk! Gelukkig heb je nog een paar maandjes voordat het nieuwe visseizoen begint. €190,- is niet echt heel veel geld voor deze pod. Maarja, ik ben blij met m'n Worldwide podje! :lol:
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

28-12-2009 20:42

En als dat de adviesprijs is, dan gaat daar in Zwolle misschien ook nog wel wat vanaf. Helemaal niet verkeerd toch.

Ik zou m bijna zelf gaan kopen, ware het niet dat ik helemaal niet op zoek ben naar een rodpod momenteel.
Pluk de dag
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

28-12-2009 22:09

Van wat ik er van kan zeggen op de foto, vind ik het echt een mooie degelijke rodpod.
Ben toevallig op zoek na een nieuwe dus deze houd ik zeker onder mijn aandacht.



Gradus....
....................
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

28-12-2009 23:56

Beste Bart,
ik ben een beetje nieuwsgierig. Jij bent bevooroordeeld (zoals je moet zijn) en dat ben ik ook (zoals dat hoort).
Waarom zou de extra stel mogelijkheid van de hoek van de poten de pod meer onstabiel maken?
Het is volgens mij juist dat bij ongelijke ondergrond, stenen of juist bij de verandering van hoogte (toppen omhoog of juist omlaag) deze stelmogelijkheid de pod veel stabieler maakt. Je kan altijd de juiste hoek creeren. Dat dit een dure optie is om dit pas te maken en dat andere fabrikanten er daarom niet voor kiezen dat kan ik begrijpen. Maar waarom hij juist onstabieler zou worden snap ik niet. Misschien niet de juiste hoek gekozen bij de test?
Ik denk dat beide fabrikanten een eigen pod maken, waarbij de pod van Solar misschien de meeste mogelijkheden bied. Verder weet ik niet of de ene nu beter is als de ander. Het zijn gewoon 2 deugdelijke kwalitatief hoogwaardige rodpods. Waarbij denk ik de uiterlijke smaak en het wel of niet gebruiken van de mogelijkheden afgezet tegen de portemonaie de keuze zal bepalen. En over smaak valt sowiezo niet te twisten.
Dus voor degene die twijfelen: kijk naar je smaak en je wensen.
Voor de mensen die al een keuze gemaakt hebben: gefeliciteerd. Beide zijn goed.

mvg,
Edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

29-12-2009 08:47

Ik heb zelf ook een klein jaar met de WW gevist Edwin (2006), het is zeker een degelijke pod. Vond hem alleen qua gewicht wat gering, waardoor hij op zichzelf niet in elke gewenste situatie de gevraagde stabiliteit bood (slip dicht, gevist in een hoek op een harde ondergrond). Ik kwam er tevens achter tijdens het gebruik dat ik de functie om elke poot in een eigen hoek te zetten maar weinig of niet gebruikte. Ik was juist telkens aan het kloten om allebei de poten dezelfde hoek te laten maken. Ik heb persoonlijk namelijk de voorkeur om de poten gewoon uit te schuiven bij een ongelijke grond, ze zijn namelijk niet voor niks telescopisch. Waar het het veranderen van de hoek zeker wel praktisch voor is, is wanneer je de toppen omhoog wilt vissen! In die situatie kan je een grotere hoek maken met de WW dan met de PL.

Daarbij is het probleem bij welke Rod Pod dan ook is dat hoe meer verstelpunten je hebt, hoe meer kans je hebt dat hij op een van deze punten speling heeft en daardoor onstabiel wordt. Dit hoeft niet aan het product zelf te liggen, maar gewoon al aan een (stel)schroef niet goed genoeg aandraaien. Ik heb bij het ontwerp van dit product dan ook gekozen voor enkel stelpunten waar nodig, zodat hij op zo min mogelijk punten speling kan hebben en zo stabiel mogelijk staat. Eis is dat je hem uit je handen moet kunnen laten vallen en hij waar dan ook meteen staat als een huis, dit vind ik persoonlijk namelijk een van de belangrijkste eigenschappen van een rod pod.

Maar zoals je zelf al aangeeft is het meer een kwestie van smaak, wat je eisen/wensen zijn en kijken in welke situatie je hem wilt gebruiken.
mvg

