De Klushoek


Plaats reactie
Hneri Jonkers
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-01-2010 16:09

15-05-2010 16:19

het simpelste is hem te laten bewegen door middel van een sensor en een klein luchtcilndertje.Heb je af en toe wel wat lawaai van de compressor.Maar het is wel snel en je hoeft er niet steeds naar te kijken (kan je rustig een pilsje drinken)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-05-2010 17:22

alhoewel ik wel met gereedschap overweg kan heb ik echt de ballen verstand van dit soort dingen.Als iemand zoiets maakt,wat kost dat dan? :lol:
Hneri Jonkers
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-01-2010 16:09

15-05-2010 17:27

ik denk iets tussen de 200 en 250 euro.
lennart hoomoedt
Berichten: 87
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: steenwijk

16-05-2010 01:58

om te beginnen zijn er diverse afslag systemen bedacht en gemaakt.
om een of het meest compacte afslag systeem te verkrijgen dat geen snij afval heeft kun je het best een systeem maken wat de worst de machine inschuift(of calibratie banden) en tegelijkertijd de worst dus snijd.
vervolgens naar boven word gekanteld of dmv pneumatiek een opwaartse beweging maakt terug naar begin positie.
uit ervaring is dit het beste systeem wat redelijk simpel te maken is.
ook is het systeem wat ondermeer door boiliedesign verkocht wordt erg functioneel,maar erg veel ruimte in neemt.
en ook is het ff afknippen van een 30 mm worst een heel ander verhaal dan een 10 mm sliertje.
ik heb diverse systemen al gemaakt en alles is mogelijk,de goedkoopste oplossing is en blijft voorlopig pneumatisch gedreven systemen.
servo's kan natuurlijk ook maar voor een leek absoluut niet haalbaar.
gewoon alles moet kloppen als je een systeem maakt wat 30 maal per minuut een worst moet knippen,dwz goede lagers en ook het bandje is van belang.
investeren in een bandje wat een schaar verlijming heeft blijft het langst heel als je het vanuit het financieel oogpunt bekijkt.
er is natuurlijk altijd beter en groter maar kosten/baten draait het uiteindelijk om.

lennart.
http://www.sunrisebaitservice.com
Hneri Jonkers
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-01-2010 16:09

16-05-2010 10:02

Ferenc,
lennard is nu iemand die je precies kan vertellen wat zo iets moet kosten en hij kan het waarschijnlijk ook wel voor je maken.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-05-2010 11:31

Dat weet ik,heb namelijk een boilie machine van hem,hij weet het alleen zelf niet :lol:
lennart hoomoedt
Berichten: 87
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: steenwijk

16-05-2010 13:43

haha...ach die machines zijn net hoeren joh,worden ff gebruikt en weer gedumpt.
heb ongeveer 65 kleintjes gemaakt,dus de kans is groot idd.
meestal valt t de mensen tegen om die handel dan vervolgens te verwerken,draaien en stomen/koken vergt ook een iets andere benadering uiteraard.

bij sunrisebaitservice ben ik ook tegen diverse probleempjes aangelopen(dit bedrijf kan echt veel!!)
daar staan alle soorten machines,zowel schaalrollers als enorme walsrollers vanaf 12 tot 32 mm,dus dat vergt weer een zo universeel mogelijk transport/afslag systeem.
en waar ik tot nu toe allemaal geweest ben is dit het bedrijf wat zn zaakjes het best voor elkaar heeft,enig minpunt is dat het voor de rest van nederland in het hoge leeuwarden gevestigd is.(en ik ben al op veel plaatsen geweest)
de zwakste schakel is toch echt het stomen of koken.
de rollers kunnen het wel aan tot zelfs de 12 mm machines.
het probleem met een 32 mm machine is de worst,tenminste bij sunrise dan.
daar word er zo min mogelijk vocht gebruikt en de deegmassa is van zichzelf al erg stug.
om die dus netjes te knippen vergt een beetje inventiviteit.
dat is ook de reden dat de meeste draaibedrijven zeer fijne melen gebruiken met bergen olie of vet,dat vergemakkelijkt het verwerken en draaien enorm.
het stomen van dat spul is andere koek,zelfs met combiesteamers nog steeds een hele klus.
en een electrische steamer neemt nogal beetje vermogen(een voordeel heb je dan wel,de meter kun je gebruiken als ventilator in je droogcabine :( )
voor de thuisdraaier allemaal niet interessant eigenlijk,zelfs een afslag niet joh.
tenminste mijn mening daarin.

