Voerboot: Navigator of Darkshadow


Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

31-10-2009 20:17

Ik heb net mijn mini baitcruiser verkocht en wil nu een grotere boot aanschaffen.
De volgende zaken zijn voor mij belangrijk:
- betrouwbaarheid
- accuduur (en dan echte accuduur, niet zoals bij de min, 2 uur opgeven en 1 uur varen)
- gebruik op grotere zandafgravingen. (gedrag en vaareigenschappen bij ruw weer)
- hoe werkt de opbouw dieptemeter van fishfun op deze boten.
- service op deze boten.
Hierbij zit ik zelf te denken aan een navigator of de darkshadow van Proline.
Wat zijn jullie ervaringen met deze boten ?
Alle info is welkom.
Gr.
Edward
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

31-10-2009 20:54

Ik zou eens kijken naar een Viper voerboot. Goedkoper en heb nog weinig slechte berichten gehoord.
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

31-10-2009 22:03

Over de navigator kan ik vertellen dat de boot goed bevalt.
Een ruim standaard pakket waaronder hookreleases, verstraler en onder de kap Gaubner Profi electronica.
Boot vaart stabiel en kan zo'n 3 kilo voer meenemen verdeeld over 2 bakken.
Deze boot heeft 1 motor en hij is daardoor iets langzamer. Electronica zit ook niet onder in de boot dus mocht het toch voorkomen dat er water in de boot komt ligt deze hoog en droog.

Over die proline kan ik niet zoveel vertellen. Heb wel zijn kleinere broertje gehad e Smartboot.
Deze boot is kleiner maar heeft wel de zelfde electronica. Het voordeel van deze en ook de shadow is dat er in deze boot 2 motoren zit. Je kan dus kort om je as draaien en de boot is ook zeer snel.
Electronica is Graubner maar ligt wel onder in de boot. Dus water in de boot is ook water bij de electronica.
Helaas heb ik dat één keer gehad met de smartboot.

Veel succes met je keuze :wink:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Hans Gielissen
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-01-2004 20:07
Locatie: Eindhoven

31-10-2009 23:04

heb een dark shadow gehuurd voor een Frankrijk trip. Prima boot maar vaartijd op 1 accu viel me behoorlijk tegen (hadden wel slecht weer met veel wind). Moesten regelmatig de boot terughalen met de roeiboot. Zou junnen dat de accu's niet meer geweldig waren (krijg je in de verhuur als iedereen zo maar iets doet.
Navigator ziet er goed uit maar weet ik weinig van.
Als je bereid bent het geld voor een Dark Shadow uit te geven dan zou ik je aanraden ook eens naar de Big Dropper te kijken. Die heb ik uiteindelijk zelf aangeschaft en ik wil nooit een andere meer. Belangrijk voordeel van de Big Dropper is m.i. dat hij 2 accu's aan boord heeft die je middels de zender kunt overschakelen. Vaart best lang op 1 accu maar door de overschakelfunctie heb ik nog nooit moeten roeien (of zwemmen) om mijn boot terug te halen.
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

01-11-2009 11:53

Bedankt voor de info zover.
Iemand ervaring met de accuduur van de navigator ?
Gr.
Edward
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

01-11-2009 13:30

Edward,je hebt PB,groeten henk
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

01-11-2009 14:43

Ben net als Raymon erg te srpeken over the navigator.

Body is erg sterk en slagvast(100 kilo kan hij hebben als je er op staat!).
Verlichting is net te weinig als je scherp wilt kijken opafstand in t donker.Boot is wel te volgen natuurlijk. Fietslamp type LED vult de bootverlichting goed aan.
Motor is niet te traag,is leeg best vlot en vol minder snel maar haalt nog n goede 90 m/pm met volle bakken.
Waardoor er 1 motor in zit is de boot erg zuinig in zn verbruik,10 ampere accu voldoet een goede 4uur(afhankelijk buitentemepratuur) met verlichting(is allen LED).
Draaicrikel is ook niet groot,door het wiervrije roer is de boot erg wendbaar.
Op groot water met een behoorlijke windkracht houdt de boor zich zeer stabiel in het water door zn catamaran-model. Een Schrijver of Anatec schommelt velen malen harder dan de Navigator.