Bart van den Hurk
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

29-12-2009 11:48

Hai Bart,
qua gewicht heb je helemaal gelijk. De Solar is een stuk lichter. Dit kan je als voordeel zien en als nadeel. Dat hij daarom steviger contact maakt met de grond ben ik met je eens. Maar ik denk dat als je in een hoek vist met de slip dicht en ook nog eens op een harde ondergrond dat als je er niet op tijd bij bent (lees met je neus erboven op) dat alles om kan of je hengels word uit je pieper getrokken (ja ik weet het, daar hebben Solar en Proline allebij weer snagears voor die ook weer beiden zijn gemaakt in de stijl als de rodpod :-) . Maar feit is dat je er toch bovenop moet zitten. Maar je hebt hier gelijk in. Voor deze optie is de Proline beter qua gewicht.
Vis je daarintegen op de rotsblokken dan wil het wel eens voorkomen dat de hoek van je poten verstellen een uitkomst is. Door een enkele poot meer naar voren of naar achter te draaien krijgt de pod toch de ondersteuning die je op dat punt wenst. (gebruik je het veel? waarschijnlijk net zo vaak als in een hoek vissen met de slip dicht). Bij toppen omhoog of omlaag (extreem) is het zeker een meerwaarde. Door de hoeken van je poten te verstellen ga je sneller omhoog of omlaag. Dus voor wiervissen, riviervissen, hoge kades of om met de mode mee te gaan haal je hier zeker je voordeel mee.
Om de poten in dezelfde stand te krijgen vind ik persoonlijk niet zo lastig (en ik ben echt niet een van de handigste). Verder hoef je dit alleen aantepassen als je in (zoals boven beschreven) uitzonderlijke situaties komt. Verder laat je ze gewoon in de stand staan waarin ze zitten, toch? Dus dat, en de speling op bewegende onderdelen die groter word (bij kwalitatief materiaal in de mate waarin wij vissers dat gebruiken) verwijs ik een beetje naar het land der fabelen.
Voor mij blijft het een persoonlijke smaak qua model, het gewicht, de mogelijkheden die je persoonlijk wil gebruiken of je voor klasse pod Proline kiest of voor klasse pod Solar WW.
Ik wil je wel meegeven dat ik jullie advertenties echt heel goed vind. De "no escape" en nu ook weer de foto van de pod. Klasse. Dat ik combinatie met een goed product (wat je hebt) is a winner.

Groet,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

29-12-2009 12:31

Ben weer een stukje wijzer mannen! Bedankt, zal nu toch richting de Solar gaan...
De vangsten maken de visser nog niet!
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

29-12-2009 12:57

Verstandige keuze! :wink:
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

29-12-2009 16:46

Ook ik ben een stuk wijzer geworden, en zal met mijn manier van vissen beter af zijn met de pro line pod.
Groetje,s
Bedankt
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

29-12-2009 17:58

Hoi Edwin,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en complimenten, ik zal ze doorspelen aan onze creatieve photoshopper "Supertettie"! En je hebt helemaal gelijk, mensen zullen een keuze moeten maken, want een perfecte pod voor alle situaties bestaat gewoon niet. Ik verwacht i.i.g. dat bovenstaande gedachtenwisselingen de karpervissers die zoekende zijn wel kunnen helpen in hun keuze :wink: .
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
martijn coolen
Berichten: 118
Lid geworden op: 24-09-2009 20:05

30-12-2009 18:45

bedankt manne ook ik ben eeen stuk wijzer geworden ik denk ook dat ik voor de solar ww ga.

gr, martijn
niet gevist is altijd geblankt
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

30-12-2009 19:48

Ik opteer toch echt voor de nieuwe rodpod van ProLine
Pluk de dag
Gebruikersavatar
martijn coolen
Berichten: 118
Lid geworden op: 24-09-2009 20:05

30-12-2009 21:38

ja dan koop jij de proline
niet gevist is altijd geblankt
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

30-12-2009 21:43

Martien Spanjers schreef:En als dat de adviesprijs is, dan gaat daar in Zwolle misschien ook nog wel wat vanaf. Helemaal niet verkeerd toch.

Ik zou m bijna zelf gaan kopen, ware het niet dat ik helemaal niet op zoek ben naar een rodpod momenteel.


Martien Spanjers schreef:Ik opteer toch echt voor de nieuwe rodpod van ProLine


Martien, wat schieten we er weer veel mee op. De reacties voegen toch niks aan het topic toe? Je zegt zelf dat je toch geen rodpod nodig hebt. En je gaat dan reageren dat je voor de rodpod van Proline gaat. Net wat martijn zegt dan koop jij toch die rodpod...

Moest ut ff kwijt. Nog een fijne vakantie
De vangsten maken de visser nog niet!
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

30-12-2009 22:11

Frans, beetje vreemde reactie.

Ik ben gewoon dit topic beetje aan het volgen en als ik afga op de informatie die ik voorbij heb zien komen, dan spreekt mij de nieuwe rodpod van ProLine het meeste aan.

Het is niet de bedoeling jou aan het twijfelen te brengen, maar gewoon een persoonlijke voorkeur. En waarom die voorkeur. Nou vooruit dan:

- Nieuwe rodpod van ProLine is aanzienlijk compacter dan de huidige, wat ik persoonlijk een voordeel vind
- Nieuwe rodpod van ProLine is aanzienlijk goedkoper dan de huidige rodpod van zowel ProLine als die van Solar
- Ik ken beetje beleid van ProLine t.a.v. kwaliteit van materiaal en kwaliteit staat bij hen hoog in het vaandel, dus ben er van overtuigd dat nieuwe producten kwalitatief goed zijn

Dus als ik nu zou moeten kiezen tussen die 2, dan valt voor mij de keuze overduidelijk op de ProLine. Bovendien vond ik zelf een kleine 300 euro voor een rodpod incl. tas/foudraal nogal veel geld, maar als de prijs royaal onder de 200 uitkomt, dan wordt het een ander verhaal en overweeg ik misschien ook wel mijn huidige rodpod te verruilen voor een RVS.

