Proline extreme protection vs Fox carp cradle ????


Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

11-10-2009 20:16

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om deze week een nieuwe onthaakmat aan te schaffen.
Lees veel goede reactie's over de Proline extreme protection.
Nadeel lijkt mij de afmeting tijdens vervoer in de auto.
Zag de Fox carp cradle die opblaasbaar is.
Kon alleen niet zoveel reacties vinden over de Fox mat.

Iemand tips voor het maken van mijn keuze ?

groetjes Taco
Je bent nooit te oud om te leren !!
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

11-10-2009 20:36

nadeel carp cradle kan (gaat) lek
nadeel proline extreme zit een rits in waar water naar binnen komt maar zit wel een plastic binnenzak in dus neemt geen water op.
voordeel Is wel met 5 minuten droog.
nadeel is enrom groot en vooral dik al je hem opvouwd.
vist blijft er wel goed op liggen.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Tim van Zanten
Berichten: 109
Lid geworden op: 02-07-2008 17:55
Locatie: Leusden

11-10-2009 20:43

Ik ben zelf niet in het bezit van de Proline mat (hij staat wel op mijn verlanglijstje) maar na het zien van de DVD 'Verantwoord vissen op karper' waarbij Marco Kraal en Proline man Bart van den Hurk de mat gebruikte bij hun sessie, was ik toch positief verrast! Allereerst is het een hele dikke mat welke optimale veiligheid biedt aan zowel kleinere als grotere karpers. De kans dat de vis van de mat afrolt is mijn inziens behoorlijk klein. Ten tweede is de mat nagenoeg waterdicht waardoor er water in de mat kan blijven staan, wederom optimaal voor de veiligheid van de karper. Het nadeel is natuurlijk de grote. Je moet je zelf daarbij de vragen stellen of de veiligheid van de karper voor jouw boven het sjouw werk staat. De Fox mat daarentegen is ook groot genoeg voor de grootste karper en ook bij deze mat kan er water blijven staan in de mat. Ik ben zelf alleen niet echt enthousiast over opblaasbare matten. Dit gewoonweg om het feit dat haken en opblaasbare dingen niet samengaan. Uiteraard is dit mijn mening maar ik zal hierdoor toch sneller kiezen voor de Proline mat.

gr. Tim van Zanten
Carpfishing, a way of life!
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

11-10-2009 22:45

opblaasbaar, haak, lek.
De keus lijkt mij niet meer zo moelijk dan.
Wie dat trouwens bedacht heeft een opblaasbare onhaak mat :lol:


Gradus....
....................
Gebruikersavatar
rik hurdax
Berichten: 33
Lid geworden op: 19-09-2009 01:12
Locatie: Maaskantje

12-10-2009 01:17

zo snel gaat die niet lek hoor :wink: maar als je voorzichtig doet, beetje uitkijkt met haken en andere scherpe voorwerpen, is dit een prima mat. en voor vervoer is die perfect
heb je 200 kippen, is je haan een nicht
wimke vd sanden
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-03-2004 16:14
Locatie: boxtel

13-10-2009 16:55

ik heb zelf de fox mat en ben er zeer over te spreken:)
en als je een vis goed haakt zit in je mat ook nog goed gehaakt;)
een kleine moeite dus om je haak naar het onthaken langs je mat te leggen.
ik heb de mat van pro linbe ook bekeken en snap egt niet dat ze zoveel geld durven te vragen voor een mat waar mischien voor 10 euro matriaal aan zit.niks negatiefs over die mat hoor hij is super.
alleen te lomp en zoals al eerder vertelt werdt de ritssluiting die water doorlaat.

mvg wimke
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

13-10-2009 17:08

Mijn Proline mat heeft geen ritssluiting?

Is ook een extreme protection, topding!
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

13-10-2009 17:32

Heb zelf de Fox euro carp cradle. Mijn vismaatje heeft zo'n Proline Extreme Protection,
maar wanneer we met zijn 2-en een nachtje maken lieten we deze altijd thuis en namen
we een tempex matje mee. Die Proline mat is erg onhandig mee te nemen vanwege zijn
grootte. De Fox euro carp cradle bied dezelde bescherming, en het feit dat deze sneller
lek zou gaan neem ik dan maar voor lief, er zit in ieder geval een plaksetje bij.

