toplood


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen drent
Berichten: 16
Lid geworden op: 11-08-2007 11:28
Locatie: klazienaveen

19-07-2008 18:54

hallo mensen

wie heeft er nog meer last van dat de toplood bij het inhalen van het gevlochten lijn te snel mee gaat .het probleem is dan als je aan drillen bent dat de top lood vast komt te zitten bij de eerste oog ,erg vervelend
wie kent een type toplood die dat niet doet?

groeten
WIE DE KLEINE NIET EERT IS DE GROTE NIET WEERD
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

19-07-2008 19:00

hoi jeroen ik weet wel een goed top lood waar je daar geen last van heb je koopt palingloodjes 10 15 of 20 gram je koopt een pakje hooksnap swivels beste de grootste die er zijn ,wat dat glijd beter .die swivels kan je zo aan de palingloodjes er aan klikken gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
jeroen drent
Berichten: 16
Lid geworden op: 11-08-2007 11:28
Locatie: klazienaveen

19-07-2008 19:03

palingloodjes?wat zijn dat voor loodjes en waar kun je die kopen
WIE DE KLEINE NIET EERT IS DE GROTE NIET WEERD
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

19-07-2008 19:08

caprtive backleads van fox, die sla je van de lijn af, dus ook geen bungelend loodje tijdens de dril
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

19-07-2008 19:55

Goedendag ik reageer even op dit onderwerp, de captive backlaeds of te wijl toplood met een lijntje er aan...om er voor te zorgen dat je lijn meteen na een aanbeet vrij is en je toploodje niet aan je hoofdlijn blijft zitten :-?

Dit is een leuke uitvinding maar een van de weinige van het bewuste merk dat je nix maar dan ook nix oplevert in positieve zin!!! :roll:

Ik zal mijn praktijk ervaringen met jullie delen ter voorkoming van een hoop ergenis :wink:

Het loodje komt vaak niet los van je lijn( helemaal niet wanneer er zand tussen komt) en je hebt wateren met zandbodem 8)

Leuk zo'n touwtje maar veel te kort als je op water vist met een diepe kant.

Vis je met meerdere hengels dus meerdere backleads met touwtje en er zwemt een vis door dan zit echt alles in de knoop,ook de touwtjes en ook al zijn ze fel geel(na 20 keer ook niet meer) dan krijg je de hele zooi pas na een paar uur uit de knoop :lol:

Vis je op een zandstrandje/bodem die langzaam afloopt heb je weer nix aan je veel te korte touwtje omdat de lijn geen diepte kan pakken. :lol:

Bij een terugzakker(als de vis naar je toe zwemt dus) kun je niet direct reageren omdat er ineens een touwtje met een gewicht aan je hoofdlijn zit,als je dan snel(meetsal wil je snel kontakt met de vis) je hengel pakt en aanslaat dan draait het loodje een x aantal keren om je lijn,en verspeel je een vis in het ergste geval :lol:

We mogen concluderen dat dit een leuke commercieel speelgoedje is die niet goed getest is!!! En ook nog dik geld moet kosten,je kan er zelfs een systeem bij kopen dat je op je rod pod kan klikken...moet je natuurlijk wel even de rodpod aanschaffen van het zelfde merk :D


Maar wat werkt dan wel....de optie die harald net aanhaalde of nog beter gebruik geen toplood(waarom heb je toploodnodig) en vis met een slappelijn of
een slidertje of iets dergelijks 8)

Je kunt trouwens ook op veel wateren gewoon je lijn strak spannen en als de vis naar rechts of links gaat de andere hengel even optillen, heb je nooit dat die in de knoop gaat :o

Groeten Carolientje
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

19-07-2008 20:50

jeroen drent schreef:palingloodjes?wat zijn dat voor loodjes en waar kun je die kopen

Wartelloodje van 15gram :wink: Toploden met een touwtje werken prima,maar als je lijn over een vaargeul heen ligt hebben ze weinig nut.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-07-2008 21:09

Paling haken bestaan. Maar paling lood niet, volgens mij. Bot lood wel. Maar dat is schuiflood.

Als een Arlesey loodje wordt bedoeld, is de vrije vertaling, naar Kees Ketting, wartel lood.

Afbeelding

Wist U dat?

"This Angling weight was developed by Richard Walker at the lake in Arlesey. It is tear shaped with a loop at the top to attach the line. It's shape makes it aerodynamic to cast, but unlikely to snag on the river or lake bottom. The incorporation of a swivel also prevented the line getting twisted."

:D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

20-07-2008 14:10

Ik denk dat de auteur(harald) met palingloodjes wartelloodjes bedoelt,als je aan deze een grote connecter monteert dan glijd dit als een raket over je hoofdlijn.

De wartelloodjes die wij gebruiken zijn van 15 tot 60 gram!!