lekker je bollen draaien en hoe je dat doet is voor iedereen verschillend.
er is altijd beter en groter namelijk.
karpervissen is beleving en daar kun je het voorbereiden en aas maken ook onder plaatsen.

lennart
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-05-2010 14:38

Mijn machine heeft dubbele walsen 22 en 16mm naast elkaar.Alleen mijn worstenspuit bevald me niet.Ding kan werkelijk mensen vermalen,maar je moet het deeg er constant in stoppen.
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

16-05-2010 17:32

Hneri Jonkers schreef:he Bart,
Klopt dat hij nog deeg lekt dit was een flimpje van het proef draaien ben er mee bezig om dat te verhelpen.

Jasper
DE machine van rrt is ook leuk maar heb niet zo veel geld dat ik dat zo kan kopen. Daarom vind ik die van mij iets leuker omdat ik hem zelf gebouwd heb ook de worsten pers en dan heb je altijd nog wat kinderziektes er in zitten. maar goed hij werkt en ik kan hem alleen nog maar verbeteren.

groeten Henri



Henri

ik heb het ook zelf gebouwd, alleen was er toen een veel groter probleem, dat er toen geen voorbeeld was.

ik heb echt een tijd lopen kloten.

jij ook zie ik, je moet nog je cilinders dempen, je worst wordt veel te hard weggegooid.( heb je geen controle)
Hneri Jonkers
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-01-2010 16:09

16-05-2010 21:13

Ray,
dat klopt er staat nog de volle mep druk van de compressor die moet nog terug gedraaid worden.Er zitten nog wat kinderziektes in maar die krijg ik er nog wel uit.
Dit is mijn tweede machine die ik nu gebouwd heb de eerste was een kopie van die van jou alleen dan in het klein (leuk he you tube) Ik vindt het gewoon leuk om zo'n machine te bouwen doe het niet voor de handel in boilie's .Het is ook niet zo'n grote machine de stopbus kan +/- 5 kilo deeg in de walsen zijn 50 cm lang dus het valt allemaal wel mee. Het is gewoon zo dat ik het vorig jaar een keer zag op internet en dacht dat wil ik ook maken maarja van het een komt het andere en wil je het alleen nog verbeteren en dat gaat tot nu toe wel redelijk. Ik zie het als een hobby in een hobby en als het straks helemaal goed werkt heb ik een makkie met draaien van mijn boilie's.

Groet Henri
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

16-05-2010 22:11

Henri

je hoeft je compressor niet terug te draaien, je moet regelbare dempers kopen, zet je op je uitslang van je cilinder.
lennart hoomoedt
Berichten: 87
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: steenwijk

17-05-2010 02:18

betreft die restricties,daar kan ik je wel aan helpen.
heb er wel 100 liggen.
op zich allemaal niet spannend,is niet echt ruimte technologie...laten we eerlijk wezen.
gelul over afstelling van pneumatiek cilinders is kinderspel als je het mij vraagt.
gewoon je ding doen jongens en verder geen verhaal!!!!!!!!!!
fine tuning is iets waar servo techniek de lompe pneumatiek een ruime stap voor is.
dus als er een systeem gemaakt moet worden?
ik heb er wel een paar staan.

lennart...
lennart hoomoedt
Berichten: 87
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: steenwijk

17-05-2010 02:28

ff foto..
machine met walsen van 300 mm diameter.
echt de beste en meest universele machine die er bestaat,overtreft zelfs een schaalroller.
Bijlagen
09082008(002).jpg
(197.27 KiB) 2818 keer gedownload
lennart hoomoedt
Berichten: 87
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: steenwijk

17-05-2010 02:32

foto 2 wals rollers
Bijlagen
09082008(001).jpg
(200.88 KiB) 2822 keer gedownload
Hneri Jonkers
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-01-2010 16:09

17-05-2010 17:29

Lennart,
Allereerst wat een super machines,kan je mij uitleggen wat je bedoeld met restricties en servo's en hoe ik dat eventueel moet maken(aanpassen). Het is ook allemaal niet moeilijk maar je moet het wel snappen. Het mag wel via pb.
Henri
lennart hoomoedt
Berichten: 87
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: steenwijk