En voor het geld van 950 ex visvinder(is wel aan te raden!!) en wat je krijgt vh geld heb je een erg goede,gebruiksvriendelijke,betrouwbare voerboot!

Groeten
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

02-11-2009 11:09

Heren,

Bedankt voor de info voor zover.

Koen,
3 a 4 uur op 1 accu !
Dat is wel heel lang, met mijn mini haalde ik net 1 uur, dan was hij compleet leeg.

Verder iemand misschien nog ervaring met de opbouw dieptemeter van fishfun op de navigator ?
Gr.
Edward
Gebruikersavatar
Tonny Lebbink
Berichten: 15
Lid geworden op: 07-04-2008 21:09
Locatie: Klarenbeek

05-11-2009 20:29

hallo edward,

hier nog een navigator gebruiker. sluit me volledig aan bij Koen.
uiterst prettig bootje en ja 4 uurtjes op 1 accu gaat lukken, navigator vaart namelijk op 10ah accu en 1 graupner 720 bb (energiezuinige) torque motor.

fishfinder heb ik overigens inbouw van visvinder oost. beeld is mooi duidelijk mede door de vaareigenschappen (catamaran model)

succes met je keuze

Tonny
als afgunst branden wou hadden we het hele jaar zomer . . . .
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

05-11-2009 20:35

Tonny,

Zijn er ook negatieve dingen over de navigator, want die hoor ik ook graag.
Gr.
Edward
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

05-11-2009 21:20

Het enige dat ik kan verzinnen is dat hij wat aan de grote kant is. 8)
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Tonny Lebbink
Berichten: 15
Lid geworden op: 07-04-2008 21:09
Locatie: Klarenbeek

05-11-2009 23:47

edward,

de laadklepjes moet je weer handmatig dicht doen. persoonlijk vind ik dat geen probleem. ik zat destijds te twijfelen over de big dropper of deze.
de boot is redelijk groot zoals mijn voorganger zegt, maar normaal van afmeting bij deze voercapaciteit. met transport kan je dat een nadeel vinden maar op het water alleen maar pluspunten. verder kan ik weinig negatiefs bedenken, bootje is gewoon goed met A klasse componenten van graupner. als je echt een zoeklicht wilt zoals op de powercatcher dan kom je te kort. overigens met zo'n bak licht op ondiep water verstoor je je stek. en je accu is in no time leeg. hookrelease heb ik niks mee. ik leg mijn montage in de bak, die is 34 cm lang, dus je onderlijn / krimpkous blijft in model.
het beste kun je zelf even een proefvaart maken bij de fabrikant. zeker de moeite waard om hier tijd aan te besteden gezien je wensen.

succes
Tonny

ps wil je de snelste kijk dan even op
http://www.planet-vopi.de/html/praxisvideos.html :wink:
als afgunst branden wou hadden we het hele jaar zomer . . . .
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

06-11-2009 09:03

Als je een verstraler verstandig gebruikt heeft je accu capaciteit daar weinig van te lijden.
Helemaal als je kiest voor een led verstraler, deze verbruiken bijna niks!
Je kan natuurlijk ook nog je verstraler op een aparte accu aansluiten!

Op een voerboot hoort eigenlijk een verstraler te zitten. Echt een uitkomst met in het donker uitvaren.
Het uitvaren in het donker is niet te doen zonder verstraler (juiste plek terug vinden), of je moet een gps op je boot hebben, dan is het ook geen probleem.
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

06-11-2009 10:01

Wij zoeken altijd een herkenbaar richtpunt waar we vissen. (boomtoppen, deze zie je in de nacht ook)
Dan een marker op de lijn om de afstand te bepalen.
Op die manier hebben wij geen verstraler nodig, en vinden onze stek zonder probleem terug. :wink:
Op deze manier varen wij al jaren lijnen uit.
Gr.
Edward
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

06-11-2009 10:45

Op zich een prima methode als het werkt voor je.

Vaar zelf mijn voerboot uit met een garmin gps, dan hoef je zelfs niet meer naar je voerboot te kijken.
Je ziet op het display van je gps het water, en op welke positie je voerboot zich bevindt.