Groeten Carolientje
rudie smulders
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 13:18
Locatie: roermond

20-07-2008 19:32

Met gevlochten lijn beschadigd het kunststof oogje door het aanslaan.
Er komt dan een sneetje in,daardoor glijd het niet meer!

grts
ut is un kwestie van geduld voordat.......
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

20-07-2008 20:02

Caroline de Mooij schreef:Dit is een leuke uitvinding maar een van de weinige van het bewuste merk dat je nix maar dan ook nix oplevert in positieve zin!!! :roll:


Ik denk dat je gewoon een te lichte uitvoering had. Ik had hier zelf ook eerst last van. Het idee er achter vind ik erg goed. Ben begonnen met de lichtste (35 gram) die mij ook niet erg goed bevielen. Momenteel gebruik ik de zwaarste van rond de 120 gram. Dan zijn alle beschreven problemen over.

dan draait het loodje een x aantal keren om je lijn,en verspeel je een vis in het ergste geval :lol:


Komt omdat deze gewoon te licht zijn. Heb het ook tot 2 maal toe gehad, in beide gevallen werd die gele lijn doorgesneden zonder schade aan mijn vislijn.

We mogen concluderen dat dit een leuke commercieel speelgoedje is die niet goed getest is!!! En ook nog dik geld moet kosten,je kan er zelfs een systeem bij kopen dat je op je rod pod kan klikken...moet je natuurlijk wel even de rodpod aanschaffen van het zelfde merk :D


Dat is de commercie. Het is alleen totaal geen ramp. Je kan de lijn toch gewoon om je pod heen halen en dan door het plasticje vastklikken? Zo doe ik het zelfs bij mijn fox pod :wink:

Je kunt trouwens ook op veel wateren gewoon je lijn strak spannen en als de vis naar rechts of links gaat de andere hengel even optillen, heb je nooit dat die in de knoop gaat :o


Wordt leuk in een water met veel pleziervaart :wink:
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

20-07-2008 21:33

Als er zand in het klipje van je captive backlead komt, zijn ze inderdaad waardeloos!
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

21-07-2008 00:26

ik vind top lood ook uberhaubt waardeloos ben het helemaal eens met caroline mijn ervaring is dat je meer gezeik hebt onder de kant met top lood dan zonder toplood ivm met vissen die onder de kant wel eens tegen lijn aan zwemmen maar als ik het gebruik gewoon een wartel loodje van 15 a 20 gr aan een hooksnap swivel ,die schuif ik bij de plek waar ik hem wil droppen een meter of wat terug over de hoofdlijn het belangrijkste is dat waar de vis aasd niet in contackt komt met de hoofdlijn gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Rob Kuipers
Berichten: 136
Lid geworden op: 15-04-2008 18:02
Locatie: Oss

21-07-2008 01:15

Hoeso is dat waardeloos ik vis er ook mee op wateren met veel zand op de bodem. Als ik merk met het bevestigen van het toplood dat het stroef gaat en het er eventuweel niet af zal vallen tijdens het aanslaan dan maak ik hem voor dat ik hem bevestig even goed schoon dat duurt nog geen minuut.

Mvg
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat.
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

21-07-2008 10:40

Dan heb ik er wat anders tussen zitten, krijg het in ieder geval niet meer soepellopend.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

21-07-2008 11:05

Caroline de Mooij schreef:Dit is een leuke uitvinding maar een van de weinige van het bewuste merk dat je nix maar dan ook nix oplevert in positieve zin!!! :roll:


Gebruik het al een jaar of vier en herken geen enkele van de door jouw genoemde problemen. Denk inderdaad dat je een te licht loodje gebruikt heb. Dat van die korte touwtjes klopt wel, maar zijn makkelijk te verlengen, dus zie ik niet echt als een probleem.
marco de voor
Berichten: 56
Lid geworden op: 14-11-2007 18:07
Locatie: lelystad
Contacteer:

20-08-2008 16:01

bevallen mij ook goed,

heb idd wel eens een vis gehad die door mijn lijn heen zwom wat flink in de knoop zat

voorderest schiet het altijd goed van me lijn af, kleur is vrijwel hetzelfde als toen ik het kocht (heb ze nu een jaar)
Laatst gewijzigd door marco de voor op 30-01-2010 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

05-01-2010 17:55

die dingen van Plashuisshop.nl doen het echt perfect glijden contstant goed naar beneden en gebruik ander die fox toplood met snoer eran
Gebruikersavatar
Stefan van Grunsven
Berichten: 124
Lid geworden op: 09-01-2010 21:56

12-01-2010 20:59

Ik ben een groot gebruiker van toplood en van de flying backleads
gebruik ze alle 2 tegelijk
heel veel zouden nou wel zeggen dat is STOM maar heb er nooit geen problemen mee en vang nog steeds mijn visjes

als top lood gebruik ik niet die van k#t dingen van fox met zoon touwtje er aan of ze gaan in de knoop
of ze laten niet los tijdens een run of aan slaan
dus gebruik gewoon die je aan lijn klikt als laatst
en de backleads van KORDA prima glijdt altijd meestal een meter of tien van het lood systeem af !

gr
stefan
Less is More That is The way 2 succes
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

13-01-2010 16:41

De toploodjes van Gardner zijn ook prima. Kan je ook nog zelf instellen wanneer deze van de lijn afschiet. Heeft een soortgelijk systeem dat je op hangers van solar etc. ook terugziet.

Moet je nog wel zelf een touwtje aan vast knopen, maar dit lijkt mij geen probleem voor ons karpervissers :wink:

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Plaats reactie