Onderhoud oudere Shimano Baitrunners


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs Knoester
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-09-2002 02:00
Locatie: Oss

01-03-2003 17:40

Gegroet allen,

Ik heb twee Shimano Aero 5010 Baitrunners, ze zijn een jaartje of vier oud denk ik.

De slip is echter niet zo goed: hij start wat moeilijk en loopt ook niet altijd even soepel. Van mijn winkelier hoorde ik dat het bij de oudere modellen weleens gebeurt dat vet uit het molenhuis tussen de slipschijven kruipt (of andersom.)

Ik wil dus de molens uit elkaar halen en het loopwerk en de slipschijven schoonmaken en opnieuw in kogellagervet (voor het molenhuis) en teflonspray (voor de slipschijven) zetten.

Wie heeft dit eerder gedaan, of heeft tips voor deze schoonmaakbeurt? Is er iets te doen tegen het verplaatsen van vet of andere smeermiddelen van de ene naar de andere plek?

Alvast bedankt,

Thijs

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Thijs Knoester op 2003-03-01 17:49 ]</font>
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

01-03-2003 18:51

thijs,

je kunt je winkelier ook ff vragen of hij ze naar de shimano fabriek op wilt sturen, daar smeren ze je molens als het goed is gratis en anders zal het zeker niet duur zijn, maar daarover staan hier op het board al wat meer topics open.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

01-03-2003 22:46

Een beetje winkelier kan het ook zelf en voor een heel klein prijsje, ga er op maandag ochtend heen en in de middag kan je ze ophalen. Vergeet niet als je het toch zelf wil doen dat je het beste de vilt plaatjes tussen de slipplaten in kan vervangen voor nieuwe, gewoon verkrijgbaar bij de hengelsport speciaalzaak. Deze viltjes slijten het hardst en hebben veel invloed op de slip. Lekker in redelijk dun vet zetten en klaar. Kruipolie tussen de plaatjes is nioet voldoende, dit werkt maar een paar weken. Invetten!
De lagers inderdaag invetten met lagervet.
Kijk ook even goed of de as niet krom is, dit komt vaak voor bij dit type molen en zorgt ook voor een kl*t* slip. opsturen en laten vervangen is dan de enige oplossing.

Met vette groet, Bob
Plaats reactie