Edward Jakobs schreef:Wij zoeken altijd een herkenbaar richtpunt waar we vissen. (boomtoppen, deze zie je in de nacht ook)
Dan een marker op de lijn om de afstand te bepalen.
Op die manier hebben wij geen verstraler nodig, en vinden onze stek zonder probleem terug. :wink:
Op deze manier varen wij al jaren lijnen uit.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

06-11-2009 12:29

Hier ook in het bezit van de navigator en zoals de anderen ook erg tevreden. Accu gaat lang mee en goede verlichting. Ook prettig is het afzonderlijk kunnen schakelen van de verlichting.

Hookreleases worden niet door iedereen gebruikt maar werken uitstekend.

En prettig is dat je veel voer mee kan nemen met de twee laadbakken en dat de boot toch goed stabiel blijft.

Grt,
Frank

heb hem nu drie sessies achtereen meegehad en ben nu een keer toe aan het opladen van de accu ;)
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

07-11-2009 08:23

Frank en anderen,

hebben jullie de boot ook met de ingebouwde dieptemeter van ik dacht visvinderoost?
Zo ja wat zijn de ervaringen hiermee? qua bereik en storingsgevoeligheid?
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

07-11-2009 12:08

Nee ik heb er nog geen dieptemeter op zitten. Dit staat nog wel in de planning voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

07-11-2009 13:08

Er zijn op dit moment twee bedrijven die een goede rf 15 afleveren.
Je hebt Visvinder oost en je hebt Fishfun.
Ze hebben wel twee verschillende technieken gebruikt om ze geschikt te maken voor een voerboot.
Ik heb( toen ik nog bootjes bouwde.) met beide zaken gedaan.
Als je een goed product hebt ( de bootjes met de betere merken aan boord) dan doet de dieptemeter over het algemeen zijn ding.
Ik heb met beide types uitschieters gehad van ver over de 300 meter.
Ik wil met nadruk zeggen dat ik met beide bedrijven helemaal niets meer te maken heb.
Even on topic.
Beide types kunnen ook zonder probleem in de Navigator gezet worden.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

08-11-2009 17:01

Maar niemand ervaring met de opbouw versie van Fishfun op de navigator.
Ik vraag dit omdat ik opbouw versie nog heb liggen.
Nu had ik op de mini baitcruiser wel problemen mbt. storing.
Dit werd veroorzaakt door de kristal.
Nu ben ik aan het twijfelen om deze te verkopen en dan gelijk een inbouw te pakken.
Van de andere kant, als de opbouw werkt, waarom dan verkopen. :-?
Gr.
Edward
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

08-11-2009 17:05

Die moet gewoon werken, ik hoop wel dat het kabeltje van kastje naar eitje lang genoeg is.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

09-11-2009 09:12

Als je boot een kwalitatief goede handzender en motoren bevat (bijvoorbeeld graupner) werkt de opbouw fishfinder perfect.
Gebruikersavatar
Harry Koreman
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-10-2009 12:33

09-11-2009 10:37

Reinder van Lune schreef:Als je boot een kwalitatief goede handzender en motoren bevat (bijvoorbeeld graupner) werkt de opbouw fishfinder perfect.


Ik kan me niet voorstellen dat in de mini baitcruiser Graupner gebruikt wordt. 8)
Jan Peter Teerling

09-11-2009 11:08

Die gebruiken ze ook niet Harry, hij zal dus op niet alle Mini Cruisers perfect werken. Cristal nummer 52 is bijvoorbeeld zo'n model waarbij storing optreed.

Inbouw gaat in het algemeen ook verder dan een opbouw, dat is de reden waarom ik (samen met het kunnen plaatsen van de transducer in een al aanwezige uitsparing in het casco waardoor de vaareigenschappen niet beïnvloed worden) inbouw plaats.

Fishfun opbouw zal wel werken op een Navigator.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

09-11-2009 11:35

Jan Peter,

in de navigator zit ook een vaste uitsparing voor de tranducer. Volgens mij moet de inbouw dan toch ook mogelijk zijn?

Grt,
Frank