Gevlochten lijn


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

02-12-2009 15:24

ik zit er aan te denken om met gevlochten lijn te gaan vissen. wat vinden jullie van gevlochten lijn
en wat is een goede

groeten
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

02-12-2009 15:34

jethro buter schreef:ik zit er aan te denken om met gevlochten lijn te gaan vissen. wat vinden jullie van gevlochten lijn
en wat is een goede

groeten

Beste jethro
Het is niet gemeen bedoeld maar heb je genoeg ervaring met het vissen van gevlochte lijn.
Wat wil je ermee doen langere afstanden overbruggen.
Zelf ben ik van mening dat je er niet op elke stek er mee kan vissen, zoals als je op water vist waar de kans al redelijk is dat de karper zich af en toe vast zwemd zou ik er al niet mee gaan vissen.
Er zijn meer voorbeelden waar je naar moet kijken voor dat je begint aan gevlochte lijn zonder dat de risico is dat je een karper ze hele bek stuk trekt.
Zelf zou ik er niet aan beginnen maar dat is mijn mening.
groetjes
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

02-12-2009 16:30

heey

ik vis altijd met gevlochten lijn met mijn penhengel, ik wil er graag mee vissen omdat ik vaak tegen opstakels vis ook wel op langere afstand dus dan heb je geen rek

ga er zeker niet op elk water mee vissen maar puur voor het obstakelvissen en het vissen op de Ijssel
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

02-12-2009 18:10

jethro buter schreef:heey

ik vis altijd met gevlochten lijn met mijn penhengel, ik wil er graag mee vissen omdat ik vaak tegen opstakels vis ook wel op langere afstand dus dan heb je geen rek

ga er zeker niet op elk water mee vissen maar puur voor het obstakelvissen en het vissen op de Ijssel


Hele "verstandige" keuze. Vooral op stromend water is gevlochten een aanrader! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
yannick hesseling
Berichten: 327
Lid geworden op: 20-09-2009 13:34
Locatie: DTC

03-12-2009 09:02

Beste jethro
Het is niet gemeen bedoeld maar heb je genoeg ervaring met het vissen van gevlochte lijn.
Wat wil je ermee doen langere afstanden overbruggen.
Zelf ben ik van mening dat je er niet op elke stek er mee kan vissen, zoals als je op water vist waar de kans al redelijk is dat de karper zich af en toe vast zwemd zou ik er al niet mee gaan vissen.
Er zijn meer voorbeelden waar je naar moet kijken voor dat je begint aan gevlochte lijn zonder dat de risico is dat je een karper ze hele bek stuk trekt.
Zelf zou ik er niet aan beginnen maar dat is mijn mening.
groetjes[/quote]

waarom niet tegen obstakels vissen ?
als jij de gevlochten lijn goed gebruikt is het de beste manier om tegen obstakels aan te vissen! natuurlijk wel altijd een voorslagerop gooien van minimaal 10 meter! heb dit jaar zelf op een water gevist waar er ontiegelijk veel bomen langs de kanten lagen ong veer op 120 meter afstand! met nylon knapte de lijn al als je de hengel van de steun pakt(zat dus al in de bomen)
heb toen gevlochten gekocht,voorslag van 20 meter er op.
heb sinsdien geen vissen meer on nodig verspeeld !
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-12-2009 10:56

