karper lijn hoeveel 100ste


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

01-11-2009 23:56

Ik ben op zoek naar een goede lijn voor karpervissen, ik heb nu een lijn opgespoeld van shimano tribal hoeveel 100ste weet ik niet, toch moet ik straks nieuwe lijn laten opspoelen en zou fijn jullie weten willen welke ik het beste kan nemen of wat een goede lijn is om te gebruiken.

de lijn moet sterk genoeg zijn om toch ook de dikste karpers te kunnen landen.
wie heeft er tips of feedback voor mij wat ik kan gebruiken,

alvast bedankt;
gr jan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-11-2009 07:42

Jan,

Ik heb zo'n hekel aan mensen die op fora allerlei tegenvragen gaan stellen, maar soms moet het. Dit is zo'n geval .......

Maar eerst maar eens antwoord: Shimano Technium is de lijn waar ik heel graag mee vis en dan de 32/100. Verhouding rek / schuurvastheid en soepelheid is voor mij ideaal. Er zijn echter ook mensen die het vervloeken omdat het soms wat springerig gedrag vertoont.

Aangezien je een karper er niet ff uitsleept zoals een vorentje, moeten wij dus de omstandigheden in acht nemen tijdens het karper vissen. Als je ruimte genoeg hebt om te drillen is iedere karper met geduld op de kant te krijgen, ook met hele dunne lijntjes. Helaas vissen wij meestal in andere omstandigheden omdat de karper het liefst tussen takken / bij wier etc vreten.

- Obstakels? zware lijn (40/100?) met weinig rek. Denk er wel aan dat je dan met je hengel staat te drillen.
- Veel wier? Dan ga ik meestal voor een voorslag van gevlochten draad. Pas wel op dat je de laatste meters weer alleen met je hengel staat te drillen en niet met de rek in je lijn. Probeer anders liever je lijn zoveel mogelijk OVER het water te laten lopen.
- Veel steen / rots? Schuurvaste lijn
- Pennen? Techium 24/100
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

02-11-2009 08:02

technicum zoals marc al aan geeft is ideaal. 30/32/100e moet in de meeste gevallen genoeg zijn :wink:
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

17-12-2009 23:40

Beste Jan.

ik vind het kortaf om te zeggen 32/00
dit is een lijn die je in 8 van de 10 gevallen toe kan passen.
om bij obstakelsmet zwaardere lijnen te vissen vind ik bullshite om eerlijk te zijn .. lijnen tot 6 kg voldoen supper! je kan wel 30 kg lijnen erop zetten maar dan forceer je alles! gaat de haak uitscheuren enz enz.

de reden waarom je een zwaardere lijn gebruikt 42/00 is (met name fluorcarbon) om dat de lijn zwaar is van gewicht .. en deze met een lichte hanger/swinger blijft mooi op de bodem liggen en blijft dus leker gecamoufleerd!

en het tegenovergestelde kan ook van spraken zijn! ... hoe dunner de lijn hoe minder het opvalt!

In mijn ogen (meningen zijn verdeeld) moet je op geen enkel water met strakke lijnen vissen! denk aan het telefoon effect! iedere stap word mooi op je stek doorgegeven!

m.v.g. Tom Verwey 8)
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

02-01-2010 20:29

Always Shimano Technium geen andere lijnen meer vind deze het best

Op me andere Molens heb ik nu een tijdje Ultima Powercarp zitten daar ben ik ook wel over te spreken
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

03-01-2010 22:59

pb camo :lol:
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Sjaak klapperkaak
Berichten: 8
Lid geworden op: 24-08-2014 22:33

25-08-2014 14:22

Is 28/00 te weinig ?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-08-2014 18:52

JA!
Ervaren vissers kunnen onder specifieke omstandigheden wel weg komen met pakweg 28/00, maar kies zeker als je nog niet zo veel ervaring hebt en op verschillende wateren vist voor de zekerheid een stuk dikker, ik zou voor minimaal 35/00 gaan.
De redenen daarvoor zijn al dikwijls besproken op dit forum, het gaat niet zo zeer om de trekkracht, maar meer om de schuurbestendigheid. Een dikkere lijn heeft meer body, waardoor het minder snel doorschuurt.
Je weet niet precies wat je onder water gaat tegenkomen, maar wateren die echt obstakelvrij zijn zijn zeldzaam, dus ga er altijd van uit dat je ergens wel een keer wat kan tegenkomen. Vis verspelen heeft niemand wat aan, dus probeer in elk geval het onnodig verspelen van vis zo veel mogelijk te voorkomen.
Je levert heel iets in op werpafstand en voor de rest zitten er niet of nauwelijkd nadelen aan dikke lijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

27-02-2015 11:16

Momenteel ligt er nu al een tijdje de Kevin Nash NXT D-Cam mono lijn op de molens en deze zullen weer vervangen moeten worden. Nu kan ik exact dezelfde lijn weer gaan halen maar ben benieuwd of iemand een andere suggestie heeft voor me die de Nash lijn kan vervangen!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

27-02-2015 11:20

Waar men op dit moment wel positief over zijn, zijn Korda TouchDown en P-Line
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

27-02-2015 11:29

Daaf Wolters schreef:JA!
Ervaren vissers kunnen onder specifieke omstandigheden wel weg komen met pakweg 28/00, maar kies zeker als je nog niet zo veel ervaring hebt en op verschillende wateren vist voor de zekerheid een stuk dikker, ik zou voor minimaal 35/00 gaan.
De redenen daarvoor zijn al dikwijls besproken op dit forum, het gaat niet zo zeer om de trekkracht, maar meer om de schuurbestendigheid. Een dikkere lijn heeft meer body, waardoor het minder snel doorschuurt.
Je weet niet precies wat je onder water gaat tegenkomen, maar wateren die echt obstakelvrij zijn zijn zeldzaam, dus ga er altijd van uit dat je ergens wel een keer wat kan tegenkomen. Vis verspelen heeft niemand wat aan, dus probeer in elk geval het onnodig verspelen van vis zo veel mogelijk te voorkomen.
Je levert heel iets in op werpafstand en voor de rest zitten er niet of nauwelijkd nadelen aan dikke lijn.


ik begon vroeger als beginner juist met 22/00 en 25/00 ,daarna 28/00 (juist hierdoor leer je drillen en de vis moet ook een kans hebben toch? ) dit deed ik wel met schuiflood (zonder stopper op de lijn) of met de pen.

tegenwoordig vis ik 2 hengels 45/00 en 2 hengels gevlochten lijn (26/00) echter.....
nog steeds moet de vis een kans hebben en vis daarom ook altijd met rigs tussen de 10 en 15 LB
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Plaats reactie