Volgende keer iets minder sarcastisch reageren graag.
Pluk de dag
Gebruikersavatar
martijn coolen
Berichten: 118
Lid geworden op: 24-09-2009 20:05

30-12-2009 22:42

haha:P is wel mooi hebben we een gelijke scooren 2 man voor de proline en 2 man voor de solar. wel grappig om te zien!\\
maar ik ben nog wel benieuwd om hem in het echt te zien

gr, martijn
niet gevist is altijd geblankt
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

31-12-2009 09:02

Oke Martien, maar wat je nu zegt van de voordelen had je er wel bij kunnen zetten van te voren. maar ja zo als je ziet, de keuze is nu idd wat martijn zegt 2-2. Maar ja we zullen wel zien op de beurs wat het wordt. Denk toch voor mij de Solar door van allerlei reden zoals:

* makkelijk(er) te vervoeren
* meer verstelbaar
* buzzerbar in breedte verstelbaar

Ook twee nadelen:

* Misschien niet handig met swinger, maar dat moet ik zelf nog maar eens bekijken
* En wat iedereen hier al zegt: de prijs :o

Gelukkig nieuwjaar!
De vangsten maken de visser nog niet!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

31-12-2009 11:53

Ik zou ook voor de proline gaan maar ja.

Solar is solar he en daar schijnen karpervissers nogal gek op te zijn. Het bericht van bart nog eens goed doorlezen jongens. Meer verstellen is meer speling is meer gammel. Ieder zijn eigen keuze. Oplossing voor de swinger heel simpel daar komt een hanger (van solar misschien) :wink: die valt wel naast de middelste stang.



Vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

31-12-2009 16:56

Klopt van de swinger Peter. Maar dan kun je weer een tientje per swinger gaan betalen. Het geld groeit niet op me rug. Misschien na vanavond nergens geen last meer van :P Maar ja ik vis nu met Fox Mk2 swinger dus wil deze wel gaan houden.

En ja speling op een Solar moet ik dan zelf maar gaan ervaren. Denk dat het allemaal wel mee valt. Mensen die daar al last van hebben?

Groeten
De vangsten maken de visser nog niet!
jeroen van den akker
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-03-2007 20:13
Locatie: meerssen

31-12-2009 20:10

ww is een prima pod vis er zelf al een tijd mee.
dat van die waterpomptang klopt wel ja,dat is ook naar mijn idee het enige nadeel van de pod.

grt jeroen
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

01-01-2010 02:34

ten eerste de beste wensen allemaal. :wink: :wink: :wink: :wink: 8) 8) 8) :lol:

ten tweede als ik met een waterpomptang naar de waterkant moet om mijn pod vast te draaien dan zoek ik wel even verder. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn of wel? ik vis wel lekker door met mijn horizon. Heb hier voor een amiuad gehad en die beviel me ook niet echt qua stabiliteit.

@frans als je een pod van +- 300€ kan betalen dan moet er ook wel een swingertje af kunnen van 20€ toch?? 10€ red je het niet mee:lol: :lol: :lol: :lol:



mvgr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

01-01-2010 10:53

Beste wenesen allemaal! :wink:

@Peter: Er kan makkelijk 30 euro af hoor, maar punt 1 ik ben niet zo van hangers. En punt twee ik heb me Mk2 pas een jaar vind het dan een beetje zonden.

Groeten
De vangsten maken de visser nog niet!
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

01-01-2010 12:22

Frans Klomp schreef:Beste wenesen allemaal! :wink:
maar punt 1 ik ben niet zo van hangers.


Ik heb ook liever dat ze fier overeind staan :)
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

01-01-2010 13:48

:o haha

Nu even weer ontopic. zijn er meer mensen die dingen met een tang vast moeten gaan zetten (Solar)? En zijn er al mensen die dus speling hebben bij de Solar...
De vangsten maken de visser nog niet!
Tim van Zanten
Berichten: 109
Lid geworden op: 02-07-2008 17:55
Locatie: Leusden

01-01-2010 17:05

ik vis zelf nu een paar maandjes met mijn ww en ben eigenlijk wel benieuwd welke onderdelen mensen willen gaan vastzetten met een tang? Ik vraag me dan ook af of het uberhaupt verstandig is om materiaal wat met de handen moet worden vastgezet, met een een tang te gan vastzetten? Levensduur gaat er daardoor niet echt op voorruit! Als een tang nodig zou zijn had Solar er wel en tang bijgeleverd :wink: Maargoed, vanuit hier dus geen problemen met de pod. Het enige nadeel aan de pod vind ik de middenstang. Als ze hadden gekozen voor een vierkante stang a la de globetrotter, dan was dit echt voor mij de ultieme pod geweest.
Carpfishing, a way of life!