Ik zelf zou er niet voor kiezen neemt niet weg dat diegene met genoeg ervaring en weet wat ie doet dat dan ook niet zou moet doen, maar de mensen zonder enige ervaring zullen eerst heel wat bekkie,s slopen voordat ze uit eindelijk op een normalen manier een karper kunnen vangen met gevlochte lijn
Daarin tegen zou ik wat meer afstand bewaren met mijn voerstek van de bomen en takken en ervoor te kiezen om wat verspreider te gaan voeren ook met mijn slip een stuk dichter vissen op 120 meter.
Er zit dan genoeg rek in je lijn en als je je hengel degelijk hebt opgesteld valt je hengel ook niet van je steunen/rodpot af en word er op zo,n afstand nog steeds een aan beet geregistreerd.
Een karper zal dan uiteindelijk ook jou boilie vinden en toe happen een karper blijft niet 7dagen per week stil liggen en enkeld ze voer zoeken op een stukje van 1 bij 1 meter en enkelt bij die bomen.
Maar blijf bij mijn mening dat teveel gebruik word gemaakt van dingen die niet nodig zijn want zoals je zelf aangeeft kun je voor obstakel visserij bij bv bomen en takken altijd van de wat lichtere soort voorslag gebruik maken.
Voldoet meestal ook ruim aan de eisen en daar heb je geen gevlochten lijn voor nodig.
Je kunt een vis beter blokken met met nylon en daarbij voorslag en gewoon een stuk afstand van de obstakels je hoeft er niet precie,s tussen te liggen wat de meeste wel doen.
Een karper vangen is leuk maar het moet niet zo zijn dat de vis helemaal naar de klote is als ie zich niet al vast gezwommen heeft,bekken die uitgescheurd zijn, met voorslag en gevlochtelijn omdat ik perse bijna zonder rek wil vissen.

Maar dat is mijn mening.
groetje,s
Laatst gewijzigd door sander kunst op 03-12-2009 11:23, 4 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

03-12-2009 11:05

zeker een beginnend gevlochtenlijn visser raad ik af NIET te gebruiken bij obstakels. De schuurbestendigheid is voor de emeste lijnen vele malen minder. Blijft voordeel van de rek. Dit gebrek aan rek vergeeft niet dat betekent te hard trekken: kapotte bek. Sommige stekken zijn nie te bevissen. Kijk eens een elzing van joghn cayers. Leuk hoor die berkjes
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

03-12-2009 11:07

ik vis nou een tijdje met gevlochten lijn en vind het perfeckt vooral met obstakelvissen is het ideaal gebruik wel een nylon voorslag laatste 15 meter voor de rek onder de boot of onder de kant we vissen ongeveer 225 meter uit de kant tegen de obstakels en er is er niet 1 die de bomen heefd gehaald wel overdag en niet als je ligt te slapen op de luie stoel .ik praat nou over mijn ervaringen meschien hebben andre mensen weer andre ervaringen .de gevlochten lijn die ik gebruik is die van pb vind ik echt een toplijn .kost wat maar dan heb je ook wat en je bent meteen van dat gekink van nylon af heb wel reserve spoelen met nylon altijd bij me gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

03-12-2009 11:19

K. van den Herik schreef:Kijk eens een elzing van joghn cayers. Leuk hoor die berkjes


Hoeveel kilometer had hij nou uit die bomen gehaald? 7 of 8?
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-12-2009 11:29

Dat is helemaal achterlijk dat mensen altijd tegen, of zelfs tussen de obstakels willen liggen al die vogels die naar de klote gaan omdat er 7 a 8 KILOMETER lijn,gevlochtelijn,voorslag uit boomen gehaald worden
Ongeloofelijk
K. van den Herik

03-12-2009 11:36

ijk eens een elzing van joghn cayers. :oops: :oops: :oops:

Volg eens een lezing van John Cayers. Toetsenbord gaat beterderst...

hoeveel meter weet ik niet maar alleen de "top" mag hier vissen, 15 man... dus pp best veel.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

03-12-2009 11:38

Wat je zegt Sander.
Het aantal montages dat John daar vond heb ik niet onthouden. Waren er onnoemelijk veel iig :cry:

Klaas,
God op mn blote knieen dankbaar dat ik niet bij "de top" hoor.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-12-2009 12:01