17-05-2010 20:37

een restrictie is een duur woord voor smoor ventiel,regel je de uitslag snelheid mee.
servo betekend een hoogtoerige motor die gedreven word door een servo driver(een soort frequentie regelaar)
enorm mooie dingen mee te maken maar kost vaak veel geld.
tegenwoordig kan een frequentie regelaar ook aardig meekomen hoor maar ook die moet uitgevoerd worden met puls teller op de motor(zo kan hij positie bepalen)en uiteraard een bijbehorende kaart in de regelaar.

de getoonde wals machines zijn naar solar gegaan en nog een paar naar een ander bedrijf dat bollen maakt voor een andere grote naam in de aas wereld.
ook staan er wat bij sunrisebaitservice.
arjan heeft dan weer het geluk dat we goede vrienden zijn dus help hem daar graag mee.
al met al zijn dit voor mij ook de krenten uit de pap hoor.

een schaal rolt dubbel zo snel maar de meesten zitten dan te veel te kloten om de worsten weer op de juiste maat te krijgen,en een wals is minder critisch in dat opzicht.
daarom willen sommige mensen wals rollers...
en ook dan worden ze wel rond.

lennart
Hneri Jonkers
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-01-2010 16:09

17-05-2010 21:16

Lennart,
ik snap het heb jij zoiets of weet je waar ik ze kan kopen en wat kosten ze ongeveer??
veel vragen in 1 zin nou ja hoop dat je het begrijpt.
Of is het ook nog afhankelijk van het soort ventiel.

Henri
lennart hoomoedt
Berichten: 87
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: steenwijk

17-05-2010 21:55

ik zal van de week ff kijken voor je,moet ik alleen de maat van je schroefdraad weten?

lennart
Hneri Jonkers
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-01-2010 16:09

18-05-2010 18:46

het schroefdraad is m 12 het is een festo
moet ik hem bij jou weg halen of stuur je hem op steenwijk is niet zover woon zelf in w'bork

Henri
Laurens van Putten
Berichten: 13
Lid geworden op: 20-11-2002 01:00
Locatie: Plekje in Nederland

18-05-2010 21:38

@ Martijn Nederpel

Martijn, zou je mij eens kunnen vertellen hoe die Rollerplank zoals jij hem gemaakt hebt zo snel is?
Ik begrijp het niet helemaal, maar het ziet er gelikt uit man!

Kan die plank ook horizontaal liggen? als je ballen dan rond zijn dan klap je hem zo om en rollen de ballen in de la en die kan mits voldoende vol zo de kookpan in?

i
mattijn brinkhof
Berichten: 299
Lid geworden op: 12-04-2010 17:38

22-05-2010 12:38

Ik Ben ook even op zoek geweest naar deze gogo's en heb er een paar gemaakt.

Erg leuk idee deze dingen en ook lekker licht van gewicht.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Erik


ik heb laatst ook van zo'n gogo poppetje een waker gemaakt, alleen niet met schroefdraad (was mislukt, ben niet zo technisch aangelegd :lol: :oops: dus maar met lijm)
Afbeelding

Afbeelding

en ik moet zeggen ik vind die waker heel fijn :D
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

22-05-2010 13:30

Hneri Jonkers schreef:hallo knutselaars en vissers,

Ook ik ben deze winter aan het knutselen geweest en heb het volgende gemaakt.Een volledig automatische boiliemachine met een zelf gemaakte worstenpers.kijk hier voor een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=CHbOOtJhdhE.Hij is nog niet helemaal perfect maar daar word aan gewerkt.

groeten Henri Jonkers


wow met wat voor motor heb je die balk laten werken die de worst weg schiet
wat een geweld zeg
je ziet die schroeven draaier en sleutel gewoon stuiteren
(of is het een compressor)
verders wel mooi ding hoor (als het maar werkt he :wink: )
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Hneri Jonkers
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-01-2010 16:09

22-05-2010 17:41

Jasper,
de schuiver werkt gewoon op luchtcilinders alleen die moeten nog afgesteld worden maar dat komt wel goed. Dit filmpje is gemaakt tijdens het proef draaien dus hier en daar moet er nog wat verbeterd worden.

Groet Henri
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

03-06-2010 21:37

leuke dingen worden hier gemaakt zeg
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

07-06-2010 18:08

Oude dingen komen blijkbaar toch weer terug; eigen hangers maken
deden de karpervissers heel wat jaartjes terug ook al, maar dan van aluminiumfolie.... :lol:
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl