Laden semitractie accu 110a met auto accu lader?


Plaats reactie
Jan Peter Teerling

28-07-2008 17:04

Aangezien mijn lader nog niet binnen is en ik mijn semitractie accu wil bijvullen is de vraag: Kan dit kwaad cq sloop je de accu er mee als je hem laad met een auto acculader?

Lader is 12v 6a en de accu 12v 110a
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

28-07-2008 18:58

110A delen door 6 a per uur was het geloof ik dan max aantal uren zodat je hem niet overlaad.

kan voor een paar keer geen kwaad volgens mij mits je hem overlaad.

wij laden hem ook welleens via de auto op startkabels en motor even draaien.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Hans Gielissen
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-01-2004 20:07
Locatie: Eindhoven

02-08-2008 13:15

in principe laad je op 10% van het vermogen. Bij jouw accu dus op max. 11 amp.
Met een 6 amp. lader kun je in principe zonder probleem je accu laden het duurt alleen langer zoals Juri al schreef 110 : 6 = 18 uur.
Jij hebt het echter over BIJLADEN en dat is een heel ander verhaal. Een goede acculader meet eerst de toestand van de accu en gaat dan laden tot bijna vol waarna hij op druppelladen overgaat. Dit is veilig voor je accu. Een goedkoop acculadertje heeft deze beveiliging vaak niet en aangezien je waarschijnlijk niet weet hoever je accu leeg is kun je niet uitrekenen hoe lang je hem veilig kunt laden. Met een eenvoudige voltmeter kun je ook niet bepalen hoever je accu leeg is hiervoor moet je al accuzuur gaan wegen.
Een keertje zal weinig kwaad kunnen als je hem er maar niet te lang aan laat hangen.
Als je de accu nieuw gekocht hebt en je weet nog ongeveer hoe lang je hem gebruikt hebt en hoeveel amp. je motor gebruikt (ga uit van vol belasting) kun je wel ongeveer schatten hoeveel amp. er gebruikt is dat deel je door 6 en de uitkomst is het aantal uren dat je de lader er aan kunt hanger.
Let wel iedere accu heeft een maximaal aantal keren dat hij opgeladen kan worden voordat hij terugvalt naar ongeveer 80 % van het nominale vermogen. Voor een kwaliteitsaccu is dat ongeveer 1500 keer. Iedere "laadbeurt" telt hierbij mee. Dus eventjes gauw een paar uurtjes aan de oplader telt voor 1 keer net als een cyclus van (bijna) leeg naar vol.
Het is dus niet verstandig je accu iedere keer dat je een keertje een paar lijnen hebt uitgevaren aan de oplader te hangen. Reken uit hoeveel uren je op een volle accu kunt varen
(110 : max. amp. van de motor) en houdt op een kaart bij hoeveel uren je hem gebruikt hebt.
Laadt hem pas bij als je verwacht de volgende keer krap in de vaartijd te komen zitten.
(NB. een accu die niet gebruikt wordt verliest ong. 1% per dag. Als je een accu lang niet gebruikt vol wegzetten)
Jan Peter Teerling

03-08-2008 19:59

Bedankt Hans!
Plaats reactie