Dan maar een knolle vanger.
Ik vang allemaal mooie onbeschadigde visjes verspeel nooit een vis
En op me matriaal af en toe een losser. en heb daarom ook nooit een vast zwemmer met vervelende gevolgen.
Voor mij ben je pas een top visser als je gewoon van je dag geniet /nacht/sessie,s en dat je het gewoon doet omdat je er plezier in hebt.
Maar mensen die moeten altijd tot het uiterste gaan om zich zelf hoger neer te zetten dan iemand die het gewoon doet om lekker te gaan vissen
En naast het vissen ook van de kleine dingetje,s om het karper vissen heen geniet.
En het maakt niet uit hoe fanatiek je bent hoe leuk je het vind maar genieten van de kleine dingen om het karper vissen heen is er voor een hoop mensen niet meer.
Enkeld wat teld is hun eige reputatie en waarom doen ze dat, omdat hun het hele inhoud van het karper vissen vanaf het begin is ontgaan foto,s foto,s en nog is foto,s met het liefst enkeld vissen van boven de 40 pond of nog zwaarder.
Groetje,s de knolle vanger
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

03-12-2009 15:49

oke allemaal bedankt voor de reacties, ben wel iets wijzer nu

nog ideeen voor welke lijn van welk merk en waarom?
K. van den Herik

03-12-2009 16:26

ik gebruik 3 soorten voor 3 doeleinden

proline groen zinkend inderdaad omdat het zinkt als een baksteen
proline grijs zwevend, supersterk en meer dan redelijk schuurbestendig, werpt als een speer
pb, zwevend en kost na verhouding geen drol maar werpt een stukje minder

voorslag:
pb groen red ant niet de witte die geeft licht
60, 70, 80 of 90 100e zeelijn na noodzaak
groene voorslag meuk proline. zinkt als een baksteen en je zaagt er takken mee door, helpt ook om taluds te ontdoen van mosselbanken

moest ik opnieuw kopen kocht ik de titanium braid 25/100 met 250 meter backing pb gatorbraid
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

03-12-2009 17:53

dus die zinkende lijn van proline is wel wat?

zat er aan te denken deze te kopen....
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-12-2009 18:28

Ik zelf gebruik shimano technium tribal 0,30mm 20lbs redelijk voor gewoon lijn
Ook fox heeft een aantal snoeren in hun asortimend die nog een stuk minder rek hebben.
Als voorslag zou ik inderdaat red ant van pb gebruiken.
Als ik ver van me af vis vis ik met een redelijke dichte slip er zit namelijk wel redelijk wat speling op het snoer zo,n 10 cm op een meter.
Ik denk dat de meeste snoeren +- hetzelfde speling hebben.
Vis ik 100 meter van me af vis ik zo,n 9 meter van de obstakel af maak een mooie voer spoor naar mijn boilie van af de obstakels.
Ook dat zal werken bijna elke vis (altans mijn ervaring) zwaaien af naar lings of rechts wel je hengels voor de hand hebben dat je met een run direct kan reageren.
de praktijk van deze manier heeft me menigde mooie vissen laten vangen zonder dat ik het risico liep dat deze vissen zich vast zwommen of dat ik andere rare taverelen heb moeten uithalen.
Groetjes
en succe,s
K. van den Herik

03-12-2009 18:57

ik gebruik 3 soorten voor 3 doeleinden

ga met die zinkende meuk op 100 meter of verder vissen en je hebt een mindere registratie dan nylon, zeker op dieper water, verzin zelf maar waarom...

de 20/100e is net te werpen maar ik waag er mijn hengels niet aan.

Sel je komt in een winkel:

J ben jij v is verkoper

j: hallo ik wil gevlochten lijn?
v: waarvoor wil je die gebruiken?
J: ik wi.l....

v: wat voor soort hengels heb je?
J: ik heb bezemstelen.
V: ow ik niet. Maar doe je altijd werpen of vaar je meestal uit?
V: welke afstand?
V: blablabla

V: Dan is dit de beste keuze....
Plaats reactie