De Fox euro carp cradle is een compact mee te nemen mat die erg goede bescherming
bied!

Succes met je keuze!
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

13-10-2009 18:35

Zijn ook nog genoeg alternatieven voor de proline.
Maar ik zou nooit een onhaakmat kopen die gewoon makelijk lek gaat, vooral dat ie 90 of 100 euro kost.
Dan haal ik wel die van jrx hicare xl of zoiets.
Als ik zoveel geld uitgeef moet het goed zijn!!!!

Gradus....
....................
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

13-10-2009 18:51

Gradus, wel aan je werk blijven he! :lol:
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-10-2009 18:51

Ray Schra schreef:Mijn Proline mat heeft geen ritssluiting?


Sinds deze zomer zijn ze (de extreme protection) uitgevoerd met een ritssluiting, zodat je na een suc6volle sessie de buitenhoes eraf kan halen en niet heel je auto nog een week naar "rotte vis" stinkt.

Als je hem met de vis erop op het water legt (of hem als boot gebruikt :wink: ) kan er idd wat water door de rits komen. Op de kant is dit zo goed als niks. Daarbij is de schuimrubberen bak inderaad ingeseald in een dikke PVC zak, dus wanneer er eens wat water in komt geeft dat ook geen onoverkomelijke problemen.

Heb zelf ook een periode een Sevylor kinderluchtbed als mat gebruikt, ala de Cradle. Nooit problemen gehad met lekken, maar je moet idd wel opletten. Niet alleen voor de haak, die rugvin van de karper kan ook behoorlijk scherp zijn. Niet te min is zo'n opblaasmat zeer praktisch als je een eind moet lopen en toch al genoeg mee te zeulen hebt.

@Wimke: Wat denk je dat zo'n luchtbedje van Fox dan kost aan materiaal?
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

13-10-2009 19:36

Hey,

Bedankt voor alle reacties.
Aantal zaken in overweging genomen...
Denk dat ik toch voor Proline ga.
Deze lijkt gewoon gewoon steviger/duurzamer doordat hij niet lek kan gaan.
Rits is voor mij geen probleem. Vis voornamelijk vanaf de kant en leg de mat alleen
met terug zetten van de karper op het water. Aangezien de binnenzijde geseald is,
zal dit geen problemen voor mij opleveren. Vind de rits wel erg praktisch... kan ik de hoes er
af halen zodat mijn vrouw niet over de rooie gaat als de mat in de auto blijft liggen.. :lol:
Fox blijft als voordeel hebben dat deze natuulijk veel beter te vervoeren is maar dat neem ik
dan maar voor lief. Auto is toch al een bende met alle spullen !

suc6 dit najaar,

groetjes Taco
Je bent nooit te oud om te leren !!
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

13-10-2009 21:12

hans van loghem schreef:Gradus, wel aan je werk blijven he! :lol:


We hebben ook wel eens pauze hoor Hans :wink:
Als je niks te doen heb stuur dan ff die foto's door i.p.v. hier zitten te niksen :wink:


Gradus....
....................
wimke vd sanden
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-03-2004 16:14
Locatie: boxtel

14-10-2009 08:53

@ bart
ik zeg niet dat er aan die fox 50euro matriaal zit maar het matriaal aan de proline is minimaal.
ik werk zelf in die matrialen dus weet de prijzen wel een beetje.
en die dikke pvc zak waar je het over hebt is ook maar gewoon een platic zak hoor;)
ik snap je wel bart dat je voor proline moet opkomen hoor:)
en nogmaals niks verkeerds over de mat hoor hij is super.

mvg wimke
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

14-10-2009 15:01

De extreme protection van Proline is best wel een aardige mat. Deze heeft echter wel een aantal nadelen t.o.v. die van Fox. Het grootste nadeel vind ik de relatief dunne schuimrubberlaag (waar de karper op ligt). Bij een val (tijdens wegen of fotograferen) of een flinke spartelpartij (bijvoorbeeld als de vis gezakt is) biedt deze in mijn ogen te weinig bescherming. Bij Fox hebben ze dat beter gedaan. De Proline mat heeft daarnaast ook geen flap die ervoor zorgt dat de vis niet van de mat kan springen. Dit kan met de Proline mat nog steeds. Dit gevaar is er met name wanneer de mat op een schuine ondergrond ligt. Daarnaast beschermt de flap de vis ook tegen bevriezing of uitdroging en kun je met een gerust hart je foto- en weegspullen pakken. De vis is namelijk altijd veilig.

Gr,

Frank Huisman
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

14-10-2009 16:16

De extreme protection van Proline is best wel een aardige mat. Deze heeft echter wel een aantal nadelen t.o.v. die van Fox. Het grootste nadeel vind ik de relatief dunne schuimrubberlaag (waar de karper op ligt). Bij een val (tijdens wegen of fotograferen) of een flinke spartelpartij (bijvoorbeeld als de vis gezakt is) biedt deze in mijn ogen te weinig bescherming.


Sorry Frank, maar hier ben ik het echt niet mee eens, heb je dit gedeelte wel eens gevoelt? Hier gaat een vis zich echt niet op beschadigen.
Ik gebruik de proline mat nu al ruim een seizoen en kan niet anders zeggen dan dat hij goed bevalt.

Bart, zou jij de exacte dikte van de mat kunnen vertellen (volgens mij iig 10cm dik stevig schuim)?

Jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
dennis de groot
Berichten: 41
Lid geworden op: 19-09-2009 22:30

14-10-2009 16:26

@ Taco: veel sucses met je aankoop en nu maar hopen dat er veel vis op de mat komt te ligggen.

Groetjes Dennis de groot
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

14-10-2009 16:35

Frank Huisman schreef: Dit gevaar is er met name wanneer de mat op een schuine ondergrond ligt. Daarnaast beschermt de flap de vis ook tegen bevriezing of uitdroging en kun je met een gerust hart je foto- en weegspullen pakken. De vis is namelijk altijd veilig.

Gr,

Frank Huisman


Beste Frank,
Ik zelf leg mijn mat incl vis nooit op een schuine ondergrond. In de tijd die ik nodig heb om mijn weegspullen te pakken, laat ik de vis indien mogelijk gewoon even in het net in het water (wel diep genoeg uiteraard) hangen, dan lijkt mij de kans op beschadigingen het kleinst.

Om ontopic te blijven:
Het is mij nooit opgevallen dat die prolinemat aan de dunne kant is. Het is dat ie niet in mijn auto past, anders had ik deze mat naw ook gehad. Heb hem echter nooit zelf gebruikt.
Ook met de Fox heb ik verder geen ervaringen. Wel vroeger eens een opblaasbare mat gebruikt van Andy Little, maar die ging de eerste nacht al lek.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

14-10-2009 17:03

jim versluis schreef:
Sorry Frank, maar hier ben ik het echt niet mee eens, heb je dit gedeelte wel eens gevoelt?
Jim


Hallo Jim,

Jazeker heb ik deze gevoeld. Net zoals de Foxmat. Het gebruik van schuimrubber ipv piepschuim bolletjes zie ik op zich als een verbetering, maar alleen als deze dik genoeg is. En ik vindt dat dat niet het geval is. Het is volgens mij rond de 5 cm.

Gr,

Frank
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

14-10-2009 17:10

Sjoerd Bonenkamp schreef:
Frank Huisman schreef: Dit gevaar is er met name wanneer de mat op een schuine ondergrond ligt. Daarnaast beschermt de flap de vis ook tegen bevriezing of uitdroging en kun je met een gerust hart je foto- en weegspullen pakken. De vis is namelijk altijd veilig.

Gr,

Frank Huisman


Beste Frank,
Ik zelf leg mijn mat incl vis nooit op een schuine ondergrond. In de tijd die ik nodig heb om mijn weegspullen te pakken, laat ik de vis indien mogelijk gewoon even in het net in het water (wel diep genoeg uiteraard) hangen, dan lijkt mij de kans op beschadigingen het kleinst.

Om ontopic te blijven:
Het is mij nooit opgevallen dat die prolinemat aan de dunne kant is. Het is dat ie niet in mijn auto past, anders had ik deze mat naw ook gehad. Heb hem echter nooit zelf gebruikt.
Ook met de Fox heb ik verder geen ervaringen. Wel vroeger eens een opblaasbare mat gebruikt van Andy Little, maar die ging de eerste nacht al lek.


Sjoerd,

Ik bedoel natuurlijk geen steile helling, maar een oneffen ondergrond of een licht hellende oever, situaties die je maar al te vaak tegenkomt aan de waterkant. Een net in het water kan niet altijd en brengt risico's met zich mee die je met een goede onthaakmat niet of veel minder hebt. Een karper die uit zijn element wordt gehaald is per definitie in gevaar. Het is aan ons de taak om die gevaren zoveel mogelijk in te dammen, het vangen van de vis daargelaten...

Gr,

Frank
wimke vd sanden
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-03-2004 16:14
Locatie: boxtel

14-10-2009 17:12

de schuimrubber is een 5cm dik jah en de opstaande rand is rond de 10cm.
ik geloof zelf ook niet dat dit te dun is maar de beschermflap was wel een leuke extra geweest.
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

14-10-2009 17:47

Sinds enige tijd gebruik ik de Fox Cradle. En ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. De extreme dikke randen zorgen voor een optimale bescherming van de vis en het van de mat af (dreigen) te glijden van de karper behoort hiermee ook tot het verleden.

Kapot gaan? Ach ja alles kan kapot. Als je de extreem dikke voering voelt weet je dat daar wel over nagedacht is en de voorzorgsmaatregelen zijn getroffen.

Een groot pluspunt is de opblaasbare mat waardoor de vis nooit op de grond ligt. Met schuimrubber is dat vaak door veelvuldig gebruik of gewoonweg dikke vissen vangen :lol: vaak wat anders.

En als extra boot doet ie ook nog wel dienst.... een zeldzaam zwart exemplaar van 34 kg.....

Afbeelding

Het handelen van een dergelijke (gave..) vis van 100 cm en ruim in de 22,5 kg bewijst maar weer eens dat aan visveiligheid geen concessies gedaan dienen te worden!

Afbeelding
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
wimke vd sanden
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-03-2004 16:14
Locatie: boxtel

14-10-2009 18:13

hahaha jah arjan dit is wel een hele gave foto:)
bewijst ook wel meteen de kwaliteit van de mat;)
en dan vis super spiegel hoor:D

gr wimke
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

14-10-2009 20:05

Arjan,

Ik heb al vaker de bovenste foto gezien, ook nog meerde op die manier van je. Echt super foto, moet je een keer insturen bij een magazine of zo. Respect!

groeten
De vangsten maken de visser nog niet!
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

15-10-2009 11:18

Frank Huisman schreef: Een net in het water kan niet altijd en brengt risico's met zich mee die je met een goede onthaakmat niet of veel minder hebt. Een karper die uit zijn element wordt gehaald is per definitie in gevaar. Het is aan ons de taak om die gevaren zoveel mogelijk in te dammen, het vangen van de vis daargelaten...

Gr,

Frank


Frank,
Ben het grotendeels met je eens, maar niet helemaal. Blijf nog steeds van mening dat een vis in een diep genoeg net in diep genoeg water de kleinste kans loopt om te beschadigen. Zoals je bovenstaand ook reeds aanhaalt; een vis uit zn element loopt meer kans te beschadigen dan dat deze zich in zijn element, het water dus, bevindt. Zelf maak ook ik gebruik van een mat waarin de vis omsloten kan worden en dus niet weg kan. Toch laat ik m dan liever een minuutje in het water. Nooit slechte ervaringen mee gehad.
Denk dat iedere visser voor zich moet weten hoe en wat, maar dat de vis daar zeker niet (meer) onder mag lijden.
Mvg,
Sjoerd